Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Fekk crit'r call fl? i posten i dag.

Etter ?est jakt og fiske fant eg ut at det skulle pr? ut.

?de lit etter den gratise dvd'en som f? med og noen forkjellige kortfilmer p?ette.

Satt meg ut p?t hogsfelt bare f??r?i skumringa, men var jo dausliten ??0m i sn?

Trur n?ikke mikkel ville ut ?? den sn?:lol:

S?ikke mye til reven, men det han hadde pasert p?eien rett nerforbi. trur ikke spora var der n?eg kj? opp men er usikker.

Ett kjapt sp?? holler det bare med kvite kler som kamuflasje? :roll:

Ser alle di "gode" bruker kamokler til ? 1000lappen.

 

http://www.forsvarsbrukt.no/shopdisplay ... E%2FKL%C6R

Her f?du kvit overtrekksdress til usle 180kr ubrukt, det er jo nesten gratis forhold til det som jakt og friluftbutikker seller kvite kamuflasjekler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det funker veldig fint ja :wink:, men du b?gs?a ei hvit finlandshette og noen hvite hansker.

Mange vinterkamodresser har m?re som ser veldig fine ut p?? hold, men som funker d?ig p?engre hold, og har generelt for mye blader, kvister og dilldall printa inn i seg. Rent hvitt er veldig bra n?m dagen, men dette:

http://www.bowhunting.net/sticks/snow.html

,funker ogs?eldig bra om man sitter rolig.

Tror jaggu jeg skal ta turen bort til et milit?tsalg her og kj?meg en dress snart, er jo s?illig :D

Link to comment
Share on other sites

Er dette virkeligheten er det HEEEEELT SYKT.

 

Jeg skrev om en rev jeg lokket med FOXCALLER en kveld i forrige uke. Tenkte dette m?e pr? mer da det er eb utrolig, nesten ubeskrivelig oplevelse ?e mikkel komme p?okk i forhold til ?e han bare p?te.

 

Jeg bruket en dag p? rekognosere poster for ulike vindretninger i omr?t. Torsdag kveld var det topp v?med litt trekk, kjempem? og alt vel. Fruen kikka OL mens jeg klappa p?oxcaller og pee wee'n min.

 

Kj?til porst 1, her var det vel mye l?n?ngen rev.

 

Post 2. her var det litt beveelse av folk i n?eten, sikkert p?ur til og fra naboer etter OL. Jeg satt stum og h? mikkel bjeffe flere ganger. 10 min etter at det ble slutt p?ennesketrafikken i grenda bak meg begynte jeg ?okke svakt. Ventet et par minutter og lokket igjen. H? ikke mer til mikkel etter at jeg begynet lokkinga. Satt slik i ca 35 bmin. Men s?an ikke.

 

Jeg reiste meg forsiktig fra min gode stilling i et s?i utkanten av et lite kratt, joda der var mikkel, han hadde kommet i en s?melom meg og et lkite tjern. Han l?il noen meter. jeg satte meg mens han l?e f?etrene. Han stoppet igjen p?a 80 m avstand. Jeg satt helt st?, tr?rset midt i bogen. KLIKK sa det i kammeret mitt. Ladegrep var bare ?lemme. Mikkel tuslet bort i skogen igjen. Men For en opplevelse.

 

Klikket skyldes muligens temp forskjellen, fra varmt hus til minus 18 ute. Ja ja, skal nok ta han snart.

Mulig olje i mekanismen som minsker kraften p?ennstiften, dette er under utbedring.

 

Post 3 ved sj? Lokka ca 10 min, kom rev her ogs? Den kom fort, stoppa p?el 100 meter i litt ugunsig vinkel fro meg. NEEEI h?int over.

 

I g?var jeg med en kompis som skulle lokke med Nordik Predator, kom ikke rev, Men ei stor kattugle, pr? musepip fl? mi og ugla reagerte.

 

P? fors?ar det kommet tre rever. Innsyting etter pussing i dag og nye fors?nart.Men m?? litt ektemann og far til de tre sm?esten av helga.

 

Dette er en helt r?orm fro jakt. Som anbefales alle. Erfaringa er at det er viktig ?ekognosere gode poster der man kommer frem til postennesten lydl?

