Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Har noen gjort seg noen erfaringer med FOXCALLER, fikk ei slik ei i posten i dag. Lett å bruke virker det som, men spørs hva mikkel synes. I flg. nettsidene i england skal den være heeeelt utrolig. Men skulle jo Nordic Predator også være. ER DET NOEN SOM HAR PRØVD FOXCALLER SÅ LEGG GJERNE INN ET INNLEGG OM ERFARINGENE.

 

Blir prøvd her i løpet av få dager, gleder meg, Har en Pee Wee i tillegg. Den er jo bra.... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja blir jo litt styr, men sånn er det bare.. Skal dra et sted imorra tidlig med masse skiløyper, får håpe folk venter til etter frokost med å gå på ski.. Må jo gå ann å få inn en rev selvom det er løpetid og masse snø. Reven må jo spise mellom all jukkinga.. :wink:

 

Haha, hvis jeg skal gi deg et tips, DRA UT NÅ :wink:

Hvis det er mulig å skyte der for øyeblikket mht lys da.. Reven går skiløypene fram og tilbake hver natt for tiden, og ren postering ved disse kan funke, men lokking funker også bra hvis du sitter så du har god kontroll på løypene og vinden din.

Da kan du sitte lenge, over 1 time hvis du orker siden det hele tiden kan komme rev innenfor hørehold.

Ellers har jeg sett utifra spor at reven går fra dagleieområdene om kvelden, og tilbake i grålysninga. Dette betyr at det kanvære gode sjanser på innfartsveiene til dagleiene på morgenkvisten.

 

Det er overraskende hvor tidlig skigåerne er ute, forrige helg prøvde jeg å spore litt på morgenen for å finne dagleier, og i skiløypa kl 08 møtte jeg ei dame som spurte om jeg var på militærøvelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har noen gjort seg noen erfaringer med FOXCALLER, ER DET NOEN SOM HAR PRØVD FOXCALLER SÅ LEGG GJERNE INN ET INNLEGG OM ERFARINGENE.

 

Blir prøvd her i løpet av få dager, gleder meg, Har en Pee Wee i tillegg. Den er jo bra.... :D

Jeg har FOXCALLER, har prøvd den litt men bare fått inn kråker på den. Har ikke benyttet den så mye, allt for lite til å uttale meg, men den er lett å bruke, slipper å bruke hendene. Den er veldig fin å lage fuglelyd med, hakkespett i nød. Du må gi tilbakemeldinger på din erfaring med den.

Link to comment
Share on other sites

Haha, hvis jeg skal gi deg et tips, DRA UT NÅ :wink:

Hvis det er mulig å skyte der for øyeblikket mht lys da.. Reven går skiløypene fram og tilbake hver natt for tiden, og ren postering ved disse kan funke, men lokking funker også bra hvis du sitter så du har god kontroll på løypene og vinden din.

Da kan du sitte lenge, over 1 time hvis du orker siden det hele tiden kan komme rev innenfor hørehold.

Ellers har jeg sett utifra spor at reven går fra dagleieområdene om kvelden, og tilbake i grålysninga. Dette betyr at det kanvære gode sjanser på innfartsveiene til dagleiene på morgenkvisten.

 

Det er overraskende hvor tidlig skigåerne er ute, forrige helg prøvde jeg å spore litt på morgenen for å finne dagleier, og i skiløypa kl 08 møtte jeg ei dame som spurte om jeg var på militærøvelse :lol:

 

Ha ha.. Så bra.. Jeg så et spor som var kjørt opp for en stund siden og det ligger veldig øde til mitt i jakterrenget jeg bruker med små åser og tjern rundt på alle kanter. Så håper det er stille der i grålysninga.. Jeg tror ikke jeg vil sette meg i lysløypa her, selvom mange sikkert ikke bryr seg om det. Men møter man rette vedkommende så kan det bli unødvendig bråk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er sant det. Men hvis det kun er 1 skiløype er nok den brukt endel hvis det er noe rev i området. Postering med hagle :idea: ? :twisted:

 

Ellers tror jeg faktisk at reven er så lat at den ikke gidder å gå ut av løypa for å sjekke vinden din slik at du kan sitte i løypa og lokke.

