Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Nordik predator er elendig. Jeg har selv snakket med Ulf, og han bruker den ikke. Det var ikke han som utviklet den, det var Mikael Tham&co.

Det som er enda viktigere er å virkelig planlegge postene før du drar ut. Tenk på hvor reven holder til, og lokk gjerne i sidevind eller faktisk også i motvind når reven ligger i dagleiet. Det siste her sa ulf at han pleier å gjøre når han lokker mot dagleier,men da MÅ man bruke fløyter med liten rekkevidde. syco tweety er ideel her, eller Nordic cr bird.

 

Ellers er lokking på natta veldig undervurdert. Ulf sa at han kan gjerne sitte en hel time på et "nattpass" hvis han kjenner at alt er optimalt. Det gjorde jeg for litt siden, og fikk inn rev etter hele 40min! Dette er rett og slett fordi reven er ute og går på denne tiden, og dermed kan nye rev komme innenfor hørehold.

Takker for mange gode innspill ang dette tema. Har hatt en misstanke ang denne fløyta som Ulf og han andre karen skrøt så innmari av i den svenske lokkjaktfilmen. Å ja lokke i motvind, det måtte man jo alldeles ikke gjøre for da fikk man ikke lokket inn eller skyte mye rev nei.

Nei man må ikke være så lettlurt å svølge allt rått og kaste seg på nettet å bestille disse varene som blir skrytt opp i skyene av produsenter og selgere. Jeg hører på dere andre som er mere nøytral i forhold produsenter/selgere (håper jeg). Kommer nok til å gå til innkjøp av noen av de tipsene som er kommet her men da blir jeg å handle hos fntpost.com.

Link to comment
Share on other sites

Fntpost har genial løsning på frakt, og prisen blir ca 60kr (hvis du kun kjøper lokkefløyter og ikke større ting hvertfall).

Det funker for meg, og de har jo så og si alle mulige fløyter unntatt Red river calls da :( Fikk fløytene i postkassa ca 2 uker etter bestilling.

En fløyte som du ikke må finne på å kjøpe, det er "tally ho":

http://www.fntpost.com/Products/Tally-H ... Mouth+Call

Jeg kjøpte den, men den er helt ubrukelig. Jeg har faktisk lagd bedre selv..

 

Denne har jeg i cottontail utgaven, men jeg burde kjøpt til "jackrabbit", som er litt likere båre egne harer. Anyways, dette er den fløyta med best lyd jeg har faktisk, men den fryser dessverre lett. Det er bare å puste litt gjennom den, så blir det bra igjen..

http://www.fntpost.com/Products/Dan+Tho ... outh+Calls

 

En slik er bestilt nå, og denne tror jeg er dødelig så fort skaran kommer og reven er villig til å løpe litt:

http://www.fntpost.com/Products/Dan+Tho ... Mouth+Call

 

Det jeg sa om å lokke i motvind, må du ta med en liiten klype salt. Det må gjøres slik at hvis reven ligger i dagleiet sitt, er det veldig viktig at den ikke kan klare å komme ned i vinden din uten at du ser den tydelig. Perfekt eks på dette er hvis det er en "øy" ute på et jorde, og vinden kommer fra den mot deg som sitter i jordekanten. Noen vers på syco tweety eller nordic crying bird er god oppskrift her. Jeg gikk en liten rekognoseringstur for litt siden hvor jeg gikk inn og tittet på steder jeg har lokket fram rev fra før, eller tror at det er dagleier. På ett sted telte jeg 10 liggegroper! :shock:, og derfra har jeg lokket og skutt rev fra tidligere i høst. Dette betyr at hvis du finner en populær liggeplass, kan du lokke litt mot den slik jeg forklarte, UTEN å lære opp hver eneste rev i mils omkrets med kraftige hareskrikfløyter. Er ikke reven der den dagen, prøver du neste plass.

Det er det ulf og tor ola gjør her:

http://storfangst.wordpress.com/2010/01 ... -lindroth/

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing dette her. Kanskje ting er noke overdrevet framstilt i filmen.

