Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

Har nå sjekket mailhistorikk, har sendt en kopi av nbsf sitt tilsvar på vår søknad til våre styremedlemmer.

 

 

Sitat mail fra nbsf :

"klubbens søknad: Den vil bli behandlet på første styremøte i

NBSF.Jeg er redd det kan skli til over fellesferien før dere får den offisielle

godkjenningen."

 

Til helgen er jeg i sverige og skyter praktisk pistol www.sandaknallen.se så jeg kan ikke komme opp 8.aug hvis det fremdeles er en realitet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har avtalt med Murphy at vi skal kjøre sammen til Gjøvdal i morgen.

Murphy skal innom banen på Uvann for å skyte prøven først og der åpner det ikke før klokka 10.

Vi er derfor ikke på plass i Gjøvdal før ca klokka 12.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke overveldende oppmøte på rivedugnaden, men kvaliteten på de fremmøtte (M67, M67 jr, Murphy, og MM) oppveide for det lave antallet.

Desverre rakk vi ikke å slepe ned alt stålet fra fjellet på grunn av at det kom noen jegere som skulle skyte prøven.

Så vidt jeg husker er det fire stålmål som står igjenn der oppe.

Er det noen som kan svinge innom Gjøvdal og hente dem?

 

3 stykk store gonger, 5 små gonger, en kjetting, og noen opphengsbøyler er nå trygt forvart i hula til APS.

M67 har 3-4? store gonger.

Forhåpentligvis får alt dette stålet et nytt "hjem" på en skytebane snart.

Link to comment
Share on other sites

:(

 

jegere som skulle skyte prøven

Jeg gråt nesten en skvett da jeg skjønte at vi ikke fikk tid til å gå en tur til opp i lia :cry: Det var iallefall godt med et bad etterpå,

 

En gong som IKKE er Hardox

08082009002.jpg

 

SakoTRG hadde surra godt.

08082009003.jpg

 

Det lille jeg skjøt var uvanlig bra til meg å være så alt var bare kos, jammen fikk jeg lyst på en Krag også :roll:

Legger litt fra skytinga i trådene om "prosjekt salonggevær" og ".223..."

 

M67 jr

Ser jo ut som det blir folk av ham. Hittil har han villet prøve å skyte - og så gitt seg etter noen skudd, fordi han ikke treffer eller et eller annet.

Nå var det bare "pappaaah, kan æ få et magasin til..."

08082009009.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg har lovet og komme med mer info ang. skyting på Evjemoen, og nå har jeg vært i møte med skytefeltledelsen.

Svaret jeg fikk var blandet. Vi skal få lov til å skyte der, men vi får ikke skyte i helgene ( les. lørdag), men vi kunne skyte midt i uka. Hvis det ikke var annen aktivitet i feltet.

Årsaken til dette var at lokalbefolkningen klagde mye når det var skyting i helgene i forbindelse med øvelser, og skytefeltoffiseren måtte begrense skytingen til det minimale i helgene.

Dette betyr at skyting kan skje på dagtid/ettermiddager. Dette kan for enkelte passe dårlig, da de fleste har skole/jobb. :(

I praksis, så setter dette store begrensninger for oss, men døren er ikke helt lukket igjen.

 

Spørsmålet mitt til dere langholdssørlendinger. Skal jeg fortsette å få til en avtale med forsvaret? Hvor mange av dere har tid på dagtid/ettermiddag?

Gi en tilbakemelding i tråden.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av dere har tid på dagtid/ettermiddag?

Gi en tilbakemelding i tråden.

På denne siden av skilsmisse = sjelden

 

De fleste har jo også jobber, så en kan vel tidligst være på Evje 1730 om en bor i Krs., mange har lenger vei? Når jeg så gjetter at det vil være restriksjoner på skyting utover kveldene, muligens etter 2000? og vi skal ha 3 vakter....

