Jump to content

Hva spiser du, ute i skogen / på fjellet?


Askeladd

Recommended Posts

Denne tråden inne på Utstyrskammeret om hva man har i sekken, inspirerte meg litt – og jeg lurer på hva du pakker med deg av mat og drikke for en lang dag, eventuelt to – tre dager i skogen / på fjellet. Vi slenger vel alle i litt av det vi har, men for min del har jeg i hvert fall noe ”fast sikringskost”.

 

For min del er både kaffekjele, en liten gryte og en liten steikepanne selvsagt.

 

- Noen bokser ordentlige tomatbønner, og bacon (som jeg har stekt på forhånd).

- Spekekjøtt, mårpølse.

- Krydder (har alltid med en liten fiskestang).

- Sjokolade, bananer, rosiner.

- Et par poser med Real Turmat ligger også i sekken.

 

Videre er jo kald, hjemmelaget pizza en slager. Kokt pasta er også bra å ha i sekken. Kan enkelt gjøres spennende med litt spekeskinke, litt choritzo, pesto eller annet småtteri.

 

Hva har du med deg?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det som den lokale butikken klarer å friste meg med :wink:

 

Men for å si noe, så blir det vel

- Sjokolade

- Nøtter

- brød m/pålegg

- Diverse nuddler

- kaffe

- krydder

- Min egen middagsblanding, bestående av kokt ris, eggerøre, kokt gulerot, div grønt og kylling. Lages i forveien og tas med i tupperware.

- Realturmat om jeg skal gå mye. Men det skal mye til for at den lave vekten gjør opp for smaken/prisen.

- Camelback med vann.

 

Ellers liker jeg godt å spise det jeg skyter, fisker i løpet av turen.

Link to comment
Share on other sites

Egg på flaske og smårettbacon er digg, og jeg kan gå mange timer etter en sån froksot.

På vintren har jeg en korn/nøtte blanding med melkepulver, tillsetter bare varmt vann.

Real turmat er det nesten alltid i ekken.

Pulver kaffe, pulver skjokolade og solbærtoddy pulver-sølbærtodyen er nesten reint sukker og det kan være kjekt.

Har også begynt med de begerne fra dr.lee kjekt når en trenger karbo.

Og skjokis.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig jakt tur, eller tur, så har eg som regel med meg enten kaffi på termos og ei lita niste bestående av 4-6 brødskiver, eller evnt kokekaffi og kjele..

 

På helgetur, fiskturer eller jaktturer som går over fleire dager, så er ofte hjortfilet, hjortepølse og/eller bacon, egg og bønner med på turen.

Då er også ein liten kvote i sekken brukt ved å tynge den med litt pils, brennevin etc...

 

Av og til er CocaCola og sjokolade/nøtter med som energi supplement og kos.

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer jo litt, men stort sett nistepakka med te til. Har også med litt sjokolade og vann. Er det bålkos og slikt også så kokes det kaffe og kanskje en Real turmat pose er med.

 

Pleier smøre matpakker som jeg kan "brune" litt på bålet også for få litt tyri touch på brødskiva :D

 

Som flere nevnt så maker det meste veldig bra når man spiser ute slik......

Link to comment
Share on other sites

Mat er viktig!! En stor del av jakt turen for min del :wink: Hva jeg har med avhenger av hvilket lag jeg er med. Når jeg jakter med kamerata mine har vi ikke store terrenget og goooood tid til båling :)

Vi har som oftest med masse forkjellig:

 

- Elgkjøtt pakka i små pakker som marineres i matolje og div krydder og steikes som biff

- Pølser ( røkt kjøttpølse, grillpølse)

- BACON!! ( denner er ALLTID med)

- Hjemmelagde leverkaker av elglever

- KAFFE ( obligatorisk)

- COLA ( denne må vi også ha med)

- Sjokolade, kjeks osv

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ferdigsmørt matpakke, kaffe på termos, egg og ferskt flesk, bacon er for tørt og salt, samt en tre fire kvikklunch.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har altid med kaffe , sjokolade og MRE.

Isekken er det også noen ekstra heatere til mre'n.

Cammelback med sportsdrikk (xl1 etc.) er fin , da man kan drikke mens man går.