 

Eg har lite erfaring med lokking (basert på at eg kan telle alle gangane på to hender), men kan seie at det funka dei to første gongane eg var ute. Første reven kom inn 22.15 (etter 12 min) to dager etter fullmåne i januar i år, og den andre reven kom inn på en ny post (etter 3 min) 500 m unna berre ein time etter eg lokka inn den fyrste reven. Det var ca 20 cm nysnø. Så ja, det funker bra å lokke på natta ;) Den første stoppa på ca 45m, mens den andre på 30m. Eg benytta mini-predator (Nordic) fløyta. Det var da også den einaste fløyta eg hadde da. I dag har eg skaffa meg CritR-Call fløyta og Dakota Yote Badlander Rovdylokk, men må innrømme at eg liker predator fløyta aller best. Synst det er lettare å varigjere lyden enn dei to andre. Men kan nok ha noke å seie at det var den fyrste fløyta eg brukte også, og har derfor allerede tatt han kjær :lol:

 

Uansett, poenget mitt er at eg tviler på det har så mykje å seie hvilken fløyte man bruker, men korleis man bruker den. Om ikkje lyden er lik et hareskrik behøver ikkje å bety at reven ikkje kjem. Tipper at Ulf meiner litt av det samme. Han er jo i en kommersiell situasjon når det gjelder predatorfløyta. Tenk hvilken påvirkningskraft Ulf har på salg av dei ulike fløytene. Det er litt slik som med langrennsløpere som velger ski, dei velger det fabrikatet som gir en best avtale. Om det er Fischer eller Madshus har ingen betydning.

 

Så lenge man får fløyta til å virkelig skrike trur eg det er hipp som happ. Da eg fekk inn dei to revane den kvelden var det også første gangen noken hadde forsøkt å lokke i det området. Reven hadde ingen peiling på kva som venta.

 

Eg er veldig enig i at viss man ser at forholda ikkje er optimale for lokking, bør man heller holde seg heime for i staden å få reven til å venne seg til lyden. Eg har stor trua på at det blir meir akrivitet på forumet "lokking av rev" når mildværet kjem inn over landet og vi etterkvart får en fin skare :lol: Hugs at vi har hatt en spesiell vinter i år med ekstrem kulde og mykje laussnø, idielt for skibomser, men kjedlig for lokkejegere :wink:

 

Lykke til folkens!!

Link to comment
Share on other sites

1 sek er fin lengde

På starten her lokker han veldig realistisk og bra. Her bruker dem også en "decoy dog" som også fungerer som ettersøkshund :wink: Tviler på at det vil fungere på reven men..

 

http://www.predatorquest.com/tvepisodes.php

Han fyren her er rimelig flink med fløyta, ekstremt mye reklame, men sånn er det bare..

Håper dette gir deg en pekepinn :wink:

Link to comment
Share on other sites

(red river bandit)

http://www.youtube.com/user/kristofferc ... 1_aPSs(dan thompson)

 

Her lokkes det med hare skrik. Er du usikker burde du se: Revejakt med kristoffer clausen og lockjakt på räv av mikael tham. Vær obs på at de lokkes i bra områder på bra tider. Mange som tror det faktisk er så lett. noe det nok sikkert kan være, men vent til skaren kommer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen som har misforstått Ulf Lindroths involvering i Nordic Predator fløytene. Ulf har INGENTING med disse fløytene å gjøre. Han lokker aldri med disse fløytene, og har ikke tjent ei krone på disse fløytene. Det er den andre jegeren som er med i filmen Lockjakt på Räv som har utviklet Nordic serien, og som har tjent kronene på dem.

Ulf er en lidenskapelig lokkejeger som udiskutabelt er den med mest erfaring innen lokkejakt på rev i Norden. Fløytene han foretrekker styres ikke av økonomiske grunner, da han ikke selger noe utstyr som har med lokkejakt å gjøre. Ulf jobber som Våpenredaktør i Svensk Jakt og frilansjournalist for samme magasin.

