Jump to content

Passende reaksjon for hundemishandling?


jerognal

Recommended Posts

EN kompis av meg har en Bichon Frische som naboguttene bestemte seg for å bruke som fotball.

Resultat ble avrevne korsbånd og hunden er antagelig invalid for livet.

Dette var to 8-åringer som skulle være jævla "tøffe"... :shock:

 

Hva anses som en passende straff?? :evil::evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Politiet i Fana prioriterer kun bøtelegging av bilister. Gjør faen meg ikke en dritt. :evil:

Er nok ikke bare der.

Det er dessverre mitt inntrykk at det som kan få penger inn i statskassa blir prioritert.

Jeg har mistet en smule av respekten for politiets arbeid.

Synd at det prioriteres feil, for de har en viktig jobb å gjøre og de er ikke tjent med manglende respekt.

Link to comment
Share on other sites

Foreldrene må erstatte hunden - enten ved å betale alle veterinærutlegg i forbindelse med operasjoner, samt annen rehabilitering; eller ved å kjøpe ny hund, samt betale erstatning for hva som er nedlagt av tid og energi på hunden som ungene ødela.

For å legge vekt bak kravet bør forholdet anmeldes, selv om barna ikke er juridisk ansvarlige for gjerningen, men det er foreldrene.

 

I tillegg bør hva barna gjorde rapporteres til barnevernet. Tydelig at det har sviktet i oppdragelsen, og at ungene ikke forstår seg på forskjellen mellom videospill og levende liv.

 

Personlig ville jeg sterkt vurdert å avlive hunden - den har fått både fysiske og psykiske skader, og vil med stor sannsynlighet være ødelagt ikke bare fysisk.

 

Drittunger.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo har veldig rett synes jeg. Det må taes hardt sånne ting slik at de guttene skjønner konsekvensen av sine ugjerninger før det blir værre.....

Og å stole på politiet ja, det er det vel færre og færre som med god grunn gjør ja....

Jeg stemte Frp, for Siv Jensen sa at UP burde bytte ut laserpistolen med ordentlige pistoler, og hun har så rett, så rett. Men som El Gringo så fornuftig og dessverre sant sier det, så blir det ikke så mye i statskassen av sånt...

Litt off topic, men når denne regj. får kritikk for dårlige veier, da kjøper de 60 skilt og setter opp istedenfor å bygge trafikksikre veier, mye billigere, ikke sant.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok først og fremst et møte med foresatte, om det hadde vært mulig også fått evt politiet eller barnevernet med på dette for og få forklart barna hvor alvorlig faktisk dette er. Det er jo klart det er noe som ikke stemmer når 2 barn går løs på en hund på den måten der. Dem må skjønne at det dem har gjort får konsekvenser. Hvis hunden må avlives, kansje det hadde vært en ide og latt barna se på, så dem skjønner hva som faktisk skjer? Erstattning til eiern må helt klart også på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Foreldrene er faktisk ikke juridisk ansvarlige...

 

Helt utrolig, men det er (iallefall delvis) tilfelle, oppfordrer til å lese jussen her. Hadde en sak der noen 7åringer ramponerte bilen min for 15-20 000 - , periode-alenemamma, med allerede opprettet kontakt i barnevernet. Hun tok den steile linja da advokaten fortalte at hun ikke "trenge" å erstatte dette, endte opp med å få 5000 fra samboeren hennes fordi han syntes det var for jævlig, antakelig alt de hadde råd til og..

 

Til Fulmens spørsmål - hvem vet? Min 5åring vet iallefall godt at dyr blir skadet ved vold, at all slåing og sparking er "slemt", og at det blir store gapende hull i dyr når en skyter på dem. At en skal være snill med dyr, men kan drepe dem om en skal spise dem. Han likte IKKE(!) at jeg bare skjøt en måke uten skjellig grunn.

