Jump to content

Trofébilder


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:o Larson ble ikke kudu hønna olja? da garanterer jeg at de kommer til å sprekke noe aldeles i løpet av 1 års tid!! :wink::mrgreen:

Gjeld dette berre kudu? Ventar mine første trofe om ca 1 måned. Impala, blesbuck og blue wildebeest. Må desse og smørast. Var nytt for meg dette

Link to comment
Share on other sites

Sia .30 Herrett la ut bilda sine, så får eg legge ut mine frå same tur :D Eg ventar på å få desse skuldermontert.

 

normal_P1010047_640x480.JPG

Bushbuck skoten skrått frå sida på ca. 90 meters hald. Den var i ferd med å reise seg. Skotet gjekk ut skulderen på høgre side.

 

normal_P1010048_640x480.JPG

Mitt første dyr med handvåpen. Impala på 8-9 meters hald midt i lunga med Ruger SRH. Synd eg ikkje såg den andre, for det var eit trofedyr, men eg såg lite frå buskaset eg låg inni...

 

normal_P1010064_640x480.JPG

Det siste dyret eg skaut, ein kudu. For ein som ikkje hadde skote på over 100 meter før denne turen, så lærte eg litt om kulefall på 210 meter med .30-06. Men den datt sjølv om skotet sat litt lågt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Moro med trofèer - ikke sant?

 

Men - det som er mindre moro - er rengjøringen.

 

Like etter at man får de på veggen - er selvsagt motivasjonen for "renhold" til stede.

 

Hjemme hos meg - klages det nå på renholdet.

 

Hvordan rengjør dere "nedstøvede" (og snakker ikke om "14-dagers støv") lik :lol: som henger på veggen?

Link to comment
Share on other sites

Moro med trofèer - ikke sant?

 

Men - det som er mindre moro - er rengjøringen.

 

Like etter at man får de på veggen - er selvsagt motivasjonen for "renhold" til stede.

 

Hjemme hos meg - klages det nå på renholdet.

 

Hvordan rengjør dere "nedstøvede" (og snakker ikke om "14-dagers støv") lik :lol: som henger på veggen?

 

Slik strutsefjærkost, eller en kopi av denne som er rød/gul og blå, effektiv på støvet og trofeene, ødelegger ikke hårlaget på en bogmontasje med fettede fingre. bruker en slik selv og det fungerer svært godt.

 

Når det gjedler spørsmålet om gevir eller hode bør henge på veggen, skal jeg være så ærlig at jeg synes geviret er det flotteste av de to trofeene, det begrunner jeg i at JEG synes ikke hodet er stoppet ut slik en hjort skal være, bla ser det ut for meg som at det er for lite halsskinn, og den er alt for tynn i halsen, til å illustrere enn majestetisk hjort, dette er min objektive mening.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjedler spørsmålet om gevir eller hode bør henge på veggen, skal jeg være så ærlig at jeg synes geviret er det flotteste av de to trofeene, det begrunner jeg i at JEG synes ikke hodet er stoppet ut slik en hjort skal være, bla ser det ut for meg som at det er for lite halsskinn, og den er alt for tynn i halsen, til å illustrere enn majestetisk hjort, dette er min objektive mening.

 

 

Er enig med deg i det. Ser ein berre på halsen så minner den om ein kollehals.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjedler spørsmålet om gevir eller hode bør henge på veggen, skal jeg være så ærlig at jeg synes geviret er det flotteste av de to trofeene, det begrunner jeg i at JEG synes ikke hodet er stoppet ut slik en hjort skal være, bla ser det ut for meg som at det er for lite halsskinn, og den er alt for tynn i halsen, til å illustrere enn majestetisk hjort, dette er min objektive mening.

 

Det skal godt gjøres å gjøre en majestet ut av en tolvspirs ungbukk :D

Å ta med mer bog på denne hjorten ville fått geviret til å se litt stusselig og lite ut.

1220649224_resized.jpg?width=347&height=464

 

 

Bildet jeg la ut litt lenger opp ei denne tråden juger litt også, da det er tatt rett forfra ,fra andre siden ser det bedre ut, problemet er krummingen går innover mot veggen, jeg skal forhandle meg fram til en annen plassering i stua, slik at dyret krummer inn i rommet. men akkurat nå er jeg bare svært glad for å ha det på veggen igjen... Noen tips til forhandlinger angående trofe på veggen?

Ikke noen storkar akkurat

1220648494_resized.jpg?width=619&height=464

Men den første bukken jeg felte skulle jeg ha preparert, uansett :D

 

Kollehals eller ikke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert et sørgelig syn på dette med trofèer :( : men mener at ethvert dyr/fugl man feller - har en historie som gjør hvilket som helst trofè - plassbemyndighet hvor som helst i heimen.

