Jump to content

17HMR! Jeg er frelst!


LeBoost

Recommended Posts

Var på banen i går og fikk tatt jomfrudomen på CZ452 Varminten (17HMR seff...)!

Etter å ha fått kommet meg inn til senter på skiva, så begynte elaboreringa med å finne ut hvor nøyaktig våpenet/kaliberet var.

Og det var det!...

Her ble det fort klart at det var operatøren som måtte prestere, for børse og kaliber gikk dit operatør pekte...

Den beste serien (etter ca. 50 skudd) ble en ti (10)-skuddserie der jeg kun trengte å fornye den hvite klistrelappen i midten av skiva!... (Sorry mobilkameraet er for dårlig til å kunne dokumentere slikt...)

Jeg har en Howa (308) som klarer dette med fem (5) skudd, men da begynner den å dra litt oppover (ca.5-10mm).

 

Titterøret var ikke noe mye å skrive hjem om heller, "bare" 3-9x40 (Hawke Sport tror jeg..), men likevel greide utstyret å levere!...

 

Jeg er imponert!

Jeg er frelst!....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Phu, måtte bare skryte litt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenk mye mer krutt og mye mindre kule. Tenk deretter mantlet plastspisskule type V-Max i stedet for hulspiss blyklædd.

 

Dette gir en helt annen kulebane enn .22 LR - "laserstrålan" lurer jeg på om Vapentidningen kalte den, glimrende til småvilt og skadedyr. Og patronene koster vel mindre enn en hjemmeladet .223 om jeg ikke tar mye feil.

 

Det rykker faktisk så mye i vil-ha-foten at jeg lurer på om jeg skal selge unna en uber-opphora 10/22 for å rydde plass og skaffe penger.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Cz 452 varmint i .17 HMR eg også, og det er ei knallfin rifle. Den går godt og ammoen er akseptabel, men desverre ikkje mulig å lade om. Det er vel mellom 3-3.50.- pr skudd, iallefall det eg har vært borti.. Og Cz blir omtrent aldri feil, det er solide og gode våpen...

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Jeg har en Cz American i 17.HMR og er veldig fornøyd. :D Jeg betaler 2,70kr pr. skudd.

Har skutt rev, kråke, ravn, skjære og rype og det faller med bra treff selvfølgelig. Var uheldig med reven og traff rett i bogbenet men den ble liggende på stedet:).

Rifla er desværre nede i Drammen og har vært borte fra meg i snart 2 måneder :cry: på reperasjon siden det manglet noe i sluttstykket som gjorde at hylsa ble punktert og en skru manglet.

Gleder meg sykt til jeg får den tilbake og får prøvd den på bane noe som jeg ikke har gjort enda. Kan til og med prøve den på løpende elg også:D.

 

Jeg har ikke skutt med så mange kaliber og dette er min første rifle Men til de som ikke har ei rifle i 17.HMR Så anbefaler jeg den sterkt.;D Jeg synes den er super iallefall:D.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og en Cz varmint i .17 HMR

Alltid samlet under 1 cm. :)

 

Skutt en del gås med den, men har hatt et par erfaringer der jeg synes det ble i minste laget. Går over til 6,5x55 til gåsa dette året.

 

Samler foresten bare under 1cm. med Hornady 17 vmax (tror jeg den heter). har prøvd det meste, men den samler 2-3cm med alt annet.

 

Supert våpen til alt som er mindre enn gås etter min mening. .22 hornet og oppover til gås.

 

Sett en A-tec demper på den(ca900.- hos jakt og friluft), SUPERT!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen av dere vil nok huske disse bildene fra gamle Sluttstykket, håper dere kan leve med det. Jeg ble fristet til å legge den inn her også etter å ha lest om folks erfaringer med fortreffelige 17. HMR.

 

Uansett, dette var siste jaktturen i 2007 for min del, tror det var rundt 20. februar. Vi gikk på ski inn i terrenget (Vestlandet) og som dere ser av første bildet var det en fin kveld. Kaldt men fint.

IMG_3121.jpg

 

Litt ut på dagen beveget vi oss rundt på toppene, men så ikke all verden, så vi bestemte oss for å avslutte. Tidligere på dagen tok vi to fjellryper hver med hagle.

IMG_3130-1.jpg

 

Deretter, når vi er nesten ved bilen, finner vi ut at vi skal teste presisjonen i Quaden. Vi skyter konsekvent ned istapper på størrelse med en 20 kroning på ca 160 meters hold. Med ett ser vi en rype sittende ikke mer enn 30 meter unna sist skutte isbit. Holdet til denne måles til 169 meter etter at vi har kommet i posisjon. Deretter går det fort. Rypen skytes i hodet (eneste som var synlig - kanskje kritikkverdig meg jeg er ikke bedre) og ligger død på en stein. Så kommer kompisen frem (rypens kompis) og lider samme skjebne, dog skutt i vingeleddet.

 

Bildene viser hvor bratt dette var og ikke minst hvor langt hold det var.

For meg var dette en fantastisk opplevelse.

 

Her ser dere hvor liten jeg er sett fra rypas sittested. Jeg er den lille prikken laaangt der nede.