 

MEN, når de er flere sammen så er det helt tydelig at det er sperrer som faller bort, da tegner de på biler med kritt, drar langt inni skogen, jakter på nabokatta med pil og bue, og alt mulig faen som de ikke finner på alene og som de godt vet er forbudt. Å oppdra unger er ikke enkelt, og en kan egentlig bare prøve så godt en kan og håpe på det beste.

Dog når 8 åringer bruker en hund til fotball, da mangler det noe vesentlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok først og fremst et møte med foresatte, om det hadde vært mulig også fått evt politiet eller barnevernet med på dette for og få forklart barna hvor alvorlig faktisk dette er. Det er jo klart det er noe som ikke stemmer når 2 barn går løs på en hund på den måten der. Dem må skjønne at det dem har gjort får konsekvenser. Hvis hunden må avlives, kansje det hadde vært en ide og latt barna se på, så dem skjønner hva som faktisk skjer? Erstattning til eiern må helt klart også på bordet.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp dette jeg tenker på, reaksjonen må jo vurderes mot hva en faktisk kan forvente fra barn i den alderen. At det er stor forskjell på unger sier seg selv, men det gjelder også for foreldre og oppdragelsen. Jeg ville tro at en 8-åring burde vite bedre, men jeg har ingen erfaring med barn så hva vet jeg? At to kan gjøre ting sammen som de aldri ville gjort alene er også et poeng.

 

Men uansett, det er forj*vlig at slikt skjer, forhåpentligvis skjønner foreldrene alvoret og tar affære.

Link to comment
Share on other sites

Håper naturligvis at hunden kan rehabiliteres - men det er en forferdelig opplevelse for en hund, og mange reagerer ved å bli mannevonde etter en slik opplevelse.

Noen hunder styrer seg inn på den typen personer som skadet dem, og da kan man risikere at denne hunden blir spesielt arg på gutter i denne alderen.

 

Trist når slikt skjer - mange som har sviktet.

Som linket over så er barna/foresatte/foreldre ansvarlige, og ikke kun for NOK 5.000

Link to comment
Share on other sites

No lika ikkje eg å begynne å dømme verken foreldre eller andre på balgrunn av det som er komme fram her. Dette er ein veldig trist sak for alle partar.

Vil forøvrig stille meg 100% bak HSE sitt innlegg.

 

Ungane MÅ innsjå at dette får konsekvensar. Konsekvensar som svir, og over tid. Sjølvsagt på ein måte som er akseptabelt mot ein 8-åring. Dei bør sjølv betale heile eller i alle fall delar av erstatning for hunden, ved hjelp av lommepengar, oppsparte pengar, gåver etc.

 

Men eg veit ikkje. Eg er verken far, pedagog eller advokat.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste (eller alle) barn gjør noen ganger ting de vet ikke er lov. Når man vel har knepet dem, vil de voksnes handlingsmønster gjøre at barna trekker en av to konklusjoner:

 

1) det de gjør får ubehagelige konsekvenser

eller

2) det de gjør får ikke ubehagelige konsekvenser

 

Trådstarters venn må bare kjøre på med virkemidler, ellers risikerer man at småslynglene utvikler en suveren forakt for lov og ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

Har et inntrykk av at unger, og da særlig guttebarn ikke har en ferdig utviklet empati, så de er "naturlig" sadistiske for og si det rett ut. detta har jeg sett mange ganger, husker fra jeg var liten når vi var på skoletur så var en av favorittsyslene til gutta og grille maur levende på pølsegrillen.. :lol: er jo noe ganske annet og mishandle en hund.. :( og det må jo tas grep her, men dere sjønner kansje tegninga mi :)

Link to comment
Share on other sites

Kobl inn Politi og barneværn så fort som overhode muligt, en er garantert minst 10000kr i erstattning (to barn). Og går saken videre (til forliksrådet, kan det være at foreldra kommer med akseptable mottilbud).

 

Hunden bør normalt avlives :( , da slike opplevelser i prinsippet gjør den til en tikkende bombe. Man vet desverre aldri med hund. Men eier må selv vurdere om man oppfatter tegn på agresjon mot barn i den aldersgruppen (kan komme senere, og det bør tas opp som moment i forhandlingene om hunden ikke avlives). Selv hadde jeg nok avlivet hunden, og lagt all skyld på barna og deres foreldre.

