Jump to content

7mm-08 verdens beste kaliber!


skevebom

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg sier det bare; skal man ha ei rifle til all slags jakt så er ei 7mm-08 det beste du kan velge. Denne funker til alt fra trost til bjønn. Den er helt utrolig flattskytende 8) .

 

Presisjonen er upåklagelig og kjøttskadene minimale.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hohoho, her blir det heksejakt, muligens med ettersøk for de som ikke har 7mm-08 :lol::twisted:

det er jo bare min mening, det er ytringsfrihet i Norge. Har prøvd andre kalibre også men har selv veldig gode erfaringer med 7mm-08.

Synes også 6,5 er et bra og ikke minst økonomisk kaliber til trening med bane saueren. Men jeg bruker 7mm-08 til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns igrunnen vi bør takke for konklusjonen, slik at vi ikke behøver å kaste bort tid og penger på all den andre dritten.

Synd vi har blitt lurt i så mange år.

har du prøvd 7mm -08?

Nei, men så er det heller ikke jeg som konkluderer med verdens beste kaliber basert på egne erfaringer med ett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg sier det bare; skal man ha ei rifle til all slags jakt så er ei 7mm-08 det beste du kan velge. Denne funker til alt fra trost til bjønn. Den er helt utrolig flattskytende 8) .

 

Presisjonen er upåklagelig og kjøttskadene minimale.

 

Dust :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns igrunnen vi bør takke for konklusjonen, slik at vi ikke behøver å kaste bort tid og penger på all den andre dritten.

Synd vi har blitt lurt i så mange år.

har du prøvd 7mm -08?

Nei, men så er det heller ikke jeg som konkluderer med verdens beste kaliber basert på egne erfaringer med ett kaliber.

SOm jeg sa, jeg har prøvd mange kaliber, men dette kaliberet (7mm-08) er noe J E G liker best.

unnskyld for påstanden min hvis dette ødelegger fredagskvelden din.

Link to comment
Share on other sites

Hohoho, her blir det heksejakt, muligens med ettersøk for de som ikke har 7mm-08 :lol::twisted:

det er jo bare min mening, det er ytringsfrihet i Norge. Har prøvd andre kalibre også men har selv veldig gode erfaringer med 7mm-08.

Synes også 6,5 er et bra og ikke minst økonomisk kaliber til trening med bane saueren. Men jeg bruker 7mm-08 til jakt.

Joda, jeg tror så gjerne at det er et bra kaliber, men å si at det er verdens beste kaliber på et forum som har en stor mengde av ekstremt erfarne jegere og skyttere er omtrent det samme som å gå med den plakaten som Bruce Willis gjorde i Harlem i Die Hard! ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke vi skal gå så langt som å bruke kallenavn på karen. Jeg håper han kan fortelle litt om sin allsidige erfaring med alle andre kaliber og hvorfor de er så dårlige ifht 7mm-08. For med di høye kneløfta han kommer med her er det jo åpenbart att han har lang erfaring med alt fra .22 til 460wbm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har du endelig kommet frem til det som er hele poenget, nemlig at det er den du liker best og ikke at det er den beste i hele verden.

Det var du selv som gikk hardt ut og konkluderte med verdens beste patron til alt, så da får du tåle å bli motsagt.

Dette har absolutt ikke ødelagt verken fredagskvelden eller noe annet for meg, snarere gjort kvelden enda mer underholdene.

Det setter jeg stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel kanskje litt voldsomt å kalle det verdens beste kaliber, men et bra kaliber skal man ikke se bort fra at det er.

Er sikkert bra til hjortevilt å småvilt, men noen elefant ville jeg ikke ha skutt med det kalibret :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

når du sier at vi skal spøre alle jegerne i usa om 7mm-o8 så kansje vi skal spøre hele verden om 3006 er den beste for jeg tror det er langt mer populært og brukervenlig me tanke på tilgang på kuler.

