Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Men du kan kanskje tenke deg at en hard yte rundt et gitt materiale vil øke stivheten
Nå har herdet stål og bløtt jern samme emodul, ca 200GPa, så om egget var av jern, med knallhard stålskall, ville det ikke bli stivere.

 

En ting jeg kan tenke meg, er at ved å bare herde overflaten, blir det introdusert spenninger i materialet. Forspenning øker stivheten.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, jeg har nok beveget meg inn i et område som er ditt fag, eller grenser til det. Men jeg har alltid gjort den erfaring at en herdet spiker er vanskelgere å krøke enn en bløt, uherdet en av samme legering. Og ved kjapp lesing på emodul og slikt, forstår jeg at dette begrep kun er anvendelig på materialer som går tilbake til sin opprinnelige form ved belastning. Det gjør ikke en uherdet stålbit, eller en låskasse for den del. Den vil oppføre seg plastisk.

 

Dette med spenninger kan nok så være, det er mere enn imponerende at de gamle klarte å herde den usymmetriske Krag-kassa uten at den slo seg, i allefall med lite vrak og utlegg. Men en gjennomherdet kasse med den tids materiale og teknologi ville bli en håndgranat, slå sprekker ved belastning.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har alltid gjort den erfaring at en herdet spiker er vanskelgere å krøke enn en bløt
Ja, det er dette som forvirrer de fleste. Men om du bøyter spikrene ikke lengre enn at de elastisk spretter tilbake til utgangspunktet, trengs det like stor kraft for like stor utbøying for begge.

 

Og ved kjapp lesing på emodul og slikt, forstår jeg at dette begrep kun er anvendelig på materialer som går tilbake til sin opprinnelige form ved belastning.
Nei, emodul er anvendelig på alle materialer, det er forholdet mellom spenning og tøyning. Selv uherdet stål må belastes en del, før man kommer over flytegrensa og blir plastisk deformert.

 

det er mere enn imponerende at de gamle klarte å herde den usymmetriske Krag-kassa uten at den slo seg
Ja, det er imponerende.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest og lest. Beklager "belæringen" og biter i det sure eplet. "Det har jeg gjort mange ganger", sa Winston Churchill,- " og det har alltid vært sunn og næringsrik kost." Slik også for meg.

Men likevel, - ( er det ikke praktisk empiri det heter ), jeg mener at godt herdete kasset gir bedre presisjon. Kan det tenkes at ei M98 kasse, nesten tvers av på midten, grunnet ladeklipsutsparingen, kan svikte. Eksempelvis, ei tung 19 mm frittsvingende pipe vil jo bevirke at låskassa står i bue ? Lik en redd katt mellom skruene ? For skarpskyttergevær, jeg fremmet i sin tid et forslag om en tredje skrue i hølet der bolten for underbeslaget er plasert. Med ei påloddet vorte med gjenger, eller anløpning og gjenger i selve kassa. Ellers noterte jeg at ei pipe som hvilte forsiktig mot framskjeftet ga bedre presisjon enn den frittsvingende. Kan gjelde for mange våpen. Det har noe med fingeren på gitarstrengen å gjøre. Demper svingninger. Men ikke noe å anbefale for treskjefter til jaktbruk. De har lett for å "slå" seg. Da får en heller leve med kortstokk- og ikke frimerkepresisjon. For M98.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er meget viktig i mine øyene er å få sett på toppen av denne "Huelsenbruecke" (beklager, mangler det norske ord) ikke siden. På toppen finner du koden (produsent) og et årstall (produksjonsdato).

Link to comment
Share on other sites

Strippet låskasse heter på tysk Schlosshülse. En kan vel da slutte at Hülsenbrücke er "Låskassebro" . Og det er den bakre brua på M98. Fremre del, med stemplene er Hülsenkopf, altså låskassehode. Så låskassering er nok et greit navn på norsk. På nynorsk snakker vi jo om "small ring" og "large ring" M98 actions. Sluttstykke heter Kammer på tysk. Derav "Kammerstengel" for hevarm. Komplett kasse kalles "System". Det kan også være med innskrudd pipe.

 

Husk at tyske substantiver skrives med stor forbokstav.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for hjelpen jeg fikk av flere her angående rett norsk terminologi! :D Det har vært veldig nyttig for meg. Jeg mente opprinnelig så klart den "Huelsenkopf", men i fart ... Denne kan jeg altså kalle for låskassehodet. Eller også som låskassering, korrekt? Personlig vil jeg bruke låskassehodet for "Huelsenkopf", fordi det virker mest logisk for meg. Siden da finnes mer enn nok korrekte ord både på norsk og tysk for å beskrive tekniske deler eller også sammenheng, nekter jeg blankt å bruke anglisert slang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har nettopp overtatt det som ser ut som en M98 fra et dødsbo.