 

Å la barna være tilstede ved avlivningen, slik at de kobler hundens død med egne gjerninger, er en ting man bør ta opp med barneværnet. Jeg synes det er en god ide, barn bør ikke skånes for mye. Spesielt ikke i en slik situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trist å høre om dette. Håpe hunden blir bra. Barn skjønner dessverre ikke konsekvenser når de er små.

 

Jeg har 4 hunder selv og ei lita jente her i huset, som i et lite øyeblikk vi sto med ryggen til sparket ene hunden, som da var 1 år ned en bratt trapp, noe hun pleide å gjøre med lekene sine når hun var missfornøyd eller sur. Hun var 5 når dette skjedde. De fleste barn i den alderen skjønner rett og slett ikke forskjell på leker/dyr osv. selv om de har vokst opp med dyr og som i hennes tilfelle har fått masse opplæring i at dyr er levende vesen osv. Det endte med brukket hofte og en langvarig friskmeldings periode for hunden. Men nå er hun tipp topp:)

 

Har sett dette skje i flere andre saker også og det positive er at hunder flest komme over slikt godt psykisk. De lever i nuet rett og slett, så lenge de blir behandlet bra fremover. Man kan slå en hund halvt til døds og den vil fortsatt komme bort til deg for kos et minutt etterpå, selv om det høres helt sykt ut.Det er sånn de er. Ubetinget kjærlighet. De tar liksom ikke den sammenhengen med at du har akkurat skadet dem:( Jentungen her og hunden er bestevenner idag å ingen av dem har egentlig noe forståelse av hva som egentlig skjedde heldigvis. Hun vil sikkert bli veldig lei seg den dagen ho blir stor nok til å skjønne det, når hun spør hvorfor hunden har et stort arr. Men finnes sikkert også tilfeller hvor hunder har blitt aggressive så man får være obs på det lenge etter på og hjelpe hunden gjennom det. Ikke gi den opp, la den få god tid på seg!!!

 

Men må si at jeg trudde barn i 8 årsalderen ville vite bedre enn dette og ha utviklet seg en god del mer enn en 5 åring. Men skal lite til i den alderen når man skal tøffe seg tenker jeg.

 

Men må si at jeg synes straffene her i landet er latterlig lave, sånn i forhold til dyremisshandling gjort av voksende som absolutt vet bedre.

 

Men sånn generelt skjønner ikke ossen folk tør slippe hundene sine ut av syne jeg, med gale folk rundt hvert et hjørne, om det er en skytegal bonde/jeger, som skal redde sauene/hjortene sine eller naboungen som har en skrue løs.........

 

Siste poeng, hvordan et fehue av en bonde kan skyte et familie medlem noen er glad i for å redde en framtidig middag, synes jeg er helt på jordet, men det er nå bare meg, jeg har ihvertfall enda ikke møtt en hund jeg ikke klarte fange/skremme/jage vekk og jeg har møtt en god del hunder:) Håpløst!!

 

Men nå skal jeg "til hjembygda" på jakt imorgen å diskutere meg grønn med sauebondene der om det og masse andre sauerelaterte saker så kanskje jeg lærer meg noe nytt:)

 

Ps! Angående straff. Det synes jeg blir vanskelig, trur det beste for hunden/ungene og alle er egentlig at dem hadde blitt satt til å passe den (under oppsyn).Det hadde vært godt for hunden, verste man kan gjøre for en hund er "å ta den ut av situasjonen" før den har kommer over å taklet en traumatisk situasjon. Så kunne de sett hva de hadde gjort med egne øyne også. Eventuellt latt de "tvangsarbeide" em kveld i uken med hunder/dyr på en eller annen måte. Trur det er eneste måten for å lære de mer empati og forståelse for dyr. Å er foreldra dems "vanlig/oppegående mennesker" så tar de alle regninger relatert til dette uten spørsmål! Guttene er nok egentlig ikke så fæle som det kan virke ut fra denne handlingen. Er de 100% søppel så er det jo en annen sak da vet jeg nesten ikke hva man kan gjøre! Kanskje det samme uansett?

