Jump to content

17HMR! Jeg er frelst!


LeBoost

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skøyt inn min Sako Quad igår for sesongen. Samling på 5 mm fra center til center uten å gjøre store tiltak for stabil skyting.

Med dette kaliberet kan man regelrett bestemme hvor uthullinga i skiva skal være... Uhyggelig presis patron.

EJg er så bortskjemt at jeg samler likt, og har samme treffpunkt med TNT, V-Max og V-shock. Tror jaggu erfaringene fra i fjord også gjaldt helmantel ut til 75 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at en 17hmr kan ikke erstatte en 22lr.

:arrow: 22lr kan lyddempes, 17hmr går ut i omtrent 800 ms, så da er det bare kruttsmellen som kan dempes.

:arrow: Patronene er betydelig dyrere

:arrow: 17hmr må pusses OFTE for å beholde presisjonen.

 

22lr er altså mye mer egnet til plinking og annen koseskyting enn 17hmr. Jeg har 17hmr, 22lr og 22wmr løp til min Sako Quad, og skyter desidert mest med 22lr løpet.

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn. Ja, du har rett i at 17HMR ikke er noen erstatning for .22LR. Men at det er et snasent kaliber, det må du innrømme?

For mengdetrening, koseskyting, plinking, lydløs småviltjakt ol. så er .22'en å foretrekke.

Men der man "trenger" litt mere kraft, flatere kulebane, "noe" lengre hold, så er .17HMR'en mitt valg.

Jeg ligger ikke å skyter 100-vis av .17-skudd på banen, da kommer .22'en fram, men at jeg kan slenge noen titalls skudd mot skivene med .17'en, ja det gjør jeg. Og, på "diverse" småviltjakt der det ikke er noen plage med skuddsmell, da er .17HMR'en med...

Ikke erstatning for, men heller i tillegg til...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er HELT enig LeBoost! Skulle til å si at jeg elsker min 17hmr, men det ble litt for fjortis :oops: , så jeg får nøye meg med å si at jeg liker 17hmr veldig godt :mrgreen: .

Det er MYE gøyere å skyte kråker med 17hmr, og tomater (må prøves). Og, min 17hmr er sinnsykt presis! Med Gamepoint får jeg relativt vannvittige samlinger. Kommer ikke i nærheten med 22lr.

 

Så jeg sier jatakk begge deler! Men dersom jeg måtte velge en ble det nok 22lr. Intet våpenskap er komplett uten minst en rifle i 22lr!

 

@gutten i kruttrøyken. Synes du skal kikke nærmere på Sako Quad. Jeg er veldig fornøyd med min, og da kan du ha både 22lr og 17hmr løp til samme rifla, og det teller bare som et våpen hos politiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har lyst til å kappe mitt 17hmr løp... Ideelt sett slik at det med A-tec demper blir like langt som det er nå. Jeg vil tro at regelen om at man taper 3-5 m/s per cm kappet løp ikke gjelder for denne lille patronen før man er nede i 40 - 45 cm løp. I alle fall gjelder ikke det for 22lr. Men det er bare gjetninger.. Er det noen som har formening om, eller har en link til, hvordan det virker inn på hastighet å kappe 17hmr løp?

Link to comment
Share on other sites

Takk! Her er siden han har hentet sine data om løpslengde fra: http://www.bullberry.com/HMRdata.html

 

Ser ut til at det ikke er noe hastighetstap fra 22 tommer (55.8 cm) til 16 tommers (40.6 cm) pipe. Og kun 241 fps (71 m/s) lavere hastighet i 10 tommer (25.4cm) løp! Jeg kan altså trygt kappe pipa en del. Good info!

Edit: Synes slike konverteringssider på nettet er geniale når jeg skal forstå hva fps og inches betyr i måleenheter jeg kjenner.. denne for eksempel: http://www.unit-conversion.info/speed.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ifølge børsemaker vil hastigheten til 17HMR øke etter kapping av løp, da det er såppass lite krutt bak kula og farta vil avta jo lengre det er til den "slippes løs"..

