Jump to content

Trofébilder


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Okse som jeg og min datter på 10 år fikk på post tidlig i oktober i høst:

 

b5lmk8.jpg

 

Har bare skutt 2 voksne okser, den første var en fem tagger jeg fikk fem dager før denne.

Det artigste var at dattera mi var med for første gang på elgpost denna helga :)

Oksen hadde ei slaktevekt på 270 kg.

Hadde så flaks at poenga på hornet holdt så vidt det var til gull!! Eller hva sies til 300,07 poeng? Jeg kaller det flaks!!

Hønne ble bedømt som stanghønn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Prøver å legge ut bilde av mitt aller første og hittil eneste trofè.

 

Hadde kun sett feiemerker, før jeg gikk en tur i terrenget den første helgen i bukkejakta. I ei eng spretter den opp ca 60 unna meg og inn blandt no busker. Der står den og bjeffer i et par minutter, før den til slutt våger seg ut med breisida til meg. Det ble det siste den gjorde. Makan til hjertebank har jeg vel aldri vært borti :mrgreen:

 

vzh91k.jpg

 

Noen som vet om den kan være i nærheten av medalje? Har liksom ikke noe å sammenligne med, men har mine tvil. Litt for smal og usymetrisk. Er fornøyd læl! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, hørtes ut som en bra jakt opplevelse! Vanskelig å si ut i fra ett bilde men så jo ganske fin ut den? Ganske grove rosenkranser ser det ut til. Jeg ville tru den holder til bronse men lettere å si hvis du måler lengde og veier den (uten plata seff) Om symmetrien teller så mye trur jeg ikke men arrester meg hvis jeg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

@Don Simon

Det som teller mest ved måling av rådyrgevir, er vekta. Om du har skjært skallen riktig, veier du det hele og deler på 4. Da har du vekt-poengene. Så legger du til gjennomsnittslengden av stengene. I tillegg får du noen få poeng for perling, symmetri og utseende.

 

Veier geviret ditt f.eks 350g, har du 87,5 poeng for vekt. Om stengene er f.eks 27 og 28cm, får du 27,5 poeng til og har 115 poeng og dermed sølv (om jeg husker rett...)

Link to comment
Share on other sites

@Don Simon

Veier geviret ditt f.eks 350g, har du 87,5 poeng for vekt. Om stengene er f.eks 27 og 28cm, får du 27,5 poeng til og har 115 poeng og dermed sølv (om jeg husker rett...)

 

Mener du må gange gjennomsnittslengden på stengene med 0,5 (eventuelt dele på 2), så er ikke fullt så mye å hente på stanglengden.

 

Forøvrig er medaljekravene: 105p=bronse, 115=sølv og 130=Gull.

 

Mvh Slash

Link to comment
Share on other sites

Mener du må gange gjennomsnittslengden på stengene med 0,5 (eventuelt dele på 2), så er ikke fullt så mye å hente på stanglengden.

 

Forøvrig er medaljekravene: 105p=bronse, 115=sølv og 130=Gull.

 

Mvh Slash

Fant frem et gammelt måleskjema for rådyrgevir, og du har selvfølgelig helt rett. Og siden jeg sitter med skjemaet i hånden..

 

-Inntil 4p for farge

-Inntil 4p for perling

-Inntil 4p for rosenkranser

-Inntil 4p for vidde

-Inntil 2p for taggspissene

-Inntil 5p for regelmessighet og skjønnhet

-Inntil 5p FRATREKK for uregelmessighet

Link to comment
Share on other sites

En vellykket jaktdag.

Tenkte jeg skulle vise dette trofebildet. Fikk det av en kompis.

Det er ingen vits å spørre om hvem jegerene er, hvor det er, hvilken rekkefølge dyrene ble skutt, skyteavstand, antall skudd og forvaltning av elg. La oss hele glede oss over at noen ganger lykkes det og at disse gutta kunne avslutta jakta tidlig. :wink:

 

jakta_2008.jpg

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

normal_Australia_339.JPG

Var i Australia i feb. Jeg var der ca 4 uker, reiste litt runt om og jakta på det di hadde å by på.

Har tenkt å prøve å skrive litt fra turen og legge ut litt bilder med historien bak. Må først gå gjennom bilden, runt 1000st :D

Denne Kenguren var runt 60kg og ble skutt med en 243w med ei 90gr kule. Rifla ser vel alle er en Ruger MR77 med en Leop 3-9x40.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et bilde av fruens første dag på elgpost :D Værste var at ho tenkte å sleppe han forbi, for vi hadde sagt at det var unødvendig å skyte små okser så tidlig i jakta :shock: Heldigvis så bestemte ho seg for å skyte ettersom det var los, og 8 taggeren som var med så liten ut ved siden av :D

290kg etter ei uke i galgen og 289 poeng på høynnet.