 

Min f?e vinter med lokk, dette skal jeg driev med resten av livet i tilleg gtil ?jakt og alt det andre.

 

M?e bare meddele dette da jeg var skeptiker. Men skepsis er omdannet til fasinasjon og beundring. Dette er fakta.

Link to comment
Share on other sites

Har samma mening som du r?er, helt sykt r? n?reven kommer p?okk!!

 

Men du skriver att din kompis lokka med Nordic predator og du med Foxcaller, vad menar du er den st?e skillanden mellom dessa fl?r??

 

Gir Foxcallern ikke like mye lyd som N.P? Har en teori om att det kan bli vel mye lyd ibland, jag har aldrig h?en hare bli tatt s?ag har ingen referanspunkt till den naturliga lyden men skulle vel h?det en eller anna g?en p?lle turer jag haft i skog og mark om nu haren lager s?ye lyd som fl? gir???!! Lyden n?ju ganske l?t med N.P...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er noe av den mest adrenalinfylte jakta man kan drive med ja :D

F?h? du skyter en n?nart r?er, ellers blir de nok ganske leie ?a med ?j?n?de har h?lyden nok ganger.

 

Jeg har h?en hare skrike ved flere anledninger, og en Nordic predator er rett og slett altfor kraftig n?reven begynner ??e seg. Har holdt en hareunge en gang, og den skreik litt (uten at jeg gjorde noe slemt selvf?lig...) Den l?ganske lyst og med veldig kjappe og korte skrik.

Jeg skj?n voksen hare i bakparten i fjor, og den hadde litt lengre, gr? skrik inntil den relativt kjapt ble ekspedert av en KLM :wink:

Felles for begge to var at volumet ikke er p?angt n?s??som de fleste "longrangefl?ne". Nordic predator kan jo ogs?rukes til ?okke bj?med lyd av d?e kl?lt sier de p?ilmen, og det sier seg egentlig selv at lyden kan bli litt for grov for reven (at det h? ut som et st? dyr enn en hare).

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske fl?produsenter har ofte fl?r med cottontail og jackrabbit l (hare/kanin arter i usa) yder. For v?del er det jack rabbit som er mest lik v?egen hare. Cottontail blir en noe lysere lyd, men det vil selvsagt kunne brukes her i Norge ogs?

Blir forresten bare mer og mer imponert over hvor bra lyd det er i Dan Thompson Pc-1. Vet at det er mange som synes open reed fl?r (slik som Critr'call std osv) er vriene ?ruke. Denne er utrolig enkel i bruk. S?il dere som er usikker p?m dere lager rett lyd, s?r dette fl? for dere!

 

Har pr?meg frem til mange forskjellige metoder, men det er en jeg synes gir best lyd: ikke ta munen rundt munnstkket. Ha leppene nesten lukket og si : too-too (med hard T) med munnen mens du ?er med h?a fremme. Jeg synes ogs?eg f?best lyd, hvis jeg ikke lukker helt der fremme. Gj?ette raskt med korte intervall. Husk at hares angstlyder ofte ikke er lange, slik r?rkje fx.

 

Utrolig mange tips ?nappe opp p?merikanske web sider og filmer.

 

Her er forresten kommet s?ss mye sn? begynner ?ure p?m det i det hele tatt blir noe lokkejakt i ?og yr.no gj?eg ikke optimist p?ortsettelsen. Kom litt tyngre sn? inatt, men det hjelper neppe..

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja hadde tenkt p?an Thompson PC1 men finner ingen sender der jeg kan bestille den i postoppkrav :D

Blir sikkert b?tvang her snart! Har sn?i hele natt og i hele dag det sn?annrett ogs?:lol:

Jeg j?ig mye sn?r!!! S?eg venter egentlig p?ommeren det er nok f?e gangen jeg har lengta etter sommer'n

F?pr?og skyte rev n?nabo'n sl?gresset p?ordene i sommer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok bra forhold uti mars en gang tenker jeg, men sesongen blir nok rimelig forkortet ja :roll:

De nye hjemmelagde Tenterfieldfl?ne skal f?r?seg da ja :D

Dette med jackrabbit/cottontail er greit ?unne, men jeg har da lokket inn rev med en cottontailvariant av en dan thompsonfl?, s?egge deler funker, men jackrabbit er jo mest "riktig" og gir nok best resultater tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har lokka med Dan Thompson Weems Replica fl? ? Eller Crit'R Call ?