 

menmen det va min mening så for folk ta meg i øra vist jeg tar feil.

 

ps: jeg skytter med 308win og syns det er helt greit for meg fordi jeg ikke har prøvd noe mye annet så tror nok det kommer til hver og en hva man syns er den beste :)

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke vi skal gå så langt som å bruke kallenavn på karen. Jeg håper han kan fortelle litt om sin allsidige erfaring med alle andre kaliber og hvorfor de er så dårlige ifht 7nn-08. For med di høye kneløfta han kommer med her er det jo åpenbart att han har lang erfaring med alt fra 6,5 til 460wbm.

jeg har erfaring med vanlige kalibre som: 22lr,22hornet,17 remington,17 hmr,222 og 223 rem, 243,260 og 270, 6,5,308,(7mm-08), 3006,300wm, 338wm, 9,3x62, 375 HH,

7mm-o8 er rekylsvak, dermed treffer man jo oftest litt bedre, selv om dette ikke er noen selvfølge. Og med en 11 grams Oryx kule synes jeg kaliberet treffer utrolig bra. Det er også en god reaksjon på treffene hos dyrene. Er kanskje det beste reinsdyr kalib eret med tanke på kulevekt, baolanse på kula og kulebanen. (etter min erfaring). Bruker kaliberet til bever og opptil elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker entusiasme som kommer fra hjertet. Og dessuten har jeg denne våren skiftet løp på min Remington 700 til nettopp 7mm-08. Og så langt liker jeg den kjempebra, selv om jeg ikke har jaktet med den. Men jeg beholder likevel de andre riflene mine....

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må du beholde de andre riflene dine, det jeg mente med verdens beste kaliber er kun med tanke på meg og mine erfaringer. Men det finnes selvfølgelig bedre kalibre etter andre folks erfaringer.

Har også en remington 700 mountain lss. Et tips er 10,1 Oryx kuler til bever og til og med hjort/reinsdyr og 11 grams til elg. 10,1 grams går litt bedre i min børse.

Link to comment
Share on other sites

11 gram bruker jeg på elg der forsvarlig skuddhold er 150 meter og da er kulebanen og farten perfekt, siden jeg jakter med løshund og ikke ønsker splinting i bein pga fare for jæmten min. Med lettere kuler er jo farten større og bedre kulebane.

Link to comment
Share on other sites

7mm-o8 er rekylsvak, dermed treffer man jo oftest litt bedre, selv om dette ikke er noen selvfølge. Og med en 11 grams Oryx kule synes jeg kaliberet treffer utrolig bra.

Vil det være forskjell i rekyl på en 7mm-08 med 11 grams kule og en .308 Win med 11 grams kule?

Link to comment
Share on other sites

7-08 eller 7x51 om du vil er vel en konstruksjon som er skapt for å passe i korte låskasser...

Sikkert ikke noe dårlig kaliber, men et begrenset et...

 

Den mest nærliggende er vel 7x57 som er klassisk og anerkjent... Brenneke lanserte 7x64 som er et anerkjent kaliber i europa og remington lagde også sin versjon, .280Rem. Alle disse er også kjent for god presisjon.

Den eneste momentet ved 7-08 som tilsier at den skulle være noe bedre en disse er nettopp at den går ned i en kort låskasse, selv om jeg personlig ikke forstår behovet for en kort låskasse...

 

Og ja... jeg har både 7x57 og .280Rem sjøl... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om 7mm-08 og 11g Oryx er den optimale kombinasjonen, håper jeg du har hamstra kuler.. 11g Oryx er så vidt jeg veit utgått av Normas sortiment...Egentlig like greit, for da slipper jeg å skrote børsene mine og kjøpe meg 7mm-08.. siden jeg ikke får utnytta den Den hellige Gral.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har verdens beste bil, en Dodge Ram. Den vraka to andre biler(den ene så ut som en banan) samtidig, mens etter litt papirarbeid kunne jeg fortsette til jobb med 2 riper i støtfangeren. Derfor er den best.