I godvær er også bacon og pølse/kjøtt med for litt ekstra hygge ved bålet.

 

Du "killermax", jeg har blitt så gammal at jeg forstår ikke halparten av hva du skriver. Hva er mre`n ? Cammelback ? Samt heatere ? :(

Link to comment
Share on other sites

MRE er amrikanernes svar på real turmat. Den varmes med "heater".

Camelback er en ryggsekk med drikkevann. Totalt bortkasta i et land hvor nestn alt vann kan drikkes mener nå jeg. ;)

 

Jeg har med meg brødskive, pålegg, real turmat, kansje pølser, karbonader, røyka kjøtt, tørka kjøtt, kaffepulver, kakaopulver, sportsdrikk pulver, thermos med varmt vann, kaffekjele,osv.

Man skal ikke sulte på tur ;)

Link to comment
Share on other sites

Camelback er en ryggsekk med drikkevann. Totalt bortkasta i et land hvor nestn alt vann kan drikkes mener nå jeg. ;)

 

Synes den er grei jeg, slanger ligger over venstre skulder slik at man kan suge i seg veske mens man går.

Det er ikke masse bekker over alt der jeg går på jakt i allefall. Du slipper også ned i sekken etter kopp for å drikke litt, eller bøye deg ned får å øse opp med hånda.

 

Når kulda setter inn så er det veldig greit å få drikke uten å smelte snø eller prøve å knuse is :evil:

 

Viktig å holde veskebalansen vedlike under legre turer sommer som vinter :)

Link to comment
Share on other sites

joda. synes det er så søtt når man er på rep øvelse og det dukker opp en ung sersjant eller fenrik man skal ha som instruktør på noe som står å sutter på korpps tempoerert vann fra camelbacken sin rett ved siden av en elv, mens gutta bare slepper koppen nedi og drikker kaldt ferskt vann. I tillegg må han sutte mellom hver 4. setning han sier sånn at alle får med seg at han har camelback (å for å holde veskebalansen oppe) ;)

Jeg personlig mener camelback har noe for seg i enkelte tilfeller, men som oftest ikke, men siden det er en "mote ting å ha" så må bare enkelte ha det. men det er min mening ;)

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på om jeg er en kjapp tur alene eller om vi er flere..

Meny :

Egg og Bacon som stekes over bål. Pølser i lompe + ketchup.

Vafler som stekes over bål til kaffen.....

 

Rådyrhjerte med piffi som stekes i alu.folie.

 

Men dette er bare de mest ekstreme oppdekkningene på jakt. Ikke normalen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På kjøkkenbenken blir det litt voldsomt mektig på talerknen, men "utepåtur" så går snurring på brødskiva ned på høykant. En sjokoplate med nøtter og rosin og/eller mere rosiner. Fint med litt naturlig druesukker når det røyner på. Noen tørrposer med sviskekompott går også bra.

Link to comment
Share on other sites

På dagsturer har jeg stort sett bare med brødskiver og kaffe. Farrisflaska er alltid med og. Er for så vidt nok av bekker rundt omkring, men i skogen smaker det fort myr av det vannet.

 

Skal jeg på overnattingstur har jeg stort sett alltid med grillpølse og lompe. Enkelt og greit. Uhyggelig kjedelig, men en får da i seg mat. I tillegg har jeg også alltid med Mr Lee nudler på boks. Som regel har jeg også med Real turmat. Enkelte av dem er gode synes jeg. Grei og lettvinn mat. Overnatter stort sett bare om sommeren, på fisketur, og da blir det stort sett fisking til sent på kveld. Gidder sjelden å dra til med noe voldsomt måltid etter kl 2300 om kvelden. Om morgenen er det om å gjøre å få med seg morrasbettet, så kontintental frokost utgår. Da er det kun noen halvtørre brødskiver med et eller annet pølsepålegg!

 

Er ingen gourmetkokk og har heller ikke tid til det da jeg priorieterer å slappe av foran bålett fremfor å fikle med mat.

 

Kvikk lunsj er også tingen! Alltid med.

 

På overnattingstur har jeg for øvrig alltid med et par kalde og. Utrolig godt foran bålet etter dagens "slit"! Utrolig kjett å våkne kl 0400 for å måtte ut av teltet og tømme ut overskuddet, men det får en leve med! En aldri så liten Jegermeister er også med.

