Jump to content

Trofébilder


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for solide poengtips gutter :) Bukken er bedømt to ganger, nettovekt ligger på 600 gram og den slutta på 177 poeng. Den første dommeren gav den drøyt ti poeng mer, men kontrollmålingen hos njff var streng, vektene var ikke helt enige og de trakk den noe for den nedre taggen på venstre gevirstang. Jeg har skutt bukken i Nordland på et terreng som har gitt oss en rekke medaljebukker!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takk for solide poengtips gutter :) Bukken er bedømt to ganger, nettovekt ligger på 600 gram og den slutta på 177 poeng. Den første dommeren gav den drøyt ti poeng mer, men kontrollmålingen hos njff var streng, vektene var ikke helt enige og de trakk den noe for den nedre taggen på venstre gevirstang. Jeg har skutt bukken i Nordland på et terreng som har gitt oss en rekke medaljebukker!

 

Ja ja, så feil kan man ta. Trodde virkelig denna med tilsynelatende så mye masse ville gå over min egen. ( 159,2) :wink:Og da hadde jeg rett :D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Tråden heter Trofébilder Graahund, så... :wink:

 

Han ba da unektlig oss om og tippe, og jeg trodde hans gevir var noe større enn mitt. Noe feil i det ?

Link to comment
Share on other sites

Stått opp med galt bein i dag Graahund :mrgreen:

 

Du missforstår. Jeg vil gjerne se bilde av geviret ditt :!:

 

Ikke hverdags med slike poengsummer, så det "forplikter" å presantere slikt i denne tråden :D

Dersom bildet ligger ute andre steder, vil jeg sette pris på å bli loset dit.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skal prøve og få sendt bilde til en som kan legge det ut for meg. Kan ikke det sjøl. Mulig "Jaktlykke" gjør det hvis jeg ber pent. :wink:

Tror foresten det ligger bilde på galleriet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Sakset regler for opmåling på hjemmesidene til Nordisk Safari Klub. Håper dette kan være oppklarende.

 

NJFF bruker CIC sine oppmålingsregler, dog har de utarbeidet en forenklet metode for oppmåling av rådyrgevir.

 

NJFF ganger vekten med 0.25, mens i CIC sitt opprinelig regel verk ganger man vekten med 0.1 plus at man måler volumet av geviret med vannfortrengningsmetoden i kubikk centimenter.

 

 

Regler for opmåling

 

Der findes mindst 5 forskellige opmålingssystemer i Verden:

 

- C.I.C (Europa/hele verden)

- Rowland Ward (Afrika/hele verden)

- Safari Club International (hele verden)

- Boone and Crockett (Nord Amerika)

- Douglas Score (Australien og New Zealand)

 

Af disse måler Nordisk Safari Klub efter de tre førstnævnte.

 

Boone and Crockett Clubs opmålingsregler har eksisteret siden 1930, og den første rekordbog fra Boone and Crockett Club udkom i 1932, og er siden udkommet med mellemrum. Boone and Crockett Club foretager kun opmåling af arter fra Nord Amerika, og disse regler anvendes ikke ret meget mere i Europa.

 

C.I.C's regler er udarbejdet af den internationale jagtorganisation Conceil Internationale de la Chasse med hovedsæde i Paris. De første regler blev udarbejdet i 1937 i forbindelse med en Jagtudstilling i Berlin. Disse regler blev revideret i Madrid 1952, og senere er der kommet enkelte ændringer til.

 

C.I.C. har fastsat regler for opmåling af samtlige arter, der har et trofæ. C.I.C. har også fastsat regler for tildeling af medaljer.

 

Der er en kommission, som i forbindelse med internationale udstillinger samt med andre arrangementer, foretager vurdering af trofæer. Der er ingen enkelt personer, der er autoriseret af C.I.C. til at opmåle trofæer, men man følger C.I.C. regler for opmåling i langt de fleste af de europæiske lande, når det gælder europæiske trofæer.