Han hadde selv testet dette, og han hadde fått høyere hastighet etter å ha kappet løpet 8cm.

Høres dette helt riv ruske galt ut? Kanskje det er grunnen til økt presisjon ? :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg havner på rundt 3.50 per skudd med Gameking. Men, dette er ikke et kaliber å trene mye med, etter mitt syn. Pipa skal ikke gå så mange skudd før det må puss til. Kaliber .17 er et tynt sugerør, og det bygger seg fort opp kruttrester og mantel som bør fjernes ellers går presisjonen åt skogen. Jeg synes 22lr er uovertruffen til mengdetrening og plinking. 17hmr er mye mer presis, relativt til 22lr, men 22lr er et mye mer anvendelig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Enig med skaubjønn her, 17HMR er ikkje optimalt til trening fordi det krever mykje puss. 15-25 skudd og det må pussast etter min meining. 22LR er derfor bedre egna til det formålet, og ikkje minst mykje billigare.

Link to comment
Share on other sites

Enig med skaubjønn her, 17HMR er ikkje optimalt til trening fordi det krever mykje puss. 15-25 skudd og det må pussast etter min meining. 22LR er derfor bedre egna til det formålet, og ikkje minst mykje billigare.

Har pussa min Savage EN gang. Har sendt mer enn 500 skudd gjennom den og den samler enda på under ei bruskork på 125 meter...

Link to comment
Share on other sites

Jøss :shock: Min mister topppresisjonen før jeg har skutt en pakke på 50 skudd.

 

17hmr er et artig lite kaliber. Men det er laaaaangt fra noe universalkalber! Det er også svært følsomt for vind, skulle jo bare mangle så lenge kula veier omtrent like mye som et riskorn :D . Det går akkurat like greit å trene på 100 meter med 22lr synes jeg, hvis man skyter inn på det holdet.

Link to comment
Share on other sites

Støtter barterobert.

hadde meg en "hyggestund" i går med min CZ 455 (17HMR).

Skaut den inn på 100m, for å så avfyre 250 skudd på blink.

Samlet på 200 i diameter på 100m, ca 450mm på 150m, og ca 800mm på 200m.

Felte ei gås på 136m senere på kvelden, og skuddet satt perfekt.

 

Skal legges til at det var oppholdsvær og 2,5 m/s - 4 m/s vind.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg burde se den komme, men la meg skolere deg litt. :geek:

 

Jeg skyter "skadedyr".

Du skjønner at det kan søkes om felling av dyr som gjør skade på dyrketmark.

Dette må gjøres av grunneier, og fellingen må da selvfølgelig gjøres på marken det er søkt for.

Hvem du sender søknaden til, er jeg ikke sikker på, men går ut i fra det er kommunen/viltnemda.

Blir denne godkjent, så får du felle X antall dyr.

Dette kan søkes på alt fra røyskatt til elg, men i denne omgang var det da Grågås.

 

Siden min nabo misliker både våpen og gås, så har jeg tatt meg av fellingen.

Tror det eksisterer en egen tråd for "Vår jakt på gås", så om du forsatt lurer på noe, så anbefaler jeg deg å lese den tråden. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 5 laksender med 17 hmr siste uka. 5 skudd, død i "avtrekksøyeblikket" 8)

Lengste hold var 160 meter, og skal ikke trekke holdet lenger enn det. Har skutt inn på 120 meter,

da er det bare å sikte mitt på ut til 130-135 meter. Går som en laser, smeller godt,

og perfekt til and i mine øyne.