Nå er jeg selv i den situasjon at jeg har såpass mye overtid at ingen har noe de skulle ha sagt om jeg velger å ta fri en dag, men det blir kanskje vanskelig å stille nok folk samtidig på en onsdag? Utover vinteren blir det jo uansett mørkt engang (lampe ved skivene? prøvd før - virker)

 

Synes det hele høres tungvint ut, men det går jo an å prøve

 

K

Link to comment
Share on other sites

Se det. 4 til så har vi til et skytterlag og et vaktlag samtidig.

 

ellers: en time eller to med skyting på ettermiddagen kan være bra nok om er litt effektiv. Man må jo ikke nødvendigvis pælme 60 skudd etter hvert eneste mål innen synsfeltet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyting på ettermiddag/kveld på ukedager er bedre en ingen skyting.

Spørsmålet er hvor lenge vi får lov til å skyte, og hvor lenge det er nok lys.

 

Det blir ca. en time kjøring hver vei fra Arendal.

Vi bør derfor få minst 2 timer effektiv skyting for at det skal bli er verdt reisen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over at det kan bli et trangt program for noen å komme seg opp til Evje etter arbeid.

Jeg jobber også ofte seint, men jeg har den mulighet til å bestemme over min egen arbeidstid. Hvis det er fint vær en dag og jeg vil ta meg en litt kortere dag, så gjør jeg det.

 

Når det gjelder skyting utoverkvelden, så vil det være letter på vår/sommer, mens på høst/vinter blir det vanskelig.

Når det gjelder bane, så har vi en mulighet for å skyte på en annen feltbane, som det ikke trengs vakter. Denne strekker seg ut til ca.300 m. Ellers er det flere andre baner fra 30 til 300 m også.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tråden har lagt død i lengre tid, og akkurat nå er det jo jakt så det kommer ikke til å skje noe de nærmeste månedene heller.

Vi jobber med å få ordnet en bane som vi kan skyte på lange hold på stål, og samtidig har det gått en oppfordring til evt. interesserte om å kontakte Sørlandet Benkskytterklubb for å drive ren benkskyting. (Alle er medlemmer her på kammeret)

Pr i dag fins det ingen egen bane, men vi vil prøve å få til et samarbeid med et skytterlag eller NJFF lokallag for å

leie/låne en bane slik at vi kan skyte på en bane.

 

Ellers håper jeg alle får en fin høst på jakt, så sees vi kanskje på en skytebane over nyttår! :)

 

/sakotrg

Link to comment
Share on other sites

Hei langholdsfolk!

 

Jeg har funnet den ultimate langholdsstedet, men det er kun et stort problem. Det ligger i Limpopo i Sør-Afrika... :twisted::lol:

 

Da jeg var der nede i forbindelse med kammersmellpremien, så reiste vi rundt på diverse farmer, og dere skulle ha sett de mulighetene for langholdsskyting.. Jeg målte med laser avstander opptil max 1900 m, men enn kunne skyte på lengre avstander. 8)

Her var det kun å legge seg på en topp og finne seg målene i terrenget. Det var også sikker bakgrunn på de aller fleste stedene. :mrgreen:

 

Meg og Donner snakket om mulighetene for å arrangere en jakt/langholds tur hvis interresen er tilstede. Jaco, stedets eier var vel heller ikke helt fremmed for tanken. :D

 

Ellers hadde vi en kjempefintur. :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jula nærmer seg med stormskritt nå folkens, skal vi ha ett juletreff i sør i år og? siste to åra har vi jo hatt dette tett opp under jul men da har det vært mange som ikke kan pga innspurt på jakta og famile.

 

så i år flytter vi det litt. mitt forslag er da ondag 25 november på Sanden mat & vinhus i Lillesand ved å legge det til lillesand fremfor kristiansand så vil vi inkludere flere av kammerets brukere og med den nye veien er det jo kort vei for veldig mange.

 

dersom noen har andre forslag bør disse komme ganske fort..

 

fint om du melder deg på i tråden for "juletreff i sør" så jeg vet ca hvor mange som kommer, greit når jeg skal bestille plass. hør gjerne med andre som ikke er med på kammeret men som burde vært det (rekrutere nye brukere). spre det gjerne på pm til folk du kjenner at de bør ta en kikk på den tråden så vi får samlet flest mulig.

