Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Var inne hos Cabela's istad og bestilte meg noe vinterkamo til revejakta. Alle mine jaktklær er grønne, og det passer dårlig nå når skauen er et eneste hvitt helvete med 60 cm løssnø både på bakken og i trærne. Slang med en Verminator Syco Tweety i kurven også. Kosta bare 12 dollar. Noen som har erfaring med denne? Ifølge reklamen hos Winge våpen er den visstnok rå :D . Er dette angstskrik eller fugleskrik?

Link to comment
Share on other sites

Søker litt på forumet og får mange treff på musepip, men uten at jeg får helt tak i fremgangsmåten for å lykkes med dette. Lurer litt på intensiteten og intervallene i lokking med musepip. Er det korte, lyse pip som gjelder (er egentlig ikke sikker på hvordan mus høres ut)?

Noen som har prøvd disse musepipimitasjonene og har noen erfaringer?: http://brunst.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=38&products_id=90

http://brunst.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=38&products_id=125

Link to comment
Share on other sites

Tok en liten tur ut på morran i dag. Lokka fra 08.00-08.45.. Men uten resultat. Lokka nede i iskanten, for isen er et av døm få stedene reven kan gå tilsynelatende uten snø til halsen. Det har ført til at isen har fått en motorvei med revespor, og vi har finni fler liggeplasser. Skal ut i morra for å prøve et siste forsøk før skolestart.. :D

Link to comment
Share on other sites

Perpålsa

Bruker lokken fra PRIMOS selv. Fungerer helt topp. Kan ikke gjøre mye feil med den.

Buttolo til lokking av råbukk fungrer også helt fint. Bare pass på å hode gummien varm. Stivner lett i kulda... for å si det slik :wink:

Bare å kjøre på. Kan gjerne lokke kontinuelig. En kan tenke seg en hel musegenerasjon samla rundt matfatet, hvor mye lyd de lager. Et jævla lurveleven og godt hørbart for en rev, som er skrudd sammen akkurat for å høre slike lyder.

 

Selv lokker jeg i ca 30 sek... 2 minutters opphold..........så 30 sek lokk osv

 

Brendekjær

Min erfaring er at generelt å lokke om natta uansett hvilken imitasjon en benytter, er mye mer effektivt enn på dagtid, i og med reven er ute på matsøk og for å sjekke reviret. Bare vær oppmerksom at reven kommer mer rett på og uten reservasjoner på musepip, kontra angstskrik, da den gjene er mer skeptisk og forsiktig.

 

Har vel panget 13 stk så langt i vinter. Har tatt alle ved hjelp av musepimitasjon.

Må jo innrømme at jeg ikke har prøvd angstskrik heller da. Litt dårlig statistisk materiale kan man si :mrgreen:

 

Lykke til videre i jakta gutta og jentene :!:

Link to comment
Share on other sites

Til Tsfriluft:

Må nesten spørre hva favorittfløyta er da :mrgreen:

Personlig holder jeg med Red River banditen, men etter å ha sett dette klippet:

http://www.youtube.com/user/kristofferc ... MLhA1_aPSs

Så vurderer jeg å skaffe en skikkelig bra closed reed fløyte siden jeg likte lyden i den der veldig godt, hva bruker dere?

 

Blir lokkjakt til helga, er beinkaldt men det får gå. Har et område med ekstrem tetthet av rev, og de er nå sentrert rundt et elgkadaver i skogen. Med den mengden løssnø som er nå, tror jeg ikke de går spesielt langt unna elgen når de legger seg for dagen, og det er her jeg kommer inn i bildet :twisted:

Tenker å bruke Nordic Crying birden da denne er DØDELIG på kort hold og se hva som skjer. Det holder til hvertfall 7-8 rev på elgen, så oddsene er på min side :wink:

Tror hagla får bli med på denne turen da det ikke akkurat er åpen skog på stedet, satser på en double :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn ja. Den virker bra, og gir deg en liten ekstra margin for bevegelser. Du burde plassere den sånn ca 20m unna deg så den er godt synlig. Husk å sett den loddrett, snurrer bedre da. Med det sagt så er det ikke noe spektakulær effekt som jeg har sett ennå hvertfall, men de blir ikke skeptiske hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ble 2 pass på morgenen i dag. Beinkaldt med -25 grader, men det hjalp litt når sola kom opp. Elgkadaveret som vi skulle lokke mot hadde jo selvsagt bonden GRAVD NED :evil: , så det kom ikke stort på det første stedet. Men vi så 2 elgokser da, det var artig :D Pass nr. 2, ikke noe der heller. Er veldig stor reveaktivitet i begge områdene, og vi så ekstremt mye revespor. MEN, jeg tror de går i hi når det er så kaldt på dagen, hva tror dere om det? Hvis reven er i hiet hører den jo ikke stort. Kan også legge til at det var 50cm puddersnø, har også kanskje noe med saken å gjøre?

