Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

jeg er tommy og det er jeg som styrer tsfriluft sammen med samboeren min og en jakt kompis. og ja vi kjører lokke kurs som folk har ver veldig fornøyde med. hoved saklig så har vi starta opp dette for og engasjere barn / ungdom som sitter litt i klistere og prøver og få di ut i skog og mark å vise at naturen er moro :) og vi har fått veldig mye bra respons på dette. om dere vill sitte her og mobbe oss for at vi prøver og gjøre live til folk som ikke har det så bra bedre så må dere for all del gjøre det. men vi prøver i vertfall. og jeg veit ikke hvor mange rev dere har skutt jeg men vi i ts har til sammen passert over 50 stk i år å ønsker og dele våre erfaringer med andre så kansje andre oxo får dreisen på dette. men dere får si hva dere vill om det vi driver med er vell dere som veit best men vi prøver vertfall :) og om ungdommen meller seg på en fiske konkuranse til 50 kr og får en naturopplevelse og nye venner eller om di bruker 89 kr på 6 pils så er det bilig tilbud vi har og komme med og fornuftige tilbud med flotte premier. men for all del bare le av oss og mobb så mye dere vill dere kan vell og veit vell best. mvh tommy / tsfriluft. og vis dere ikke tror det er sant det vi driver med så følg med på www.tsfriluft.no der er det ofte en konkuranse gående om en jakt tur eller jakt utstyr i premie. tskk skl dere ha

Link to comment
Share on other sites

@TS TSfriluft .

Vi skal holde øye med tråden og passe på at det ikke skal mobbes. Men en må jo se at reaksjonene som er kommet av den endeløse skrytingen måtte bare komme. Spamming av et diskusjonsforum er ikke rett måte å få oppmerksomhet på.

Ta og fillerist 17HMR i øra og få en slutt på den ensformige postingen og kom heller med mer av det dere gjør for vanskeligstilt ungdom.

Det dere driver med er flott! Dette er helt i tråd med hva vi i Nojs ønsker å støtte opp om, så vi vil gjerne høre mer om hva dere driver med ved siden av å lokke rev.

 

Ta kontakt, eller start gjerne en ny tråd rundt formålet deres og fortell om glade mennesker som finner ro i naturen.

Link to comment
Share on other sites

TSfriluft... 1 innlegg.

Regner med admin greier å se at du har samme ip-adresse som brukeren "17hmr"..

Uansett ingen som "mobber" dere som du påstår her. Måten det blir fremlagt, og gjort på, det er det vi reagerer på. Jeg personlig har vanskelig for å ta deg seriøst når det er en skrivefeil i omtrent annenhvert ord. Så sier du vi skal følge med på "tsfriluft.no", det domenenavnet eksisterer jo ikke, sist så var det en home.no adresse eller noe sånt dere hadde. Nei, dette tar jeg ikke seriøst for en femmer.

 

God jul!

Link to comment
Share on other sites

takk skl du ha :) og han 17hmr har jeg hatt en oppvarsk med så dere hører nok ikke noe mere fra han her inne. i vertfall ikke noe om oss. det vi har gjort nå i det siste er og ha fiske konkuraser og tatt med oss unge som ikke har det så godt ut på lokke jakt på rev og hatt di med i høst på litt jakt og både barna og foreldra har kommet med enormt gode tilbake meldinger så vi kjemper videre for dette. ang lokke kurse så er det noe vi kjører for jeger og fiske foreninger som ønsker og ivareta sitt små vilt:) men har oxo hatt kurs for privat persjoner som har kommet med bra tilbake meldinger på at di har fått rev etter kurse. men jeg skl ikke kjøre noe reklame kampanje her inne for noe kurs men heller fortelle hvordan det går og heller gi beskje om konkuranser vi har på hjemme siden vår og håper på at flere unge blir innspirerte til og bruke den flotte naturen vår:) beklager så mye for at han 17 hmr stelte i stand dette mvh tsfriluft

 

 

www.tsfriluft.com er riktig

Link to comment
Share on other sites

veit ikke hvordan jeg skl få lakt ut det her uten at det skl virke falskt. men di vi har hatt kurs for så har 9 av 15 påmeldte skutt rev etterpå og jeg venter fortsatt på tilbake meldinger fra di andre. fordi vi følger dem opp etter kurse for og sikkre at dii får noe utbytte av det. men samme for meg om dere melder dere på eller ikke vi har nok av på meldte og nok og henge fingra i meg barn og ungdoms arbeid som vi driver med. eller så kan du vere med meg en kveld på lokke jakt på rev så får du selv se det med egne øyne. tilbude står opp til deg. jeg er fornøyd vis di som deltar er fornøyde. blant anna så disponerer vi utrolig mye rådyr jakt som det går ann og melde seg på og vere med på :) men det kommer når sesongen nermer seg. men som sakt vi har til sammen skutt over 50 rev vi 3 som driver ts friluft. men opp til folk hva dere vill gjøre med dette delta på ting skape nye venner eller bare glemme oss. vi bestemmer ikke over dere :) god jul og et godt nytt år kos dere masse alle sammen og skitt jakt i 2010:)

Link to comment
Share on other sites

Har lokka inn endel rev med Peewee'n min de siste åra, men nå har jeg hatt så mange bomturer i det siste at jeg vurderer å prøve noe nytt. Hvilke fløyte har dere mest suksess med? Mener du at fuglelyder er mer effektivt enn angstskrik? Her jeg jakter blir reven såpass hardt beskatta hver vinter at bestanden her for det meste består av innvandret ungrev. Hvis det er slik at fuglelyder er mest effektivt på ungrev, må jo dette prøves. Fungerer fuglelyder bra om natta også?