Link to comment
Share on other sites

Angående straff. Det synes jeg blir vanskelig, trur det beste for hunden/ungene og alle er egentlig at dem hadde blitt satt til å passe den (under oppsyn).Det hadde vært godt for hunden, verste man kan gjøre for en hund er "å ta den ut av situasjonen" før den har kommer over å taklet en traumatisk situasjon.

 

:shock:

 

Vil ikke løsningen du beskriver sette hunden i en slik situasjon at det i beste fall blir traumatisk for den, i verste fall at den vil kunne tro at den er nødt til å forsvare seg mot disse slynglene som den allerede har erfart er farlige :?: Det må da være å leke med ilden, spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke løsningen du beskriver sette hunden i en slik situasjon at det i beste fall blir traumatisk for den, i verste fall at den vil kunne tro at den er nødt til å forsvare seg mot disse slynglene som den allerede har erfart er farlige :?: Det må da være å leke med ilden, spør du meg..

 

 

Det er det mange trur for det virke logisk om man forutsetter at hunder tenker som oss. Det gjør de ikke. Vi bruke denne teknikken når vi trene opp hunder som har opplevd traumatiske episoder med andre hunder/mennesker/ biler eller hva det måtte være de har opplevd noe med. De må se at det ikke er farlig for å komme over det rett og slett. Feilen de fleste gjør, særlig med små hunder er å prøve å holde dem unna situasjoner. Da blir de aldri bra dessverre. Bare verre og verre. Men det forutsetter så klart at ungene er med på det og oppføre seg bra så hunden lære seg at "de er ikke farlige". Jo lengre det går før hunden kommer igang med dette jo vanskeligere blir det å gjennopprette den til sitt gamle seg!

 

Men ser at det kan syntes direkte ulogisk om man ikke har lest en del om akkurat dette og sett det praksis selv. Vi har veldig lett for å menneskeliggjøre hundene våres:)

Link to comment
Share on other sites

 

Politiet i Fana prioriterer kun bøtelegging av bilister. Gjør faen meg ikke en dritt. :evil:

 

Når skal folk fatte at det A) er forskjellige avdelinger som styrer med det, og B) at Trafikk regulering er etisk, subjektivt og samfunnsmessig betydlig viktigere en dyremisshandling, når de må prioriteres. Trafikk skaper de fleste invalise i Norge....

Link to comment
Share on other sites

I tillegg bør hva barna gjorde rapporteres til barnevernet. Tydelig at det har sviktet i oppdragelsen, og at ungene ikke forstår seg på forskjellen mellom videospill og levende liv.

 

 

:shock:

Hvilken fantastisk påstand... Det er jo selvsagt fotball sin skyld! eller var det sko produsenten?

Men siden du nå sitter med statistikken over at dyremishandling og den økende tilstedeværelsen av denne i forhold til profileringen av dataspill, vil jeg gjerne ha den. Som masterstudent innen IKT og læring er det nemmlig en meget interessant statistikk som IKKE finns noe annet sted. (Dog så eksisterer det en god del udokumneterte påstander, som har opprinnelse i alt fra obskure religiøse avarter til løst hippieidealistiske organisasjoner som "ikke leik med krig" bevegelsen...

Link to comment
Share on other sites

 

Politiet i Fana prioriterer kun bøtelegging av bilister. Gjør faen meg ikke en dritt. :evil:

 

Når skal folk fatte at det A) er forskjellige avdelinger som styrer med det, og B) at Trafikk regulering er etisk, subjektivt og samfunnsmessig betydlig viktigere en dyremisshandling, når de må prioriteres. Trafikk skaper de fleste invalise i Norge....

 

Vi har hatt rimelig MYE å gjøre med Fana P.K å gjøre i andre saker. (Ref. hærverk på BJF's skytebane).

