Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Bra planlegging der ja! :) Er jo nesten håpløst å "blindlokke" nå om dagen, så det der hørtes ut som en veldig god strategi!

Tenkte å prøve de nye fløytene til helga og prøve et tips som Ulf kom med på kurset, nemlig å ringe inn reven og deretter lokke. Det kom 10cm nysnø i natt og det snør enda, så da burde det være fine sporingsforhold.

 

Har begynt å få til Tweetyen også, utrolig bra fløyte! :D

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn to rever i dag tidlig, men den største så meg tror jeg , å la på sprang :oops: . Den minste fulgte etter.

 

Hvor lang tid bør det gå før jeg prøver å lokke på dem igjen?

 

sikkert fleire rever i nærheten, det så slik ut på og rundt åte mitt som ligger noen hunder meter unna.

 

Revene kom inn etter ca 10 min med lokking med nordic pre tuned fløyta.

Nå er jeg redd jeg har skremt dem bort for ei stund med tanke på at dem kommer inn på lokkinga?

Link to comment
Share on other sites

Er god sjangs for at de ikke kommer igjen på den samme lyden ja, hvertfall ikke på et par uker. Du kan feks kjøpe en annen fløyte, fugleskrikfløyte som feks Syco tweety eller Nordic crying bird er fine. Lyden på de er helt annerledes, så da er det god sjangs for å få dem fram igjen, men pass på å skyt denne gangen, ellers blir det vanskelig å få has på de etterhver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fikk Nordic Crying Bird i posten idag, og det er med en lapp med litt informasjon på hvordan jeg skal gjøre dette. Det er også med link til Jaktwebben der de viser angstskriket til en hakkespett, men linken funker ikke. Noen som vet om den kanskje ligger en annen plass, eller om andre instruksjonsvideoer?

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en med Pee-Wee'en idag. Fikk ikke tatt den da jeg satt med rifla. Den overrasket både meg og seg selv da den kom løpende inn bakfra (medvinds) og bråsnudde på 7-8(!) meter. Ble faktisk litt skremt, trodde den skulle ta meg.

 

Lokka forøvrig i 15 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en med Pee-Wee'en idag. Fikk ikke tatt den da jeg satt med rifla. Den overrasket både meg og seg selv da den kom løpende inn bakfra (medvinds) og bråsnudde på 7-8(!) meter. Ble faktisk litt skremt, trodde den skulle ta meg.

 

Lokka forøvrig i 15 minutter.

 

:lol::lol::lol: Sykt bra!

 

Jeger 93:

Crying birden er enkel, dvs den kan brukes på 2 måter. 1. Si TRRrrrrrr TRRrrrrrrr TRRrrrrr i fløyta og prøv å høres litt stressa ut. Blås forholdsvis hardt.

Samme med metode nr. 2, bare dropp Trrrrrrrr og kunn blås korte støt på ca 1 sek hver etter hverandre. Lås lyden kontant med tunga etter hvert støt. Det gjelder begge metodene.

Den første imiterer en hakkespett og er faktisk veldig realistisk, den andre er mer en ubestemmelig fugl som feks trost.

Det har funka best for meg å variere litt mens jeg lokker. Litt Trrrrr og litt kun blåsing. Du kan tilogmed få fin lyd på innpustet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte crying bird fra nordic i dag. Ville ikke bruke hareskrik i dag da jeg lokka inn 2 stk. på det i går.

 

Satt å lokka i ca 1,5 time uten å se noe som helst.

Skal prøve igjen i motta ettermiddag.

Håper jeg er heldigere med vinden i morra, for i dag var det ikke vind i det heiletatt.

Link to comment
Share on other sites

har funnet lydfiler av hare her ,men er det noen som har av mus og crying bird som eg kan bruke i mp3 spilleren ?

 

Jeg får ikke spilt de av på den pcen jeg sitter med nå, men de har hakkespettlyd på både varmital og western rivers. Og såvidt jeg har forstått skal en del av fløytene etterligne hakkespett.