 

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=11508&st=0&sk=t&sd=a

 

 

 

 

sånt, det var dagens reklame.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vik93 skrev:

Sitter dere fortsatt uten bane?

 

Ja, vi har ikke fått noe skikkelig baneanlegg opp å gå enda. Vi i styret på SBSK

( Sørlandets Benkskytter Klubb ), jobber med flere alternativer. Vi skal ha et styremøte i dag hvor vi skal se på videre fremdrift.

 

Vi kommer ut med mer info når et anlegg er oppe å går.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn!

 

Vi er en klubb som ligger under NBSF, men for å gjøre en lang historie kort, så forsvant Gjøvdal etter klubben ble igangsatt. Vi hadde da forhåpninger at dette ville bli vårt skyte anlegg, men den gang ei.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mye poeng dersom det blir en klubb uten bane

Nå er det vel slik at vi må være en (litt mer aktiv) klubb for å klare å skaffe oss en bane - det jobbes litt i kulissene også. MEn skytternorge er konservativt, veldig konservativt. "hva skal dere med de stjernekikkertene?"

 

Bare så det er sagt: alle som disponerer en bane de kan tenke seg å leie ut mer eller mindre regelmessig må ta kontakt...

 

På siden av det så er jo mange av oss medlemmer i diverse skytterlag, så det er ingenting i veien for at f.eks vi som sokner til Krs. skal ha samlinger på Grotjønn i vanlig treningstid der. Klubben heter jo Sørlandets Benkeskyttere, så det er ikke gitt at vi MÅ skyte på langt hold. Det finnes jo noe som heter BR 50, og som skytes med .22LR

 

Min egen interesse ligger vel nære å få dratt igang en "F-class", og da kunne en vurdere å starte med en "F22", som en godt kan skyte på en vanlig bane - @100-200-300m. Noen har også snakket om stevner i andre former også. Jeg tror det henger på at de fleste ennå går og håper at andre skal få til noe, men på et tidspunkt må en gjøre noe sjøl.

 

Klubbsamlinger / kaffe og erfarings/meningsutveksling har også blitt foreslått,

 

Det er (litt) tidlig å gi opp enda.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22, ja jeg var med og skjøt noen ganger på Gjøvdalbanen. Det var kjempegøy! Blir gjerne med om det blir noe annet som skjer M67, for eksempel BR50 lignende greier. Jeg for min del er aktiv (og i styre og stell) i litt for mange organisasjoner. Så jeg blir gjerne medlem dersom noen stabler en organisasjon på bena, men jeg blir ikke med å være initiativtaker/dra dette i gang.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Langholds og benkeskyttere på sørlandet (Vi er 17 medlemmer pt).

 

Sørlandets Benkeskytterklubb (SBSK) har hatt styremøte i dag og følgende er da tatt opp og vedtatt:

 

Vi ønsker å avholde et medlemsmøte 28.04.2010 kl 1900 på Kjevik FLO Forsyning, Eplehagen, detaljert veibeskrivelse blir publisert snart. Vi ønsker alle medlemmer samt alle dere som sitter på gjerdet og venter på litt langholds/benke action velkommen. Vi vil da diskutere klubbens foremål samt komme med en del info om fremtidige mål. Dere er også selvfølgelig velkomne til å stille spørsmål og komme med forslag/meninger. Vel møtt.

 

Det er ellers blitt vedtatt at SBSK innen 15.Juni 2010 skal avholde et åpent F-Class klubbstevne i klassene .22lr og grov. Dette vil etter sigende bli avholdt på Grotjønnbanen i Kr.sand. Detaljert info vedr. dette vil komme snart.

 

Spre det gode budskap ;-)

 

Vennlig hilsen

 

cesandberg – sekretær SBSK.

