Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Hei igjen alle. Godt nytt år.

 

Jeg har holdt på med et lite prosjekt i høst. Det var en ny stokk som var litt for mange porer i ,synest jeg. Jeg har jobbet litt med den og den begynner å se bra ut :) Det som plager meg er at etter en tur i skogen så blir stokken matt. Jeg har brukt redroot oil. På dei siste behandlingen har jeg brukt olje og herder og latt det stå i 30-60min, for så gnid det varmt inn i stokken. Men selv om jeg har latt det så i 2 uker å herde, så blir den matt etter jeg har håndtert det ei stund (et par turer). Overflaten er litt klisette selv etter 2 uke...

 

Noen som kan gi litt hjelp?

Børr jeg gå over til Cond. oil kanskje? Vil det hjelpe? Kanskje noe annet? Vil ha den så blank som mulig :D

Har lest en del i denne tråden men er litt forvirret.... :?

 

Takker for visdom :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du vel ikke om hvor mye olje du har klart å få inn i stokken i løpet av høsten...

Ei heller beskriver du hvor lenge du lot stokken tørke etter grunnbehandlingen før du begynte å legge overflate.

 

Hvis dette har vært en "tørst" stokk er det ganske mye fuktighet som skal ut. Jo mer olje du har fått inn, jo lengre tid tar denne på å komme ut og hvis du da har lagt en herdet overflate før olja innin har tørket helt, vil nettopp denne fuktigheten matte finishen innenfra.. Jeg har opplevd stokker som har trengt opptil 4-5 måneders tørketid før de lot seg polere til en varig hard overflatefinish.

Link to comment
Share on other sites

Den var litt tørst. Kanskje 6-7 påføringer med olje. Den begynte da å bli metta (2-3 døgn for å trenge inn). Så oljesliping. lot den stå i kanskje ei uke før jeg før jeg begynte å polere. Det er kanskje der problemet er da?.... Noe jeg kan gjør for å rette på det? Har det Finishing kit.

Link to comment
Share on other sites

Skyt, kos deg og gi blaffen i børsa et par måneder... Utpå vårparten oljesliper du med 600-800korning og så legger du ny finish..

Ja, takk til deg Raudnakke for dine gode råd. Følger innleggene dine med stor glede og har lært mye.

Problemet mitt er vel også at jeg har litt for lite tålmodighet. Dette er prosjekter som tar tid. Har to børseprosjekter gående.

Og som du sier har jeg hele vinteren for meg, det er viktig at stokken får tid til å tørke.

Veldig bra tråd. :D Bra Kammeret har personer som deg som deler sin viten med andre.

Link to comment
Share on other sites

Hepp,

angelinatråden skremte bort syntofilen i meg og nå er det salig behandling av treverk med ørskens herlige oljer som teller, noe man kanskje ikke bør forklare de i heimen med for lyrisk ordelag og innlevelse da man risikerer å ende opp med å få olje med jordbærsmak fra Kondomeriet som julegave.

 

Nuvel, første prosjekt ble gjennomført ved å bruke CCL settet (3 flasker) og mye fremogtilbake i angelina/woodstocktrådene, og for å være som sagt første prosjekt med alle de feil man kan gjøre så ble jeg godt fornøyd og godt motivert for å fortsette med flere prosjekt.

Men, jeg kan ikke finne en butikk som har hverken CCL boksen eller red root olja på lager, så jeg vurderer i stedet å prøve meg med Liberon da jeg finner det i flere butikker her hvor jeg bor.

 

Men jeg kjenner ikke til Liberon sine saker i det hele tatt (den CCL boksen er sabla praktisk...), så jeg trenger hjelp til planlegging:

 

1) Rensing. Sikling + behandling med ...?

2) Grunnbehandling med olje av type ...?

3) Porefylling. Vil bruke pussestøv slik som Raudnakke beskriver.

4) Finish med olje type ...? og herder av type ...?

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn ett kjapt spørsmål bare..

 

Har ett par stokker som etterhvert skal få full behandling, men enn så lenge er det rent vedlikehold. Stokkene er bra møkkete, størkna blod og annen dritt. Går det greit å vaske/tørke de pent med vegetabilsk terpentin? Stokkene er tidligere oljebehandla. Redd det kanskje vil bli sjatteringer eller lignende, eller er det problemfritt?

Link to comment
Share on other sites

Har nå sikla ned stokken, er spent på hvordan dette blir...Stokken er ikke pen. Svært porete treverk og mye rester av noe som likner på tjære i porene på treet. Noen tips på hva jeg gjør videre? Vil en rensing med trepentin kunne ta dette?