Driver litt med lokking og pr? og l? s?ye som mulig :) Har ett reve?, og et par jorder jeg kan lokke p? n?eten. Noen erfaringer med noen av disse fl?ne? Noen fl?r jeg b?tyre unna?

 

H??min 5 i topp lista p?ockpipor som jag k?ed.

 

1) H??det mycket j? mellan Crit'R call PeeWeen o Red river banditen.

2) Primos Regulator 10.

3) Crit'R call Standard.

4) Verminator Syco Tweetyn Ett m?e till f?ll?na kanon pipa.

5) Knight&Hale muspip o en ny pipa som har en mycket g?are muspip Red River Squeaker samma kille som g?ed river banditen o det b?r ju

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ang, Nordik Predator i forhold til Pee Wee og Foxcaller:

 

Jeg synes det er et voldsomt volume p?ordik Predator fl?. Han jeg var med hadde f? inn en rev og skutt den. Men jeg kommer ikke til ?j?med denne nordik fl?.

 

N?jeg lokker sitter jeg f? i ro i noen minutter f?eg begynner ganske svakt, for deretter ?ke volumet litt. Foxcaller beskrives som ei kortholdsf? ca 500 meter. Men to av de som kom under lokking kom fra mer en 500 meter. Mikkel h? jo usansylig godt. Likedan med Pee Wee n?man bl?r med hendene rundt fl? og ?er neven litt blir det en mer realistisk lyd etter mitt syn enn Nordik fl?. Men SMAKEN ER SOM BAKEN, siden en spurte sier jeg det jeg mener.

 

Jeg vet godt hvordan en hare skriker da vi har hatt 3 harehunder s?angt i livet. Jeg synes Pee Wee og foxcaller er de mest relistiske lydene, sikkert flere som Red river Bandit og s?, jeg kjenner kun mine to. Foxcaller blir kanskje litt tynnere i tonen enn en virkelig hare. Vet ikke hvor n?mikkel er p?ette, jeg tror det er viktigste m?n lyden preenteres. Slik at det skal h? relistisk ut, med det mener jeg ganske korte pip, to tre sekunder lange med litt vibrasjon, starter med tynn lyd som blir litt grovere i hvert pip. Ikke enkelt ?eskrive dette, men slik h? hvertfall norsk hare ut. Sikkert en slik lyd p?nternett et sted.

 

Skytinga, ja det blir. Skutt inn p?y n?var litt skjev. Litt annet ?kyte mikkel p?00 til 150 meter n?han kommer p?okk, enn ?a han p?ta med god tid til disp. Dette er utfordrende. Jeg bor slik til at jeg skal henge opp noen selvanvisere p?nusbokss?lse som jeg kan skyte p?. skal ogs?nvestere i ny kikkert etterhvert . En med 50 mm lys?ing og opplyst prikk i midten. Kj? ny b? i 2009, men Fontaine kikkert med grovt kors holder ikke her....

 

Vi er n?re som tilsammen har skutt vel 30 rever i et lite geografisk omr?. Robsor ( se fangst og feller, M?angst 09/10) har tatt 27 m?i vinter og 20 i fjor. Likevel er det mer enn nok rev og m?por. Ser en del harespor og h?r det vil gi seg utslag i antall skogsfugl. Noen som har erfaring med dette, blir det mer av noe n?vi gj??, eller er det bare noe vi jegere liker ?ro...

 

Gleder meg til mer lokking.

Link to comment
Share on other sites

Det var en str?nde fin dag med sn?lagom kallt o som man har l?tat efter sn? f?omma ut o locka s?ag tog bilen till ett st?e som ligger en bit in i skogen ett f? som ?cirka 150m l?t 60m brett satte mig i kanten p??et o vinden l?rakt ut ? den ?a ytan o tog fram Red river banditen o b? locka o efter fj?e locksekvensen ser jag r?n kommer fr?skogen h?upp i kanten p??et den stannar o nosar h?med nosen i v?et o vek av ?h? o sen sv?de till baka n?jag lockade lite st?de sig o titta ?mitt h? jag locka lite till o nu r? sig r?n i mot mig n?avst?et ?cirka 50m s??r jag skottet g? r?n blir p?lats.