Brukte RR banditen og peeween.

Tror jeg venter på skareføre, dette føret ødelegger statistikken min voldsomt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde midt på dagen i idag. rundt 20 minusgrader og 30cm puddersnø, satt igang og lokket, syns jeg fikk lydene ganske bra til var bare det at spyttet som kom inn i fløyta spekte jo så måtte pirke ut isen vært 2min omtrent :lol: etter andre vers kom det en hønsehauk flyvende noen ganger over meg.

 

lokket vel ca litt over en halvtime uten å se mikkel....men så var det jammen meg en lokkejeger til ca halv km unna meg :roll:

 

Men uannsett så var det artig å få til lydene.

Link to comment
Share on other sites

Haha :mrgreen: Man opplever mye rart når man setter i gang med de jævlige skrikene!

 

Har modda Enticern min litt. Kledd den med pels og satt på noen zonkerstrips på snurrern, nå ser den nesten ut som MOJO Critter som hevdes å være den beste decoyen på markedet i USA.

Bilde av den:

http://www.mojooutdoors.com/products/lg ... ritter.jpg

Film:

(jada, veldig mye drøy skyting)

 

Lagde min av hvit kaninpels da, passer litt bedre til vinteren tror jeg :)

Skal teste åssen det funker om jeg får inn noe rev snart, må bare bli litt mildere først..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nettop en predator enticer på ebay. Blir grisespennende å prøve den på reven. Noen andre som har prøvd den?

 

Fikk en slik i posten i dag jeg også. Såg ut til å være skikkelig pirrende denne gitt. :lol:

 

Nå gjenstår det å få tid til sesongens første lokkeøkt. Satser på enticeren på bakken og meg selv oppi et tre.

Link to comment
Share on other sites

Vil på det sterkeste anbefale å kle den i kaninpels der hvor det er litt lær nede ved motoren. Lim på ei lita pelsstripe rundt den gummirundingen som fjæra er festet på også, det ser veldig bra ut! Bruk dette i kombinasjon med den hvite fjørkosten, så får du en veldig realistisk decoy.

Jeg har brukt pelsstrimler på fjøra også, tror det er en bra oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Lokking av rev i tårn?

 

Har fått låv til å låne et jakttårn (brukt i elgjakt) for å lokke litt på reven. Jeg bruker denne Crit’rCall fløyta, men har ikke hatt noen stor suksess med den enna. det har vært mye djup snø i områder hvor jeg har prøvdd å lokka på reven, kanskje det har noe å si :?: men nå tenkte jeg å prøve å lokke fra tårne, men tenkte kanskje lyden ville bli litt høyt fra bakken og reven ville bli mistenkelig :?: noen som har tips eller erfaring med dette hadde vært fint? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har noe og si hvor mye snø det er reven kommer som regel selv om det er mye snø, men den bruker lenger tid når det er mye snø..

Det har noe og si hvor høyt man sitter i terrenget. Men fløytene lager så høy lyd at det ikke har så mye og si..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ser det er flere som sliter litt med å få lokka fram reven for tida. Det kan være flere årsaker til dette.

Hovedgrunnen er nok all laussnøen som ligger over store deler av Norge for øyeblikket. Hvis en rev som er 1,5 km unna hører lokkefløyta, vil den som regel droppe å undersøke den lokkende lyden hvis det er masse laussnø. Det blir rett og slett for slitsomt for reven. På skareføre derimot vil reven kun bruke noen få minutter selv om den er 2 km unna lokkelyden, og det er MYE enklere å få de til å komme.

Selvsagt kan man være heldig å lokke fram en rev selv under de forholdene vi har nå, men da kreves det som regel litt flaks. En kompis av meg som jakter mye rev med hund lokka inn en rev 0830 på morran for 2 dager sida. Reven kom etter 4 minutter. Da satte han seg 300 m unna en plass der de har fått ut rev med hund mange ganger, og reven kom inn fra den retningen. Slik lokalkunnskap om revens liggeplasser kan altså være helt nødvendig med de snøforholdene vi har nå.

 

En annen ting som ikke er noen fordel nå, er at det er fortsatt lange netter. Reven har mange mørke timer å finne mat på, og det er dermed mindre sjans til å lokke på en sulten rev når det endelig blir skytelys.