Legger inn et par bilder

 

24zvxw3.jpg

 

123o0v4.jpg

Link to comment
Share on other sites

St. Raudnakke: Jeg er inne i siste prosessen med red root oil. En flekk på kolben forblir matt. Kan det være at den ikke er mettet enda? Eller kan det være noe kluss med porefylleren.

 

Masserer inn red root oil en par ganger i døgnet nå.

Skal prøve meg på et bilde senere i dag.

1401201009234340b45571794a1d9d.jpg?80

 

140120100909a1d540b3a9cb4572aa.jpg?83

 

140120100917b63b5aea81834321ac.jpg?22

 

Bildene er tatt "vått".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DanielS, hvis du spoler litt tilbake i tråden her, så ser du kva eg gjorde med ein Baikal stokk til hagle. Veit ikkje kor mykje eg utdjupa det, men eg svampa over 1 lag med Herdins vannbeis av mørk mahogny, så pussa eg ned litt, og justerte pussinga etter kor mykje eg ville ha av farge på dei forskjellige plassene på treet. Så tok eg endå 1 nytt lag med beis og pussa det ned igjen.

Du pusser ikkje vekk alt, men sånn at du har litt fargestruktur i porene. Det som er minuset med dette, er at i all endeved, så blir det knallmørkt, så vær litt fin på labben der, det skal ingenting til, før det er nesten svart..

Link to comment
Share on other sites

DanielS: Den stokken så jo nærmest ut som om den er "værgrånet" mens den var uten behandling, eller er det bare bildene som jukser meg?

Angående det som ligner på tjære; tjærebeis skal teoretisk være mulig å løse med rødsprit, men det var noe snodig at terpentin ikke hadde virkning.

Link to comment
Share on other sites

Enig at den ser værgrånet ut ja. Den var stedvis svært mørk før jeg fjernet lakken og oljen med sikkling. Det som synes som gråe felt virker å sitte dypt i strukturen. Får prøve en skrubbeomgang til. Beising eller farging blir nok løsningen tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

St. Raudnakke: Jeg er inne i siste prosessen med red root oil. En flekk på kolben forblir matt. Kan det være at den ikke er mettet enda? Eller kan det være noe kluss med porefylleren.

 

Masserer inn red root oil en par ganger i døgnet nå.

Skal prøve meg på et bilde senere i dag.

 

Det kan se ut som den ikke er mettet enda. Treet er litt tjukkere der. Det var slik på min stokk oxo et par plasser, men med litt mer olje så forsvant det.

 

Er det en blaser stokk du jobber med?

Link to comment
Share on other sites

Er nok mulig det som du skriv her Ajo, det kan også væra at fibrene er litt annerleis i det området der, eller at det har vært et eller anna i grunnbehandlinga av stokken som har vært mangelfull, så den suger meir olje der.. I desse tider då alle skal ha mest mulig for pengene men betale minst mulig for det, så er det meir og meir sånne ting ein ser.. Skikkelig håndtverk blir sjeldnere og sjeldnere. :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser: Ja det kan være dårlig fra starten av. Var en meget pen finish da jeg kjøpte den. Har prøvd litt selv i ettertid. Mulig at jeg ikke behersker dette ja.

 

Tror Blasers gutter gjør bra jobb. Stokkene er lagt på finish for hånd iallefall.

 

-og nei, jeg har ikke betalt minst mulig for denne rifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann Raudnakke.

Jeg har fulgt med på tråden en stund, men er ikke før idag jeg kom på at jeg har en trestokk til rifla jeg godt kunne tenke meg å pusse opp. Stokken er til en remington 700 adl i 30.06 , lakkert og helt uten kolbekappe. Det er i utgangspunktet derfor jeg tok av stokken og byttet den ut med en synt stokk. Den ble for vond å skyte med rett og slett.

Skal prøve å poste bilde av den etterhvert.

 

Så lurte jeg på Raudnakke. Kommer du til å oppdatere prosess posten din noe mer?

 

- Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har nå kastet meg på bølgen. Har idag siklet min Tikka M65 som jeg kjøpte brukt i fjor. Det er min første rifle og første gang jeg demonterer den (!) så litt nervøst ble det jo da fjæren til det som viste seg å være magasinutløseren kom sprettende :)

 

Tråden er nå 22 sider lang og jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre steg for steg:

 

Siklingen gikk strålende, men nå lurer jeg litt på neste steg. Jeg har ingen ambisjoner om å gjøre stokken så fryktelig fin, den var bare utrolig mørkebrun og stygg. Jeg tror jeg vil la nettskjæringen være, jeg er verken fingernem eller tålmodig nok. Dessuten er den fin som den er.

