Jump to content

Tiur! Er det godt?


motordude

Recommended Posts

Snodig spørsmål dette her, men hvordan smaker tiur? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ønsker å skyte noe jeg ikke kommer til å ete. Jeg spiste rype for noen år siden, og den hadde ikke hengt, så den smakte pyton. Er tiur i samme gata smaksmessig?

Link to comment
Share on other sites

Tiur er fantastisk.. rype er fantastisk.. som en tommelfinger regel, så er alt du kan legge ned i skog og fjell fortreffelig på smak servert på riktig måte ;)

De blir ikke fòret opp kun for å vokse så kjapt som mulig slik som frysediskens alternativer, det merkes når man kan klappe seg mett på magen etter halvparten så mye kjøtt.

 

(Vil anta tiur under tiurleiken er någet drøy i smaken, men det er jo ikke en tid av året med kruttrøyk i lufta uansett)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...] Tiur smaker veldig bra!!! Burde absolutt prøves!!

 

Selvfølgelig forutsatt at man er i stand til å sette pris på nye smaker. Er 'grandis med ketchup' det eneste man synes er 'skikkelig godt' og man gjerne peller av paprikaen også. Da er det nok best å la pippippene være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Tiur har en utpreget viltsmak. En del (inkl. meg selv) synes det er helt nydelig, mens en del synes den blir litt vel kraftig. Smaken er ikke helt ulik rype, så hvis du ikke liker rype er vel risken stor for at du heller ikke vil like tiur.

.

Jeg spiste rype for noen år siden, og den hadde ikke hengt, så den smakte pyton.

At rypa ikke har hengt gjør antakelig ikke så stor forskjell på smaken, i tilfelle blir smaken kraftigere ved henging. Den vil derimot bli (enda) mørere ved henging.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke spise tiuren før den er skutt :wink: !

 

Jo da, tiur er god mat, men røya er best! Personlig synes jeg at storfugl smaker best hvis de henger litt kortere enn de anbefalte 40 døgngrader.

 

Det finnes en bok som heter "Det smaker av fugl" (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=107582). Mange fine oppskrifter som jeg har brukt med hell.

Link to comment
Share on other sites

mens en del synes den blir litt vel kraftig

 

Det er jo ikke alle som er like glade i viltsmak, Tiur/storfugl kan smake alt fra nokså mildt til "som å spise granbar", særlig utpå ettervinteren kan de bli nokså ramme i smaken, grensende mot "ikke godt".

De er definitivt best om høsten, da er de noe av det beste som fins.

Så lenge siden jeg spiste tiur nå at nesten er på gråten bare av å tenke på det :(

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil driste meg til et litt flåsete utsagn:

Jeg jakter rype fordi jeg elsker rypekjøtt og jeg jakter skogsfugl fordi jeg elsker skogsfugljakt.

 

Jeg synes ryper er et mye tryggere valg dersom man skal imponere svigermor. Storfugl kan man være uheldig å mislykkes med. Jeg presterte å mislykkes totalt med en røy i høst. Den døde i skuddet og hang sine døgndrader, men like forbanna ble det respatex med furunålsmak.

 

Jeg synes det er fint å bruke storfugl av årets produksjon til tradisjonell middag, og speke bryststykkene av eldre fugl.

 

Mitt svar til trådstarter er:

Ja. Tiur er godt, men det kan være en krevende råvare.

Link to comment
Share on other sites

Tiur smaker balle - om du tilbereder den feil. Akkurat som rype, rådyr, and og alt annet vilt. Hvis du har fått en rype som ikke smakte godt, er det enten fordi du ikke er glad i viltsmak - og da liker du heller ikke tiur - eller så er det fordi fuglen var for mye stekt. Et velhengt, rosastekt rypebryst er en mør og velsmakende delikatesse, mens et overstekt (eller- gud forby- kokt) rypebryst leder tankene mot gamle tøfler med leversmak. Slik er det med tiur også. Men, som Guttapåskauen skriver, en gammel tiur kan kanskje bli noe av en utfording.

Link to comment
Share on other sites

Hei motordude! Hvorfor spør du? Har du kjørt på en tiur du ikke tør å smake på :lol:

 

Jeg synes også rypa er skarpere i smaken enn tiur. Jeg har etterhvert begynt å koke rypebrystene i sausen istedet for å koke kraft til sausen. På denne måten får sausen litt viltsmak, og rypa blir mildere. Til og med kjærringa eter rype nå. Skal du imidlertid gjøre dette med tiur, m,å du finne fram STOR-gryta :D

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange meninger, jeg er ikke Gordon Ramsey, men får det meste av vilt til og bli godt, men har ikke draget på tiuren.. De jeg skyter selger jeg enten til bekjente eller så har jeg laget gryte av de fra tid til annen/ kokt lapskaus (får vel så hatten passer av dere tiur fantaster nå)

Men en godt voksen tiuer er 4-500 kr så hvis den er pen selger jeg den. Må nesten bare smake selv og prøve deg frem litt, finner sikkert mange gode oppskrifter på google.. Lykke til med middagen, men det er ikke bare bare og skyte en tiur...

Mange som aldri får den gleden i løpet av livet...