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt voksen rev oxo på fugle fløyte men den er klart best på ung rev:) prøv det så ser du :) men vis reven blir hardt jakta på der du bor er det jo ikke rart du har hatt mange bom turer. Prøv og finn en plass hvor reven ferdes mye og sett deg der og lokk :) så kansje lykken snur:) skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

trekker du luft mellom fløyta

TSfriluft, hva mener du her?

Har denne fløyta men ikke fått inn rev med den :x

Har også Crying Bird fløyta fra Nordik har heller ikke fått inn rev med den, men med Buttoloen har jeg fått inn rev og med PeeWee fløyta. Har nå fått meg ei fløyte som kalles FOXCALLER må prøve den også, den kjøpte jeg på jaktwebben.com, meget bra lyd i den å lett å bruke, minner meg veldig om peewee fløyta.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode tips hvor man kan kjøpe skikkelig vintercamo-headover/maske/el og hansker på internett, ala de Ulf og PA bruker i Filmen?

...sliter litt med å finne i de vanlig sportsbutikkene, og jakt/våpen-sjapper er det lite av i mitt dikstrikt...!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode tips hvor man kan kjøpe skikkelig vintercamo-headover/maske/el og hansker på internett, ala de Ulf og PA bruker i Filmen?

...sliter litt med å finne i de vanlig sportsbutikkene, og jakt/våpen-sjapper er det lite av i mitt dikstrikt...!

 

Jeg har den maska som ulf bruker. Swedteam. Den er fantastisk i bruk, dog litt anstrengende å bruke under forflytning da man puster litt kleint igjennom den.

 

Fås kjøpt hos norteam engros. Topp service der forresten!

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker 3d camo dressen vinter :) den funker kjempe fint:) et lite tips når dere lokker så skl dere ha vinden i ryggen så lukten deres legges utover vannet/ skogen /jorde det som kan vere lurt er og ta en fille som det duppa i reve tispe urin som man får kjøpt eller andre lokke midler til rev og sette på en pinne foran dere :) da pleier det bli litt extra fart i reven og den virker ikke så skeptisk:) dette har jeg prøvd og det virka kjempe bra:) bare et lite tips :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode tips hvor man kan kjøpe skikkelig vintercamo-headover/maske/el og hansker på internett, ala de Ulf og PA bruker i Filmen?

...sliter litt med å finne i de vanlig sportsbutikkene, og jakt/våpen-sjapper er det lite av i mitt dikstrikt...!

 

prøv jaktfal.no

Link to comment
Share on other sites

det er bare og lokke det :) men reven bruker litt lengre tid på og komme pga må kjempe i snø, men nå er det veldig vanskelig for reven og få seg mat så den kommer veldig lettmpå lokken nå:) vi var ute i går med kamera og lokka inn to rever og det tok faktisk litt over 30 min før di kom:) vi fikk tatt noen bilder men vi fikk sett hvor mye di kjemper i snøen:(

Link to comment
Share on other sites

Har fått en lokkefløyte til jul men vet ikke hva slags type det er??? kjøpt på g sport å er lagd ev tre som er dreiet. ser ut som en blokkfløyte i minjatyr. skal vist være til rev å hare....

 

fløyter lager lyder når man blåser inn i munnstykket, prøv det og hør etter hva det ligner på ??

Link to comment
Share on other sites

nei,den er så si ubrukelig i kaldt vær...min ble ødelagt i fjor etter 3 ganger..dessuten er det ikke noe bra lyd i den...eneste jeg har lokket fram er div kråkefugl,og dette med peewee og nordicen...har lokket ca 30 ganger men aldri fått fram rev,og har min teori på dette(skrevet tidligere i tråden)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du har fått hubertus sin hareskrikfløyte. Ikke feil det. Men som noen andre sier så fryser den, fordi den har en invendig membran.

 

Den låter forøvrig meget realistisk.

 

Tips til dere som er usikre på om dere lokker riktig, så kan et besøk på youtube være lurt. Ligger et utall filmer der harer skriker. Prøv å imiter denne lyden. Gull verdt!