Kan være greit å sjekke kildene sine litt bedre før man beskylder personer for ditt og datt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk fullt og helt det inntrykket av den filmen at Ulf hadde vært med på å utviklet Nordik Predator fløytene, men skjønner jo nå at det har han ikke. Har sett mange lokkefilmer med Ulf og han imponerer, man aldri sett han med Nordik fløyte, og det stusset jeg bare på. Han er sikkert helt suveren med å finne riktige lokkeplasser,han lager flotte lyder ut av de fløytene han bruker osv. Jeg beklager at jeg har missforstått dette med Nordik fløytene. Ikke meningen å fornerme noen.

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut i 12:00 tia på natta for å lokke. etter en stund hører jeg parringsrop som kommer nærmere, varte kansje i en halvtime. men reven holdt seg inne i tett skog mens jeg venta på å få den i åpent lende. jeg tipper at reven var 60-80 meter fra der jeg lå. (lokket med crit`r-call standard.) mulig at jeg er litt rusten på hareskrik-lydene , kan dette ha noe å si?

 

point is; hvordan får man kåt rev til å bli interessert i å komme nærme jegeren?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok eg som er den skyldige i såfall og ikkje du Mikkelrev... Legger meg flat for den påstanden eg hadde Tor Ola. Eg forsto det også slik både gjennom filmen men også gjennom ein eg tok sjansen på var en sikker kilde, men der tok eg feil. Godt å høre at min idiotiske påstand ikkje stemmer :roll:

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Selv om man er kåt trenger man fortsatt mat. Og et dødskrik fra et byttedyr kan bety at en rival driver og jakter i ditt revir, eller at ei tispe har lykkes i sin jakt, og har opptil flere typer godsaker å by på. Fortsett å lokk du. Men hvis reven var så nærme uten å komme fram kan det bety at den merka deg på en eller annen måte. Selv om du ikke så reven, kan den ha liggi litt innenfor skogkanten og observert deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en cd med hets skriket til reve tispa fra en proff revejeger fra australia en gang. Prøvde den et par ganger, men fant ut at det og løperundt med en kassett spiller i skogen ikke var min stil. Kan se om jeg finner den igjen og brenne ut et par eks hvis noen vil ha og prøve. I følge han revejegeren var det den mest effektive lokkelyden man kunne bruke i brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Det at reven holder seg i tetta og bjeffer og styrer uten å komme ut i skogkanten engang har jeg opplevd flere ganger. Det har da vært flere rever som har bjeffa der inne og de holder seg innenfor et utrolig lite område.

Det har ikke vært vinden som har avslørt meg iallefall. De gidder bare ikke komme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at i slike filmsekvenser som vises av Ulf så skulle han ha vist frem den fløyta han brukte og fortelle hva den heter. Det er nesten umulig å se på disse filmene hvilken fløyte som blir brukt. I den svenske Lokkjakt filmen så er det store rom for missforståelse ang Nordik. Kanskje Ulf, som den seriøse og dykktige jeger han er, må være litt obs på dette slik at det ikke blir missforståelser. Klart Ulf har kjempe stor påvirkningskraft ang kjøp av fløyter, kjenner nå bare på meg selv.Ulf har også skrevet 2 bøker om lokkjakt, den ene har jeg kjøpt i den er det ikke nevnt at en fløyte skal være så mye bedre enn en annen. Nest gang jeg tar turen ut på lokkjakt skal jeg bruke musepip bælgen, å kun den.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så rart folk misforstår dette. Denne fløyta selges jo sammen med lokkejaktfilmen der Ulf lindroth bla. er med, mange steder. Det reklameres flere steder også for at dette er fløyta som har revolusjonert den svenske revejakta. Så jeg mener folk må være litt unnskyldte for at de har trodd at Ulf L. har noe med disse fløytene å gjøre.

 

Jeg har forresten tenkt meg ut med muselokken igjen. MYE revespor på et jorde jeg har sette meg ut.

Link to comment
Share on other sites

Sitter alltid på et halv/hel-oversiktlig område. Har også alltid vinden rett imot, imotsetning til når jeg bruker hareskrik.