 

Jeg innbiller meg at neste steg er rensing? Med terpentin? Hvordan gjøres isåfall dette, og ikke minst hvorfor?

 

Hva er så steget etterpå? Oljing? Jeg har en flaske CCL Gunstock Conditioning Oil stående. Det kan virke som om det vil være bra. I tynne lag har jeg fått med meg. Noen snakker om CCL kit. Såvidt jeg forstår er dette flere flasker. Hva skal disse brukes til?

 

(Ait, vet at dettan ble mange spørsmål, og noen svar finnes sikkert blant de 22 sidene, men jeg er altså litt i tvil her så dere får ha meg unnskyldt)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Raudnakke,

 

jeg skal som sagt til på en stokk til en rem adl, men jeg ser nettskjæringene på stokken ikke er like de som du pusser opp i begynnelsen av tråden her. Kjenner du til nettskjæringene på adl stokken? Noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette? (Prøvde å ta nærbilde av nettskjæringene, men kameraet er tydligvis ikke så bra :oops: )

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

De skulle vel aldri være av den "Skotske"typen? Skip-line eller Basket Weave(Basketcase) kalles dette ofte..

 

Disse går skjelden linjedelinga opp på så de er gufne å bruke flerlinjeverktøy på for å få vanlig nettskjæring ut av dem.. Å rense opp nettskjæringa med fil, sånn som i begynnelsen av tråden går dog...med en del tålmodighet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som nettskjæring i det hele tatt, vil gjette på at den er presset inn, da vil den bli "negativ" i forhold til en ordinær skåret. Det går å skjære opp disse med brukbart resultat, men da bør operatøren være godt over nybegynnerstadiet.

 

Edit: Det er slik presset.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg beiset stokken med fem lag (Liberon spritbeis medium eik...) og holdt på i en snau uke med oljebehandling med red root oil. Stokken er fryktelig tørst og olja trekker nesten inn umiddelbart bortsett fra på et par småsteder. Bør jeg olje inn så raskt jeg ser at olja har trukket inn? Dessuten ser jeg at noen steder med fordel kunne fått litt mer farge. Er det for sent eller kan jeg legge på litt beis selvom jeg har begynt oljebehandling?Og ikke minst, redroot olja er snart tom, hva kan jeg bruke i stedet??? Har du noe forslag Raudnakke (eller noen andre for den saks skyld...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Såg lækkert ut det der Skaumann, og uansett mykje betre enn lakkert stokk. :)

Absolutt enig, lettere vedlikehold med olje.

Når jeg først fikk taket på porefylling, ble det mer fart i sakene.

Jeg var i begynnelsen for utålmodig før jeg begynte på neste steg.

Det er som Raudnakke skriver viktig å la ting få tørke.

Den øverste er en BSA 308. Etter elgjakt i høst så den ikke ut når jeg kom hjem.

Det var på høy tid at det ble gjort noe med den.

Link to comment
Share on other sites

Har kost meg en stund med denne tråden, takk til alle som har delt av sin kunnskap.

Selv er jeg mere ute etter gløden uten nødvendigvis den store glansen. Bruker gjerne rå linolje da den har mindre molekylstørrelse og bedre inntrengning enn kokt. Ikke noe vits å tynne den heller da f.eks. terpentin o.l. har større molekyler. Gir meg en grei bruksfinish på svartkruttvåpen og til jakt. Keep it simple...(les: jeg er lat)

 

Alt godt til alle fra JJ

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt den linolja DanielS, og so langt har den funka bra, om den er heilt optimal veit eg ikkje.. :)

Helt greit med linolje, den metter stokken men er sein til å tørke uten annen tilsetting.

Som avslutning bør du bruke en olje med sikkativ, dvs olje som f.eks. ccl finishing oil, eller Liberon finishing oil.

Liberon innholder koboltsalt som som sørger for at oljen tørker og du får den finishen du ønsker. Liberon er etter min mening en kjemefin olje til under halvparten av prisen av CCL sitt produkt.

Jeg satte inn en kolbe med bare linolje for to år siden, men den endelige finishen fikk jeg iår med Liberon Finishing Oil.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke polere mellom porefyllingsøktene... :shock:

Det er viktig at foregående økt har tørket tilstrekkelig før du tørrpusser vekk det som ligger på overflaten. Beising er noe som bør utføres før porefyllingen begynner, men er det for ille så kan du jo prøve å beise litt til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...