Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Noen som har erfaring med Balistol Klever som stokkolje? Står bakpå flaska at den kan brukes som stokkolje.

Dreiv å pussa hagla grundig, for den skal stå urørt i et par uker nå, å stokken er nesten helt grå, så klinte på et lag med Balistol oljen, så får vi se hvordan det blir! Har ikke store forventninger for å si det slik, men bedre det enn at stokken står grå noe lengre...

Link to comment
Share on other sites

Har ei gammel Maccum hagle som jeg fikk i arv av fadern. Hvor gammel denne er vet jeg ikke, men han mener han kjøpte den brukt til sin konfirmasjon, så en del tiår er den nok. Dette bærer den også preg av. Godt brukt med riper hakk og bulker hvor enn du ser på den.

 

91345_s.jpg

Ikke noe spesielt fint trevirke i den, men et fint prosjekt å øve seg nå hvis eller når jeg skal renovere et finere våpen senere

 

91346_s.jpg

 

91343_s.jpg

 

91344_s.jpg

 

91348_s.jpg

Største bulken som jeg var spent på hvordan ville bli med damping. De tre hakkene er noe fadern har lagd som desverre ikke ville ut.

 

91347_s.jpg

Sånn ble den etter rundt 30 behandlinger. Vanskelig å se at det er noe der nå. Bare noen få bulker igjen å redde, så blir det å gyve løs med porefylling.

 

 

Savner egentlig en liten generell rekkefølge med full behandlig av et våpen selv om dette er nokså individuellt for hvert våpen.. Hadde vært en ide å hatt i førstepost med punker nedover. Lett mye for å finne ut hvilken rekkefølge jeg skal behandle denne i, og sånn ca hvor mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egent utenfor prosjektsesongen nå... Likevel har en del omstendigheter ført til at jeg er litt forsinket med noen arbeider, men nå er iaff. ett av dem ferdige til levering.

 

Da jeg satte meg til for å montere og pakke denne skjønnheten, tenkte jeg at noen kanskje hadde lyst til å se henne før jeg returnerer henne til hennes eier...

 

normal_kr151.jpg

 

normal_kr152.jpg

 

normal_kr153.jpg

 

normal_kr154.jpg

 

normal_kr155.jpg

 

Jeg sliter litt med å ta bilder som er gode nok av sluttresultatet, og hun ser faktisk ennå bedre ut i virkeligheten :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I jøssenavn Raudankke!

Skulle til å spørre om noe her jeg nå, men kom helt ut av det......

Fantastisk!

 

Jo:

Jeg har kjørt 4 runder med CCL porefyller på min Krico salong nå, men jeg er ikke fornøyd med resultatet, da det ikke virker som om porene fyller seg noe særlig, det virker som om luriumet blir liggende på overflaten uten å trekke seg inn.

Hva gjør jeg feil?

Stoffet tørker veldig fort, jeg får liksom ikke tid til å arbeide det skikkelig inn i treverket før det kommer en tørkehinne.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si.... Kan være at det ligger olje som ikke er herdet i porene og som gjør at inntrengning/vedheft på porefylleren ikke funker. Prøv å avfette forsiktig med aceton på litt tørkepapir før du porefyller neste gang.

 

En annen grunn kan også være at porene trekker så mye at porefylleren suges innover i treverket..

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg venter på er oppskriften på er oppskrifte på "Das Kammerschaftöl" :D

Så skal prosjektet iverksettes for min del.

:shock:

Bildene her er jo helt utrolige.

 

Hagla mi var den fineste i partiet som ble tatt innn. De hadde spart den i sjappa for å selge den dyrere men jeg hadde et skriftelig tilbud. Det var den siste så den måtte jeg i grunnen få til rett pris. Kan bli fin tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra arbeid. Imponert over at du klarer å hente så mye liv ut av treet i kolben. Selvfølgelig må det være potensiale i treverket i utgangspunktet, men jeg er likefullt griseimponert. Vakkert, rett og slett. Jeg ville slite med å ta med et så pent våpen ut av huset selv om det i utgangspunktet er en bruksgjenstand.

 

 

mvh OveR

Link to comment
Share on other sites

@skogsmann: Pusser og sliper du på stokken/fortreet uten å ha demontert ståldelene? Ser sånn ut på ett par av bildene.

Blir ikke blåneringa stygg da?

