Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

På to av revene Ulf skyter hos meg på Revejaktfilmen til Clausen sitter vi ca 20 m fra bilen ;)

Skareføre er jo som sagt tidligere det beste ved lokkejakt. Ulempen ved skare er jo at det ofte bråker noe sinnsykt når en går ut på post. Jo kortere man må gå til post, jo mindre lyd lager man. Bildører trykkes lydløst igjen, noe man bør praktisere ved all jakt der man er redd for at viltet skal høre ukjente lyder. Overrasker meg gang på gang hvor mange som smeller igjen dører når de parkerer og skal gå ut på post.

 

Hvis man har en post som ligger et stykke fra veien anbefaler jeg ski. Det bråker mye mindre, og man bruker kort tid for å komme fram på post.

Å gli ned på ski mot en post i halvmørket med stjerneklar himmel, mens resten av bygda ligger i ro er en spesiell og god opplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Crit´R Call Pee Wee fløyta:

Denne har jeg, og vet funker, men det kreves litt trening iom at det er en open reed fløyte

Sceery Soft-Bite pro-lokk

Har ikke prøvd den, men den kommer til å være mye lettere å komme i gang med da det er en closed reed fløyte. Dog ikke like mye variasjon, men lyden er nok midt i blinken

Porath Lil' Sucker Rovdyrlokk

Litt spesiell, men den funker sikkert

Johnny Stewart Revelokk

Har troen på denne, men tror ikke den kan varieres like mye. Den drar nok inn rev tror jeg.

 

Mitt tips er å prøve en av closed reed fløytene hvis du jakter på rev som har vært med på leken før. Disse låter forskjellig fra fløyte til fløyte, og disse modellene er ikke så vanlige i norge enda. Peeweefløyta er vel den eldste i norge nesten, men den funker, og du kan lokke andre dyr som feks rådyr med den, det kan du ikke med de andre.

 

Skal du jakte mye i samme område, er nok peeween lurt da den kan varieres mer.

Jeg anbefaler deg å kjøpe peeween+ en av closed reed fløytene jeg lista opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lokket mot noen dagleieområder i dag som det har vært rev i før (også skutt en der 8) ),men i dag var det dødt.

Nå er jeg lei av løssnøen og dårlig statistikk, så i kveld drar jeg på søpledynga for å skyte noe(n). Der vrimler det av rev, så burde nå gå an å få inn noen der ja :twisted:

 

Andre som sliter med løssnøen?

Link to comment
Share on other sites

Var ute og lokka idag med Crit'R-call fløyta. Prøvde på fire forskjellige plasser, men mye vind og djup løssnø gjorde det vanskelig :|

 

Fikk inn en rev som jeg fikk skutt ;) Så mye spor etter rev så det lover bra til skaren kommer ;)

Reven ble skutt på den andre plassen jeg prøvde og kom etter cirka 1 min (så den lå nok ikke langt unna) :D

Det var den første reven jeg har skutt på lokk, og det var en han rev som veide 6.9 kg, og hadde fin pels ;)

Så imorgen blir det nok flåing :P

 

Siden kameraet mitt var tom for batteri ble det ingen bilder, men skal ta ett bilde i morgen og legge ut ;)

Link to comment
Share on other sites

IMG_0362.jpg

I natt kl 00.45 ble en fin han rev på 7kg lokket inn i døden.

IMG_0377.jpg

Jeg har vært flittig til å mate reven den siste tiden, og åte jordet mitt er nå en eneste stor tapas. Og ut fra en del “jamring” inne fra skogen den siste tiden ser det ut som om dette frister vandrende hannever på utkikk etter damer. Spesielt rundt midnattstimer ser ut til å være en gjenganger.

Så i natt lot jeg det friste. Ikledd gode klær, med lokkefløyte og børse satte jeg meg til oppe i tårnet ca kl 00. Vinden var sterk og uberegnelig. Fall-vind fra fjellet førte til av vindretningen skiftet ofte, i tillegg varierte vindstyrken mye.