Link to comment
Share on other sites

Skaffa nytt jaktområde :D

Helt ferske, dumme rever :lol: Var bra med spor, men skal spare området til skaren kommer tror jeg. Virker som om man lærer opp mer rev enn man skyter nå om dagen... Ble litt innskyting av .222 i dag da, må jo gjøre det i blant og :)

 

Gratulerer jakobsen84, er ikke dårlig det! Har tilgang på et lite avfallsanlegg selv, men arbeiderne der driver aktiv åtejakt, så er ikke så veldig mye rev der for øyeblikket :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går og lokket med min nyinnkjøpte Nordik Predator fløyte. Fant en del revespor så rev var det i området. Jeg fikk ikke øye på noe rev, men etter en stund kom det en ørn seilende nokså lavt over meg. Så lyden tiltrekker ørn og kanskje andre rovfugler også.

Link to comment
Share on other sites

...d går trått med lokkinga i år... dvs suksessfull lokking. :shock:

 

Var ute i går jeg uten hell. Da jeg hadde pakka sammen og gikk fikk jeg se ferske spor som ikke var der da jeg ankom. 40 meter bak ryggen min der jeg hadde postert :lol:

 

Reven hadde kommi med vinden.

Link to comment
Share on other sites

Felte en ny rev på musepiplokken. Lokka mot et hi der jeg vet det er rev, i ca 20 min. Så får jeg se en skygge ca 120 meter fra meg. Ser på reven i ca 1 minutt i det den kaver seg mot meg. Feller den med 22-250'en og den detter momentant.

 

For de som ikke har prøvd lokking av rev, så kan jeg si at dette er et skikkelig kick!

 

Bilder på bloggen strax...

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne det: men reven hadde ikke tilhold i hiet jeg lokket mot.

 

Når den gjelder musepipene, så synes jeg ikke de høres helt riktige når man bare klemmer på blære. På min lohman kommer lyden når blæra fylles med luft. Jeg har teste endel og funnet ganske bra lyder. bla. så får jeg nogenlunde greie pip, når jeg holder tommelen over innsuget/hullet. Deretter slipper meg og klemmer fort på blæra. Da får man en dempet, veldig lys lyd som høre rimelig likt ut mus...

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på vinden, men iallefall 200 meter om det er vindstille.

 

Og en annen ting: Når man har disse sqeakerne i lomma så lager de lyd. Og det vil man ikke når man ofte går endel vekk fra vei før man er i posisjon. Så jeg har puttet min i en tom filmboks. Da holder den kjeft..

Link to comment
Share on other sites

Ja det har ikke vært bra forhold i det hele tatt i år. Jeg kan faktisk ikke huske at vi har hatt så stabil og kald vinter noengang her jeg bor. Kun 1 dag med plussgrader siden slutten av november og det ser ikke stort bedre ut fremover.

 

Tror fordelen med dette er at revene må slite ekstra og blir ekstra sultne nå og lette å få inn på lokken i mars;)

 

Jeg venter på Dan Thompson fløyta (ikke long range). Tor Ola på www.storfangst.no får inn denne iløpet av et par uker. Ser også at han har fått inn red river bandit, som er en sinnsvakt god hareskrik fløyte. Veldig lett å bruke, så for de som sliter med å få bra lyd kan denne anbefales! http://www.storfangst.no/?nr=90&idkategori=61

 

ps. Aaron på Predatorpros som lager red river bandit, har flere fløyter som er helt råe. Bare ment som et tips...

Link to comment
Share on other sites

Gikk på spor i dag på en. Støkket den selvfølgelig, og revehunden stod hjemme :roll: Enten er det avblåst og skramleføre, eller så er det løssnø til midt på leggen. Tror jeg skal prøve å gå på spor>lokke på passelig avstand til der jeg tror reven har stoppet>så videre om den ikke kommer. Skremmer den vel ikke mer uansett