HAr selv hatt å gjøre med dem da jeg hadde en narkis-langer til leieboer en kort stund.

Det har også vært saker om nattjakt som Lensmannen prioriterte høyt, men tapte!

Faen ikke mye hjelp å få, der i gården. Vanskelig politiarbeid driter Lensmannen i.

 

Nei har ikke mye tilovers med Politiet for tiden....

Link to comment
Share on other sites

Ellers var jeg oppom kompisen i går, og ba han innstendig gå videre med saken, men det er hans avgjørelse. Han er jo den typen som helst ikke vil lage røre, så vi får se.

 

Hunden ser ut til å ha det bra psykisk, er bare blitt krevende mhp kos og kjæling. Trenger mer oppmerksomhet. Avliving er ikke et tema for eier foreløpig.

 

Ang. barna; de er barn av rikmannsfolk som kjører rundt i biler til 2 mill. Foreldre er ikke tilstedeværende. Tydelig at oppdragelsen svikter.

 

Det som skjedde var at hunden var ute i nødvendig ærend i eiers hage. Ungene hoppet over gjærdet og startet terroren mot bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Har endelig lest igjennom tråden (og ikke funnet noe hysterisk å påpeke...). Skulle ønske den endret tittel og tankesett til "Passende reaksjon for hundemishandling". Mitt inntrykk er at mange her svarer med "normale barn fra normal fungerende famile" brillene på. Dette er ikke normal oppførsel fra 8 år gamle gutter og barneværn og politi bør i aller høyeste grad kobles inn. Da det sannsynligvis er familieforhold som ikke er bra for gjerningsmann(ene). I tillegg bør skolen de elever hos involveres (Lage undervisnings opplegg rundt dur osv). Og ja... jeg støtter de som syns at de burde være til stede under en eventuell avliving.

 

Men det er basert på veldig mye mangelfull informasjon om hele saken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En forferdelig historie som gjør meg trist og sint! :evil:

 

Jeg foreslår en anmeldelse til politiet/barnevernet som andre har nevnt, for å sette sakens alvor på bordet. Deretter et møte mellom hund+eier og barn+foreldre, gjerne med barnevern/politi tilstede eller annen offentlig person.

 

Jerognal; du bør backe opp kompisen din på dette hvis han er av det forsiktige slaget. Hvem vet, kanskje disse rikmanns ormynglene ender opp som Næringslivstopper eller politikere når de gror opp av møkka, da bør man sørge for å justere verdiene deres nå! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at "vil ikke lage bølger" er et særdeles dårlig argument for å ikke gjøre noe. Selv om han er offeret vil jeg faktisk påstå at det han gjør da er verre enn det ungene gjorde. De mangler åpenbart noe viktig, han vet j*vla godt at slikt ikke skal skje. Om han ikke sørger for at det reageres, vil jeg si at han får dele skylden om ungene skulle finne en ny "fotball" i en annen hage.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

 

Det MÅ reageres, og det må reageres NÅ!!!

 

1. Anmeldelse til politiet, hvor det også presiseres at saken vil gå videre både via barnevernet og som en sivilrettslig erstatningssak ved eventuell henleggelse fra politiets side.

2. Bekymringsmelding til barnevernet, hvor man også sørger for å informere om at saken er meldt til politiet og vil føres videre sivilrettslig.

3. Kontakt skolen (ja de er også en instans her) hvor man redegjør for saken og ber dem ta opp problematikken, gjerne ved at hund og hundeeier får lov å møte elevene ved de forskjellige klassetrinn for å fortelle om hvordan denne hendelsen oppleves fra offerets side.

4. Informer foreldrene til barna om hva som har skjedd og hvilke tiltak som blir satt i verk.

 

Avslå alle tilbud om betaling/kompensasjon uten de offentlige kanaler, saken MÅ ikke få feies under teppet.

 

Om samtlige av de nevnte tiltak feiler, kontakt pressen for å stå fram med historien der.

Med pressen vil jeg også inkludere Se&Hør som kan smøre sammen en riktig tåredryppende reportasje om saken.

