Jump to content

Selge tre rifler i bytte mot en Blaser R93?


.475 A&M

Recommended Posts

Hva mener dere jeg bør gjøre? Går det og bare ha ei rifle. Blaseren er forresten en prof. Natural stone i 6,5x55. De tre andre riflene er i .243win 6.5x55 og .375H&H med løp i .338win er helt rådvill nå :) føler kanskje av jeg må stille fingeren i jorda og innse det faktum at jeg ikke får brukt alle riflene:)

Link to comment
Share on other sites

Det er utroligt greit å ha en eller flere rifler stående ferdigt innskutt, bare å mate i amoen og alt er klart.

Men. Jeg sliter med å bære med meg mere enn en rifle, jeg sliter også med å bli brukbar med alle riflene (og det fikk jeg til de grader demonstrert på oppskytinga :oops: ). Forskjellige avtrekkere er drepen når en blir sliten eller stressa. 2 rifler går nok greit, men når man kommer opp i tre fire........

 

Jeg tok bestemmelsen, og solgte unna gåserifla (dog mest fordi jeg trenger cashen med så dyr rifle på vei inn, da Tikkaen min har ett nydlig avtrekk :( ). Jeg kommer helt sikkert til å angre, men trøster meg med at kjøperen skal få kose seg med den. Og at jeg skal legge ned alt arbeidet i å skyte brukbart med den ene som handles inn.

 

Jeg vet ikke om jeg kommer til å kjøpe flere kalibre til den (308w nå), men ett kråkesprenger løp er kansje ikke så dumt å ha, nå som 223r'n er borte. Vi får se, det viktigste er at jeg har muligheten. Enten jeg vill sette i noe som knuser kragebeinet, eller sprenger kråker. Eller kun bruke den med orginal løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det er utroligt greit å ha en eller flere rifler stående ferdigt innskutt, bare å mate i amoen og alt er klart.

Men. Jeg sliter med å bære med meg mere enn en rifle, jeg sliter også med å bli brukbar med alle riflene (og det fikk jeg til de grader demonstrert på oppskytinga :oops: ). Forskjellige avtrekkere er drepen når en blir sliten eller stressa. 2 rifler går nok greit, men når man kommer opp i tre fire........

 

Jeg tok bestemmelsen, og solgte unna gåserifla (dog mest fordi jeg trenger cashen med så dyr rifle på vei inn, da Tikkaen min har ett nydlig avtrekk :( ). Jeg kommer helt sikkert til å angre, men trøster meg med at kjøperen skal få kose seg med den. Og at jeg skal legge ned alt arbeidet i å skyte brukbart med den ene som handles inn.

 

Jeg vet ikke om jeg kommer til å kjøpe flere kalibre til den (308w nå), men ett kråkesprenger løp er kansje ikke så dumt å ha, nå som 223r'n er borte. Vi får se, det viktigste er at jeg har muligheten. Enten jeg vill sette i noe som knuser kragebeinet, eller sprenger kråker. Eller kun bruke den med orginal løpet.

 

Etter det jeg leser har du Blaser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet? Hvis du har lyst på en Blaser, så er det vel bare å selge unna? Etter at du har hatt Blaseren en stund kommer sikkert trangen til noe nytt snikende og så har man to rifler. And so the story goes...

 

Jeg solgte unna rubbel og bit av rifler i fjor for å kjøpe nytt. Jeg må si at jeg virkelig har satt pris på denne prosessen og nå nærmer det seg full "garderobe".

Link to comment
Share on other sites

Nope, jeg har bestil en Shultz&Larsen Victory KKC utgave i 308w med A-Tec TMM4 (eller kansje CTM4????) demper (og kjøper med orginalstokken så jeg har noe pent å se og klå på om vinteren. O svake menneske :oops:). :wink:

 

Tror jeg vi vil se mer av slike "Malle" ryddinger, nå som det er litt lettere å handle ting for å prøve de ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nope, jeg har bestil en Shultz&Larsen Victory KKC utgave i 308w med A-Tec TMM4 (eller kansje CTM4????) demper (og kjøper med orginalstokken så jeg har noe pent å se og klå på om vinteren. O svake menneske :oops:). :wink:.