 

For øvrig er ikke de siste tingene med om jeg er alene, da slik nytes best i godt lag!

Link to comment
Share on other sites

Aldri pizza, aldri ketchup, ingen hermetikk men derimot forskjellig egenprodusert mat!!

Tørka reinhjerter, tørka elgkjøtt, røkt reinkjøtt, hjembakt brød, bacon og smør. Selvfølgelig alltid svartkjelen, ikke tur uten bålkaffe og å steike litt kjøtt over bålet. Med slike enkle ingredienser føler jeg at livet er optimalt når bålet brenner, og det gjør det stort sett hele tiden når vi er ute på tur.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig jakt tur, eller tur, så har eg som regel med meg enten kaffi på termos og ei lita niste bestående av 4-6 brødskiver, eller evnt kokekaffi og kjele..

 

På helgetur, fiskturer eller jaktturer som går over fleire dager, så er ofte hjortfilet, hjortepølse og/eller bacon, egg og bønner med på turen.

Då er også ein liten kvote i sekken brukt ved å tynge den med litt pils, brennevin etc...

 

Av og til er CocaCola og sjokolade/nøtter med som energi supplement og kos.

 

Jeg har vært med Mr Mauser på jakt og da går man som oftest opp 1 kg pr jaktdag! :mrgreen:

 

MMMmmmmmmmmmmmmm!!!

 

Hjortejakt2009_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jobber i skogen hver dag og da er heimebakt brød med jarlsberg og røkt flesk, karbonade, eller pølse stort sett i matboksen.

Toastjern og bål er obligatorisk, med dertil hørende svartkjel med bålkaffe.

Sjokoladedrikk eller solbærtoddy har også blidt en tileggsvariant utenom den faste kaffen.

Sjokolade eller nøtteblanding er vanlig, men en gang i blandt har vi med fruktcoktail med krem på spray...

(ikke hiv tomboksen med krem på bålet) Det går så lett hull på sekken når glørne spruter. :shock::lol::lol::lol:

 

Når vi virkelig skal skeie ut å skjemme oss bort, da har det vanket stekt reinhjerte, løk og ris med litt sopp, stekt og surra i fløtesaus...

Pokker, synd vi har tatt juleferie nå... Gleder meg til å starte jobbinga etter nyttår nå... :lol::lol:

Neida, skal ete som en hest i jula.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til middag: biff, pølser eller karbonader med potetstappe. Pølsene jeg kjøper er skikkelige pølser med høyt kjøttinnhold, ikke Gilde o.l.

Har også med et par suppeposer hvis jeg trenger litt ekstra middag.

 

Ellers har jeg skikkelig tungt grovt brød med tykke osteskiver mellom, så griller jeg de på bålet sammen med et par pølser og legger sammen etterpå.

litt annet pålegg, som leverpostei, tubeost, spekepølse og egg/bacon til frokost pleier også å være med.

Også har jeg alltid med et par poser Ja-Da saft, de produseres desverre ikke lenger, men det er små poser med saftpulver som blandes i vann, innimellom blir man litt lei av å bare drikke vann, så det er greit med litt smak på drikket. Heldigvis har jeg så jeg klarer meg noen år fremover.

Link to comment
Share on other sites

I min sekk varierer innholdet mye etter hvordan turen er, og hva den er etter...

 

For det meste jakter jeg fugl med stående fuglehund, og da drar jeg ikke med meg all verden. Det blir til ferdigsmurt matpakke, termos med kaffe, Bixit kjeks av ulike varianter, og sjokolade. Nå før jul har det også blitt smultringer og andre kaker til kaffen.... :D

 

På harejakt og iblandt elgjakta, er kaffekjelen og steikepanna med, og flesket likeså. Ellers det samme som over, mer som backup og småpauser innimellom.

 

På lengre turer, som ofte blir om sommeren, er Real Turmat i sekken en selvfølge. Sammen med brød eller knekkebrød, og tubeoster. Litt avhengig av hvor lang turen er, er det med i tillegg annet snaks som karbonader, ingredienser til kjøttgryte (gjerne skogsfugl, fløte, grønnsaker...). Iblandt et par kalde. Ofte en liten lerke med Jäger eller lignende.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...