Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Fikk Dan Thompson fløytene fra storfangst idag. Ser meget bra ut og jeg gleder meg til å teste de!

 

Fikk også noe snadder fra ebay og f&tpost. Primos regulator 14, verminator psycho tweety og noe som jeg trodde skulle være Dan t. long range. Sistnevnte var ei vanlig pc-1 fløyte...

 

Så nå skal det lokkes!

Link to comment
Share on other sites

Har lokka rev med pipe/fløyte(døende hareskrik)flere ganger når jeg har vært på fjellrypejakt og sett rev i kikkerten. Morsomt å se reaksjonen til forskjellige rever. Noen rever har ikke vist antydning til å ville komme men heller blitt skeptisk,mens noen har kommet som en rakett . Husker ikke navnet på fløyta men kjøpte den av J.S.Opdahl og den er lita,grønn,med liten strikk rundt. Ingen tvil om den funker som F..,men krever trening for å få frem rette lyden første gangen.

 

 

 

 

pi wi eller noe sånt jeg har den men jeg har ikke fått prøvd en ennå :S

Link to comment
Share on other sites

Fikk Dan Thompson fløyta fra Storfangst.no idag jeg også! Jeg har Crit'r Call fra før av, men blei rett og slett imponert over hvor lett man fikk riktig lyd i fløyta. Har aldri lokka rev før, men jeg trur det er større sjanser for å få inn en med den nye fløyta. Imponert over frakttiden til Stofangst.no også. Valgte fløyte på Fredag og fikk fløyta idag.

 

Nå skal det vel legges til at resten av folket i huset likte ikke den nye fløyta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk Dan Thompson fløyta igår prøvde jeg på forskjellige "toner". Jeg prøvde og lage kråkerlyder, men syns de var litt lyse. Jeg valgte alikevel å gi fløyta og de lyse kråkelydene en sjanse. Det satt noen kråker på jordet når jeg kom hjem idag. Jeg tok med meg hagla og den nye fløyta og gikk nedover jordet. Kråkene fløy selvfølgelig. Jeg tok og blåste tre kråkelyder.

Tro det eller ei, men jeg lokka inn 7 kråker med Dan Thompson hareskrik fløyte til rev. Jeg sto midt ute på jordet og lokka, plutselig kom det 7 kråker rett imot meg. Bare synd det blei bom!

 

Jeg brukte denne fløyta her: http://www.storfangst.no/index.php?nr=90&case=4&id=68&idkategori=61&startrow=

 

Dette er egentlig ikke noen lokkefløyte for kråker, men man får til litt lyse kråkelyder ved å ikke ta så hardt i, og ha leppene i sporet hvor snora skal ligge. Og ta tre støyt i løpet av to sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Reven er skeptisk til å gå ut på store åpne flater på dagtid. Det jeg ville gjort, var å snike meg opp mot steder der reven kan ha dagleie i motvind og lokke med fugleskrik. Sørg for at det er litt åpent hvertfall slik at du ser om reven kommer ned fra dagleiet sitt. 100- 200m er fin avstand fra deg til det mulige dagleiet.

 

Dette er den metoden som Ulf bruker på dagtid ofte, men det krever en del lokalkunnskap om hvor reven pleier å ligge.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg en tur til fjells i mårra å se om jeg finner en rype eller to og kansje en hare å spore på. Tenkte også å ta med critt`er callen og lokke litt inni mellom. Noen som har noen gode tips, har ikke fått prøvd den før. noen erfaringer med å lokke midt på dagen?

 

Vis reven ligger ute i dagleie kan det hende den kommer for å sjekke.. Er det kaldt går den nok i hi. Og er det løssnø blir den liggende istede for å slite seg ut. Med andre ord. Du skal ha flaks skal du få inn rev på lokk midt på dagen. Men man får ikke noe vis man ikke prøver. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!!

Det er meldt 3-5 kalde så er jo ikke så veldig kaldt. Er godt kjent i terrenget men ikke med hvor reven pleier å ligge, det jeg tenkte var å spore hvis jeg finner spor, har kommet ett par cm med snø idag så de skal være fra i natt hvis jeg finner spor. så bruke kikkerten nøye for å se om en kan finne noen mulige dagleier. Terrenget ligger på 600-700 moh. noen som har noen tips om hvor typiske dagleier er henne? ganske åpent med noen kjerr her og der lite steinrøyser men er noen steinete partier her og der.