I våpenkortet er den registrert som Mauser. Jeg finner ikke andre stempel på den enn våpennummeret samt noe som er delvis skjult under fremre kikkertbase.

Er det noen som klarer å tyde noe av dette?

 

b0c5bHZD.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her er min, M98 med custom (og fryktelig kort) stokk i flammebjørk. Matchløp for stabilitet, dårlig beddet.

6,5x55 med Bushnell 3-9x40 type billig. Umulig å finne rekylkappe til så liten stokk, så satt på kondom istedet.

Ga totalt 3500,- men det var med en eske skudd, reim, koffert, slings og en rabattavtale på demper og gjenging.

Børsa er enten fra Sparbu eller fra politiauksjon i Sverige, så gud veit hva den har vært med på.

Er byttet til ny sikring, samt at noen har kappet og slipt litt ved sleiden for å få sluttstykket til å passe. Ser ikke bra ut, men såpass med gods igjen at det er forsvarlig.

Rekyl som ville helvete, brems er på ønskelista til jul.

k2Ejml.jpg

 

Børsa går helt fantastisk, ingen problem å treffe nysgjerrige rådyr.

Ikke den minste anelse hvor mange skudd som har gått gjennom denne. Jaja, billig billig.

872TyJ.jpg

 

Har du info om denne som en fersking kan ha bruk for så skriv! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror det kan være sum av flere ting. Kort stokk gjør at armene ikke tar av for særlig mye av støtet, beddinga er sketchy og skulle vært ordnet, veldig metallisk drønn ved skuddløsning. Har skutt snillere bøsser i 30-06. Skal sies at det bedret seg markant etter en grundig børst med bronsekost og cleaner i løpet. Vekt finnes ikke i huset, men skal få gjort noe med bedding og lagt inn ei pute ekstra i kappa så finner jeg forhåpentligvis løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nøyaktig samme gjenger! Heym? Nei, Heym er noe dritt ... Gud i verden. :mrgreen: Heym er en av de mest seriøse og anerkjente produsenter av bolt - rifler og brekkvåpen i Europa, og en av de veldig få som lager sine egne (veldig gode) løp.

Brotsjer opp til 300WM? Da er det viktig å få vite hvilken patron din Zastava M70 er kamret for i nåtiden.

Link to comment
Share on other sites

Kom over en Jugoslav M 24 i fjor som jeg kappa løpet på, monterte demper, bøyde sluttstykke og monterte kikkert på. Veit ikke hvorfor jeg kjøpte denne, men det var vel et innfall..... Kaliberet var 7,92 og det var vel hovedgrunn til at eg kjøpte børsa, fikk den og VELDIG billig. Hadde den inne hos børsemaker før eg begynte på prosjektet, tilbake meldinga eg fikk var at løpet var så godt som nytt. Eg har brukt børsa nå i høst og har skutt flere hjort og rådyr med den og er kjempefornøyd med børsa ! Har ikke skifta stokk ennå, men har kjøpt en laminatstokk fra Boyds som skal på etter hvert, orginalstokken som står på er noe tungt ræl og er sikket en del på. Skifter stokk nå i vinter, må bare gjøre unna villsvinjakta jan før eg begynner. Da skal base til baksiktet også fjernes. Har 56 mm kikkert påmontert og det er SÅ VIDT klaring mellom kikkert og base. Var innom en bane i går og testa bare for moro skyld, første gang i benk, skjøt bare 2 skudd, men de satt ser de skulle, samme hull ! Ikke dårlig for ei 90 år gammel børse ! Ammo jeg brukte var hjemmelada med Naturalis kule

Nå har eg ennå en Mauser på hånd, et familiemedl er så gammel at han ikke vil ha våpen i hus lengre, dette er en original politimauser i 7,92. Har ikke sett børsa ennå, men hvis mine mistanker er rette så overtok politiet de korte bergjegerkarabinene. Ulempen med disse er det korte løpet og den bratte riflestigninga, rekylen skal ikke være spesielt snill har eg hørt. Veit ikke hva jag skal gjøre med børsa, noen forslag ? Eg har en glassfiberkolbe liggende som eg kan bruke, men er litt skeptisk med å herpe for mye med børsa, ei slik orginalbørse i god stand har vel litt samlerverdi. Time will show, får få den i hus først så får vi ta det derfra ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På bildet ser det ut som at det er slått låsehakk på begge boltene, det værste du kan ødelegge vil være umbraco hodet og da måtte bore dem av.