 

I Afrika har jeg skutt ganske mange trofèer av god størrelse - men hva har jeg valgt som objekt på veggen?

 

Jo - den første impalaen jeg skjøt med revolver.

Og den var ikke stor :) (ca. 19").

 

I ettertid har jeg skutt virkelig STORE hornbærende impala`er - men har ikke sett bryet verdt med å taxidermere de.

 

Nyala, Kudu, m. reedbuck, bushbuck, springbuck, duiker, stenbuck, b. wildebeest, vortesvin, etc. i div. størrelser - henger selvsagt på veggen, men det er impala`en som ble skutt med .357 og bøffelen med .454 som ER trofèene MINE.

 

Donner nevnte i en tråd at han har skutt 28 forskjellige dyr - og mente at det var på tide å bytte våpen for å få utfordring :) .

Jeg har alltid villet ha denne utfordringen - og har derfor skutt mine dyr med revolver.

Hva andre mener om kvalitet på taxidermering, størrelse på trofèer etc. - er meg revnende likegyldig :lol: .

 

Det samme gjelder norske arter av fugl og dyr - som også tar plass på veggen, og som irriterer kona grassalt :twisted:

 

 

Og jeg mangler faktisk en giraf og en eland :( .

 

Ikke for at jeg ikke har kunnet skutt de - men pga. av at jeg ikke har plass til de på veggen.

 

Det er helt uinteressant å jakte/skyte på noe som ikke er gjenstand for etterbruk.

 

Iløpet av de turene jeg har arrangert - har jeg hatt gleden av å filme jakt på løver, elefanter, nesehorn, flodhester, leoparder, bøfler, sable`er osv. - og har gjort det samme som skytteren - men forskjellen har vært at skytteren har "pulled the trigger" - og jeg har "skutt" med video fra samme hold.

Men til millioner av kroner rimeligere :D

 

Det som er fint med Afrika - er at jakten ikke trenger å koste mer enn en shopping-tur til London :wink:

 

Jeg drar nedover i april igjen - så hvis noen kunne tenkt seg å bli med meg - så er det bare å sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket hadde dere latt henge?

Hønnet, Kristian, hønnet!

 

Her er bilde av en jeg har skutt

20-spirs-83.jpg

 

og her av en jeg (forhåpentligvis) skal skyte i høst :wink:

2008-07-19.jpg

 

Hønn skal tas vare på, og brukes til ett eller annet. Tenk når jeg blir gammel og kan sitte i godstolen og med skjelvende røst fortelle de mest fantastiske historier om hvordan jakten var "i gamle dager". Hvor digre hønna var og hvor strevsamt alt var på alle vis. Ikke minst da vi "bar" fram okser på 450 kg!!! Nei "nymotens jakt", kan vi si når den tid kommer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
( Litt OT, jeg ser at du også får høyre del av bildene dine klippet bort... hva er årsaken til dette? Samme skjer med meg. Når jeg poster samme bilde på feks. Accuratereloading, kommer hele bildet med)

 

Jeg har testa at oppløsninga ikke må være større en 600x400 ca for at ikke bildene skal bli kutta i venstre kant...

Link to comment
Share on other sites

Må vel legge inn bildet av trofesamlinga til jaktlaget mitt og da, en liten samling bukker jeg og en kamerat har plukka ut fra bestanden. Er jo litt ekstra pes når en skal drive og lete etter de virkelig flotte trofèene, men sånn er det nå engang... :twisted:

 

bukker2005.jpg

 

Alle er forsåvidt skutt i los for mine bikkjer... Rart egentlig hvordan en skal klare å få tak i enten ungbukker eller returbukker (er vel mest ungbukker og et par godt voksne der), men det er vel kanskje fordi de "kapital-bukkene" vi skyter har mista geviret når vi kommer så langt som til rådyrjakta...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jau det var ein fin bukk:-) Skal sei det var litt av ein fart på pumpa når eg skaut den på 7 meters hold!! :D

 

Hei hei magnumlars.

 

Jeg vil som nevnt tidligere her si at Bushbucken din er et flott trofe.

Kan du ikke fortelle litt om hendelsesforløpet og jakten på denne da?? 7 meter høres spennende ut, og at det var ei god jakt??

 

Ellers kan jeg bekrefte at disse små antilopene er agressive. Jeg har skutt ned et angrep og dyret la seg to til tre meter fra meg med tre 286 gr nitre kuler i seg... DET var spennende jakt i tett bush!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...