 

Edit: snakka just med en som er med å leier terrenget der jeg skal opp, de hadde støkket en rev på fredag som lå i dagleie så kansje en ide å prøve i det området?

Link to comment
Share on other sites

Teit spørsmål kanskje og helt klar of topic :) Men lurer nå veldig på hva dere gjør med all reven.

Kunne jo sikkert tenkt meg en tøff lue men dumt å la pene skinn forsvinne, Er det noen som kjøper

eller er det noe jeg helt har oversett !!

 

Ja jeg sitter trener med fløyta og pusser børsa og venter på skara'n skal komme :D

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Fikk Dan Thompson fløyta fra Storfangst.no idag jeg også! Jeg har Crit'r Call fra før av, men blei rett og slett imponert over hvor lett man fikk riktig lyd i fløyta. Har aldri lokka rev før, men jeg trur det er større sjanser for å få inn en med den nye fløyta. Imponert over frakttiden til Stofangst.no også. Valgte fløyte på Fredag og fikk fløyta idag.

 

Nå skal det vel legges til at resten av folket i huset likte ikke den nye fløyta :mrgreen:

 

 

Hvilken av Dan Thompson-fløytene fra storfangst.no er det snakk om her? :) Ønsker selv å prøve den!

Link to comment
Share on other sites

Skara er det lite med, ihvertfall her på romerike. Hvordan er det egentlig med fremkommeligheten for en rev på dette føret som er her, altså ca 30-40cm med meget løs snø i åpent lende.. ?

 

Har vært ute og lokket en del jeg og, uten hell så langt. Har gått opp masse trugegater i håp om at reven vil bruke de..

Link to comment
Share on other sites

Fikk Dan Thompson fløyta fra Storfangst.no idag jeg også! Jeg har Crit'r Call fra før av, men blei rett og slett imponert over hvor lett man fikk riktig lyd i fløyta. Har aldri lokka rev før, men jeg trur det er større sjanser for å få inn en med den nye fløyta. Imponert over frakttiden til Stofangst.no også. Valgte fløyte på Fredag og fikk fløyta idag.

 

Nå skal det vel legges til at resten av folket i huset likte ikke den nye fløyta :mrgreen:

 

 

Hvilken av Dan Thompson-fløytene fra storfangst.no er det snakk om her? :) Ønsker selv å prøve den!

 

 

Der er pc-1 regner jeg med. Den og weems replicaen er visstnok veldig like, men weems'en er ørlite grann lysere, ifølge tor ola på storfangst. Det er pc-1 ulf lindroth bruker mest av de 2.

 

Har trent endel med min pc-1 og den virker meget lovende. Tror nok jeg kommer til å skyte rev med denne;) Foreløpig så roer jeg ned lokkejakten til snøen har sunket og skaren kommet. Kommet en halvmeter til nå snart og mer meldt. Helt ufattelig tragisk denne vinteren!

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det ser ikke ut til å bli bedre heller :( Meldt mellom -6 og -12 flere uker fremover............

Kanskje jeg skal prøve litt reveskrik med Primos catnipen min i vinterferien?? :o Er enormt med skiløyper på kryss og tvers av svære jorder på det ene terrenget mitt, og lokka nylig inn en rev med Weems fløyta der. Ble bom på den da, grunnet dårlig kikkert og ikke repeterbare klikk :roll:

Hvis det ikke blir skare snart blir jeg gæærn!!

Link to comment
Share on other sites

Er med på den.. Skikkelig dårlige forhold nå.. Der jeg jakter pleier reven og hoppe å sprette rundt på et lite tjærn under løpetida, men nå er det ikke et spor ingen ting.. Til hælja skal jeg gå en skikkelig runde å sjekke i næromerådet. Plusset er at det har vært rev rett i nærheten av åte mitt, men ikke et spor inn mot åte. Men så har ikke det ligget der lenger enn siden lørdag da. Fikk også i dag PC 1 og WEEMS fløytene pluss mojo'n og Red river fløyta så jeg er klar når skara'n kommer.. Håper bare det blir før påske.. Var masse revespor i sporsnøen som kom før jul, men det hjelper lite nå, men håpet er der vis været snur litt..