Ca kl 00.20 hørte jeg et rev hyl et godt stykke unna. Umulig å beregne hvor lang. Hadde is i magen. Vindretningen var totalt feil. Etter 10 min dreide vinden slik at jeg fikk den på skrå inn bakfra. Jeg begynte å lokke. Enkle og kraftige hareskrik uten noe særlig variasjon og nyanser. Lokket over et minnut uten stans. Ventet i et halvt min, og etter en to/tre nye salver ser jeg med et en skygge som skyter fart ut av skogen, rett foran meg på ca 150m hold. En rev :shock: …(Kjempe puls… Puh.. :mrgreen: ). Den stopper 10m fra skogkanten. Den virker med et litt forsiktig. Kryper ihop og trekker seg til siden. Vinden har dreiet igjen og jeg tørr ikke lokke mer. Finner heller reven i kikkertsiktet og følger den. Holdet er for drøyt i denne vinden (kuling i kastene). Med et tilfreds smil ser jeg reven “snubler” over en godbit. Det var vist den eneste så langt borte, og reven må trekke nærmere. Den løper 30m til siden og føler skyggen av tårnet. Jeg ser konturene av reven men ikke mer. Alt jeg kan gjøre nå er å vente. Så setter reven kursen ut mot lyset. Jeg legger korset i kant av skyggen, og et hode kommer til syne. Skuddet går og reven ligger på stedet. Hodeskudd. Hold: 70m.

IMG_0356.jpg

Bildet er tatt på skuddstedet.

 

Ikke mye tisper igjen her omkring. Bare vandrende hannever. Et godt tegn :D . Holder det seg slik blir det interessant å følge med valpe tettheten i sommer.

 

Stå på jaktens kamerater :D . Dere gjør en viktig jobb.

 

Mvh Sofus

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Sofus!

Har blitt dårlig uttelling denne helga, så 1 rev i dag i ene jaktområdet, men det var ikke i jaktsammenheng.. Den var ute på et jorde en liten stund og jakta mus, det sier jo litt om hvor mye de må jobbe for å overleve nå om dagen!

I dag var tempen oppe i -3, neeeesten over 0 :x

 

Jeg tenker det blir en tur på det kurset i løten, noen andre som skal?

Link to comment
Share on other sites

satt og spilte ett par låter på peewee'n i kveld, da den gode halvtimen var gått på første feltet var gått spente jeg ned børsa og gikk tilbake til tråkket, der 30-40 meter bak meg var det spor etter en mikkel som hadde stoppet opp, fått en ide om hva det var som lagde lyden for så å stikke av samme veien som han kom :oops:

om jeg fikk terrenget riktig med meg på returen så tok jeg en liten lightertest og det kan virke som at jeg satt med ansiktet mot vinden, uten at jeg var klar over det. Mikkel er jo kjent for å være lur...

Link to comment
Share on other sites

Jakter på vestlandet, her er det ikkje så grådigt med rev, men det er no sorten. Har prøvd mange ganger nå med lokking, uten hell. har prøvd inni skogen, ute på jordet, ved isen osv, men har ikkje sett snurten av rev. Har sett ein del spor, så eg veit det er rev der ute. Lokker med hare skrik. Men det finnes ikkje hare her, sku vist ikkje vere noko problem, ifølge innlegg eg har lese her på kammeret. Men er litt i tvil sjølv. Har lese litt om å buke opptak av div lyder, men ser ikkje om det er noken som har fått uttelling på dette????. Er litt usikker om eg lokker med de rette lydene, tenkte kanskje eg sku prøve med cd spelaren.. Er bjeffing ein "go lyd" til parrings kåte rever???

Link to comment
Share on other sites

Crying bird fløyta er dødelig effektiv på korte avstander. Men det er viktig å snike seg stille inn på post og ha eventuelle dagleier innenfor 300m. Jeg har skutt 2 rev med den, så den funker ja. Som oftest kommer reven rett på når man bruker den, siden man etterligner en fugl og ikke hare+ at den høres veldig naturtro ut.

Sett deg slik at du lokker mot solfylte skråninger eller dalfører som reven ferdes mye i osv, og husk å være stille!

Ikke glem vinden heller. Jorder som grenser til elvdaler ol. er ideelt da du kan overvåke vinden din.

Link to comment
Share on other sites

Satt nå nettopp og lokket med min lohman musepipfløyte. En rev kom på ca 100 meter og jeg antar det var muselokken den var interessert i. Den gikk fort og jeg fikk inn en suser med 22-250'en. Den forsvant inn i mitt gamle sammenraste kråkeskjul og jeg såg ikke at den kom ut etter at jeg hadde ventet 15 min. gikk bort til skuddstedet og fant greit med blod. Fant heller ingen utgangsspor fra reven (burde funnet blod). Så nå er jeg hjemme og leter etter lykt for å se om jeg finner den. Antar at den er død...

 

To be continued.....

Link to comment
Share on other sites

CIMG0080.JPG

 

Bare så det er sagt så synes jeg ikke noen av disse muelokkene høres ut som ekte musepip. Så jeg tror det ikke spiller noen særlig rolle hva det høres ut som. Men ville mye heller brukt en ren muselokk enn buttolo, da disse er mye lettere å få den kjappe lydene som jeg mener mus lager...