 

Hvis du leser litt lengre bak i tråden så beskriver jeg hvordan jeg bruker muselokken. Veldig viktig med kjappe pip, for å skille disse vekk fra småfugler. (Rart med det, kjøttmeisen kommer med en gang jeg klemmer. Selv på 700 moh...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at i slike filmsekvenser som vises av Ulf så skulle han ha vist frem den fløyta han brukte og fortelle hva den heter. Det er nesten umulig å se på disse filmene hvilken fløyte som blir brukt. I den svenske Lokkjakt filmen så er det store rom for missforståelse ang Nordik. Kanskje Ulf, som den seriøse og dykktige jeger han er, må være litt obs på dette slik at det ikke blir missforståelser. Klart Ulf har kjempe stor påvirkningskraft ang kjøp av fløyter, kjenner nå bare på meg selv.Ulf har også skrevet 2 bøker om lokkjakt, den ene har jeg kjøpt i den er det ikke nevnt at en fløyte skal være så mye bedre enn en annen. Nest gang jeg tar turen ut på lokkjakt skal jeg bruke musepip bælgen, å kun den.

 

Skjønner godt at det kan være litt uklart ja. Ulf var vel litt naiv og var ikke klar over at nordic reklamen ble lagt på filmen. Så akkurat det kom som en overraskelse på han.

En grunn til at Ulf er litt forsiktig med å si noe sikkert om hvilke fløyter som er bedre enn andre, er vel at han er klar over at det varierer etter hvor i landet du lokker, hva slags type terreng det er, når på året du lokker etc.

Men jeg vet at han hvertfall alltid har med seg Crit'R-Call standard, Red River Bandit, Dan Thompson PC 1 og Verminator Psycho Tweety ut når han lokker, dette er de 4 favorittene hans. I tillegg har han med seg andre fløyter ut for å teste, da han hele tiden prøver å fornye seg og bli en bedre lokkejeger :)

Link to comment
Share on other sites

Tor Ola Dehli, dette var meget interessant.

Det lyser lang vei at Nordic produktet ikke er godt nok etter ditt syn og at det ligger en konflikt et eller annet sted!

Hva er det du prøver å si?

 

Revlokkeksperten Ulf Lindroth.

Lokkeekspert eller ikke, han er IKKE den med mest erfaring innen lokkejakt på rev i Norden, men han er udiskutabelt den mest profilerte.

Jeg vet at Ulf Lindroth er en meget dyktig jeger og han vet like godt som meg at det finnes et utall fløyter som fungerer, men av en eller annen grunn kommer det ikke klart nok frem.

Min revlokkhistorie i korte trekk, som jeger har du de beste sjansene for å lykkes hvis du bruker ulike typer lokkefløyter, Jo flere, desto bedre.

 

SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

hvilken fløyte bruker ulf her

 

Han bruker Dan Thompson PC 1. Tror Tor Ola får den i nettbutikken sin snart. Storfangst.no

Er en bra fløyte som er ekstremt enkel å bruke. Den har også en litt annen lyd enn de åpne fløytene. Kommer til å være med ut hver eneste gang jeg skal lokke rev ihvertfall 8)

Link to comment
Share on other sites

Tor Ola, hva syns du om disse Nordik fløytene? Har forstått det dit hen at du har god erfaring med lokkjakt. I filmen revejakt er det Critel Call fløyta som du bruker mest. Har du forsøkt Nordik fløytene?Jeg føler meg fan så lurt, men men nå vet jeg i hvertfall hvor jeg skal handle i fremtiden. Godt at det ble litt debatt omkring dette med lokkefløyter. Ivrige revejeger er villig til å prøve allt for å få felt en stor predator, men å bruke penger på noe som ikke fungerer er noe bullshit. Skjønner at tid, sted, terreng osv kan være avgjørende men gud skal vite at jeg har forsøkte det meste med Nordik uten å få det til å funke. De fløytene blir for min del permitert for godt nå. Har betillt en ny fløyte,Red River Bandit. Jeg skal forsøke samme plassene på de samme måtene som med Nordik, får jeg inn rev da så er det fløyta som ikke funke. Skal oppdatere så snart jeg har fått den nye fløyta og fått testet den.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se om du får inn noen Mikkelrev :) Kjenner Tor Ola godt, og så vidt jeg veit har han aldri brukt Nordik fløytene. Grunnen til det er at han som dere veit er en god venn av Ulf, og som den oppegående fyren Tor Ola er så gidder ikke han fly rundt med ei fløyte som Ulf ikke anbefaler. Ulf har mer erfaring enn de fleste lokkejegere, og jeg har personlig sett fløytesamlingen hans. Det var et sykt antall fløyter!!! Han har prøvd de fleste og kommet frem til de fire fløytene Tor Ola nevner i et innlegg ovenfor :D Jeg regner med at du får bedre resultater med Red River Banditen 8) Jeg har ihvertfall sykt trua på den!! Trenger bare litt mildvær nå, så snøen blir litt fastere...da blir det fullt kjør 8)