 

Samarbeidsorganet for grunneierlagene her i kommunen har søkt og fått tillatelse til å

felle 20 laksender, så her jaktes det frem til 15. mai:smile:

Link to comment
Share on other sites

TNT er den kula jeg har best erfaring med. Gjennomskudd på to rev og grevling på 80m. Utgangshull på størrelse med en 50 øring. Ingen kom lengre enn 15 meter fra åtet. Har erfart at TNT ekspanderer raskere enn v-max. Bruker en CZ 452 American i 17.HMR påmontert en BSA Sweet 17. 6-18x40 :P

Link to comment
Share on other sites

Samarbeidsorganet for grunneierlagene her i kommunen har søkt og fått tillatelse til å

felle 20 laksender, så her jaktes det frem til 15. mai:smile:

Gjør laksender skade på noe siden dere får felling på dem nå? Spør av ren nysgjerrighet, noe må man jo lære hver eneste dag :)

Link to comment
Share on other sites

TNT er den kula jeg har best erfaring med. Gjennomskudd på to rev og grevling på 80m. Utgangshull på størrelse med en 50 øring. Ingen kom lengre enn 15 meter fra åtet. Har erfart at TNT ekspanderer raskere enn v-max. Bruker en CZ 452 American i 17.HMR påmontert en BSA Sweet 17. 6-18x40 :P

 

 

Motsatt erfaring her, både på vilt og våte telefonkataloger, TNT ekspanderer saktere enn V-max men raskere enn gamepoint.

Jeg ønsker ikke gjennomskyting på rev da det gir bedre effekt samt jeg tar vare på skinnet. Har aldri hatt gjennomskyting med V-max.

I min quad ga også TNT den dårligste presisjonen (ikke dårlig, men dårligst)

Link to comment
Share on other sites

Samarbeidsorganet for grunneierlagene her i kommunen har søkt og fått tillatelse til å

felle 20 laksender, så her jaktes det frem til 15. mai:smile:

Gjør laksender skade på noe siden dere får felling på dem nå? Spør av ren nysgjerrighet, noe må man jo lære hver eneste dag :)

 

Laksender spiser mye yngel for å mate kyllingene sine. Og i de senere år har bestanden av endene økt mye. Fisker selv mye i elva og om sensommeren ser jeg mange ender med opp til 10-12 kyllinger i hvert kull. Anslagsvis 15 til 20 par hekker i elva her, en strekning på ca 30 km. Her er en undersøkelse fra Altaelva: Ut fra simuleringer vil 200 fiskender i løpet av 30 dager kunne spise et sted mellom 78 000 og 136 000 presmolt. I mageinnholdet til 60 skutte ender (både unger, voksne laksender og silender) ble det funnet 606 laks (90 %) 3 aure (0,4 %) 13 røye (1,9 %)”

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kjøpte en cz 455 thumbhole hin dagen, mitt første våpen, veldig gøy :D

 

Hva bruker dere til å pusse deres 17hmr rifle? Jeg kjøpte med et sett til luftgevær, men virket utrolig trangt :? Har aldri prøvd våpenpuss eller noe før så har ingen erfaring... Noen tips til en fersk jeger?

Link to comment
Share on other sites

Ok, fant det på nettet, skal kjøpe en slik bore snake :) Er det mulig å kjøpe ammunisjon over nettet? Kjøpte noen pakker på xxl til 3,99 per skudd for 50skudd pakker, men så at .22 fikk man i 500skudd pakker, burde vel være mulig å kjøpe i større kvanta for billigere pris, eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett .17 i bulk enda.

Finn en våpenbutikk og handle der istedet for XXL, du kommer unna med 3,20 kroner for CCI Gamepoint, FMJ, V-max og TNT da.

Jeg vet XXL selger Winchester-ammo, CCI går snorbeint i mi rifle. JEG ser dermed ingen grunn til å sponse XXL da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Handlet nettopp winchester vmax på xxl til 4 kr selv,men bare for å sammenlikne med ccien jeg bruker å kjøpe. Den kosta 3.10 for vmaxen. Fikk forøvrig 4 klikk på 15 skudd med winchester, og måtte ta fram cci-eska igjen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...