 

Men nå er det OL Sprint for fulle mugger.. Skitt jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Er med på den.. Skikkelig dårlige forhold nå.. Der jeg jakter pleier reven og hoppe å sprette rundt på et lite tjærn under løpetida, men nå er det ikke et spor ingen ting.. Til hælja skal jeg gå en skikkelig runde å sjekke i næromerådet. Plusset er at det har vært rev rett i nærheten av åte mitt, men ikke et spor inn mot åte. Men så har ikke det ligget der lenger enn siden lørdag da. Fikk også i dag PC 1 og WEEMS fløytene pluss mojo'n og Red river fløyta så jeg er klar når skara'n kommer.. Håper bare det blir før påske.. Var masse revespor i sporsnøen som kom før jul, men det hjelper lite nå, men håpet er der vis været snur litt..

 

Men nå er det OL Sprint for fulle mugger.. Skitt jakt. :D

 

Med det utstyret der kan du bare ikke ta feil, Vi får håpe på plussgrader og OL gull :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering av innlegget rett over. Kjell Olav

 

Nå skal det sies at jeg har 2 stk Crit r call standard. En stk peewee. En stk hubertus. En stk fugleskrik(den clausen selger) En stk musepip(clausen) Pluss settet jeg fikk i dag.

 

Har lokket endel, men Dan thompson fløytene virker utrolig spennende.. Gleder meg allerede.. Har finni to fløyter jeg er fornøyd med å det er Crit r call.. Så håper disse thompson fløytene blir bra.. Mangler bare Psycho tweety nå så kan jeg variere lyden hver eneste gang jeg lokker på samme sted. Har ikke troa på samme lyd mange ganger etterhverandre. Som Ulf Lindroth sier i filmen Lockjakt Det skadar inte vis det låter litt anorlunda nesta gång man lokker. Spesielt vis du har hatt rev ute uten å få skutt heller bomma. Men er vel egentlig bare tull med så mange fløyter, men man ruinerer seg jo ikke for to tre fløyter ekstra.. Uansett.. Takk for i kveld. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yes, der satt den. Fikk Red River Bandit i går, måtte ut å prøve i kveld. Samme plass som tidligere forsøk, med Nordik fløyte, uten å lykkes, jeg var spent. Satt meg ned kl 21:00,samme plass som tidligere. Ventet i ca 15 min før jeg startet lokkingen, en liten frekvens på 10-15 sek rolig lokking, flott lyd. Å der kom reven springende på ca 150 m, stoppet på ca 100 m og ble stående og se mot meg. Den kom inn fra min høyre side så jeg måtte vri meg litt mot høyre, fikk med skytestøtten i en sving med rifla liggende i, slo på rødpunkt, fant reven i siktet, plasserte rødpunktet i brystet og slapp skuddet. Rett ned, hannrev ca 7-8 kg.Kan ikke tro at dette var noen tilfeldighet, helt tydelig at det var på lokken den kom.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, Mikkelrev :) Regner med du fikk litt ekstra trua på den fløyta nå ;) Her nede er det fortsatt enorme mengder løssnø, minusgrader så langt man kan se på alle langtidsvarsler og midt i løpetida. Ser ut som en må være villig til å kjøre litt for å få lokka rev i vinter. Men alltid moro å høre at noen lykkes hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Red River Bandit fløyta, er etter min mening, veldig lett å bruke. PeeWee fløyta var også veldig fin men valgt å ikke bestille ny etter at jeg misstet den da jeg ble interessert i Nordik fløyta etter å ha sett filmen Lokjakt på rev. Men syntes lyden var meget bra i PeeWee fløyta også. Venter på noen flere fløyter nå, bl.a Critter Call Standard og ei Thomson fløyte og ei anna som jeg ikke husker navnet på nå, Psycho Twety etter eller annet, nevnt i et tidligere innlegg. Bestiller mine fløyter fra Fnpost.com mens Red River fløyta bestillte jeg fra en som heter Aaron. Det går lengre tid før du får varene når man bestiller derfra men prisene er så lave kontra norske leverandører at det er verdt det. De tre neste fløytene koster totalt inkl frakt mindre enn hva 1 fløyte gjør her hjemme. Etter at jeg hadde bestill mine så hadde fangstmannen.no 30% på Critter Call fløytene, meget bra tilbud, men forsent for min del.Skal prøve å komme meg en tur ut i helga men i allefall en gang i neste uke for å prøve igjen. Har skikkelig trua på denne fløyta, lett å få en bra lyd fra. Men skulle gjerne ha hatt flere jaktområder så hvis det er noen fra Bodø med omegn innom her som har ledig jaktterreng så hadde jeg satt pris på å få en PM.