 

Lokkejakt på rev er uten tvil best i slutten på jaktperioden. Fra 1.mars og fram til 15.april. Det er ofte skareføre og lett å løpe for reven. Hannrevene som har vært opptatt med å løpe etter hunnrevene i løpetida er ekstra sultne, hunnrevene begynner etterhvert å utvikle valper inne i magen og trenger enda mer mat enn tidligere. Vi går mot slutten av en lang og hard vinter, og revene har kanskje brukt opp mye av fettlagrene sine i løpet av vinteren, og de vil være ekstra klare for en gratis matbit som en døende hare.

 

De beste og mest kjente lokkejegerene i Sverige begynner vanligvis ikke å lokke etter rev før i slutten av februar. De vil ikke gjøre revene vant til lokkefløytene i løpet av vinteren da forholdene ofte er slik at reven ikke kommer på lokken. Når så en sulten rev hører lokkefløyta midt i mars, vil den kanskje ikke komme fordi den har hørt denne lyden flere ganger i løpet av vinteren og kanskje hørt/lukta/sett noe mistenkelig i forbindelse med denne lyden. På lokkejakt etter rev kan det lønne seg å ha litt is i magen og ikke brenne kruttet for tidlig ;)

 

Når det gjelder lokking fra tårn tror jeg det bare er fordeler med det. Du får bedre oversikt, lukta di kommer opp fra bakken og du kan også ha sikker bakgrunn når du skyter. At lokkelyden kommer fra et sted over bakkenivå kan jeg ikke tenke meg at reven vil legge merke til eller bry seg noe om.

 

Jeg gleder meg utrolig mye til jeg skal ut med lokkefløyta senere i vinter.

 

Fram til da skal jeg prøve å få tak i flere fløyter, lokkefilmer og andre produkter til nettbutikken min som kan være med på å hjelpe dere til å lykkes med denne utrolig spennende jaktformen :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt innlegg, enig i det du sier der.

Det funker hvis man vet hvor reven ligger og posisjonerer seg deretter, men ren blindlokking er det ikke helt tiden for akkurat nå. Jeg sitter jeg og håper på en mildværsperiode nå, slik at vi får et fint skarelag og en uke eller 2 med fine forhold før løpetiden setter inn for fullt. Da skal det være godt mulig å få god suksess tror jeg, har jo vært -20 i flere uker nå, og det er ingen tvil om at det brenner opp det meste av fettlagrene med en sånn kuldeperiode. Enda en fordel er jo at pelsen blir veldig fin :D

Har en bestilling fra fntpost.com på et par fløyter nå :mrgreen:

(1) Verminator Syco Tweety Predator Mouth Call - $10.95

 

(1) Primos Mouse Squeeze Squeaker Hand Call - $7.95

 

(1) Randy Anderson (Primos) Cat Nip Mouth Call - $12.95

 

(1) Tally-Ho Predator Mouth Call - Clear - $6.95

 

(1) Dan Thompson Weems Replica Predator Mouth Calls - Cottontail Distress - $15.95

 

Må jo være forberedt på høysesongen 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har enticeren fått smake rovviltets overraskende angrep for første gang!!! Gikk ut i 21-tida. 150 m unna huset har vi en treestand høyt oppe i et grantre. Står i skogkanten med stor atlege foran. Vinden stod svakt ned lia og fra treet jeg skulle sitte i og utover atlega. Perfekt utgangspunkt. Satte opp enticeren 30 m unna treet litt skrått fra meg. Putta batteriboksen i en tett pose og gravde den ned i snøen. 30-40 cm løssnø.

 

Har en rev her som er innom et åte jeg ikke har varsler på. Har fulgt med noen kvelder, men han har ikke vært å se mens jeg har vært oppe. Tenkte å lure denne nå i kveld. Hadde full kontroll med håndkikkert 200 m unna meg, ned til skogkanten nedom. Zeiss 10x40 holdt rikelig lysmessig. over føttene låg Tikka Sporteren ladet med 110 grs. v-max. Har lys på Swaroen som står på denne rifla, derfor dette valget.

 

Lokket med CC peeweefløyta og ventet/kikket. Hadde to slike økter til før det hele skjedde. Plutselig var det noe mørkt der enticeren stod. Hva faen? Opp med kikkerten. Nei, ikke lett å bedømme hva den mørke klumpen var. Mår?

Plutselig letta klumpen og jeg skjønte at kattugla hadde prøvd seg på fjørklumpen som snurra så pirrende med kunstpauser nå og da.