Blir det samme som og diskutere om bever er godt, jeg liker bever, men mange andre som ikke gjør det..

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Balle har jeg heldigvis ikke smakt, men jeg har god fantasi.

Jeg har en eneste gang smakt rype som smakte omtrent som noen mislykkede levergryter jeg fikk som barn. Det rypebrystet hadde en kompis plukka opp i en frysedisk på et supermarked, og det var helt ubrukelig. Seigt og ganske vondt.

Levergryter kan forøvrig være meget bra, men kan også sikkert smake tilnærmet balle.

 

Jeg har ingenting høyere opp på lista en storfugl. Det er best!

Minner meg forresten om at det er på tide å få spist den tiurkyllingen som ligger i fryser’n. :wink:

 

Hm, når jeg tenker meg om så har jeg vel faktisk smakt balle. Islandske værballer skyllet ned med Svartadaudir. Jeg tror man skal være meget uheldig om man klarer å få en tiur til å smake så jævlig, jeg tviler faktisk på om det er mulig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Okey, her kan jeg legge til noe.

 

Skal ikke kuppe tråden, men den passet ganske godt inn her.

 

Røy : Villtsmaket er på si plass! Fargen på kjøttet er mørkt!

Tiur : Smaker neste over hode ikke villt! Kjøtt farge : HVITT

 

Men her kommer spørsmålet mitt :

 

Hvordan kan det være så innihelve*** stor forskjell på hunnfuglen og hannfuglen??!

Alså det er som å spise kylling i forhold til vannbøffel!!

Jeg mener begge deler smaker utmerket, men forskjellen er så enorm.

 

Er det noen som har noe forklaring på dette?

Har lenge lurt på det

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg egentlig har noen anelse: testosteron vs østrogen?

 

Har opplevd det sammel selv en gang. Da hadde vi ei røy og en tiur som skulle bli middag. Røya var en godt voksen fugl som i tillegg hadde vært fryst. Tiuren var en årskylling som akkurat var ferdighengt. Mulig det er lettere å skyte gamle røyer enn gamle tiurer.

Link to comment
Share on other sites

Har bare spist (og skutt) tiur en gang. den var selvskutt og det var ganske tidlig i karrieren ca. ti år siden. da var det bestemor som tilberedet den og jeg syns det smakte kjempe godt. desverre er det lite tiur her i området så det er skjelden vare for å si det sånn :(

 

Dette blir vel som å banne i kirka, men det er mange som legger vilt kjøttet i melk kansje natta over eller noen timer (i kjøleskapet selvfølgelig :wink: ) dette skal ta bort en del av den kraftigste viltsmaken, det kan jo være noe å prøve hvis du ikke er så glad i den.

Link to comment
Share on other sites

Røy : Villtsmaket er på si plass! Fargen på kjøttet er mørkt!

Tiur : Smaker neste over hode ikke villt! Kjøtt farge : HVITT

 

Liker ikke jerpe heller du da?

Har spist meg gjennom mye av den norske faunaen, og rangerer den på topp blant de med vinger. De som holder igjen skuddet i frykt for å havne i kategorien 'jerpe jeger' bør prøve en bit av denne ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om trådstarter spør spesifikt etter Tiur så vil jeg bare understreke det Morgan Kane sier.....

 

De som ikke spist Jerpe har noe tilgode......og bør absolutt ikke holde igjen skuddet når en slik er på vingene. :D

Link to comment
Share on other sites

Jerpa er dessuten en god del enklere å komme til livs, enn tiur :wink: Prøv jerpepipe, en kamerat har lokket inn mange. Den minste fuglesteika jeg har spist var Enkeltbekkasin, veldig god, men du trenger maaange for å bli mett :oops:

 

Kjøtt farge : HVITT

 

 

Tiur har vel både rødt og hvitt kjøtt, det hvite innerst i bryststykket. Sagnet sier at Jerpa var den største skogsfuglen, men av en eller annen grunn ble den krympet, og de andre skogsfuglene fikk litt av det hvite kjøttet. Men vingeslagene og bråkete oppflukt glemte vedkommende magiker å ta fra jerpa.

 

Hengetid og kokke tror jeg har mye å si på hvordan middagen blir :D

 

Sorry OT, mvh jerpefanatiker`n :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om smak, synes jeg man ikke kan ta hensyn til servering eller tilberedning, men at man kun steker og smaker.

Generelt sett synes jeg de minste fuglene smaker best.

Det blir som å sammenligne kylling og kalkun. Kalkun blir alt for tørt for min del.

 

På samme måte havner due over tiur på min smaksskala.

Forøvrig er det en fugl som skiller seg ut, og som havner helt på topp.

Det er tidlig skutt orrhøne.

Jeg synes orrhøne har forskjellig smak til forskjellige tider på året.

Jeg antar at dette har med den føden hun tar til seg mens hun går sammen med kullet.

Om dette også stemmer på røy, har jeg spist for lite røy til å uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Kalkun blir alt for tørt for min del.

Det er vel fordi du ikke tar hensyn til tilberedning, stek den riktig og den er så saftig at.. At den nesten ikke smaker noe som helst er en annen sak - At due er høyt på smakstoppen er jeg enig i, sammen med vaktel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...