Jump to content

7mm-08 verdens beste kaliber!


skevebom

Recommended Posts

Og at en person påstår at en ting er "verdens beste" så er det jo noe han meiner,trenger vel ikke steine fyren for om det blir skrevet.

 

En ting er å være godt fornøyd med det en har og hevde det, en annen ting er å komme i hanemarsj og påstå et det er verdens beste.

Stor forskjell på de to utsagnene.

Link to comment
Share on other sites

Heilt riktig Maikkieboy, det er noko som ein kaller for alminnelig folkeskikk.. F.eks når du er på besøk hos svigerforeldrene dine for første gong, så sett ein seg ikkje ned i godstolen til svigerfar etter middagen er ferdig, og begynner å kommentere at svigermors middag kunne vært litt meir salt og krydder i...

Litt ydmjukheit kan være greitt, så får ein heller ta et krafttak ved seinere anledning, når ein er blitt litt varm i trøya..

Link to comment
Share on other sites

De burde heller gå seg selv i sømmene og tenke på da De var nykommere.

Det kan jo hende at nye medlemmer også har noe og bidra med.

Der kunne jeg ikke vært mer enig.

 

Det er stadig nykommere her, men det er skjelden at de kommer inn som denne gangen. Det er ingen vonde svar-innlegg skrevet, alt fra sakelig til så sarkastisk og ironisk som innlegger la opp til. Humor er viktig i livet. Skevebom nærmer seg nok blinken etterhvert og har sikkert mye å bidra med, både faglig sett og i hvertfall så står han inne for meningen sin. Derom hersker ingen tvil

Link to comment
Share on other sites

Synes trådstarters innlegg var helt topp jeg, enkelt å spore at det var skrevet basert på mye entusiasme.

Selv om jeg er til dels enig i at om man stikker hodet frem til hugg........så vil noen sansynligvis hugge, så er det mest påfallende at enkelte ikke klarer å la vere å harselere.

Greit nokk, det var endel ironi og god humor men i tillegg kom det frem endel til og fra vurderinger som var minst like seriøse som mange andre tråder her inne, bare typisk at noen absolutt ikke klarer å la vere å rope idiot og tulling.

Tipper di ser på innleggstelleren først.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg synes at det har vært mange unødvendig surmagede kommentarer til trådstarters noe overentusiastiske påstand. Det er ikke religion vi diskuterer her, og en litt lettere og uhøytydelig stemning hadde ikke skadet. Vi er jo her inne for morro skyld, er vi ikke??

Link to comment
Share on other sites

Takhøyden i forumet burde være såpass høy at man kan ytre sin mening uten å få en masse dritt og fjås slengt i trynet, selv om han la hodet godt til rette for hugg...

 

Alle nye medlemmer burde ønskes velkommen og få ytre sin meninger som de vil.

 

La oss holde svarene på et konstruktivt nivå, eller hva :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert derfor den nye våpenloven har kommet, så slipper vi forskjellsbehandling, når man søker på 6 jaktrifler i ????

Jo 7mm-08.

Vil jo gjøre det lettere for våpen pusherene også, der man kan spare utgifter på lagerhold på alt fra våpen, ammo, og ladekomponenter.

Link to comment
Share on other sites

Uff og uff, jeg som trodde at verdens beste kaliber (i Norge) var 6,5x55!

 

Ja ja - så feil kan man ta.

 

Men, kansje trådstarter kan forklare litt nærmere hva han mener 7mm-08 er best til. Bruksområdet er ikke nødvendighvis likt for alle, noen lager hull i papir, andre jakter store og små dyr, derfor finnes det en mengde kalibre som "oppfinneren" mener er best - til et bestemt formål.

En ting er sikkert, når jeg skal på bøffeljakt vil jeg ikke velge 7 mm-08.

På rådyr og bever kansje.

Link to comment
Share on other sites

Du er modig om du møter opp på bøffeljakt med 7-08 ja :lol: Etter min mening er det heller ikke spesielt lurt å skyte 7mm for oss som skyter mye på papp, i Norge vel og merke. 7mm kuler koster over det dobbelte av 6.5 kuler, i USA er det stikk motsatt rigtignok. Jeg har selv vurdert 7-08 jeg, da dette er et meget fint kaliber, men jeg personlig landet på 260 pga. argumenter nevnt ovenfor. 7-08 er etter slik jeg ser det, hvis man skal bo i Norge, mye mindre anvendlig enn både 308 og 260, samt mange andre kaliber, egentlig :)

 

Er artig å se at trådstarter liker det han har selv, og at han har selvtilitt til å si det på den måten han har gjort i denne tråden, men man kan jo undre seg om en mer saklig og ydmyk fremgangsmåte hadde vært vel så godt motatt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette var fornøyelig lesing. Fint å komme tilbake etter helga å finne ein slik tråd.

Kva som er morsomast av trådstarer, kritikerane, eller dei som kritisera kritikerane... er eg jammen ikkje sikker på :mrgreen:

 

Eg har ikkje sjølv erfaring med 7-08. Men eg reknar det for å vere eit bra allroundkaliber. Ein mellomting mellom to andre gode allroundera; 6,5x55 og 308win.

Men det som er greia med allroundera, er at dei er ikkje verdens beste til noko som helst. Utenom kanskje det å vere fleksible. Og til og med der har 7-08 sterke konkurrentar som den i mine auge slit med å hamle opp med.

 

Eg vil rett og slett våge påstanden; uansett kva eigenskap du ønsker av ei patron, vil der alltid vere minst ein som er betre enn 7-08.

- Der fins meir flattskytande kaliber

- Der fins meir presise kaliber

- Der fins kaliber med meir anslagsenergi

- Der fins kaliber med billegare ammo

- osv osv osv

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet :D .

Ikke gi deg! Du gikk kanskje ut med litt vel høye kneløft her :wink: Som du vel har sett: Påstander bør dokumenteres. Og det er utrolig mange kunnskapsrike folk her inne, så når du kommer med bastante påstander så blir du ristet litt i. Ikke bry deg så mye om det, men pass på at når det er dine subjektive synspunkt du skriver om, så si at det er det. Subjektive synspunkt er helt fint det! Men ikke om de kamufleres som "fakta".

Anyway, velkommen, og stå på. Og skulle du lure på noe, så får du svar her.

Bent

Edit: Det har sikkert sitt å si at dette er agurktid dø lux også! Ingen jakt for tiden. Bare å tvinne tomler til det starter, og alt som kan diskuteres blir diskutert, alle stener blir snudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg vil rett og slett våge påstanden; uansett kva eigenskap du ønsker av ei patron, vil der alltid vere minst ein som er betre enn 7-08.

 

Jeg vil faktisk si at at det gjelder uansett hvilken patron man diskuterer. Den perfekte patronen finnes bare i ens eget hode.

Link to comment
Share on other sites

He he, Jeg har hadt 7mm-08 og syntes ikke det er verdens beste kaliber, selv om det er OK til rådyr :D

Fant heldigvis en som var tykk nok (i hue) til å kjøpe rifla :wink:

 

Veldig morsomt å lese at du referere til egen erfaring :lol: Da kunne det også vert veldig morsomt å få lese akkurat hvor mye personlig erfaring du har 8) Fortell, fortell :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hvis vi sier at 7mm-08 prøver å duplisere en av verdens beste patroner(7x57) så sier jeg meg enig.

men siden de har sluttet og lage rifler i 7x57, så blir det sikkert en 7mm-08 på meg en vakker dag.

 

til 7mm-08 ladere:

hvilke hastigheter kan man forvente av 175gr woodleigh i et 22" løp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...