 

Humret for meg selv og ventet 5 min til før jeg gikk for å sjekke hvordan det hadde gått med enticeren. Og den såg ut til å ha greid seg godt i kampen med kattugla.

 

Reven såg jeg ikke noe til. Men den kan jeg ta på åtet. :D

 

Artig 1. lokkeøkt i 2010.

Link to comment
Share on other sites

Haha, de uglene kan være en plage altså! Hatt dem på kun et par meter flere ganger :o

 

Tor Ola:

Tror jeg begynner å ha nok fløyter nå snart ja, har 4 andre fra før og :lol:

Så Ulf brukte den ene der på filmen på den siste filmen Kristoffer har lagt ut på tuben, så da måtte jeg jo nesten ha den :mrgreen:

Kikka på Predatormasters.com (forum for lokking av diverse rovdyr), og så på hvilke fløyter de syntes var best.

Jakter mye i de samme områdene, så da er det viktig å kunne variere mye.

Link to comment
Share on other sites

HEHEHEHE, herlig Mork!!

 

Slike opplevelser som gjør jakta, og det å være ute så spennende. Man veit aldri hva som skjer ;)

Reven kommer nok den og seinere i vinter :)

 

Sigurd : Ja, smart å forhøre seg med gutta på andre sida av dammen. Der er jo lokkejakt utrolig populært.

Men du bomma dessverre såvidt på fløyta Ulf brukte. Du kjøpte Cottontail, han brukte Jack rabbit, men den du kjøpte funker nok den og ;)

Link to comment
Share on other sites

I fjor vinter lokket jeg inn over 10 rever på ca en mnd, og alle untatt en kom før det hadde gått 5 minutter. Jeg sitter sjelden mer enn 15 minutter på hver post. Det er fullt mulig å få inn reven etter det har gått 30 minutter, jeg har lest om folk på kammeret her som har opplevd det. Men personlig synes jeg det er mer spennende å teste en ny plass etter jeg har lokket 15 min på en post ;)

Link to comment
Share on other sites

Foxfood:

Da eg lokka inn to rever samme kvelden like etter nyttår i år, var begge postane nær bilvegen. Den første reven kom også ut av skogen der skogsveien kjem ut på marka. Utfra observasjon av spor, virker det for meg som dei ofte legger trekkruta nettopp langs ein slik skogsvei.Trur på ingen måter at reven er meir sky i slike områder enn i tettaste skogen. Men dette er min erfaring da ;)

Link to comment
Share on other sites

ok. takk hjortetrekk :D har ein del skogsveier eg kan prøve på, men lite med opent tereng.

Så vist eg ligg meg på ein plass der eg har god oversikt begge veier langs ein skogsvei, og blåser ivei....Da har eg ein kjangs????? vil den likevel komme inn mot vinden????

Link to comment
Share on other sites

Her er den første reven eg lokka inn i år. Ein hannrøv på 7,7 kg. Han kom som eit skudd ut av skogen etter ca 12 min. Ettersom eg ikkje hadde liggande flieire patroner med hullspiss, måtte eg ty til oryx`en i 180 grs. Resten seier seg sjølv :lol: På andre posten samme kvelden kom det nok ein rev, denne gangen etter berre 3 min :) Fikk han til slutt på 40 meter...Brukte Mini-Predator fløyta begge gangane.

 

sg1yya.jpg

Link to comment
Share on other sites

Erikr:

Jakta foregjekk på Sunnmøre då eg var heime i ferien. Dagen etter kom det enormt med snø på ein gong. Var ute og prøvde nokre ganger, men da var det heilt stilt. No er eg tilbake til tigerstaden og Blindern og må legge predatorfløyta på hylla for ei stund ihvertfall. Det går rykter om at snøen begynner å synke heime, så forholda skal vist nok være på bedringens vei. På feil plass til feil tid kan man vel sei :cry:

 

Men ifølge ekspertane blir jo forholda bedre og bedre for kvar dag som går fram til april, så sesongen har jo berre nettopp begynt :)

 

Lykke til Erikr!

Link to comment
Share on other sites

Du burde sette bilen et lite stykke unna, 500m er minimum etter min mening.

Kjører moped jeg da, men det er nok det samme med bil. :wink:

Det burde ikke være noe unaturlig i området når du lokker, men dersom bonden tar seg en tur med traktoren og kjører noen rundballer så har nok ikke det noe å si, det er reven vant til. En bil som parkerer og dører som smeller igjen er nok ikke like trygt tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...