Tor Ola: jeg har ikke hatt dårlig trua på Red River fløyta. Fikk enda bedre trua på denne fløyta i går kveld, det var helt sykt hvor fort mikkel reagert. Kom rett mot meg før den stoppet og ble stånede å se rett mot meg uten å oppdage meg før jeg fikk skutt. Den kom inn fra siden, i sidevinden, så jeg måtte vri meg litt for å komme i posisjon, da jeg satt med vinden i ryggen, og enda stod den bare å så mot meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere som sliter med respons på Nordic preadator fløyta.

Jeg har prøvd den en del, men i områder jeg vet det er en del yngre rever og skabbrev (i fjor vinter) - og responsen var totalt negativ.

Jeg har hørt at denne fløyta kun tiltreker seg godt voksne og gjerne dominante rever - som har forutsetninger for å kunne stjele ett bytte fra mindre artsfrender...

Da falt valget på en fløyte anbefalt av pierre aker, som etterlikner døende hakkespett - som jeg skal prøve fremover nå - bare skaran kommer. Hans erfaringer var de samme visstnok, at den kun lokket inn dominante hanner - og at hakkespettfløyta lokket inn mindre og svakere rever...

 

Er det noen som har liknende erfaringer - eller kan anbefale andre fløyter og triks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forsøkt en god del med Nordik fløyte uten å sett snurten til mikkel. Mente jeg gjorde allt rett med tanke på utfarten til post, vind, camo osv uten å lykkes med den fløyta. I går gjorde jeg akkurat det samme som tidligere men forskjellen var at jeg hadde med meg Red River Bandit i stedet for Nordik og da ble det rev etter noen få sekunder`s lokking.

Men å få inn skabbrev på hareskrik skal visstnok være veldig vanskelig om ikke umulig da disse ikke er like tøffe som en frisk rev.

Link to comment
Share on other sites

...

Men å få inn skabbrev på hareskrik skal visstnok være veldig vanskelig om ikke umulig da disse ikke er like tøffe som en frisk rev.

...

 

Jeg har fått inn minst like mye skabbrev som rev som tilsynelatende ikke har skabb (lokker foreløpig kun med hareskrik). Er litt usikker på det med ungrever, da jeg stort sett lokker fra jul og ut sesongen, men jeg har difinitivt fått inn en del rever som ikke har vært spesielt store.

 

V.

Link to comment
Share on other sites

For lokking av ungrev (og skabbrev? jeg har lokket inn en iallefall) kan man bruke musepip og fuglefløyte.

 

Lassewan: Jeg lokker bevisst på steder det ikke ligger åte. Poenget er at du skal lokke sultne rever og jeg tror ikke en rev som driver og mesker seg med åte er like enkel å få inn på lokken. Jeg har prøvd dette i flere år uten resultat. Jeg prøver å komme meg langt unna steder jeg mener det er ung, eller skabbrever. Gjerne lengst mulig vekk fra folk også, selv om jeg har lokket inn flere rever nær bebyggelse.

 

Mine 2 siste rever, ble derimot lokket inn på musepip, ikke langt fra en åte jeg har ute.

 

Når skaren kommer, har jeg kilometervis av høyfjell og kulturlandskapsterreng å lokke i. MYE rev!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lokket inn rev ved åteplassen. Satt nesten hele natta uten å se noe til mikkel. Tok så frem PeeWee fløyta (før jeg misstet den) og blåste noen toner i den, gikk da seg 20 min tror jeg det var så fikk jeg se 1par øyne som lyste i mørket rett bak åta.Men den kom ikke inn slik at det ble noe skuddmulighet, bare stressa rundt og snuste, tydelig at den kom på lokk. Det var nå rev på åta etter det. Dette var jaktåret 08/09. Så jeg tror ikke det skal ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Erikr: hehe, da har du mye og glede deg til, skaran kommer nok den :D

Jeg ser for meg at selv e god og mett rev som kanskje har vært innom åta tidligere på kvelden/natta kanskje trigges av nettopp ett døende dyr - de er jo predatorer og nysjerrige av art.

Jeg hadde ikke tenkt og lokke aktivt ved åta,men ta noen drag før jeg reiser derfra- i tilfelle det skulle ligge en i nærheten som provoseres til å eksponere seg. Får gjøre seg noen erfaringer bare tror jeg.