Link to comment
Share on other sites

Verminator Psycho Tweety kommer også til å bli bestillt. Klart vi vil prøve de fløytene som vi ser Ulf bruker og som han får til å funke og med hans erfaring, det er bare slik vi mennesker er. Skal ut å prøve Red River Banditt fløyta så snart den er i hus, og jeg kan love at rapport kommer her i tråden. Har også lyst å prøve ei Thomson fløyte. Har 2Nordik fløyter til salgs, billig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til dokke er eg som dokke kan sjå i tidligere innlegg glad i Nordic fløyta, så kjem alltid til å ha den med på lokkejakt. Men Bandit fløyta blir garantert bestilt den også :) Man lære berre av erfaring, og dei kan tydeligvis være forskjellige ;)

 

Tor Ola:

Eg er som du en lidenskapelig laksefisker og ser likhetstrekk med valg av spinner/sluk og valg av fløyte. Min erfaring er at eg får laks på den sluken eller spinneren eg har mest tru på. Synst det er litt sånn også når det gjelder valg av fløyte, sjølv om eg langt fra har den samme erfaringa å¨det området som fleire av dokke her på forumet.

Gleder meg til mars og skare 8)8)

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har vært på kurs med Lindroth. Det han påpeker som kanskje viktigst er akkurat å variere med flere typer fløyter. Riktig som en nevnte lenger opp i tråden. Det nærmeste favoritt han kommer er critter callèn. Det er i alle fall den som brukes oftest. Reven er sansynlighvis det smarteste dyret vi har i norsk og svensk fauna. Det er ikke bare bare å lokke til seg den karen. Har vært ute selv en 10-15 ganger nå i januar og februar og har lokket til meg 3 Rever. Er fornøyd med det. Har imidlertid ikke skutt noen av dem. Det var kanskje derfor Lindroth brukte veldig mye tid på akkurat kontakten med dyret. Man har ikke mange sekundene til rådighet. Man må være bestemt og skyte. Vanligste holdet er mellom 100-150 meter. Hvis ikke får reven været av deg og stikker. Å være komfortabel med slike skuddhold, på så lite mål er en forutsettning for å lykkes. Så mitt råd, bassert på tre flaue opplevelser nylig er som følger.

1. Ut å tren skudd. Kjappt, på små target...... på over 100 meters hold.

2. Husk å sjekk kikkerten, så du har riktig zoom. (på laveste zoom ser den rakkern veldig liten ut på 130 m. Du har ikke tid til å justere kikkert da luringen er der hehe)

3. Vinden skal du ha i ryggen, da kommer rakkeren inn fra sidene forran deg som oftest for å sjekke hva dette er for noe! PANG! (med varminter)

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde me mp3 spiller og høytalere , med lyden rev som hyler!

 

Det virket overaskende bra:) Etter bare noen minutter hørte jeg i det fjærne noe hyling.. Å jeg satte i gang mp3 å reven hylte tilbake.. Nermere og nermere, så vart de stopp.. Såg han aldri men tror ikke han likte skurringa i høytalern :lol::lol:

 

Men fikse på filen og ta fekk alt av lyd utenom selve hylingen! Det tror jeg blir bra! :D

Link to comment
Share on other sites

Så mitt råd, bassert på tre flaue opplevelser nylig er som følger.