 

Dette er den veien jeg personlig ville gått, klipp, klipp. Skjerp deg! -VLJ-

Link to comment
Share on other sites

 

1. Anmeldelse til politiet, hvor det også presiseres at saken vil gå videre både via barnevernet og som en sivilrettslig erstatningssak ved eventuell henleggelse fra politiets side.

2. Bekymringsmelding til barnevernet, hvor man også sørger for å informere om at saken er meldt til politiet og vil føres videre sivilrettslig.

3. Kontakt skolen (ja de er også en instans her) hvor man redegjør for saken og ber dem ta opp problematikken, gjerne ved at hund og hundeeier får lov å møte elevene ved de forskjellige klassetrinn for å fortelle om hvordan denne hendelsen oppleves fra offerets side.

4. Informer foreldrene til barna om hva som har skjedd og hvilke tiltak som blir satt i verk.

 

[/color]

 

Jeg er enig med deg her, i det minste et stykke på veien.

 

Jeg ville satt punkt 4, som nummer 1. Informer foreldrene.

 

Skulle ikke noe skje, eller skulle jeg ikke være trygg på at foreldrene tar dette på alvor - ville jeg gått videre til politiet.

 

En anmeldelse som inkluderer mindreårige skal, såvidt jeg vet, bringes videre fra politiet til barnevernet- i det minste skal barnvernet informeres og involveres?

 

Jeg ser poenget med skolen, men mener likevel at det ville være en overreaksjon. Det kan godt være skolen skal involveres, men da ikke av vedkommende hundeeier ("fornærmede").

 

Media synes jeg er tøysete, og et forslag jeg ikke vil stille meg bak.

Link to comment
Share on other sites

Foreldrene må erstatte hunden - enten ved å betale alle veterinærutlegg i forbindelse med operasjoner, samt annen rehabilitering; eller ved å kjøpe ny hund, samt betale erstatning for hva som er nedlagt av tid og energi på hunden som ungene ødela.

 

Foreldre er etter erstatningsloven ikke ansvarlig for mer enn 5000 kroner pr skadetilfelle, med mindre du kan bevise at gjerningen ble utført med foreldrenes viten. Du kan derfor ikke med loven i hånd kreve mer enn det beløpet.

 

Barna er under den kriminelle lavealder, så politiet vil sende saken videre til barnevernet. Du må likevel anmelde saken for at den skal bli tatt opp.

 

Dette er jo en trist sak, både for hundeeier, hund og barnet. Desverre er det ikke mye du som hundeeier kan gjøre. Håper du har forsikring på hunden din, for som nevnt har du ikke krav på mer enn 5000 kroner fra foreldrene (pr unge).

Link to comment
Share on other sites

Ditt skille mellom objektivt og subjektivt ansvar er feil.

 

Objektivt ansvar er begrenset oppad til 5000 for hver enkelt skadevoldelse. Her svarer man uansett egen skyld, og i dette tilfellet blir det to ganger 5000.

 

Men så har man det subjektive ansvaret, som du feier over med harelabb: "med mindre du kan bevise at gjerningen er utført med foreldrenes viten."

 

Slik er ikke loven. Kikk på paragraf 1-2, punkt 1, enda en gang. Den tolkes slik:

 

I følge erstatningsloven kan foreldrene pådra seg økonomisk ansvar for skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse, jf erstl § 1-2, pkt 1.

 

Når kan man si at foreldrene har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse? Det skal nok foreligge en ganske klar forsømmelse før foreldrene blir ansvarlig på dette grunnlag. Men hvis det først kan konstateres ansvar, er det ingen øvre beløpsgrense for hva ansvaret omfatter, utgangspunktet er da at det skal betales full erstatning.

 

I dette tilfellet er det liten tvil om at det manglet tilbørlig tilsyn - og man kan også gå etter foreldrene for ikke å ha fått barna til å forstå at slikt gjør man simpelthen ikke.

Så trådstarters venn kan uten problemer prosedere for større erstatning enn det du beskriver.