For å nevne et eksempel, jeg skjøt bom på en rev for litt siden. Den hadde kommet mot meg i en skiløype, og dreid ned i en annen løype 100m unna. Den stoppet på 150 ca, og jeg la på et skudd som bomma. Det den gjorde da overrasket meg litt, den sprinter tilbake samme vei den kom, først mot meg ca 50m, og deretter avgårde ned den første løypa. Så de er IKKE glade i løssnøen for å si det sånn :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg gå inn for å få demo på HAKKESPETT I NØD. Har kun satsa på dødsskrik til hare. Har også ei musepip fløyte jeg har tenkt å bruke for å stoppe mikkel under åtejakt men mest posterinsgjakt på kveldstid og om morgenen. Den måå funke, Knight & Hale. Skal gi tilbakemeld når de er prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke prøvd den enda, prøver å "spare" den til skaran kommer. Er heller ikke heelt stødig på den, og det er faktisk ganske krevende å stenge luftstrømmen med tunga en gang hvert kvarte sekund :? Skjønner ikke helt hvordan Lindroth får det til..

Men med det sagt, så kan man jo lage mye andre lyder og forskjellige fugleskrik som er lettere å lage også. Den beste lyden får du hvis du klemmer membranene med leppa, og lar tenna møte membranene på halvveien når de vibrerer. Troor det er den teknikken ulf bruker, men han er også syk rask med tunga :shock:

 

Linker til et par filmer som er linket til lenger opp hvor han bruker tweetyn:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i snøføyka i dag og sporet rev. Det var heller labert. Plukka opp et par spor, men var langt uttafor alt av jaktterreng så ble ikke til at jeg prøvde å lokke. Har også bestilt psycho tweety så hakkespett skal hvertfall reven få tro han skal få til middag fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ved å lage en brrrrrr....brrr.... lyd blir det nesten identisk likt med den hakkespetten på filmsnuttet med Crying bird. Viss man derimot bare blåser i den uten Brr..lyden blir det ikkje likt i det hele tatt. Jeg drev å tasta i går kveld helt til noen tok kvelertak på meg :lol:

 

 

Nei den gjør ikke det......Nordik crying bird har ikke i nærheten av denne lyden..Finnes ikke skarphet eller volum nok til det i den.. og ja, jeg blåser riktig;)

 

Tok meg litt tid å skjønne denne. Virker nok best, om den brukes som en wam eller tenterfield. men jeg har ikke brukt dennoe særlig og heller ikke fått inn vilt..

 

Teste syco tweety i ettermiddag. Virka veldig lovende. Det er bare et problem og det er det at man lett spytter i fløyta. Kom selvsagt ikke inn rev. har kommet 30-40 cm til med snø og det er jo bare enda en sten til byrden, hva mislykkede forhold angår.

Link to comment
Share on other sites

For de som vil prøve å etterligne lyden av en skjære som fanges av en spurvehauk kan denne videoen være interessant. Skjære er jo et vilt som det finnes mye av her til lands så reven er kanskje ikke ukjent med denne lyden.

Spurvehauken på videoen blir tydligvis stresset over spetakkelet og går drastisk til verks for å hidre at noen stjeler byttet. Nådeløs natur.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått inn et par rev med crying birden, og skutt begge faktisk, men på den ene bytta jeg fløyte underveis til Rrb, så det er jo litt usikkert om den kom på crying birden eller ikke..

På begge de gangene brukte jeg en blanding av bare blåsing og hakkespettlyder. Gjorde det så variert som mulig egentlig.