IMG_3146.jpg

 

Her ser dere undertegnede i det som skulle vise seg å bli et mislykket forsøk på å klatre opp. Jeg våget det rett og slett ikke :oops:

IMG_3143.jpg

 

Utsikt fra fallstedet

IMG_3155.jpg

IMG_3151.jpg

 

Den glade jeger, rypene satt altså på toppen dere ser bak meg. Den gang skjøt jeg med en Leupold VX1 7x32. I dag er riflen den samme men kikkerten er byttet ut med en Kahles 3-10x50.

IMG_3159.jpg

 

 

Hva kaliberet angår er jeg enig med dem som sier det er bra opp til gås, kanskje litt knapt til gås. Ville ikke ha skutt en gås på særlig over 70-90 meter. Men jeg hadde nok ikke bommet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder og historie Kriegh. :)

 

Ja, eg har kun brukt min .17 HMR på kråke så langt, og effekten med CCI Gampoint er iallefall sånn at det er knall og fall men desverre litt brutal med bryststykkene. Så eg veit ikkje om den ammoen er så bra for å ta vare på filetene i ei rype. Eg har ikkje brukt annen ammo enn dette så langt, men skal prøve å få tak i Lapua sin ammo til denne, har høyrt rykter om at dei har .17 HMR ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På min tur til Hardangervidda fikk jeg igjen testet 17HMR til rype. 5 kjegler stilte seg opp på ca 60 meter. Tre ble skutt og jeg lot de siste to fly sin vei. To var steindøde, men overhodet ikke sønderskutte. De ble skutt 'midt i kroppen'. Den siste rørte på seg i skudd øyeblikket og måtte avlives med et kakk.

 

Til ryper og i rolige vindforhold mener jeg at det er et fortreffelig kaliber ut til +100 meter. Noen andre der ute som har kastet seg over dette kaliberet?

 

Forresten så er Kahlesen utrolig skarp. Egentlig langt skarpere enn Zeissen som står på Saueren :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nikonen ble for stor, og dessuten ville jeg ha en bedre. Det viste seg i ettertid at det var noe galt med Nikonen. En fyr her på kammeret kjøpte den og fikk den umiddelbart reparert hos Nikon :)

 

Fikk en brukt Kahles til ca 7000,- Den er mindre og skarpere enn Nikonen. Til rypejakt og andre små mål er den helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut, ja. Selv har jeg Burris Quad-kikkert på min. Men angrer i ettertid. Selv om 'mil-dot' trådkorset og mulighet for fire forskjellige innskytingsavstander / kalibre er 'gøy', hadde jeg heller skulle gått for litt mer brennvidde, litt mer forstørrelse og kanskje europeisk glass. Og metriske klikk. Øyeavstanden på Burrisen er også for lang til den relativt korte synth-stokken.

Link to comment
Share on other sites

Bare noen kråker og skjærer på reveåtet forrige vinter. Men har avlivet tre grevlinger med suksess. Fanget i burfelle og avlivet på kloss hold inne i fella, på fjøsgulvet. Jeg var relativt skeptisk til rikosjett fra betonggulvet, men .17HMR / Hornady V-max gir bare inngangshull og momentan virkning i dyret. .22LR ville garantert gitt rikosjett.

 

Prøveskjøt noen CCI-gamepointkuler i is forrige vinter, på ca 50 meter. Fin ekspansjon!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er ikke noe poeng å ha liten og nett rifle når en har et digert beist av en kikkert på toppen? Jeg har en Falcon Menace 4-14x44 FFP som jeg har stående på en Sauer 200 STR og selv der ser den stor ut. Skal du bruke rifla på jakt så finn deg noe som er litt mer hendig enn en Falcon mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Etter gårdagens skyteaktiviteter med 17HMR'en, og tidligere skytinger så er jeg ikke i tvil, man treffer med kirurgisk presisjon. Ligger å skyter småstein og treffer HVER gang. Gleder meg noe sinnsykt til rypejakta, da er det slutt på å prøve å snike seg innpå ryper som sitter godt over hagleholdet. Må bare få laget en klikktabell først!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kan jeg skrive under på. Skjøt på en blomsterstilk på 50 meter igår. Var kun for moro skyld, trodde ikke jeg kom til å treffe, men joda, stilken og blomsten forsvant idet jeg trykket på avtrekket. Da måtte jeg le høyt for meg selv. Nei det blir moro med rypejakta iår :D

Link to comment
Share on other sites

Skogsjefen, rekner med at stort sett alt kan ordnes eller lages til, så lenge det er snakk om mekaniske ting, men her trur eg du skal hoppe over planen din, det blir fort dyrere enn å kjøpe ei .17 HMR rifle.

Det er forskjellige størrelser på magasin, dvs nytt magasin og underbeslag, det må nytt løp til, sluttstykket er forskjell på, så det er snakk om store forandringer og kostnader..

Link to comment
Share on other sites

Dette kaliberet bare fortsetter å imponere meg. Rifla skyter jeg inn på 33 meter, da holder jeg midt i rypa ut til 110 meter. Bruker CCI Gamepoint. Samlingen idag målte 3 små millimeter! :D Dette medfører kvalifikasjon til hodeskudd på korte hold (siden mange nevner mye kjøttskade på korte hold) med glans :D

 

Avtrekket på CZ'n er ganske begredelig, så det skal jeg se å få gjort noe med. Hva koster noe sånt mon tro?

 

Nei .17hmr er å blir det artigste jeg har skutt med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...