Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Går i spenning å venter på Red River Bandit fløyta. Har hatt en del mailkontakt med selger og utvikler av denne fløyta, Aaron Glenn. Han har noen videoer lagt ut på sin nettside hvor han demonstrerer bruken av en del fløyter bl.a Red River fløyta, han har også noen lokketips der. Han sier at man skal lokke i motvind eller sidevind :roll: Sjekk ut siden hans, predatorpros.com

Han anbefaler også å bruke en bulvan. Det skal jeg få laget meg, en stang med ei fjær eller noe annet som beveger seg lett i vinden. Innloggede dyr ser etter bevegelser. Når dyret får øye på bulvanen så er dyret konsentrert om den bevegelsen og du får litt mere spillerom hva bevegelser angår, dette anbefaler Ulf Lindroth også. Dette skal pøves, men først skal jeg forsøke å lokke med den nye fløyta uten bulvan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kjøpt MOJO Critter bulvanen, men ikke testa den under lokking. Ser ihvertfall helt konge ut :D Men man kan jo lage en egen bulvan, bare henge noen fjær i en snor, men dette krever selvsagt at det er litt vind, slik at fjære(eller noe i den duren) beveger seg. Tipper det ikke er mye bevegelse som skal til for at reven får øye på det! Er visst også lurt å bruke mørke fjær mot hvit snø, gjør det lettere for reven å oppdage den.

Link to comment
Share on other sites

Går i spenning å venter på Red River Bandit fløyta. Har hatt en del mailkontakt med selger og utvikler av denne fløyta, Aaron Glenn. Han har noen videoer lagt ut på sin nettside hvor han demonstrerer bruken av en del fløyter bl.a Red River fløyta, han har også noen lokketips der. Han sier at man skal lokke i motvind eller sidevind :roll: Sjekk ut siden hans, predatorpros.com

Han anbefaler også å bruke en bulvan. Det skal jeg få laget meg, en stang med ei fjær eller noe annet som beveger seg lett i vinden. Innloggede dyr ser etter bevegelser. Når dyret får øye på bulvanen så er dyret konsentrert om den bevegelsen og du får litt mere spillerom hva bevegelser angår, dette anbefaler Ulf Lindroth også. Dette skal pøves, men først skal jeg forsøke å lokke med den nye fløyta uten bulvan.

 

Alle fløytene som Aaron lager, er helt fabelaktige og svært lite utprøvd i Norge. Razzpy Rabbit, er ei fløyte som jeg skal skaffe meg!

 

Ja har også lest at han anbefaler å lokke i motvind..merkelig!

Link to comment
Share on other sites

Ja har også lest at han anbefaler å lokke i motvind..merkelig!

 

Hei..

Det reven gjør når den hører eit skadet dyr er å først lokalisere fra avstand med hørsel hvor dyret sån sirka ligger,

der etter så går reven opp mot vinden for å få lukten av byttet for lettere å finne det..

Derfor så bør man ha en trekk bakfra når man jakter med hareskrik eller lignende

Trur det er mange som sitter med vinden i mot i god tru og speidet etter reven framover myra og ikke vært var

på reven når den har stått rett bak jegeren.he he er en luring den reven;-)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Å lokke med vinden i ryggen høres helt naturlig og fornuftig ut og det er sikkert rett for hvis ikke så har ikke Ulf hatt slik sukse med lokkjakt. Har jeg vært et rovdyr så har jeg nok villet gått med vinden i nesen når jeg skulle jakte/sjekke ut en døende hare :D Slik jeg forstår det så lokker han i sidevind og med ryggen mot vinden. Ser virkelig frem til å få den Red River Bandit fløyta. Får se om hellet snur for min del hva lokkjakt angår.

Link to comment
Share on other sites

Ja har også lest at han anbefaler å lokke i motvind..merkelig!

 

Hei..

Det reven gjør når den hører eit skadet dyr er å først lokalisere fra avstand med hørsel hvor dyret sån sirka ligger,

der etter så går reven opp mot vinden for å få lukten av byttet for lettere å finne det..