Har ikke vært borte i noe av stålet. Det er uansett så slitt og ripete, samt blåneringen er borte et par steder, så det tok jeg ikke så nøye.. Denne hagla har begynt å demontere seg selv i det siste (låskassa vil visst bort fra kolben), så spørs om ikke denne hagla skal pryde veggen, og heller ta i bruk berettaen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Handlet inn en flaske Schaftöl extra dunkel hos Rafdal og Kvale i dag, noen som har noen formening om dette faktisk er eit brukanes produkt?

Så nå er jeg klar og skal ta for meg kolbe og fortre til min Uberti 1873 replica en av dagene.

 

 

:shock::shock::evil: Jeg bruker ikke og anbefaler ikke denne av to prinsippielle grunner;

 

a: Den inneholder silikon, som virker nedbrytende på treverket

 

b: Jeg er ikke sikker på det fargestoffet de bruker i dem.....

 

 

Det var konstigt... :? Jag har själv använt Schaftöl med mycket gott resultat och har inte upptäckt några försämringar i träverket. En god vän till mig,köpte för ett par år sedan,2 st parhagler ifrån Purdey&Sons. Prislappen slutade på,närmare en miljon. Och killen använder Schaftöl,då han blivit rekommenderad detta :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle :)

Godt mulig jeg er litt utenfor trådtittel nå, men jeg prøver meg her.

Har just fått meg ei Marlin 1895M, men kolba passer meg overhodet ikke. Jeg vil derfor prøve å lage en ny, for første gang. Dette er jo rimelig enkle kolber å lage(ser jeg for meg), så min utfordring blir å finne et godt materiale å lage den av. Gubben har liggende noen fine rikuler, som er nok store til kolbe. Men er bjørk egnet til dette? Syntes å lese i Haneviks bok om gamle militærgevær at syra i bjørk kan skape litt problemer. Har også liggende noe plank av lerk, som jeg tror kan være egnet på grunn av hardhet og selvimpregnerende egenskaper.

Skal jeg lage noe nytt, vil jeg helst bruke noe fra "heimmarka" :)

Forslag mottas med takk. Om jeg ikke finner noe brukanes, vil jeg forhøye kolben med en rikulebit som kinnstøtte.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var konstigt... :? Jag har själv använt Schaftöl med mycket gott resultat och har inte upptäckt några försämringar i träverket. En god vän till mig,köpte för ett par år sedan,2 st parhagler ifrån Purdey&Sons. Prislappen slutade på,närmare en miljon. Och killen använder Schaftöl,då han blivit rekommenderad detta :!::lol:

 

Hmm.. Var det virkelig Purdey som anbefalte denne? I stedet for deres egen "Trade Secret"?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Jag vet ärligt talat inte :!: Och det tror jag killen skiter i :!: Han drar väl in lika mycket på två veckor som jag tjänar i året :!: Nu håller väntar han på sin William Evans dubbelstudsare i hemlig kaliber,som skall till hans favoritställe:Tafika Camp,Zambezi Valley,Zimbabwe. Och det bästa av allt;han fick den av sin fru :!::shock:
Link to comment
Share on other sites

Efter rådfrågan med Raudnakke så skaffade en flaska CCL Cond Oil. Gjorde første strøket på Berettan og Schultzen igår,väntade i 30 min och polerade upp med en gammel T-shirt(Det stod visst Blaser Jagdwaffen på den... :wink: ),och herregud :!::shock: Ett fantastiskt resultat :!: Nu är det så här,att båda vapnen är helt nya och inte varit i kontakt med skog och mark än,men jag tänkte ta tre bahandlingar till,innan jag blir helt nöjd. Vad tror ni :?:

Detta är en mirakelolja som varmt kan rekommenderas :!::D

Så,Raudnakke,tack för hjälpen :!::)

Link to comment
Share on other sites

Mulig det står forklart et sted, men siden jeg ikke klarer å finne noe om det spør jeg her.

 

Har ei gammal BSA rifle i 308 som ble kjøpt veldig billig, og som jeg har brukt på elgjakt i noen år. Har aldri fått den store presisjonen fra den, men det har vert greit nok til elgen så jeg har latt være å bry meg større.

 

Men inspirert av denne tråden har jeg bestemt meg for at den slitne finishen skal få en oppussing så jeg har skrudd av stokken og bynt å fjærne gammal skitt og olje. Da så jeg at helt fremmerst på stokken, de siste 4-5cm, er det tydelig frest ut mindre av stokken slik at pipa ligger godt plassert inntil stokken når den er montert.