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner frustrasjonen å ta meg ang dette med å lokke på reven med fløyter. Har fått inn rev noen ganger med da ikke med disse såkalte rovdyrlokkene, Nordig Predator,Foxcaller, PeeWee (den har jeg lokket inn 2 rev med men det er allt). Begynner å lure på om vi er lettlurte og kjøper disse fløytene i vilden sky og håper på masse revefall. Ser filmer her og der, der de lokker inn masse rev ved å benytte disse fløytene. Hvorfor er det ikke flere som får inn rev på dette her på kammeret?? :roll: Begyner å bli misstenksom på at alle disse filmene er "trikset" med for å få solgt disse fløytene, med fare for å fornerme noen. Det er visstnok ganske mange her inne som har kjøpt og bruker disse lokkefløytene men veldig sjelden er det noen som rapporterer inn skutt rev som er lokket inn. Jeg har ikke tall på hvor mange kvelder/netter/ettermiddager jeg har sittet nå, og forsøkt. Vært veldig nøye med vind, støy,lukt og ellers plassering i terrenget. Nekter å tro at jeg gjør så innmari mye feil hver gang. I går kveld hørte jeg rev hyle, over allt, prøvde å lokke men nei den fortsatte bare med hylingen men ingen rev dukket opp på flere 100 m avstand. Har lokket i et område noen kvelder nå i det siste der jeg vet det er mye rev,kanskje 2 kom på lokk men er litt i tvil etter at jeg har gått gjenom hele senariot i hodet mitt flere ganger nå etterpå. Tror det bare var helt tilfeldig at de var der og jeg fikk se dem. Men det jeg har fått inn rev på er Buttuloen med kontaktlyd til rådyrkje. Registrerer en lokkejaktstatistikk her på forumet men det er ikke mange revefallene der nei. Mulig reven er opptatt med andre ting enn mat akkurat nå men det har den nå ikke vært siden høsten 2008 når jeg kjøpte min første lokkefløyte og begynte å sette meg inn i dette med lokkjakt. Har kjøp filmer og bøker som beskriver temaet uten at det hjelper noe særlig, men like spennende er det hver gang å sette seg ned å starte lokkingen så jeg kommer nok ikke til å gi meg. Hadde vært spennende å hørt andre sine meninger om dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lokket inn ganske greit med rev føler jeg. Du må alltid huske på at reven er i brunst nå og da er den ikke lett å lokke inn. I tillegg er det store mengder laussnø rundt om i landet.

 

Fra mars og utover mot jaktslutt, er det høytid for lokking.

 

Vurdert en Red river bandit eller critrcall standard, mikkel? http://www.storfangst.no/?nr=90&idkategori=61

 

Prøv andre fløyter før du gir opp....

 

Jeg sverger til red river bandit. Pee wee blir for lav i lyden og nordik predator liker jeg ikke lyden av...

 

ps. På filmen lockjakt på räv, så blir vel de fløytene du nevner, nesten ikke brukt heller.

Link to comment
Share on other sites

ps. På filmen lockjakt på räv, så blir vel de fløytene du nevner, nesten ikke brukt heller.

Her har du et veldig godt poeng. Han svensken Ulf, har ikke ved en anledning brukt noen av de fløytene han selger på sin nettside,ikke som jeg har sett i allefall, og som de reklamerte så for i filmen Lockjakt på rev, Nordic Predtor fløytene, har faktisk 2 stk av disse,1 på fast på hytta og 1 fast i jaktsekken. Har tenkt en del på den Red River Bandit fløyta, lyden i den høres veldig bra ut. Snø? Her oppe hvor jeg jakter er det ca 5 cm snø på bakken, å løpetid? den har ikke vart i over 1,5 år. Jeg lokket en del i fjor mot jaktslutt pga at det skulle være den beste tiden for lokkjakt, men nei da. Men jeg skal nå ikke gi meg helt enda, kommer nok til å bruke mere penger på disse fløytene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter som regel med ei fuglefløyte. Lokker i 5min med den. Grunnen til det er at revene som ligger i nærheten ofte kommer inn å fugleskrik. Det mange gjør feil er å starte lokkinga med kraftige hareskrik, dette kan ofte skremme revene som ligger nærmest. Start derfor rolig og blås kraftigere etter hvert. Jeg pleier ikke å bytte hareskrikfløyte når jeg er på post, men varierer heller fra post til post.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri lokket på natta, men tidlig om morgenen og seint på kvelden. Vært med på å få inn rev med fuglefløyter når deg er ganske mørkt, men om det fungerer på natta veit jeg ikke. Den fløyta vi bruker er Verminator syco tweety, dette er egentlig ikke en fuglefløyte, men om man øver litt kan man lage sykt bra fuglelyder med denne. Den har også en rekkevidde som er knuser alle andre fuglefløyter jeg har prøvd. Har kun testa Crying Bird en gang, men da på høsten. Fikk ikke inn no den gang, men den fungerer sikkert om reven ligger innenfor hørehold :D