Så det er ikke tvil om at den funker, men jeg er enig med deg i at det er mye bedre lyd i tweetyn, Erik :wink:

Er også veldig begrensa hold med nordicen, tror at tweetyn bærer flere hundre meter lengre.

Har kommet 30cm nynsø her og , oppå 1m løsnø!!, så det er bare å gi opp å lokke. Men litt postering å skiløypene med muspipern blir det kanskje fremover. Har en nydelig plass med et "veikryss" hvor 4-5 løyper og 1 traktorvei møtes på et jorde, stor sjans for revetrafikk mao :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok jeg å bitt av lokke bassillen. lokket til meg en stor rev i dag med Nordik Predator. plaserte meg oppå en liten ås der jeg vet reven har et gammelt hi. reven kom svømmende opp ei fjellside som jeg aldri trodde reven kunne kommet opp. reven blei var meg på 25 meter så jeg plaserte et hagleskudd i hodet på den så reven tok salto inn i ei gran klynge. var sikker på at den lå der men NEI DA.... reven hadde kastet seg ut kanten å landet 10 meter lengre ned å kravlet seg inn i hiet sitt igjen... :x Mye blod hadde den mista også. kanskje den er født i det hiet å kanskje den endte sine dager i samme hiet...

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ei lita økt nå i blåtimen på fjellet. Fulgte alle prosedyrer med svak vind i ryggen, lagstrakt myr foran meg og satt med skytestokk godt kamuflert. Lokket med peewee. Hadde en elvadal på min høyre side. Såg for meg at reven kunne komme trekkende langs denne. Men, tabben var at jeg begynte for sent å lokke. Dermed ble det omtrent umulig å se om reven stod og speidet i skogen langs elva. Vel, det var jo kjekt likevel, med halvstor måne og gode klær. :D

Link to comment
Share on other sites

Du burde heller fått deg red river bandit istedet for pee wee. Mye lettere å bruke (selv om pw også er forholdsvis lett) og bedre lyd, synes nå jeg..

 

Ser ut til at vi kan finne på andre ting enn å bedrive lokkejakt. Er jo meldt kulde ut februar minst......

Link to comment
Share on other sites

Idag hade jag min första kontakt med räv på lokking :D:D:D

 

Har locka en del med Nordic Predator Pretuned de sista dagarna men nästan tappa tron på att lockjakt fungerar.

Det visade sig att det fungerar alldeles utmärkt!!

Fick in räv nr 1 efter första rundan med blåsing!!! Den stanna på ca 160 meter och kika över vattnet. Då gick pumpen allt för hårt bröstet så det blev bom så klart, skudd nr 2 vart bom de å :x:x och räven for tebaxs samma väg som den kom.

 

F :evil: tänkte jag men ska inte ge mig nu, kanske den kommer tillbaka så det vart ny serenad ut över vattnet.

 

Hmm...ingen respons... får ta en runda till då bara för å va säker... fortfarande ingen räv....

 

F :evil: har jag sumpat min första chans på inlockad räv :evil::evil::evil: Förbanna mig själv för att jag inte hade 6,5 med mig, såååå surt :evil::evil:

Men i det jag snudde på huvet så såg jag en ny räv mitt ute på isen!!! Dunder å brak i bröstkassen igen!!!Ska jag klara ta denna då??

Hållet var runt 140-150 m och jag klarade rätt å slätt inte hålla börsa i ro, får skylla på hjärtebank delux denna gången för det är sjukt vilken otroligt kick denna jaktform är!!

 

Detta var helt otroligt spännande och jag hoppas dom rävarna tål att bli locka in igen för nästa gång är farbror Mauser med i leken :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som lurte på foxcaller fløyta. Den har gitt meg den råeste jaktopplevelsen jeg har hatt så langt :P . Stilte meg til ved et stort skogstjern med en ås i bakgrunnen.