 

Bruk av annen manns hund som fotball, etter at man har tatt seg inn på annen manns grunn, er nok et ganske soleklart eksempel på "foreldrenes forsømmelse."

 

I Danmark har man nylig gjort foreldrene fullt ansvarlige for barnas skadeverk, og tilsvarende vil vi nok også få i Norge. Så det er like greit å ta podene under opplæring først som sist.

Link to comment
Share on other sites

I følge erstatningsloven kan foreldrene pådra seg økonomisk ansvar for skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse, jf erstl § 1-2, pkt 1.

 

Grensen for hva som er mangel på "tilbørlig tilsyn" og "etter forholdene rimelig å kreve" er lagt høyt. Det at noen 8 åringer gjør dumme ting er ikke uvanlig, og det kan skje fort, selv om foreldrene har tilsyn. Husker selv når jeg var 8 år, det ble gjort mange rampestreker uten at jeg vil karakterisere det som uten tilsyn. Man kan tross allt ikke ha kontroll over ungene sine hele tiden.

 

Det eneste jeg kommer på som kan oppfylle kravet til "etter forholdene rimelig å kreve" er at dette har skjedd før, uten at foreldrene har gjort noe. Det blir vanskelig for hundeeier å bevise dette.

 

Jeg håper for hundeeiers skyld at han får den erstatningen som er rettferdig, jeg tror bare veien frem dit er vanskelig om foreldrene ikke stiller opp og tar ansvar, både økonomisk og rettferdig straff for barna.

Det er ikke uten grunn at hundeforsikring har blitt mer og mer vanlig. En erstatningsrett prosess er lang og kostbar.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med saken? Har hundeeier gått til anmeldelse, eller i det minste kontaktet foreldrene? Hvis hundeeieren ikke ønsker å "lage bråk", kan det kanskje være en tanke å henvende seg direkte til foreldrene med en beskjed om at hvis de ikke tar saken alvorlig, vil man selvsagt anmelde saken, samt ta den til sivilrettslig søksmål og barnevern. Hvis dette er såkalt bedrestilte, kan en dulgt trussel om uthengning og dermed tap av sosial status være et egnet virkemiddel 8)

 

Ellers er jeg helt enig i at dette må få konsekvenser for ungene. Barn er av natur grusomme, og empati - enten med dyr eller medmennesker - er noe de må bli lært opp i. Her har foreldrene tydeligvis sviktet, men barna må uansett lære at det man gjør, har konsekvenser.

 

Jeg er ikke tilhenger av straff for unger som gjør feil, for som oftest skjer ting av ubetenksomhet eller fordi de ikke har blitt lært forskjellen på rett og galt. Det de gjør må likevel få en eller annen konsekvens. Ødelegger man noe, er det en selvfølge at man erstatter det, gjerne fra egne lommepenger. Det er ikke straff, det er å gjøre opp for egne feilgrep. Og det er nyttig læring hvis de skal bli gagns samfunnsborgere en gang i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje sett denne tråden før nå, og eg må si at dette var trist lesing.

Eg håper inderleg dette blir reagert på frå hundeeigar si side, kanskje mest for ungane sin del slik at dette ikkje får utvikle seg. Om ein ikkje gjer noko med dette gjer ein ungane ein bjørneteneste meiner eg.

Utifrå mine erfaringar vil ein 8 åring kunne forstå at vold mot dyr er feil. Men det er ofte vanskeleg for dei å sjå rekkevidde og konsekvenser for det dei gjer. Om dei ikkje er vant med dyr og har fått rettleing i omgang med dyr tenkjer dei rett og slett ikkje over konsekvensane. Og når dette skjer MÅ KONSEKVENSANE LÆRAST!

Så til reaksjoner overfor barn. Personleg så skal mine tap væra store for eg krev økonomisk kompensasjon for skader utført av barn. Dette må kvar enkelt bestemme utifrå eiga økonomi. Eg meiner at "straffearbeid" som raking, ved bering eller brøyting er betre egna reaksjoner, for da må ungane bruke av tida si for å gjer opp. Økonomiske midler kjem uansett frå mor og/eller far.