Link to comment
Share on other sites

Stevnet kommer til å være et slags introduksjonstevne for sporten på sørlandet, med lav terskel som det nevnes her, det kan nok skytes med det meste som sier pang. Planen er også å se om en kan få grillet litt i etterkant av stevnet for å ha det litt sosialt.

 

Det vil komme endel mer detaljert info om møtet og stevnet i de nærmeste dagene, still gjerne spørsmål her så kan vi svare så godt det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ole skrev:

hva er ett "F-Class klubbstevne " ? hva greit nok det er Br så det er samling enn er ute etter... men tenker på våpen, utstyr etc? skytes det sittende eller liggende?

 

Her er det ikke samlingen som teller, men poengsummen som summeres. Når det gjelder våpen, så kan du mer eller mindre ta med det du ønsker.

Dette vil være liggende skyting, og du kan selv velge om du vil bruke støtte eller tofot.

Vi ønsker dette skal være et litt uformelt stevne, og satser mer på å bli kjent med hverandre og ha det gøy.

 

Skal selv ta med 6.5x47 rifla.

 

Vi vil komme ut med mer info. Møt opp på klubbmøte 28/4, så blir det mer info.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

hva er ett "F-Class klubbstevne " ? hva greit nok det er Br så det er samling enn er ute etter... men tenker på våpen, utstyr etc? skytes det sittende eller liggende?

Vi driver og undersøker hva som ligger i F-class reglene rundt om kring i verden. Det som er på det rene er stort sett:

 

- Det skytes på lengst mulig hold, normalt minst 300m, oftest 600-1000 yards, enkelte steder brukes opp til 1200 yards. Ofte skyter en f.eks. 20 skudd å hver av 3 hold. 20 minutter er vanlig skytetid for 20 skudd - "slow fire", Her vil nok brekke det opp i 4x5 skudd på 5 minutter hver f.eks. evt. to runder?

- Våpen er normalt "Any rifle", "Any Sights", med std. sikkerhetsbestemmelser - vi vil høyst sannsynlig kjøre DFS sine sikkerhetsregler, I utlandet er det vanlig med maks. kaliber .35 og forbud mot "muzzle devices", her blir det lov med alt slikt, brems, demper, .458 om du vil (banen er godkjent opp til 12,7x99), kommer det 7-8stk med 338LM og brems så får de ligge tett sammen under et lavt tak....

- Det er fri stilling, dvs. de fleste skyter liggende - vil du stå så kan du det. Tofot, frontrest, bakrest, sandposer etc. er lov, juryen er ute på om det blir lov å bringe inn egen benk - men jeg tviler litt.

- Amerikanerne har std. skiver til de lange holdene, typisk er 10er 1moa, @ 1000yds, her ser jeg for meg at vi bruker ISSFs 50m skive. Den er 15cm i diameter og 10eren er 10.4mm. Jeg vet noen vil synes den er alt for stor, men skal jo prøve å få med oss noen også her (Fyller mer enn en så blir det omskyting på egg på 200m med .22LR :wink: ) Det er en innerring der som er nokså liten også, 5mm ellernoe

 

- Mest sannsynlig blir dette stevnet på 100m, for å få det avholdt snarest, så vi vil antakelig skyte 1 skudd i hver av 5 skiver, og så anvise. Nytter ikke med 5 skudd i samme skive @100m, håper jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Minner om medlemsmøte 28.04.2010, her er en veibeskrivelse til lokalitetene:

 

 

1. Utgangspunktet er veien mot Kjevik lufthavn

2. Når dere passerer veien inn til Kjevik millitær leir ( dere ser et fly på

gressplenen på høyre side )

Kjør forbi denne.

3. Dere passerer en hangar på høyre side med lysgrønne dører ca. 2-300 m

forbi flyet.

4. Første vei inn til høyre etter denne hangaren. ( skilt inn til

Flo/forsyning og eplehagen )

5. Kjør opp bratt bakke som er rett frem.

6. På toppen av bakken så kjører dere hardt til venstre ( dere ser her en

gul murbygning m/ grønne konteinere )

7. Kjør til enden av dette bygget og parker på baksiden av bygget

8. Ved inngangen er det en trebenk, og det vil stå en grønn Opel Zintra bil

ved inngangen.