Derfor så bør man ha en trekk bakfra når man jakter med hareskrik eller lignende

Trur det er mange som sitter med vinden i mot i god tru og speidet etter reven framover myra og ikke vært var

på reven når den har stått rett bak jegeren.he he er en luring den reven;-)

 

Mvh

 

jøss...;)

Link to comment
Share on other sites

morn. eg slit noko med å kome igang med lokkjakta mi, og lurar på om skrika mine funker. Las tidlegare her at det er dei lyse tonane som gjeld, så legg meg noko i retning av jackrabbit, med noko grovare innimellom.

 

her er eit døme:

 

Funkar dette? fint om dei her som har mykje erfaring er litt kritiske. PS dette er grunnskriket eg har nytta til no, kjenner til dei fleste variasjonane, men ville ikkje plage naboane når eg laga opptaket;)

Link to comment
Share on other sites

Å lokke med vinden i ryggen høres helt naturlig og fornuftig ut og det er sikkert rett for hvis ikke så har ikke Ulf hatt slik sukse med lokkjakt. Har jeg vært et rovdyr så har jeg nok villet gått med vinden i nesen når jeg skulle jakte/sjekke ut en døende hare :D Slik jeg forstår det så lokker han i sidevind og med ryggen mot vinden. Ser virkelig frem til å få den Red River Bandit fløyta. Får se om hellet snur for min del hva lokkjakt angår.

 

Hvis en rev hører at en hare er døende så vet han at han må være kjapp for å sikre seg byttet. Hvis han ikke kjenner lukt av folk tror jeg han går rett på. Jeg har ved selvsyn flere ganger i høyfjellsterreng sett reven med mat i blikket har kommet rett mot meg uten nøling når jeg har brukt lokkefløyta.

Link to comment
Share on other sites

Pee-wee du bruker?

 

Ja dette lokker du garrantert inn rev med. Jeg pleier å legge inn endel vibrerende lyder i tillegg. Litt vanskelig å foklare hvordan man gjør dette, men vibrer med stemmebåndet hurtig mens du blåser og lukker/åpner med hånda.

 

ja, pee-wee. med .10-membran. nyttar og ein slik strupelyd. i tillegg til det, går det jo og an å legge inn eit lågt "wææææ" med stemmen i pipa. morro å sjå at her er Åsdøler forresten:) har noko slekt der oppe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ok. Hurtige lyder fremfor seine lyder. Iallefall det amerikanerne bruker mest. Prøver å få inn mest mulig input fra de, siden lokkejakt er stort der borte og de vet hva de holder på med.

 

Ja, du får ta en tur til slekta en gang og bli med etter mikkel..Prøver å starte et lokkemiljø i distriktet her.

Link to comment
Share on other sites

Tor Ola Dehli.

Jeg ikke sagt noenting om mine synspunkter på Nordic fløytene.

Hei igjen Tor Ola Dehli.

Jeg ser helt klart dette poenget og litt til, for som erfarn jeger har jeg sett og hørt mye rart.

Mine jaktkompiser og jeg har jaktet hardt på reven de siste 3 årene og resultatet er enorme mengder med nedlagte rever, så mye rev har vi skutt at det begynner å bli en utfordring å finne nye rever.

 

Revejakta har gitt oss enormt mye erfaring, så mye erfaring at vi undres litt på om "de gode tips" som kommer fra profilerte personer, blir oppfattet korrekt av leserne, ser de at "innlegget" er en salgs annonse og ser de at noe ikke stemmer når du aldri har prøvd Nordic ute på jakt, her er det selvsagt noe som skurrer, men la oss håpe jeg tar feil!

 

Du ber om råd og tips, jeg har gitt et godt råd vedrørende lokkefløyter, Jo flere, desto bedre.

 

SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

Revejakta har gitt oss enormt mye erfaring, så mye erfaring at vi undres litt på om "de gode tips" som kommer fra profilerte personer, blir oppfattet korrekt av leserne, ser de at "innlegget" er en salgs annonse og ser de at noe ikke stemmer når du aldri har prøvd Nordic ute på jakt, her er det selvsagt noe som skurrer, men la oss håpe jeg tar feil!