 

www?ShowFileℑ=1263142210.jpg

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Leste i fuglehunden, januari eller december nr, att noen hade satt kamera p?6 storfugl reir en plass s? Norge.

Av disse var det 3 stk som klekka, 4 r? vart antatt tatt av h?hauk resterande var r?av enten m?eller rev. Reven var vel den som tok flest reir, trist ?enke p?:(

 

Trur nok det utg?n del p?? skogsfugl og r?r bestanden.

I filmen av Mikael Tham, "Lockjakt p??quot;, sier dem att en revetispe om v?n er ca 1 ton i sm?lt, den f?som regel valper og dem skal ju ha mat...

Mer seri?orskning har gjorts p?evens inhugg i r?rbestanden og den viser att reven, om jeg husker rett, tar mellom 70-90 % av alle r?rkje p?ommeren :evil:

 

S?t??

 

Var ut en tur idag morges og lokka, det var helt knall m?lys i natt og st? vind.

Satte meg til ved ett jorde med vinden ut ?t som s??e mener er riktig. Fl? f?e sekvens med p?lgende pause p?-3 min.

Pl?ig s?jeg en skygge komme seglande ned mot en skogtarm ca 70-80 m unna mig. Rart tenkte jeg, det pleier vare mye ender som trekker over dette jorde men kl 5 om morran?? Ikke s?annsynlig...

Begynt p?este sekvens med fl?, ca 15 sek etter jag starta kom det en stor fugl med utsl?e vinger p?ur rett mot mig!!

 

Jeg skvatt som bare det og m?e hiva skytest?n i fra meg men fuglen var fortsatt p?nflyging s?eg skrek till f?tt f?en til ?eagere. Da br?udd den p?a 5-7 meter og fl?tt stykke unna og slo seg ned i en bj?topp. I kikkerten s?jeg at det var en ugle!!! Sikkert den samme som kom i f?e sekvens av lokkinga men at den ikke klarte lokalisere meg da...

 

Det var bare at pakke sammen og finn seg en ny plats f?okking men for en otrolig upplevelse :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

hei tenkte ?r?meg p?okk jakt!har ingen ?aring fra dette tidligere!er de noen lokkfl? som er lettere ?emanne en andre? hilsen amat?!-- s:D -->:D

 

 

Hei!

 

Det er veldig fint om du og dere andre faktisk leser igjennom tr?n, f?ere sp?Dette er nevnt mange mange ganger det du sp?m. Blir en veldig uryddig tr?om alle sp?m samme tingene i ?og vest.

 

Dette er uten tvil min favoritttr? s?eg h?r moderatorene f?r litt med her;)

 

Men for faktisk ?vare p?et du sp?m: Ville g? for en dan thompson pc-1. Denne er veldig lett ?ruke. Jeg har ikke lokket inn rev med den, pga jeg har f? den noks?ylig og det har v? enorme mengder l??oe som er de verste forholdene man kan ha under lokkejakt p?ev. Lager et meget realistisk og bra hareskrik..

Link to comment
Share on other sites

IGJEN: Les tr?n f?ere sp?

(beklager mitt noe furtne hum?men det dere sp?m er b? spurt og svart p?ange ganger den siste tiden)

 

 

Jeg har pr?lokking litt den siste tiden og det har ikke gitt resultat, pga revens brunst og de store mengder l??en fortvil ikke, s?ant skaren kommer n?s?ror jeg vi har alle tiders forhold. Her blir sn?helt sikkert liggende til jaktslutt, s?eg h?r ?edlegge noen rever;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke v?s?u]sur[/u] det g?over til andre personer her!! :lol::lol:

Nordik Predator Pre tuned funker vel fett det??