 

Ny? Pella på en S&L her om dagen, med originalstokk. Monterte kikkert på den... Pen rifle, men litt skranglete magasin...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, blir fryktlig mange penger. Men jeg tror jeg gjør det rette, når jeg kjøper det jeg har lyst på, fremfor å ha ei "plikt" børse i skapet. Er en ikke 100% glad i børsa, så har den ofte en tendens til å bli stående mye ubrukt er min erfaring.

 

Og jeg har funnet ut at jeg rett og slett ikke er noen plastmann (selv om jeg har en Beretta Urika2 som absolutt er plastikk). Og den oppdagelsen kom litt bakpå meg, for jeg trodde ærligt og oppriktigt, at plast ikke gjorde meg noe.

 

Det beste rådet jeg tror man kan gi ved våpenkjøp, er at den som kjøper ett våpen, selv liker det han/hun kjøper.

Litt forelskelse er ikke usunt, og skulle kjærligheten forgå. Er det alltids en annen som vill få glede av ens surt ærvervede penger (man tjener normalt ikke penger på å selge våpen).

 

Ett nytt våpen er som en ny dame, koster penger, og gir ofte stor glede. Er man heldig, er det livslang kjærlighet. Viss ikke er det mere å få på markedet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er du av samme type som meg, og stadig har ett eller annet du vil ha utbedret hos børsjemaker og liker og ha med venner og besøk på skytebanen eller jakt, klarer du deg ikke med en rifle.

Jeg liker også å ha spesialiserte våpen som står ferdig innskutt i våpenskapet og bare kan hentes rett ut til ulike typer jakt.

Driver du ulike former for riflejakt og ønsker ulike oppsett av våpenet, kan jeg vanskelig se at det er noen fordel med et systemvåpen som krever skruing og kanskje ny innskytning før du kommer deg av gåre!

Spør du de som har systemvåpen med flere piper og kikkerter, er jeg ganske sikker på at de fleste etter en stund nesten bare bruker den ene pipa og den ene kikkerten :roll:

System våpen er fine, serlig for dem som ikke har anledning til å ha alle de våpnene de ønsker seg :wink:

 

Jo foresten, når det er sagt kunne jeg være intresert i 375'en din. men etter denne tiraden selger du den vel ikke :?

Link to comment
Share on other sites

Tror det finnes medikamenter (sterke) for slike anfall, Blaser R93....mot TRE Sakoer ? HUrrrrrr sterke scener.

 

En Blaser rekker ikke en Sako til knærne i kvalitet.. jeg hadde ikke vurdert tre Blaser mot en Sako en gang

 

 

+9 :lol:

@ Finnlight 338WM: En liten digresjon angående deg som hele tiden har Sako'er tilsalgs: Hva er så mye bedre med disse Sako'ene enn allverdens boltrifler av eldgammel konstruksjon?

 

Eller bygger du bare oppunder dine egne salg med å skryte vilt og hemningsløst?

 

 

Du må eie å bruke en Sako for å skjønne dette....

Link to comment
Share on other sites

Er du av samme type som meg, og stadig har ett eller annet du vil ha utbedret hos børsjemaker og liker og ha med venner og besøk på skytebanen eller jakt, klarer du deg ikke med en rifle.

Jeg liker også å ha spesialiserte våpen som står ferdig innskutt i våpenskapet og bare kan hentes rett ut til ulike typer jakt.

Driver du ulike former for riflejakt og ønsker ulike oppsett av våpenet, kan jeg vanskelig se at det er noen fordel med et systemvåpen som krever skruing og kanskje ny innskytning før du kommer deg av gåre!

Spør du de som har systemvåpen med flere piper og kikkerter, er jeg ganske sikker på at de fleste etter en stund nesten bare bruker den ene pipa og den ene kikkerten :roll:

System våpen er fine, serlig for dem som ikke har anledning til å ha alle de våpnene de ønsker seg :wink:

 

Jo foresten, når det er sagt kunne jeg være intresert i 375'en din. men etter denne tiraden selger du den vel ikke :?

 

Du gjorde det ikke enklere for din egen del :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har gjort det du vurderer å gjøre nå.

Ikke med tre sakoer,men en sako , er S&L og en remington.

Har kjøpt igjen en blaser offroad proff i 6,5 og 9,3 og er kanon fornøyd så langt.

Ikke noe å bytte på, Blaser`n fungerer fint den....