 

Du ber om råd og tips, jeg har gitt et godt råd vedrørende lokkefløyter, Jo flere, desto bedre.

 

SS HUNTER

 

Som jeg skrev sist, har jeg ikke sagt et godt eller vondt ord om Nordic fløytene her på kammeret, så jeg ser vel ikke helt hva som skurrer ved at jeg ikke har prøvd Nordic fløytene på jakt.

Jeg må vel sjøl få lov til å velge hvilke fløyter jeg skal bruke når jeg er ute og lokker?

Hadde jeg derimot sagt at Nordic var helt ræva, uten sjøl å ha prøvd de på jakt, da skulle jeg vært enig i kritikken din.

Jeg ser heller ingen grunn til at jeg skal snakke stygt om noen som helst fløyter, da jeg ikke er en person som synes skittkasting er særlig hyggelig eller produktivt i noen sammenheng.

 

Skitt jakt videre, SS HUNTER, og jeg håper virkelig dere klarer å spore opp noen nye rever å lokke på.

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt revejakt filmen til christoffer for en tid tilbake,men synes det var litt snaut med lokkeseanser...men filmen var kanskje allerede i produksjon da dere begynte med lokkinga...

ellers hadde det vært skøy å hadd noen proffer til å se på om det er mulig å lokke den sære lofotreven :) jeg har ikke nubbings i allefall.

mulig jeg ber foreninga her se på saken(naboen sitter i styret),om muligheten til et kurs.hva er pris på et slik lokkekurs som du har?(kan tas på pm)

Link to comment
Share on other sites

Skulle vel være litt for alle revejegerene i den filmen, men personlig var de 3 lokkescenene høydepunktet i den filmen,hehe...

Rart om ik Lofotenreven sku være mulig å få fram? Jeg vet at det er flere i Nordland som har lyktes bra med lokkejakt de siste årene.

Kanskje noen andre nordlendinger her på kammeret har noen erfaringer som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd lokkefløyte, men har lyst å prøve dette. Ser det er 37sider å lese gjennom her, så spør rett og slett i stedet. Lite kjapt sammendrag av 37 sider!!!

 

Vurderer denne: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1056&idkategori=353&startrow=

Greit nok dette har jeg inntrykk av, men burde en ha med flere lokkefløyter på post, eller blir det "rart"? Leser at mange bruker peewee (som jeg aldri har hørt om).

 

Et par kjappe spørsmål:

 

Scenariet: Reiser fra jobben en fredag efta. Er ved hytta i Braskereidfoss i femtida, tidligst. Er der i sekstida. Reiser hjem dagen etter. Pr i dag er det en halvmeter løssnø.

 

Når bør jeg jakte? Kveld, natt, morgen, dag? Tviler på at jeg holder meg våken lenge nok til alt på en gang... Bør jeg gå vekk fra hytta, eller kan jeg postere ved den. Har tenkt å lage meg en liten " sammenleggbar åtebu" (utrolig nok inspirert av en kunstner!!!) og postere der. Får jeg ikke tak i åte er lokkejakt planen. Spiller vær og temperatur noen rolle? Kunne tenkt meg en tur i vinterferien, men har i grunn fått nok av totalt bortkastede turer...

 

Skal jeg glemme hele skitten, eller skal jeg prøve!? Har noen Berger 30 grs i kjelleren som skriker etter å bli prøvd i .222'en min...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes definitivt at du skal la 222en få noen lufteturer :)

Det er så mye å si at jeg ikke orker nå, men les gjennom det du gidder i hvertfall (i denne tråden)

Standarden har jeg ikke prøvd personlig, men den funker garantert. Når du kun skal ha 1 fløyte og ett sted å jakte på, er du rett og slett avhengig av å skyte den reven du får inn, hvis ikke blir den garantert vrien neste gang.