 

Sto stille i 5 min og istallerte rifla i skistavene og begynte å blåse ganske korte høye lyder med litt vibrasjon. Pause på ca 3 min og på'n igjen. YES, der kom mikkel ut på isen på flere hundre meter unna. Kom i svak medvind faktisk, uventet retning for meg. Jeg fortsatte, den kom nærmere, svingte litt men hadde stø kurs mot meg. Stoppa og lytta og kikka flere ganger. Tro om hjetet jobba, jeg måtte snu litt på meg. Mikkel stoppa på ca 100 meter, men det bel desverre bom. Ikke rart med den pulsen, - 17 grader og ullfingervotter. Et skdd til, men selvf. bom det også. MEN FOR EN OPPLEVELSE. På høyde med hvilken som helst stand på skogsfugl. Dette skal gjentas.

 

Kom rev på første forsøk.

 

Har øvd litt på hakkespett lyden, den høres fin ut med denne fløyta. Skal prøve dette også. Skal gi Pee Wee en sjanse til også. Men ser for meg at Foxcaller blir mye brukt.

 

Engelskmennene bruker denne. Blir spennede utover. Må på jobb, men det er nesten ikke verdt det i forhold til revjakt med slik utstyr.

 

Ble trøstesløst å sitte i gluggen etter dette. Men viktig det også. Mikkel er en festlig figur å utfordre seg på.

 

Lykke til alle lokkere. Dette er topp fritidssyssel for oss med denne lidenskapen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke de, men den selges sammen med film og nordic predator i pakke på sidene til Clausen tror jeg. Ellers er den å finne på foxcaller.uk tror jeg.

 

Pee Wee skal få mange sjanser, ikke misforstå mitt forrige innlegg, har fått inn rev på den også. Men ikke så kontant som på denne. Sikkret tilfeldig, men jæ....... artig.

 

Sitter å kikker på åta mi fra kjøkkenvinduet, kommer nok en til en dag.

 

Forøvrig bruker jeg Røssler Titan, 6,5 kal med lyddemper. Topp våpen etter min vurdering. Men jeg skuffet den i går....

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som den kan være mulig å lage selv? Er jo bare noe plastikk :lol:

Går sikkert det, men det ligger et metallmembran inni. Man blåser inn i langsidene på denne. Du trenger ikke å bruke hender for å regulere lyden, det er bare å bite med varierende trykk for å variere lyden. Jeg synes den lager flotte muselyder. Hareskrik får du også bra ut av denne.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte Verminator syco tweety i g?noen som veit om det er en bra fl??

Har lest i Jakt & Fiske der skriver Tor Ola Dehli at Et knippe lokkfl?r kan v? kjekke ?a i sekken. ogs?r det bilde av Dan Thompson PC1, Red River Bandit, Crit'R-Call Standar og Verminator Syco Tweety.

Bestilte den fra Winge V?n sjekka p?poringa p?akka mi og der st?det

Sendingen er innlevert p?ostkontor

26.02.2010 15:28, 1520 MOSS

Sendingen er innlevert til terminal og videresendt

26.02.2010 17:32, 1714 SARPSBORG

Forventet levering: 02.03.2010

Men det tar vel for F*** ikke 4 dager for og frakte en j?a pakke fra Moss til Eidsvoll.. Tar jo litt under 2 timer for og kj?dit!

Syns det er lovlig lang tid!

Link to comment
Share on other sites

Tweety er forholdsvis enkel.. Er vanskelig ?age slike raske lyder Ulf lager, men den er enkel ?l? i. Blir kjempebra lyd bare av ?l?. Bl?med raske intervaller og du n?er deg. Pr?gs?g beveg tunga mot enden av munnstykket da kan du lage alle mulige rare skrik. Jeg tror faktisk det ikke er s?arlig hvordan rasket man har p?krikene bare man ligner p?e orginale. Det er vel ingen fasit p?vordan en hakkespett hyler i n?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...