 

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Hallo er det mulig.... Mauser M03 er ei ekte systemrifle.... Kanskje den eldste og mest seriøse våpenfabrikanten ever ( bortsett frå Amerikanske borgerkrigs fabrikanter, som ikkje gjelder pga dårlig kvalitet og ingen systemrifler whatever.. ) Kniiss.... :mrgreen:

( Sorry for litt OT her, men kunne ikkje dy meg... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha registrert at anti-blaser-hylekoret nok en gang har kjart å ødelegge lysten min til å svare på en tråd gikk det en liten faen i meg og jeg svarer like vel:

 

Har flere rifler i skapet, blasern blir brukt.

Bytter løp etter jakt, og innskyting hopper en over om du har to kikkerter i montasje.

Presisjonen kan jeg ikke klage på i 6,5x55, får den ned i 12 mm med rett ammo, men det er skytteren som begrenser og ikke børsa...

 

Personlig kommer jeg ikke til å bytte vekk blaseren. Ikke fordi "ALT ANNET ER RUSK OG BURDE BRUKES SOM SPIKER TIL KISTER FOR LANDSSVIKERE!", slik mange andre her argumenter for sine børser, men fordi jeg er så fornøyd. Jeg tar ikke sjansen på å selge blaseren, skaffe meg noe annet, KANSJE bli skuffet og dermed savne blaser'n...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at noen gidder desse hets diskusjonene om hvorvidt Blaser eller noe annet er ok eller ikke. Lengre under beltestedet kommer man ikke.

 

Kunne ABSOLUTT tenkt meg en Blaser, nettop fordi det er så mye anti dritt som slenges, og jeg tror rifla er bra. Og jeg kan ABSOLUTT IKKE tenke meg en Sauer nettop fordi det er hakk i plata om hvor ubegripelig fantastisk denne er, og mange andre rifler er minst like gode til mindre pris.

 

Jeg er litt enig med foregående innlegg at mye av gleden med en systemrifle må vere at man slepper å skyte inn for hvert løpskifte. Sånn sett tror jeg Blaser er et bra valg vist man har en kikkert til hvert løp. Men jeg er overbevist om at du vil synes det er kjedeligt og ikke ha noe annet også.

Link to comment
Share on other sites

Det er utroligt greit å ha en eller flere rifler stående ferdigt innskutt, bare å mate i amoen og alt er klart.
Ja, man satser ikke alt på ett kort, her er det tross alt jaktrifler det er snakk om. Uforutsette ting bare vil skje før eller siden på jakt.
Men. Jeg sliter med å bære med meg mere enn en rifle, jeg sliter også med å bli brukbar med alle riflene (og det fikk jeg til de grader demonstrert på oppskytinga :oops: ). Forskjellige avtrekkere er drepen når en blir sliten eller stressa. 2 rifler går nok greit, men når man kommer opp i tre fire........
Forakjellige avtrekk, kan tunes, poleres og justeres så de oppfører seg likt nok i de fleste tilfeller.

At man vet hvor de ligger på hundre 100m er også greit. For å være klar til det meste, skytes prøven med alle lovlige kal. da går det ca 50 skudd, hvis ingen lurer inn en smellforsterker på plassen ved sidenav.

 

Resten av diskusjonen her skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kan ha så mange blaserløp innskutt som du vil, med kikkert og hele pakka. Ca ett minutt på å byttte om. Fordelen er at du får nøyaktig samme avtrekket og nøyaktig samme stokk, og har flere innskutte børser stående, uten å måtte justere, polere, dividere, ekstrahere, onanere eller kverulere :wink: . Tror til og med du kan registrere en stokk som våpendel hvis du er heldig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre løp til min R93. 6.5x55, 300 wsm, og 375 H&H. Jeg har solgt dobbeltrifla i 9.3x74R, kan ikke gjøre noe ikke 375 løpet kan. Faktisk. Skyter like fort, og treffer bedre med Blaseren. Jeg har solgt 458 Lott rifla. Den ble stående der, rett og slett. Jeg har ekstravåpen i skapet, enda, men det er Blaseren som blir med på jakt. Til trådstarter, jeg har i realiteten gjort det du tenker på å gjøre. Det ble bare sånn, siden det er Blaseren som blir med på riflejakt allikevel.

Link to comment
Share on other sites

En Blaser rekker ikke en Sako til knærne i kvalitet.. jeg hadde ikke vurdert tre Blaser mot en Sako en gang

 

Dette synspunktet er originalt og det hadde derfor vært interessant om du underbygget dette med argumenter.