 

Hvis jeg var deg:

1. Vent på skaren.

2. Finn et stoort åpent jorde/tjern/innsjø. Hytte eller ei bu tror jeg ikke er ideelt.

3. Sett deg slik at du lokker mot steder som potensielt har rev. (Elvedaler, åser osv.)

4. Lokk i medvind eller sidevind

5. Ha kontroll på din egen vitring minst 300m nedover/til siden

6. Det funker veldig bra å lokke på kvelden/natta, men morgenen er også fin. Dagtid er ikke tiden for Standardfløyta.

7. Bruk litt camo, om du ikke har en vinterdress, funker et laken veldig bra.

8. Lag/kjøp en lang tofot og bruk den dersom du ikke er Norsk mester i DFS :mrgreen:

9. Skyt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den australske reven oppfører seg annerledes enn den i norden?

 

På klippene fra fox frenzy løper jo reven helt frem til skytter, mens etter det jeg har lest blir de fleste skutt på over 100m (i norden på lokk).

 

Noen som vet hvorfor? skulle jo tro at reven fikk vitring lenge før.

Link to comment
Share on other sites

YES.... ENDELIG! Min første på lokk!! :D:D

 

Etter flere inn-lokkinger i fjor uten fall, gikk årets første innlokkende rev rett i bakken! For en fantastisk jaktopplevelse, og et usannsynlig adrenalin-rush! Forsåvidt på min 52. lokkepost! :shock:

 

Lokket (peewee) på tvers av et ca 150 meter bredt elveleie/dal med endel kratt, god sidevind fra høyre, og meget god oversikt i synsområdet. Ca ett kvarter igjen med skytelys og et betydelig snødrev i luften.

Reven kom løpende i høy hastighet fra en fjellside på andre siden av elveleiet, allerede 15 sekunder etter den første lokkesekvensen. Fra ca 400 til 60 meter kom den rett imot meg i fullt tempo, så svingte den i medvind (helt etter oppskriften!) og speidet i min retning. Jeg stoppet den med et bjeff :? og felte den med en fabrikkrullet .22H med blyspiss. Rett ned i smellen!

Relativt stor tispe med fyldig fin pels.

 

Da jeg ruslet hjemover med mikkel på ryggen, tenkte jeg med meg selv mens jeg humret i mitt hårløse skjegg; når jeg kommer hjem skal jeg lese de postene i tråden fra de som mente lokking etter rev muligens kunne være bare juks! :)

 

 

Gjett hva jeg skal gjøre i grålysningen i morgen tidlig!

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt på min 52. lokkepost! :shock:

Da jeg ruslet hjemover med mikkel på ryggen, tenkte jeg med meg selv mens jeg humret i mitt hårløse skjegg; når jeg kommer hjem skal jeg lese de postene i tråden fra de som mente lokking etter rev muligens kunne være bare juks! :) quote]

 

Det er vel ingen her som har ment at lokking etter rev er juks. Det som jeg har stilt spørsmål ved var effekten av Nordik fløytene og at det ikke går så snart å få inn en rev på lokk som er vist i div filmer.Jeg tror lokkjakt handler litt om tilfeldigheter og lokalkunskaper om hvor det kan være rev, og det viser jo langt på vei også ditt antall lokkeforsøk.Jeg har forsøkt å lokke i områder der jeg er 110% sikker på at det er rev innen rekkevidde. Jeg har vel ikke like mange forsøk som deg men ikke langt unna uten å lykkes så godt som deg, gratulere foresten, godt jobbet. Jeg mener at lokkjakt funke bare du bruker rett utstyr og utfører allt rett. Er vil ikke lenge før det ramler en Red River Bandit i postkassa. Jeg rapporterer etter første skutte rev eller innlokkede rev med den fløyta.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den australske reven oppfører seg annerledes enn den i norden?

 

På klippene fra fox frenzy løper jo reven helt frem til skytter, mens etter det jeg har lest blir de fleste skutt på over 100m (i norden på lokk).

 

Noen som vet hvorfor? skulle jo tro at reven fikk vitring lenge før.

 

Kan være at revene rett og slett ikke er så vant til å bli jakta på av mennesker til fots, og ikke lært seg å frykte mennesker på samme måte som nordisk rev. Utrolig store og øde områder med villmark/beitemark i Australia. De fleste rever som blir avlivet i Australia blir nok skutt fra bil med hjelp av lyskaster, eller forgiftet med forgifta åte sluppet fra fly/helikopter. Blir ikke samme seleksjonen på reven da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...