1. Ut å tren skudd. Kjappt, på små target...... på over 100 meters hold.

2. Husk å sjekk kikkerten, så du har riktig zoom. (på laveste zoom ser den rakkern veldig liten ut på 130 m. Du har ikke tid til å justere kikkert da luringen er der hehe)

3. Vinden skal du ha i ryggen, da kommer rakkeren inn fra sidene forran deg som oftest for å sjekke hva dette er for noe! PANG! (med varminter)

Støtter overstående råd og plusser på et i tillegg.

Forbred posten, slik at en får optimalt anlegg for rifla. Tofot er bra - enten for sittende evt liggende skyting. Anlegg over sekk/fast anlegg er også bra.

 

På min egen mest benyttede post vurderer jeg faktisk å lagen en enkel skytebenk, slik at rifla ligger ca klar i skyteretningen.

 

Hadde forresten sesongens første bom forleden natt........................har ikke kommet over denne bommen enda :(:oops:

Ikke bra for selvtilliten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

når det er snakk i lokkejakt

sies det at man skal sette seg i kanten av en stor åpen mark\myr

men hva menes med stor?

har noen slottemarker som er 150x150m +-

er dette stort nokk for å drive med lokkejakt?

 

neste spørsmål

i marka hvet jeg om stoooore myr områder

som kunne være gode plasser

men, d tar ca30-40min å gå dit, hva mener dere om det?

eller bør man bruke marker som man kommer seg raskt og lydløst på post?

 

kansje dume spm

men jeg spørr fordi jeg har prøvd mye uten noe serlig resultat

har kunn fått inn 1 rev på ca 30 forsøk :cry::evil:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på ettermiddagen i dag og lokket. Fant en del revspor etter helgas snøvær. Første plass jeg lokket skjedde det fint lite. Ny plass og ny lokking. Etter ca 15 min kom en flokk på 5-7 skjærer over meg og skrek og bar seg. Et spetakkel over meg ble det iallfall, men ingen rev var og se. Etter en stund kom de tilbake med samme kjeft og lurveleven. Fikk ingen rev i dag, men fløyta reagerte de sterkt på (Nordik Predator). Har også hørt snakk om at skjærene kan lage et slikt leven hvis de får øye på reven. Er det flere som har merket at skjæren kommer og skriker når en er ute og lokker?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg kan alt om revjakt og lokkingpå rev, men har da noen timer i felt på jakt etter mikkel, både med og uten lokk.

 

Min erfaring med åpne flater i størrelsesorden slik du nevner, er at slike arealer er et absolutt minimum.

150 meter er ca akkurat den avstand en rev stopper opp på, for å orientere seg og planlegge neste trekk, om du forstår. Den vil da stoppe i skogkanten og ikke eksponere seg ute på jordet. Ville heller passet opp disse områdene, rett etter at jordet er slått.

 

Mye mer tro på store åpne myrområder eller lange kraftledningsgater eller snauhogster i så måte, men første betingelse, er at en ser revspor der. Uten revspor ingen rev. Om det ikke finnes rev i området, kan det være lurt å legge ut litt gosaker her og der.......strategisk plassert, for å lede reven inn i området evt slik at den vil velge dagleie der.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Vinden er også svært viktig. Hvis det er merkbar vind, bør du ha større flate enn 150m. Reven kjenner menneskevitring på hvertfall over 300 meter når det er en stabil bris. Dersom det ikke er noe vind i det hele tatt, kan du gjerne lokke på disse flatene. Men da må det ikke være NOE vind. Da stiger vitringa di rett til værs pga varmeforskjell. Kamo er også dødsviktig på små flater da reven har all anledning til å se deg fra skogen. Hvis du ikke smelter inn nok, vil reven stikke før du har sett den, og den kommer nok ikke på samme fløyte om igjen..

Link to comment
Share on other sites

neste spørsmål

i marka hvet jeg om stoooore myr områder

som kunne være gode plasser

men, d tar ca30-40min å gå dit, hva mener dere om det?

eller bør man bruke marker som man kommer seg raskt og lydløst på post?