Link to comment
Share on other sites

Det som er så sinnsykt kult med lokkjakta, er nettopp at det er jævla vanskelig!

Det er veeldig mye å tenke på, men når reven kommer, er det i hvertfall et ganske rått adrenalinkick for min del :twisted:

 

Nordik predator er elendig. Jeg har selv snakket med Ulf, og han bruker den ikke. Det var ikke han som utviklet den, det var Mikael Tham&co. Rr er blant mine favoritter når det gjelder open reed fløyter. Men peeween er heller ikke så dum, og i det siste har jeg lært å virkelig få til denne. Syco tweety er etter min mening en "must have" fløyte, men den er ikke så enkel og krever litt trening før du mestrer den. Jeg er ikke helt komfortabel med den enda, og venter litt med å prøve den til jeg får det til skikkelig. Ellers er det vel så mye bra closed reed fløyter som er helt konge. Dvs mange av dem lager bedre lyd enn open reed fløytene etter min mening, men de kan ikke varieres og de fryser i blant. Dan thompsons fløyter er sykt bra, sjekk fntpost.com.

 

Det som er enda viktigere er å virkelig planlegge postene før du drar ut. Tenk på hvor reven holder til, og lokk gjerne i sidevind eller faktisk også i motvind når reven ligger i dagleiet. Det siste her sa ulf at han pleier å gjøre når han lokker mot dagleier,men da MÅ man bruke fløyter med liten rekkevidde. syco tweety er ideel her, eller Nordic cr bird.

 

Ellers er lokking på natta veldig undervurdert. Ulf sa at han kan gjerne sitte en hel time på et "nattpass" hvis han kjenner at alt er optimalt. Det gjorde jeg for litt siden, og fikk inn rev etter hele 40min! Dette er rett og slett fordi reven er ute og går på denne tiden, og dermed kan nye rev komme innenfor hørehold.

 

Sist men ikke minst, SKARE! eller skuterspor, skiløyper osv. Dette er nesten et must. Hvis det er dyp løssnø, gidder ikke reven å komme på lokk mer enn 3-400m unna. Også hørt av ulf forresten. Det dummeste du gjør nå, er å lokke svært mange steder uten å tenke gjennom helt. Da lærer du reven lyden, og den bryr seg ikke i det hele tatt. Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg nye jaktområder og prøvd der når skaren kommer. Gjør du det riktig, bør du ha en rev på hvertfall hver 5. post.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er et viktig poeng som blir nevnt, dette med å åpne med fuglefløyte. Det samme kan sies om musepip. Rev som er i nærheten, tror jeg har lett for å bli støkt når man åpner med harehyl..

 

Finnes sjukt mange undervurderte og ukjente fløyter på det amerikanske markede. har noen secret weapons på vei over dammen i tillegg til det jeg har bestilt på storfangst.no.

 

Var ute og sporet gaupe idag, men kom istedet over mye revespor. Dette var på høyfjellet. Dette er steder jeg kommer til å bruke mye tid på uti mars når skaren kommer.

 

Mikkel: ville byttet terreng som det nevnes her. Reven har vendt seg til deg/kommet inn og blitt vindstøkket.

 

Flere av gangene jeg har lokket inn rev har den stukket uten at jeg har fått skutt. Og det har bare vært tilfeldig at jeg har fått sett den. Vet at jeg har lokket inn mange rever jeg ikke har fått sett...De bør en helst få skutt på en eller annen måte, da de neppe kommer inn igjen på lokken..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...