Link to comment
Share on other sites

Tok meg ein liten lokkjakt tur no nettopp. Nesten fullmåne og kaldt, så det vart flott lokkevær. Sette meg på ein liten høgde med oversikt over eit hogstfelt. Høyrde reven skreik før på kvelden, så eg hadde god tru. Etter 15-20 min var eg tenkt å ta siste lokkeblås før eg reiste heim. Men då kom det ein ungrev fram på ca 3 meters hold. Men sidan han såg meg midt i augene turte eg ikkje å røre meg. Og då fekk han vinden av meg og stakk.

Såg i spora hans etterpå at han hadde gått bakom ein høgde i medvind, for so snu og komme inn i motvind framfor meg.

Artig at eg får det til å funke! Bruke Nordic fløyta pre-tuned med hareskrik. Blir nok fleire turar etter dette! Dette var årets jaktoppleving! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nå opplevd at lokking av rev ikkje fungerer berre på film, men også i virkeligheten :)

 

I går kveld bestemte eg meg for at tida var inne for å virkelig teste predator-fløyta i staden for å sitte å lure på om det funker eller ikkje. Sendte bud på naboguten som ville være med.

 

21.45 parkerte vi bilen langs vegen. Vi sneik oss videre ned et skogsbelte mellom veien og marka. I enden av skogskanten luska vi oss inn i jakthytta som blir mykje nytta i høve hjortejakta. I kveld skulle hytta i staden benyttast til revejakt. Vi kom oss til slutt inn i hytta og fekk satt oss ned. Før eg dro fram fløyta, plasserte eg rifla i klar posisjon slik av at det berre var å ta pistolgrep og av sikringa viss reven skulle dukke opp. Dermed unngjekk eg bevegelser. Det var heilt vindstille og månen lyste som ei sol på himmelen.

 

Kl 22 begynte eg å blåse i fløyta. Nabogutten fulgte spent med med kikkerten i stolen ved sida av meg. Det tok 5 min og 10 min. Eg begynte på fjerde intervall med fløyta som vist på youtube, og der, i venstre øyekrog skimter eg ein flekk i stor fart mot hytta. Samtidig som eg stopper å blåse, stopper også reven opp. Holdet er ca 60 m. Eg setter kolbekappa i skuldra og finner halsen i trådkorset. Skuddet går av nesten automatisk og reven detter momentant. Ikkje ein bevegelse...Det viste seg å være ein fin hannrev på 7,7 kg. Ingen tegn til skabb. Eg har skutt rein, rådyr og fleire hjorta i haust, men dette var det største høgdepunktet :D

 

Seinare på kvelden fekk vi inn enda en rev. Han kom etter berre 3 minutter. Men denne gangen blei det desverre helbom sjølv om holdet var nært. Men følelsen av å lokka den inn er ubeskrivelig. To fyrste forsøka med mini-predator-fløyta blei altså suksess.

 

Så for dokke som enda ikkje har fått inn rev. Ikkje gi opp, det er fullt mulig for alle sammen å lykkes :) Men no skal vi ut og prøve oss igjen, gleder meg 8)

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

I går datt det en fin henrev på 7kg. Lokket inn med Nordik Predator Pro. Avstand: 120m. Cal 22-250. Kom fykende etter 10min intens lokking. Lokket i mørket på kvelden mens jeg satt på åta. Begynte lokkinga etter at jeg hørte revehyl i det fjerne. Satt oppe i jakttårnet og det var helt stille. Sikker på at de hørte meg helt til Brønnøysund :mrgreen::lol: .

Deilig å være i besittelse av et lokkeinstrument igjen, etter at jeg mistet Critt`r Cal fløyta min for et par år siden, og har ikke karret meg til å bestille en ny før nå. Trodde jeg skulle være mer rusten en som så, men denne karen “slukte det rått”.

IMG_0205-1.jpg

Bildet er forresten tatt i dag, etter et lite lokkeforsøk som nesten endte med en rev til. Reven kom ut av buskene på 30m hold. Oppdaget meg da jeg begynte å heve børsa (må nokk ta denne på åta). Ble nokk avslørt av litt for bråkete klær. Skulle egentlig ut for å mate på åta og kledde meg rimelig “casual”. Men måtte bare ta en omvei på tur hjem :wink: . Det er ikke så ofte jeg har anledning til å jakte nå for tiden.

 

Har nå fått tid til litt forberedelser til predatorjakt i julen. Mens kona satt med håndarbeid, trakk jeg meg inn på “furterommet”, mikset noen doser medisin og bestilte lokkefløyte.

IMG_0204.jpg

Til venstre: Cal 22-250 Rem. Berger 55grs Match Grade kuler. 34grs N140 krutt. Snitt 1050m/s. 24”pipe.

Til høyre: Cal 308 Win. Lapua Scenar 155grs. 43grs N140 krutt. Snitt 808 m/s. 24”pipe.

Det absolutt mest presise jeg har kommet frem til pr i dag. Et lite forslag til de som går å grubler på ladedata til presis varmint amo.

 

Lykke til videre i jakta og gratulerer til dere som har skutt. Nå har jeg ikke tid til å skriver mer. Vi høres.

 

Mvh “Sofus”

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...