 

Reven lå forresten død 2 meter inne i kråkeskjulet, med en 50 grn sierra varminter i maskineriet. Manglet hale, hadde skabb og luktet grusomt. Kom en gjennsomsiktig stinkende væske ut av skuddhullet.

 

500 rikere og gjort naturen en tjeneste i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ang lokking av rev........er rimelig sikker på at det er mulig å lokke inn rev med en isoporbit og en bit glass. Gni isoprorbiten mot glassbiten. Den lyden en får da må da en rev respondere på :?:

 

Låter jo som ett eller anet holder på å bli tatt livet av.

 

Noen som har prøvd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang lokking av rev........er rimelig sikker på at det er mulig å lokke inn rev med en isoporbit og en bit glass. Gni isoprorbiten mot glassbiten. Den lyden en får da må da en rev respondere på :?:

 

Låter jo som ett eller anet holder på å bli tatt livet av.

 

Noen som har prøvd :wink:

 

Det lurer eg også på! ....

Nokon som har erfaringar?

Link to comment
Share on other sites

Årets første forsøk med lokken ga resultater. Jeg har kjent Ulf Lindroth et par års tid nå, og hatt stor glede av å lokke rev sammen med han. Han besøkte meg et par dager ifjor i forbindelse med filming til Kristoffer Clausens revejaktfilm. I dag var han på en kort visitt igjen, og som i fjor ble det fullklaff på første forsøk. Jeg anbefalte et par plasser der jeg vet at det bruker å ligge rev. I all løssnøen vi har nå er det helt avgjørende at reven ikke ligger for langt unna stedet der man lokker, da gidder den rett og slett ikke komme. Ulf antyda max 400 meters som ei viss grense.

 

Vi fant greie poster i kanten på en åkerholme og holdt kontroll på hver vår skyteretning. 2 minutter med Psycho Tweety var alt Ulf rakk før reven kom byksende i mot meg. Den satte seg på 70 meter, og da ble det et enkelt skudd med støtte fra tofoten. Bilder ligger på bloggen.

 

Lokkejakta 2010 er igang :)

Link to comment
Share on other sites

Kult å høre at det går an nå Tor Ola, grattis :D Åssen var "standen" lagt opp? Lokka dere mot dagleier i motvind?

Jeg var på kurs med Ulf i går, utrolig lærerikt!

Fikk pakken min fra Fntpost i dag, og ble skuffet over noen og positivt overrasket av andre fløyter.

 

De gode nyhetene er at Primos CatNip lager veldig bra reveskrik :shock: , og også et veldig realistisk hareskrik, høres litt annerledes ut enn alle andre fløyter, men det er bare bra. Tror til og med den kan brukes som kråkelokk :lol:

Tally-ho fløyta var en stor skuffelse og nesten ubrukelig.

Dan Thomson cottontail var litt i lyseste laget, men den funker nok.

Primos mouse squeeze var fin den

Syco tweetyen hørtes bra ut syns jeg, men tror jeg må trene litt på den :)

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en rev for en time siden, på et opplyst industriområde.

 

Vi har sett endel spor her denne uka og bestemte oss for å gjøre et forsøk, jeg og en kompis. Et 4 minutter og 2 lokkesekvenser, blir jeg var en rev skrått til venstre for meg. Avstanden er desverre bare 40 meter og den ser meg selvsagt når jeg prøver å lirke opp børsa.

 

Men men...neste gang...

 

Brukte en red river bandit...

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba!

 

Ble det filmet?

 

En kompis var med med et vanlig lite hd kamera, men for det første var det for mørkt å filme noe særlig, og for det andre så satt han bak Ulf. Og de så ikke reven før det plutselig smalt fra meg,hehe.. Så det ble ikke noe filming, nei..

 

Synd med reven, Erik, men du tar den neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

"Kult å høre at det går an nå Tor Ola, grattis :D Åssen var "standen" lagt opp? Lokka dere mot dagleier i motvind?"

 

Hei Sigurd,

Vi var klare over at vi måtte ha litt flaks og komme relativt nær en rev vi kunne lokke på. Ulf satt slik at han hadde sidevind fra venstre, rett fra krullen der jeg hadde mest tro på at reven lå. Han så rett fram og til høyre mot en annen liten krull, mens jeg så rett mot krullen der vinden kom i fra. Reven kom der jeg hadde trodd, og den kom da altså i ren medvind rett mot meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...