 

Håper dette skulle være en grei beskrivelse. Vel møt!

Link to comment
Share on other sites

noen som kan fortelle hvor mange og hvilke gonger som henger igjen på gjøvdal? har fått litt sprikende tall fra 4 til 7 som skal være igjen.

 

dersom du var med å tok ned, hvilke tok du ned? eneste jeg vet er at den på 630m er tatt ned....

 

har planer om å opp dit på dagtid å onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Vet at MM her på forumet var med å ta ned gongene, sako trg har fått med seg noen hjem (han påsto med våpen i hånd at de var hans :lol: )

ellers så skal jeg og sako trg innom og hente resten av de som er tatt ned fra gjøvdal, rett før vi reiser til medl.møte. Da har vi en status på dette på medl.møte.

 

Mener på at den ene gongen på 275m venstre lå under snøen da de ble hentet, den kan ligge der enda.

Link to comment
Share on other sites

hmm... oaky..

 

noen som tør å hente opp ett av bildene her med alle gongen på og si hvilke de vet er hentet eller ikke hentet? at der er en på 275 som var under snø er notert...

reiser opp onsdag når guttungen er levert i bhg. tar med kikkert i håp om å se noe fra standplass, men dersom noen er falt ned så har jeg null garanti for at jeg finner de med mindre det er gonger som jeg vet at skal være der.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan telle fra disse bildene hadde vi totalt 16 gonger der oppe.

Gjvdal100mstpl.jpg

 

Gjvdal300mstpl.jpg

 

Ene hadde jeg med og tok med ned igjen.

IMG_2448.jpg

 

Og ene på 300m var noe vanlig stål og ligger bak 300m gjennomhullet.

08082009002.jpg

 

14 gonger, 11 er hentet, så tre igjen.

Er ganske sikker på at vi renska 300m sida, og at vi sparte 275, men så kom storvilt-gutta, da mangler en oppi lia et sted..

 

Sukk

IMG_1926.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært å hentet resten av gongene... 4 stk, en på 585(nest lengste holdet vi hadde) en på 275 og 2 stk som vel hang på rundt 400 ganske langt til venstre.. ellers så var alt annet borte, var å sjekket alle bokkene/stativene vi hadde der. Håper alle gongen er kommet på plass nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

SBSK ( Sørlandets Benk Skytter Klubb ) vil den 26/6-10 Kl.10-15 avholde en uhøytidlig skytekonkurranse på Grotjønn skytterlag.

Konkurransen vil bli avholdt på 100 m banen.

 

Det blir 2 klasser:

- Kal.22

- Fritt kaliber

 

Konkurransen vil bli poengskyting.

 

Antall skudd totalt vil bli 30 stk for hele konkurransen + 2x3 skudd kontroll innskytning.

Bruk av tofot eller skytestand tillatt. Hver enkelt må ordne med dette selv, da det kun er 2 skytebenker på skytebanen.

 

Etter stevnet er over, så vil det bli avholdt et årsmøte i klubben, og sosialt samvær med grilling. Hver enkelt mann tar med seg grillmat og drikke for sitt behov, så bidrar vi med grillkull og grill.

 

Konkurransen er åpen for klubbens medlemmer, og andre som kunne tenke seg å se hva vi driver på med.

 

Påmeldingsavgiften er på Kr.150,- pr. person, og vil bli innkrevd på skytebanen.

 

Hvis du ønsker å bli med, så send en forhåndspåmelding til:

carl@elektrosor.no

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde:

- Navn

- Kaliber

- Om du bruker rekylbrems på våpenet

- Bruk av tofot/ skytestand eller om du ønsker å skyte fra benk

 

Her er stedsbeskrivelsen.

http://kart.gulesider.no/m/pwqyS

http://kart.gulesider.no/m/pwqSq

 

Vel møt folkens. :)

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...