 

Foxterrier er verdens beste hund. Dette er basert på egne erfaringer. Den har jeg skutt elg, reinsdyr, rådyr, og derfra og ned til snømus. En jeg las om var med som kløvhund under elefantjakt(hadde 2 pils i kløven som var sydd av 2 penalhus) og dette reddet livet til elefantjegeren da han måtte roe nervene når Elefanten angrep. Han sverget også på at dette var verdens beste hund.

 

Kona mi er verdens beste kone. Hun sa ingenting da drillingen kom i hus forleden, bare smilte og spurte hvor mye den kostet. Da jeg svarte at jeg hadde solgt 2 våpen var det helt ok. Jeg har sikkert solgt flere enn 2 gjennom tidene, men følte ikke at tidspunktet for å nevne NÅR de 2 ble solgt(sikkert 5 år siden) passet akkurat da.

 

Kaliber 16 er verdens beste kaliber. Det baserer jeg på at drillingen er i det kaliberet. Jeg har aldri avfyrt en 16 i mitt liv, men siden den er midt mellom 12 og 20 må den være det perfekte kompromisset.

 

Jeg er best i verden, hvertfall i 1 meters omkrets.Jeg kan alt. t.o.m støvsugeren greide jeg å fikse i dag. Da har jeg vitne på at jeg er best i verden. Dette ble jeg hvertfall fortalt. Da velger jeg å tro det er sånn.

 

Kammeret er verdens beste jakt og våpenforum på Norsk språk. Derom hersker hvertfall ingen tvil. Av og til er det greit å slå ihel 10 min før leggetid med å bare skrive vissvass.

 

P.S. Jeg kjenner en som har en 7-08 og han skryter uhemmet av det.

Link to comment
Share on other sites

Hva om vi blir enige om at på kammersmellen 2010 er det kun 7mm-08 som er lov å bruke? :roll:

Det bør vertfall være en egen 7mm-08 klasse, for det er jo verdens beste patron :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pokker! det viste jeg ikke, ja at det var verdens beste kaliber altså.

Skal se å skaffe meg det en dag når det er sååå kjempebra...

 

Tips: I dag brukte jeg verdens beste dopapir, blei heilt rein i ett eneste tørk!

Husker ikke mærket, men ut i fra at jeg har testet mange typer må det være "verdens beste" :lol::lol:

 

Forøvrig! Tusen takk, en god latter forlenger livet!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kjøpt og solgt og ommøblert i våpenskapet de siste to årene, ser jeg at jeg har bommet totalt i forhold til å erhverve meg det ultimate jaktkaliber :evil:

 

Og nå som våpengarderoben er trådt i kraft, må jeg sannsynligvis avhende en av de mindreverdige for å skaffe meg dette vidunderet.

Verdens beste...hvordan kan jeg leve uten 7mm-08 :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja er jo greit at en påstår at 7-08 er verdens beste kaliber,har det selv og må si meg enig at det er veldig bra. Er vel mye som er bra og sikkert noe som er mindre bra og,dette med kaliber er mye smak og behag egentlig.Og at en person påstår at en ting er "verdens beste" så er det jo noe han meiner,trenger vel ikke steine fyren for om det blir skrevet. dette er vel noe med takhøye og respekt for andre sine meninger. Har mye meninger jeg men det er da ikke på langt nær det stemmer bestandig.er greit og bruke tia på noe mer konstruktift en denne diskusjonen. takk...

Link to comment
Share on other sites

@ petteren

Det er jo noe med at "når man stikker hodet frem for hugg, så må man regne med at noen hugger"

 

Jeg har problemer å holde meg, når helt nye medlemmer, kommer med slike hardtslående meninger.

Det er noe som heter "lua i handa" og "stille i dørene", når man møter ukjente folk, feks her inne, man blir tatt litt mere seriøst da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...