 

Rowland Ward var et meget kendt og velanskrevet konservatorfirma i London. De udarbejdede tidligt et sæt regler om opmåling af jagttrofæer fra hele verden. Første gang der blev udsendt en rekordbog fra dem var i 1892, og i 1998 udsendte man den 25. udgave af Rowland Ward‘s Recordbook.

 

Rowland Ward har ført en omtumlet tilværelse de sidste 10 år. Nu ser det ud til, at man har fundet en blivende adresse i Sydafrika. Rowland Ward har udarbejdet regler for alle trofæbærende vildtarter i hele Verden. Det koster 10$ at få et trofæ registreret i rekordbogen. For at opmåle til Rowland Ward skal man have en autorisation. Her i Danmark er der p.t. 4 der har denne autorisation. Flemming G. Jensen - Richard Sand, Jan Korsgaard og Sten Breith.

 

Safari Club International blev grundlagt i begyndelsen af 1972. Reglerne omkring trofæmåling blev indført i 1977, og er siden løbende blevet revideret, senest i 1993, hvor man ændrede reglerne for opmåling af alle hjortearterne.

 

Der kan erhverves SCI medaljer, der er igen faste krav, men udregnes efter hvor mange trofæer der er registreret i Re-kordbogen. Broncekravet er mindstekravet for at komme i bogen. For at opnå sølvmedaljen skal trofæet være i den midterste tredjedel. For at opnå guldmedalje skal trofæet være i den øverste tredjedel. Det udregnes i hvert enkelt tilfælde af The Trophy Records Committee i USA. For at få trofæer registreret der, skal man være medlem af S.C.I., og derefter koster det 30$ at få et trofæ med i bogen, ønsker man medalje koster det 50$. Med indsendelsen af skemaet skal der medsendes mindst et foto af det nedlagte trofæ.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det noen bilder av mine trofeer. Var vel egentlig det tråden var ment til :)

 

miko4k.jpg

 

Kudu Namibia 2004

 

2ymx7ya.jpg

 

Wharthog Namibia 2004

 

23uu2ig.jpg

 

Oryx Namibia 2004

 

2ups6md.jpg

 

Impala Namibia 2009

 

15gv8s5.jpg

 

Reinsbukk Ottadalen Nord 2008

 

1zoun0g.jpg

 

Svartbjørn Canada 2003

 

107wb3c.jpg

 

Red Hartebest Namibia 2004

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja, da la jo Hansen ut et bilde så da var det gjort. Data om bukken ? Jeg kan godt legge ut hele skjemaet om det er ønskelig. Men ikke i kveld. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Den var temmelig lik den store du fik kfor ett par år siden også Gråhund. Husker jeg ikke feil var den på rundt 160 poeng? Flott bukk, virker veldig lange stenger :D

 

Når Jamt skriver dette begynte jeg og tenke og jeg beklager for hele tråden. Jeg har skrevet feil og retter det her og nå. Den var på 159,2 poeng. Beklager virkelig dette men tok feil av to bedømmelser som sto ved siden av hverandre. Beklager :oops::oops::oops:

 

NB. Den bukken til "Hank" er over 17 poeng større og den er SVÆR !!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg hadde en sesong med mye stang inn i høst. I bukkejakta ble det en bronse, to gull, den største sees lenger oppe i tråen. På toppen av dette fikk jeg en ganske bra hjort under elgjakta. Dette medførte sevfølgelig endel komentarer fra jaktkompiser, hvorav den mest ektefølte nok kom fra leon her på kammeret. Tekstmeldingen var enkel og grei: DIN KØDD!!

 

I alle tilfeller jevner det seg som regel ut over tid, på bukkejakta i Skottland nå i våres var det min tur til å skyte de minste, mens makkeren fikk flere fine medaljebukker, sikkert vel fortjent for oss begge :)

 

Uansett her er hjorten fra i de sørlandske skoger, den holder gullkravet med et par poengs margin!

 

2rm4l6r.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...