Har mista trua p?te n? Reven har ikke v? her p? uke og 2 dager :(

Men reven har g? 100 - 200 meter unna p?tt annet jorde og han har v? p?te til nabo'n

snakka med Fetter'n til nabo'n det er fetter'n hans som skal skyte reven der og han sa at det hadde v? rev p?te etter at han hadde sk?p?n der.. Han sa at jeg bare kunne stikke ned og sitte i brakka der n?han ikke var der :D

Men det er ikke lys p?te og jeg har ikke s?ra kikkert p?ombi'n sitter bare en billig kikkert p?en. men p?0-06'n sitter det en ganske bra kikkert men er ikke s?yssterk den heller ogs?ar jeg bare v-max til .222 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja ugler kommer det vel oftere enn rev n?man lokker. Det er noen opplevelser hver gang man tar i bruk fl?..

 

 

La alle sp? om det de vil, henvis heller til tr?n p?n trivelig m?. Viktig at vi rekrutterere de som er nybegynnere og tar i mot dem med ?e armer til denne fantastiske hobbyen.

Link to comment
Share on other sites

hei tenkte ?r?meg p?okk jakt!har ingen ?aring fra dette tidligere!er de noen lokkfl? som er lettere ?emanne en andre? hilsen amat?!-- s:D -->:D

 

 

...blir nok ?lorere av denne typen innlegg etter siste nr av "Jakt og fiske"...!!! no offence til den som skrev dette...

Link to comment
Share on other sites

Jaa, blir vel ikke s?ye skare av -1 men. Hvis du skal lokke n?b?u v? sikker p? "treffe" reven. Dvs finne ut hvor dagleiene er og lokke mot de plassene. Da er tweetyn fin, for den b?r ikke s?angt at du l?r opp alle revene i hele fylket. Reven gidder nemlig ikke ??mer enn ca 300m n? l?? Derfor er det mye viktigere ?omme n?ere reven enn i skaretida.

Nei, spenn p?eg et par ski og f?et revespor til du kommer til spennende omr?r og lokk i motvind/sidevind rett i mot det antatte dagleiet. Bra dagleieplasser kan v? ?r med god oversikt og enkelte gamle, store grantr? men generelt mye vegetasjon. Hvis ikke reven kommer, tar du p?kia og f?r revespora til en ny mulig plass. Er du uheldig, st?r du reven, men da finner du ogs?t hvor den liker ?a dagleie. Det er ikke dermed sikkert at den ligger der neste gang, men sjansen er stor for at enten den eller en annen rev ligger der.

En plass her nede fant jeg 12 dagleier p?Noe r?r, men mest rev. Derfra har jeg lokket og skutt rev fra f?s?e bruker de samme plassene. Dette var en god og oversiktlig ?med god utsikt over jordene og store, tjukke grantr??igge inntil.

N?det gjelder lys, s?are sitt og ?il du h? ut som lindroth, det er det beste tipset jeg kan gi ang?de lyden p?en fl? der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veit om steder hvor reven kan ligge n?det er sol nede p?tt jorde ca 100 meter unna er en skr?ng der har g? der med truger og reven hadde g? i truge spora mine sist jeg var der da var dem nesten ferske.

Hiet er ca 300 meter unna det jordet.

Er oppkj?ski l? p?et jordet ogs?

Link to comment
Share on other sites

Ja. I dag meldte storm sol p?orgenen, mens yr meldte skyer, og det ble sol. Storm meldte +1, mens yr meldte -1, det ble -1.

S?ror de veksler litt p? ha rett, vi f?n?? da :D

Det skal ikke s?eldig mye til f?even g?opp?N??den ca 10cm nedi, men det er mye mer slitsomt enn ??pp?

Den plassen du nevnte virket fin Brede, bare ikke vindsett omr?t p?ei til post. Da er det bedre ?a et jorde i mellom og lokke i motvind eller sidevind. Medvind er ikke alltid riktig mao. H?av Ulf sj?aktisk, p?urs p?? :)

 

Det kommer til ?li et rent helvete ???karen n?den kommer, men med truger b?et g?reit.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld med Red River Bandit fløyta. Etter 3 lokkefrekvenser så jeg en rev som kom inn på lokket. Men det ble ingen skudd. Denne gangen var ikke posten noe spesielt bra, tror den fikk vinden av meg eller at den fikk øye på meg og stakk, klarte ikke å stoppe den. Hadde den i tråkorset men den ble borte. :x Dette er 2 gangen jeg bruker denne lokkefløyta, rev inn ved begge gangene, en skutt, fløyta anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...