Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg ser etter et nytt avtrekk til min Parker Hale Classic 81, 7mm. Rem.Mag. Jeg har sett litt på Mauser avtrekkere hos Midway, men finner ikke noe som ligner. Det jeg lurer på er om Zastava avtrekkere er noe lignende? Er det noen med Zastava som har sett avtrekkeren sin under stokken? Andre forslag?

normal_Avtr_H.JPG

normal_Avtr_V.JPG

normal_Parker_-Hale_R.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg hadde en stund en mauser med en løpsmontert Aimpoint comp4. Et artig setup. Dotten på aimpoint comp er 7-10 moa stor, det vil si så stor at du ikke ser svarten på 100m Dette problemet får du jo ikke med aimpoint micro. Fungerte fint til å skyte på Hjort, elg og villsvin blink på 100. Alt annet ble litt lite. Personlig synes jeg at 1-4x24 typer kikkerter er mer alsidig, men det er jo ikke det du spør om...

Link to comment
Share on other sites

Hei.Har en meget pen original Oberndorf Mauser model M helstokk laget i 1913 i cal. 8/57 J.Hvor mye kan den ca./+/- være verdt.Meget takknemmelig for alle svar.

Vannskelig å si..kommer litt an på stand selvfølgelig,og om du finner rett kjøper.Men dette er vel ikke den mest vanlige modellen,har selv en B modell fra 1931.Legg inn et bilde hvis du har,alltid gøy å se sånne gamle fine børser :-)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kjenner i gjenn denne mauseren ?

 

FINN-kode: 56087318

 

Selv trur jeg det er en Kongsberg ombygd mauser , selger påstår at den tilhørte en tysk offiser som hadde den som sit private jaktvåpen.

Har aldri hørt om sivile mausere med 33/40 stempel.

 

selger sier også:

På venstre side av låskassen står stemplet GWF.E. Dette betyr vel at den er produsert i Erfurt. Litt foran dette er det et fuglestempel, men det ligner ikke på den vanlige tyske. Jeg vet ikke om det betyr noe, men VÅPENJOURNALEN hadde en artikkel og bilde av en Mauser som så helt lik ut, men med brukket kolbe. Her blir det sagt noe om at den var så sjelden at den egentlig ikke finnes

 

Så er dette en sivil mauser ? Har heller aldri hørt om sivile mausere i 6,5x55 men har vært borti 6,5x68

 

Noen som sitter med kunnskap ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenkte å puste litt nytt liv i tråden.

 

Har nylig kjøpt ein gammal mauser, ville ha ein som var i mest mulig orginal stand (måtte ta til takke med HV-mausern i 30-06). Men er fornøyd med kjøpet.

 

Har lyst til å bruke den til jakt, men vil helst la den være så orginal som mulig. At eg ikkje kommer unna hol i låskassa for kikkertmontasjen er eg klar over, men tenkte mest på hevearm og slikt.

 

Har sett på Leopold STD montasje i Super high. Kikkerten eg vil ha på er ein 3-9x32 med 1" rør.

 

her er link til ringene og basene: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=802

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=793

Så spørsmålet mitt er er det nokk med desse montasjene?

 

Her er ett bilde av den, har testvis lagt kikkerten ved sia av den

11004359_1057558590927778_1137124118_n.jpg?oh=10d54b92ab9b3c2c4dda57a1ac02d279&oe=550CA8D5&__gda__=1426881121_fedda908e2325dddb15274a7bf0b6aaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Spurte på tråden tidligere om fjerning av jernsiktet bak på Mauser m98(Takk for gode svar).

Det gikk som smurt med biltema blåselampe og litt tolmodighet.

 

-Festet løpet forsiktig i skrustikke. Hadde godt med filler imellom så det ikke skulle få sår og skraper

-Blåste rett på det med vel 20 cm avstand med jevne bevegelser for å ikke overhete feil plass.

-Akkurat idet sølvet piplet ut smalt jeg til det i bakkant av siktet og det skvatt av!

-Varmet litt på sølvrestene som var igjen og skrapte de av med en papp bit.

 

Eneste problemet med jobben var i etterkant, hvor jeg fikk et alvorlig tilfelle av DIY dilla, masse unødvendige oppgraderinger og tusenlapper som fikk bein å gå på. Fastlegen har nå diagnostisert meg med

" :shock: mausersyken :shock: " Bilder av symptomer følger:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_image~2.jpg

Duracote på løp og kasse

Leupold stål montasjer(børsemaker)

Kvartsikring(timney?)

Justerbart avtrekk (timney sportman)

14/1 gjenger(børsemaker)

Hausken demper

Boyds thumbhole hunter stokk

Løst magasin(måtte tilpasses en god del)

Mauser logo på buttplate(ikke montert, tips taes imot)

Beddet med biltema epoxy

Plakat fra E-bay(ja, jeg vet jeg er syk)

 

Ligger flere bilder av bl.a. magasin på kammer galleriet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sluttstykket (venstre på bildene) til den ene Mauseren ( 6,5x55 ) fører ikke patronen inn til kammeret/ griper ikke tak i den. Klarer ikke å presse hevarmen ned.