2rw2i6o.jpg

 

 

Tulling

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av min trofévegg:

k9h5v.jpg

De 2 hjortebukkene til venstre felte jeg i november 2008, elgen felte jeg i oktober 2007, og rådyrbukken til høyre felte jeg i august 2008. Den lille rådyrbukken i midten av bildet er det ikke jeg som har felt.

Elggeviret ble målt til 229.07 poeng (ingen medalje.) Rådyrbukken er ennå ikke målt, men håper på en bronsemedalje.

 

Om jeg får sagt det selv så er ikke dette så værst av en 18-åring som har jaktet med rifle i 2 år :wink: (Gullhår i ræva kalles det visst :oops: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! noen som vet om det finnest noen trofedommere i nærhetn av Mosjøen? og er det noen som kan svare meg på hvordan jag skal ta vare på et rådyrtrofe for å få det dømt? skal det sagest? er det for sent å få et trofe bdømt etter at hodet er stoppet ut??

Link to comment
Share on other sites

Hei her har du en liste over godkjente gevirdommere : http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/9244996.PDF

Du kan få geviret bedømt med uten å sage ,men da trekker de fra 90 gram på vekta.

Prata med en dommer, han sa at det nesten alltid lønte det seg å sage skallen .

Fra øregangen i underkant av øyehulen og gjennom nesa.

Du kan ikke få bedømt geviret etter det er utstoppet, da de skal veie det.

Link to comment
Share on other sites

Prata med en dommer, han sa at det nesten alltid lønte det seg å sage skallen .

 

Enten har du missforstått eller så har dommeren missforstått. Det er stikk motsatt. I 9 av 10 tilfeller lønner det seg IKKE å sage skallen. Her finnes det empiri, men det er rart hva synsing gjør med verden :mrgreen:

 

Det er noe variasjon i bensubstansens volumvekt, men hvis man ser bort fra det, vil man ved å måle skallens lengde og bredde finnne et skjæringspunkt for når det lønner seg å kappe eller ikke. Mine bukker måles med hel skalle, deretter kappes de for å festes på plate. Gjennomsnittet for de som er målt, er at jeg kapper bort 111 gram - altså 21 gram mer enn fratrekket - noe som utgjør 5,25 poeng. Selvfølgelig vil vekt kappet bort variere med snittets plassering. Forsøker imidlertid å plassere snittet "forskriftsmessig".

 

Tommelfingerregelen er at det en sjelden gang kan det lønne seg å kappe skallen til en ung bukk. Eldre bukker vil alltid proffitere på å bli målt med hel skalle - både pga. skallens størrelse og pga. økt forkalkning.

Link to comment
Share on other sites

Der har vi ulik erfaring Peter. Her blir alle skallen kappet, i fjor tjente jeg henholdsvis 28 og 30 gram på å kappe skallen. Nå var de synlig små i skallen. Men en av skalle preparantene her nede. Han preparere mellom 50 og 100 skaller hvert år. Og der blir ingen skaller målt med overkjeve.

 

Vet ikke hva som er rett ,men kanskje sørlandsbukkene har mindre masse i skallen, ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke meninga å kuppe tråden, men...

 

Jamt, tviler på at det er så stor forskjell på rådyrene i Telemark og Agderfylkene. Tror nok ulikheter i erfaringer i hovedsak skyldes forskjeller i hvordan skallene kappes. Min argumentasjon er tuftet på langt mer enn egne erfaringer. Min gode venn Jens H. Engan - gevirdommer og ansvarlig for ajourhold av gevirdatabasen i Norge - vil nok være i stand til å si litt om dette.

 

Uansett; det finnes de skaller som vil proffitere på å bli kappet før måling. Mitt poeng i forrige innlegg var poengtere motsatt fortegn hva gjelder noe av innholdet i AmundS sitt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Når det gjelder trofeer av Hjort og Rådyr som skal måles etter CIC metoden (NJFF.) må disse måles før de stoppes ut. Grunnet trofee vekt.

 

Villrein og Elg kan måles etter at de utstoppet.

 

Når det gjelder SCI og Rowland Ward kan nesten alle arter måles etter at de utstoppet. Vekt blir ikke lagt til grunn ved bedømmingen. Elg, reinsdyr, hjort og rådyr er ingen problem og måle etter SCI og Rowland Ward etter at de er stoppet ut!

 

Gratulerer alle sammen i linken med mange flotte trofeer!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg nå forstår det kan jeg få bedømt bukken min som er utstoppet etter csi??? hva er det? kan noen jøre litt rede for de forskjelige poengstandardene csi, norsk å div?? skal prøve å få lagt ut bilde a returbukken min så dere kan vurdere om den burde vært bedømt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...