 

Dette synspunktet er ikke mer orginalt enn for en del lastebileiere; det finnes kun to type lastebil -ny og brukt Scania :D

 

Hvis man setter pris på litt tradisjonell børsemaker "kunst" dvs gode gjenomtenkte løsninger så har Sako alle disse i rikt monn -kvaliteten er meget høy på fremstillingen av deler.

 

På jakt er en del detaljer som jeg setter pris på bla hengslet underbeslag, utdrager hvor man kan lade utenfor magasinet, nærmest lydløst ladegrep.

 

En Blaser R93 er sikkert en meget presis rifle med et godt avtrekk, men resten er nærmere en slåmaskin enn et våpen for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hele systemrifle konseptet faller i fisk for min del når det er billigere å kjøpe en pent brukt sako, istedet for ett ekstra løp til blaseren. Ihvertfall om man regner med en ekstra montasje.

 

Forøvrig synes jeg sakoavtrekket er mye bedre enn blaseravtrekket. Det er et veldig langt ettertrykk på blaseren. Kan man justere dette bort? ( det at avtrekket fortsetter en cm til før det bunner, etter at skuddet har gått?)

 

Ser man bort fra pris og avtrekk, er blaseren et genialt konsept. Særlig dette at man har langt løp i en ellers kort børse. Så om noen har lyst på blaser, og har en pent brukt sako med trestokk og rustfritt løp i 6,5x55 som finansieringskilde, send meg en PM 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en R93 og en 691 De Luxe.

 

Sako`n er pen å se på, har perfekt avtrekk og glatt boltgang. Dog er den både lang og tung for bevegelig jakt. Så etter at Blaser`n kom i hus, har den blitt stående alt for mye i skapet :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare skal ha ei rifle er valget en "nobrainer". Svaret er Mauser M98. Grunnen til det er at dette er en av de mest funksjonelt solide riflene som finnes. Skulle noe gå galt har absolutt alle børsemakerer i Norge noen deler liggende.

 

Moderne børser, uansett merke, er mer kilene mekanisk. Hvis man skal på jakt eller konkurranse er det alltid en fordel å ha minst 2 stk komplette våpen. Ideelt skal de være helt like slik at alle deler kan gå om hverande. Jag har skutt mye konkurranseskyting og jeg har flere ganger blitt reddet av at deler går om hverandre. F.eks har jeg måttet bytte avtrekk mellom to Sako 75 og mellom to Anschutz konkurranserifler. Ekstraktorer mellom Tikka'er, etc., etc.

 

Hadde jeg kun hatt et våpen hadde det blitt mange panikkbesøk til børsemakere opp gjennom tidene..

 

Jeg elsker ikke Blaser men ser at de har noe for seg funksjonelt. De er imidlertid noe skjøre til å basere seg kun på en komplett mekanisme. Skulle jeg hatt Blaser ville jeg ha hatt to komplette våpen pga Murphy's Law.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville eg hatt meir enn ei børse klar til bruk da det er ein viss fare for å gå på trynet å ødelegge noe i jakta. Dersom det skjer er det greit å bare finne ei ny børse når du skal ut dagen etter, dette kommer av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Nok om det. :wink:

 

 

Hater å si det, men jeg synes det er mye som taler for at Blaseren er en bedre system rifle enn Sauer/S&L og alle andre med kikkert montert på låsekassa fremfor løpet. Ja forutsatt att man har ett kikkertsikte montert på hvert løp (og det har man da vel med ett slikt våpen?). Dette p.g.a at man ikke trenger å skyte inn løpa på nytt med Blaser og ett sikte til hvert løp.

 

Om man liker den eller ei, er jo en smakssak. Men rent praktisk, med null innskyting ved bytte av løp/kaliber..... Ser ikke mye som kommer i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Men rent praktisk, med null innskyting ved bytte av løp/kaliber..... Ser ikke mye som kommer i nærheten.

 

....bortsett fra å beholde de riflene han har, i ulike kalibre. DA går det kjapt å bytte kaliber da! :D

Og så har man back-up hvis noe skulle bli ødelagt på rifla. For min del kan aldri ei systemrifle være et fullgodt alternativ til å ha flere rifler stående innskutt og klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...