Prøvde med et annet sluttstykke (308w) og det går helt fint.

Jeg ser en forskjell på de to: 308w (velbrukt) sluttstykket har en større åpning der hvor patronen skal sitte fast. Det er en klo som griper fast og spørsmålet er hvordan man skal lage den åpningen større slik at patronen passer inn.

Kjøpte våpenet uten å prøve, men sluttstykket og løp er nytt så det bør vel bli bra etterhvert.

 

normal_IMG_4756.JPG

 

normal_IMG_4757.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er en del forskjell på kraften man må bruke for å sette patronen i det nye sluttstykket vs den gamle. Og den mater ikke så greit på 6,5`n.

Når jeg setter sluttstykket på 308 mauseren så fungerer det helt greit. Og det gamle sluttstykket fungerer helt greit på 6,5´n, kanskje man bare skal bytte?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Spørsmål til dere som har peiling og/eller har kjøpt stokk til HV-mauser hos Boyds:

 

Hvilke menyvalg må eg velge?

 

Make = Mauser (denne er jo grei)

 

Model = 98 ? eller 98K CUP PLATE ? eller 98K FLAT PLATE ??

 

Action = og hva velger eg her? Eg har Kongsberg løp kamret i 30-06 SPRG. Er vel et slikt trappet løp eller hva det kalles?!?

 

MEGET takknemlig for sikre svar på hva eg MÅ velge for at stokken vil passe min rifle

 

:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Cupped plate går litt inn over stokken, som en sko.

Flat plate er som en plate på enden av kolben. Om du vil bruke kolbekappen du allerede har må du velge samme type.

 

Velger du bare "98" får du ikke kjøpe en av de originalt utseende 98-stokkene. Da får du en sporter/pro varmint stokk.

Om du vil ha en ny stokk som ser ut som en HV-stokk velger du enten cupped eller flat som nevnt over. Ellers velger du bare "98"

 

Velg Bolt Action Large Ring Military Barrel om du har trappet "original" pipe.

 

Du må forresten regne med litt tilpassing, men det er god plass i kanalen til å pusse ut litt om det trengs.

Tenk også på at du ikke får med overtreet som den 98'en har.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Scarrow, da er eg mye klokere mht hvordan velge stokk.

 

Blir nok ikkje noen original militærstokk på denne, tenkte på enten en classic eller en featherweight tommelhull stokk.

Men desse ligger på 129 dollar, blir det et problem å få sendt da?

Forstod det slik på noen, at kjøpesummen måtte være under 100 dollar?

 

Er forresten tommelhull stokken å anbefale, mht passform til høyrehånda? Har vel middels store never, bruker str. 11 i hansker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpesummen må være under $100. Frakt teller ikke.

 

Jeg kjøpte en Prairie Hunter (unfinished) fra Boyds til en M98, og den er super til jaktbruk. Enkel og grei, passelig til en gjennomsnittlig norsk mann. Man kan kanskje ha kolbeforhøyer på den, som de fleste stokker for M98 bør ha, men ellers bra. Den anbefaler jeg lett.

 

Jeg er glad i tommelhullstokker, og hadde en Boyds Ross Thumbhole på en Howa. Passer godt i mine relativt normale hender (str 10). Denne har også problemet at den blir lav til en M98 med kikkert, og er litt vanskeligere å lage kolbeforhøyer på.

Link to comment
Share on other sites

Ok, den er grei. Da må eg sikte meg inn på en av de stokkene til $99.

 

Hva er forskjellen på "unfinished" og "finished"? Lakkerte og ulakkerte eller noe sånt? Eller går det på bearbeidingen av selve stokken?

 

Hvordan syntes du tyngden ble med denne Prairie-stokken kontra den originale tyske militærstokken?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nylig blitt Mauser-mann, kjøpte en Mauser M12 Extreme i kaliber .308w, med en Swarovski Z4i 2.5-10x56.

Har ikke fått skutt den inn enda, men det virker som en skikkelig solid og god børse!

Håper dette kan bli en allsidig rigg som vil gi glede i mange år.

 

Tenker å montere lyddemper på sikt. Noen tanker om løpslengde på denne? Vil helst ikke ha det så kort at blir avhengig av å ha demperen påmontert, vil kunne bruke våpenet uten lyddemper også.

Link to comment
Share on other sites

god kveld godt folk :D

 

som helt ny når det gjelder rifle og optik/montasje så lurer jeg på om 11mm montasje holder for en mauser i 6,5x55? eller blir det for svakt?

 

har sidemontasje av denne typen: http://www.rsmscope.com/detail/k98-03.htm som er to-delt i en skinne på bunn og kikkert ringene på toppdel. skinna er i dovetail utforming og 12mm på toppen. så jeg tenker noe ala denne :http://www.ebay.com/itm/One-Piece-High-Profile-30mm-Torch-Rifle-Scope-Dual-Ring-Mount-11mm-Dovetail-Rail-/121676466729?hash=item1c547b8a29

for å kunne montere 30mm rør.

 

noen som har noen tanker?

 

på forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...