Eit anna pungt over her som eg meiner er svært viktig er trening med hunder.

At ungene i tilegg til å gjere opp for seg i form av arbeid må vinne tiliten til hunden dei skada, fore, trene og lære korleis ein skal omgå dyr hadde vore det beste etter mi meining.

Om dette hadde vore min hund hadde eg ikkje gjeve meg før desse pungta hadde vore gjennomført.

Eg hadde sett meg ned og bestemt at etter så og så mange timer med arbeid slettes dyrlege rekninga, og at ungane måtte møte opp til eit fast klokkeslett ein dag eller to i veka for å ta del i arbeide med hunden for eit halvt år eller liknande.

Dette kravet hadde eg gått til foreldra med, lagt fram dette og bevis for mine utgjifter.

Om dei hadde ignorert dette hadde eg gjort dei oppmerksome på at eg vil gå til poleti og barnevern for å leggje fram krava der. Det er vi som vaksne som skal oppdra barn, og det er vår plikt å ta tak i slike hendingar.

Dette er mi meining.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

"Dum oppførsel av barn"! Hvor lenge skal "barn" i alle aldre få drive avskyelig dyremishandling uten at de blir konfrontert med sin sadisme. Jeg kjenner ikke disse åtteåringene, men i tillegg til det de har "moret" seg med - er det en urovekkende sammenheng mellom barnesadisme mot dyr - og senere voksenvoldelig og voksenkriminell oppførsel! "DØDSSTRAFF" - svarte et av mine barnebarn (6 år) kontant da jeg spurte om hans mening om "passende reaksjon". (Han har en hund og to katter). Jeg mener ikke at ungene trenger juling - da blir de ganske sikkert enda verre. Men det som er sørgelig hver gang en sak om dyresadisme nevnes i media er oss voksnes slappe holdning. Det blir liksom "lov" å sløye ei katt med kniv i ei bygate uten at noen (politiet?) (forbipasserende?) griper inn. Det sistnevnte skjedde et kvartal unna hvor jeg bor. Jeg synes bloggen om denne saka er flott, for det er ikke enkelt hver gang. Men vi kommer det garantert ikke til livs uten seriøse innspill. Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Har mast på kompisen om å ta saken til barneværnet. Men tror ikke han gjør det, dessverre. Han er altfor "snill" til å gjøre noe. Jeg har bedt ham om å ta saken videre for å få spikret erstatning osv, men.....

Han svarer bare "ja,jo, eg har jo snakket med foreldrene".

 

Eg kan ikkje gjøre så mye mer, men hadde det vært min bikkje hadde unga blitt "rævkjørt" som vi sier her vest....

 

Har jo foreslått at Malamuten min kan luftes i hagens hans.... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

EN kompis av meg har en Bichon Frische som naboguttene bestemte seg for å bruke som fotball.

Resultat ble avrevne korsbånd og hunden er antagelig invalid for livet.

Dette var to 8-åringer som skulle være jævla "tøffe"... :shock:

 

Hva anses som en passende straff?? :evil::evil:

 

Kva har EIGENTLEG skjedd her? Med all respekt for trådstartar: Eg saknar ei nøytral og balansert skildring av det som hende.

 

Er det heilt urimeleg at noko slikt kan ha skjedd: Gutane sparka ball. Så kom hunden inn i yr glede og jaktlyst og sprang etter ballen, knurra og prøvde å bita ballen. Dette tykte gutane var artig og moro og dei dribla lenge med denne temperamentsfulle hunden, hadde det skikkeleg moro, alle tre.

 

Så vart nok den eine litt uheldig då han skulle gi ballen eit kjempespark og traff hunden i staden. Resultat: Avrivne korsband på hunden.

 

Men trådstartar: Eg beklagar viss eg er på viddene! Og har du den minste mistanke om at gutane har drive bevisst dyrplageri, bør saka sjølvsagt meldast til politiet. Det kan vel du også gjera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...