 

Går bare og venter på å få en schiller levert, og jakte litt mer aktivt både med hund og lokk. I mellomtiden får jeg kose meg i ly av flomlyset fra Gardermoen som lyser opp hele romerikssletta - men venter på skare jeg og..hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 åter, bor på Åsmoen og har 2 åter inn mot Myrhus, også har jeg to åter nede ved eltonåsen/Nannestad..

Lyset fra gardermoen har best effekt på eltonåsen, har man lavt skydekke der - så er det som på lyse dagen omtrent...

Tipper 80% av de revene jeg så og skøt de to siste årene hadde skabb - og det merkes nå. På den ene åta mi skjøt jeg for 4 år side 5 rever på samme natt - da var det MYE rev og mye aktivitet.

Det er merkbart mindre rev i områdene rundt Jessheim nå - jeg tror skabben fikk ryddet opp mye dessverre..

Har du liknende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

jakter du med hund eller lokker da eller? Jeg går bare og venter på at en schillerstøver skal bli paret slik at jeg kan få meg en langbeint revepisk, og når skaran kommer må jeg komme igang med lokking for fullt igjen... Er veldig lite aktivitet på reven om dagen iom at det er mye og løs snø, så bare skaran kommer, så blir det nok mye mere vandring på den..

Link to comment
Share on other sites

takk for rådet, det kryr jo av skiløyper rundt jessheim, og jeg ser at på de aller fleste jorder nå er det kjørt scooterspor av grunneierne - for å hjelpe viltet litt generelt.

Hvilken fløyte har du best erfaringer med? Critter call, Nordic Predator, døende hakkespett fløyter?????

Link to comment
Share on other sites

Tja, Har faktisk hatt best skutt rev statistikk med Nordic crying bird, men den er til korte avstander og lokking mot dagleier. Red river bandit har jeg hatt inn endel rev på, også Dan Thompson har jeg kun lokket en post med, og da kom det en rev også :D

 

Nordic predator har jeg hatt veldig dårlig statistikk med og kun fått inn 2 svære rever. Den høres for "stor" ut rett og slett, altså det høres ut som om dyret i nød er større enn med peewee/rrb ol.. Syns jeg da. Derfor mener jeg den ikke er helt ideel akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Nordic predator har jeg hatt veldig dårlig statistikk med og kun fått inn 2 svære rever. Den høres for "stor" ut rett og slett, altså det høres ut som om dyret i nød er større enn med peewee/rrb ol.. Syns jeg da. Derfor mener jeg den ikke er helt ideel akkurat.

 

God forklaring på Nordik fløyten, samme inntrykket har jeg.

Link to comment
Share on other sites

Etter to-tre uker med lite jakt tok jeg i ettermiddag en tur i skogen for å teste de nye fløytene jeg fikk.. Hadde ikke trua på at noe skulle komme, men måtte jo ha med børsa. Jeg ble overraska over hvor lite spor det var i skogen. Kun gamle elgtråkk. Skikkelig traust å vabbe i masse løssnø uten et eneste spor å se. Og som forventa ingen rev. Ikke en eneste lyd.

 

Men Ble igrunn litt skuffa over disse Dan Thompson fløytene. Fikk blåst ca 3 min så funka de ikke lenger. Enten så frøys de eller så ble de fulle av kondens. Fikk varmet de opp i bilen etterpå og da funka det greit igjen. Men lyden var det ingen ting å si på.. Har trua på de, men noe dritt vis man bare får lokka i noen minutter.. Trur nok åpne fløyter med membran er hakke mer driftsikkert enn lukkede fløyter. Det positive var at Red River fløyta var en knallsuksess..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også den erfaringen med dem, men lyden er så bra at det er verdt det etter min mening.. Hvis man vet hvordan man skal holde de gående da :wink: Du må rett og slett sitte å blåse ut spytt bakfra med korte, harde støt, og i tillegg hele tiden blåse litt luft gjennom den. Da holdt min i en time + faktisk :)

Er litt styr, men det funker.

Link to comment
Share on other sites

Ja blir jo litt styr, men sånn er det bare.. Skal dra et sted imorra tidlig med masse skiløyper, får håpe folk venter til etter frokost med å gå på ski.. Må jo gå ann å få inn en rev selvom det er løpetid og masse snø. Reven må jo spise mellom all jukkinga.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...