Hadde sidemontert på min m98 også, litt annen variant, men den var både sølvloddet og skrudd med loddemasse i gjengene, varmet den og brukte iskaldt verktøy for å løsne sakene :-)

Håper det kan hjelpe :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja Hassel, ser den! Men jeg trur nok Kammeret har flere enn 1 tråd som diskuterer våpen regelverket, og der ikke bare lovligheten ved sivilt eie, men også den svimlende praksis som forvaltes rundt omkring av Politiet.

Nok om det ...

 

En Mauser SR-93 er nok uhyre vanskelig å få kloa i, men veldig interessant.

 

l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvor du vil Chiefen.v-2, men det er ikke første gang...

Har på ingen måte satt meg opp imot Hassel sine ytringer, men vil du dra dette til det uendelige så forslår jeg en ny tråd !!

 

Jeg og vet at "Lovens regler er ufravikelige", både når det gjelder våpen...og her inne...og...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan man fjerner monteringsskinna som sitter på siden på M59F1?

Jeg har prøvd med umbrakonøkkel som tilsynelatende skal passe, men den sitter dønn fast og jeg er redd jeg skal ødelegge gjengene.

 

Det er dette det er snakk om:

 

vzgcJKr.jpg

 

Noen forslag?

 

Denne selger du for 2000.- og så kjøper du en ny for 1000.- samtidig som du slipper å gjøre herverk.. Dette er en orginal sniperrifle. Orginale sniperrifler er aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

På bildet ser det ut som at det er slått låsehakk på begge boltene, det værste du kan ødelegge vil være umbraco hodet og da måtte bore dem av.

Hadde sidemontert på min m98 også, litt annen variant, men den var både sølvloddet og skrudd med loddemasse i gjengene, varmet den og brukte iskaldt verktøy for å løsne sakene :-)

Håper det kan hjelpe :-)

Takk for tips, men jeg endte opp med å la det være og leverte den heller inn til en børsemaker for å gjøre jobben med montere en picatinny-skinne. :)

 

Denne selger du for 2000.- og så kjøper du en ny for 1000.- samtidig som du slipper å gjøre herverk.. Dette er en orginal sniperrifle. Orginale sniperrifler er aldri feil.

Det toget er nok for noen dessverre gått for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Da var enda en Mauser i hus ! Fikk en 33-40 politimauser av et familiemedlem som skulle kvitte seg med hele våpengarderoben. Mauseren er i nydelig stand og ser nesten ubrukt ut. Den skal få lov til å stå i original stand inntil jeg finner en VELDIG god grunn til å bygge den om. Ikke det at jeg ønsker å benytte børsa på skytebanen. Med det korte løpet og originalstokk tipper jeg at rekyl vil være følbar....

Yugo Mauseren er under ombygging. Boydstokken passet som hånd i hanske. Ingen tilpasninger i det hele tatt ! Bedda stokken i dag og da gjenstår bare Duracoat på stålet. Måtte fjerne base til baksiktet. Det kom litt i konflikt med kikkert med 56mm lysåpning. Var grei å få av, bare å varme den opp til jeg kunne se loddetinn boble opp og et par kakk med hammeren var alt som skulle til. Stålet under var såpass stygt at det trengte litt sliping og da er Duracoat god å ha. Har brukt produktet på flere prosjekt nå og er kjempefornøyd. Kaldblånering er selvsagt mye penere, men børsa er et reint bruksvåpen.

Uansett skal jeg vedde på at det ikke er mange som får maken børse ! Flippa ut litt da jeg bestilte stokken og bestilte laminatstokk i rødt, blått og hvitt. Jeg syntes den var så stygg at den måtte jeg bare ha. Vortesvin har noe av samme virkningen på meg (Har 2 montert i stua) Unga så på da jeg satt og pussa stokken og den ble sporenstreks døpt 17. mai børsa til pappa ! Ikke noe dårlig navn det!

Blir spennende å se om den går like bra med ny stokk. Skal uansett bli en lettelse å slippe den gamle blytunge mauserstokken. Jeg hater tunge våpen, spesielt i vestlandslier etter hjorten.

 

Klipp,klipp. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

En G33/40 bygger man ikke om. Hvis behovet er der selger man den til en som vil ha den i orginalstand og kjøper en ferdig ombygd G33/40 i KV-utgave med matchavtrekk, ombygd hevarm og Buelersikring. Pengemessig er dette svært lønnsomt for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...