 

...selv om mine resultater ikke er statistisk forsvarlige, har jeg definitivt hatt høyere grad av suksess i litt avsides områder, der det gjerne har tatt en liten time å gå til, eller t.o.m. 20-25 minutter med snøscooter. Vet ikke om jeg har gjort meg opp en bestemt mening ang hva det skyldes, men jeg mener at det er en fordel at områdene er "rolige", og at det ikke er mye eksterne forstyrrelser. Unntaket er selvfølgelig slike rever som trekker mot folk, de må vel således lokkes i nærheten av folk.

 

Lokking "langt unna" krever dog mer planlegging, tidsbruk og innsats, og dette er nok skylden til at ihvertfall jeg lokker mest i lett tilgjengelige områder.

Link to comment
Share on other sites

Tor Ola Dehli, dette var meget interessant.

Det lyser lang vei at Nordic produktet ikke er godt nok etter ditt syn og at det ligger en konflikt et eller annet sted!

Hva er det du prøver å si?

 

 

Revlokkeksperten Ulf Lindroth.

Lokkeekspert eller ikke, han er IKKE den med mest erfaring innen lokkejakt på rev i Norden, men han er udiskutabelt den mest profilerte.

Jeg vet at Ulf Lindroth er en meget dyktig jeger og han vet like godt som meg at det finnes et utall fløyter som fungerer, men av en eller annen grunn kommer det ikke klart nok frem.

Min revlokkhistorie i korte trekk, som jeger har du de beste sjansene for å lykkes hvis du bruker ulike typer lokkefløyter, Jo flere, desto bedre.

 

SS HUNTER

Hvis du ser godt etter i mine innlegg så har jeg ikke sagt noenting om mine synspunkter på Nordic fløytene. Jeg ville bare oppklare den lille misforsåelsen om at Ulf skulle ha noe med fløytene å gjøre. Jeg har aldri prøvd Nordic ute på jakt, og har derfor ingen erfaringer hverken negative eller positive med de fløytene. Jeg har valgt å bruke de fløytene Ulf liker, da han har lokka mange år og har hatt god suksess med fløytene han bruker.

 

Når det gjelder synet på fløyter er nok du og Ulf helt enige, og jeg tror ikke du finner mange lokkejegere med flere ulike typer fløyter i kofferten enn Ulf. Han har testet de ulike fløytene ved flere anledninger og ved ulike forhold, så jeg velger derfor å stole på at de fløytene han foretrekker og bruker oftest, faktisk er noen hakk bedre enn de han har prøvd og ikke lenger bruker.

Jeg var av den oppfatning at Ulf er den i Norden med mest erfaring når det gjelder lokkejakt på rev i Norden, men hvis du kjenner til noen andre så send meg gjerne en PM med navn på disse jegerene. Jeg er lidenskapelig opptatt av lokkejakt, og finnes det noen med masse kunnskap der ute, så vil jeg gjerne ta kontakt og høre deres råd og tips. Det finnes alltid nye ting å lære for å gjøre lokkejakten enda mer effektiv og spennende :)

Link to comment
Share on other sites

lurte på en ting til

 

siden jeg bor ved kysten

kan det da være en ide å sitte i fjæra?

når vinden blåser utover havet eller langs fjæra

da er jo sjansen nesten lik 0 for å værsette seg

og reven er nødt til å undersøke nermere for å finne ut "hva som har tatt haren"

er mange åkre her som strekker seg fra veien og helt i fjærsteinene

Link to comment
Share on other sites

Det kan fungere ja, men ikke med hareskrik tror jeg. TROR jeg da. Dette er fordi at hvis ikke reven har mulighet for å sjekke vinden din, vil den vegre seg mot å komme inn.

Med en Verminator syco tweety, Nordic crying bird eller muspip er saken litt annerledes siden reven har mer "guts" for å komme på disse lydene.

Jeg ville ikke satt meg i fjæresteinene akkurat, men så langt unna du kan fra vannkanten og fortsatt ha kontroll over vitringen din helt ned til vannkanten. Lokk i sidevind

Prøv og se om det funker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...