Det ser tydelig ut som at det er meningen den skal ligge der, så derfor spør jeg om det vil lønne seg å ta ut av stokken dugelig å få frittliggende pipe, eller om det er best å la det være siden det tydeligvis er ment fra fabrikk å være kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt mange (kommet ut av tellingen for leenge siden) runder med CCL porefyller på salongstokken min.

Resultatet er forsåvidt ganske bra, men autist som jeg er, så klarer jeg ikke å bli fornøyd før jeg får lukket allt av porer.

Det så ut til at det meste skulle være bra nå, men så fort jeg stryker på olje, så blir alle åpene porer veldig synlig for mitt kritiske blikk.

Jeg har prøvd å ta bilde, men jeg klarer ikke å få frem porene så det blir synlig. Noen steder virker de være lengere enn andre steder, og det er her jeg ikke klarer å få det tett.

 

Så spørsmålet er hvor bra jeg kan få dette, er det bare å innse at stokkemnet rett og slett ikke blir bedre, eller er det mulig å få allt tett om jeg f eks bruker våtslipepapir og olje og eventullet fin sagumugg som jeg maserer inn sammen med olje?

Link to comment
Share on other sites

Våtslipepapir og olje lager et fint slim som fyller porene bra... La dette slimet tørke på stokken uten å pusse det av, sånn minst 48 timer , og puss deretter med tørt 400-papir eller stålull korning 0000... Har beskrevet denne prosessen med bilder et stykke uti Angelina-tråden..

Link to comment
Share on other sites

Joda meistro, jeg har lest hele tråden.

Det jeg lurte på er om jeg får et bedre resultat med olje og våtslipepapir enn jeg får med porefylleren fra CCL (en slags lakk?), og om jeg er tjent med å bland fin sagmugg i oljen jeg bruker når jeg sliper.

Må jeg avfette stokken før jeg forsøker dette?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er i gang med å pusse opp ei rifle , legger ut litt bilder

 

Her er stokken ferdig sikla og pussa, gjøres klar for rens.

522242.jpeg

 

Her er stokken beiset med liberon spritbeis, synes den skaper litt mere liv i stokken.

522246.jpeg

 

Her etter noen strøk olje , en blanding av kokt linolje og terpentin, ganske tynn blanding på de første strøka.

522251.jpeg

 

Her er etter ca 15 strøk. Stokken suger ganske mye, men den begynner å komme seg :)

522254.jpeg

522256.jpeg

 

Har sikkert mange behandlinger igjen.

 

Lurer på om jeg kan bruke ccl red root oil etter mange runder med hjemmelaga linolje?

Har ei bestilling som kommer til uka .

 

Hva synes dere ? Ikke akurat Raudnakke kvalitet men den kommer seg sikker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er i gang med å pusse opp ei rifle , legger ut litt bilder

 

 

Lurer på om jeg kan bruke ccl red root oil etter mange runder med hjemmelaga linolje?

Har ei bestilling som kommer til uka .

 

Hva synes dere ? Ikke akurat Raudnakke kvalitet men den kommer seg sikker. :wink:

 

 

Ser ut som om du har jobba bra så langt :wink:

 

Det er ikke noe problem å bruke Red Root på grunnbehandliga di...

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget denne tråden i går kveld. For en rastløs influensarekonvalesent med ei gammel hagle som absolutt trenger oppskining skulle det ikke mere til, så nå er jeg også i gang.

Hagla er en simson suhl sideligger fra 1971. Muligens en modell 8? Kjøpte den brukt for 20 år siden som min første hagle.

Masse hakk og riper i overflata. Finishen besto av noe så "vakkert" som litt olje med oppsprukken lakk utenpå. Se f.eks lengst framme. Så dette kan bare bli bedre selv for en fersk amatør.

Det ser ut til at det er en del liv i treet så jeg har trua på at dette kan bli rimelig bra til slutt!

 

93133_s.jpg

 

93134_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går framover. Det aller meste av sår og hakk er borte. Nettskjæringa har jeg ikke begynt på i mangel av verktøy. Tror jeg får tak i på fredag. ccl pakke er bestilt.

På bildet er den nylig renset med terpentin, er et par blasse felt hvor den er i ferd med å tørke. Har bare bilde av den fineste sida, den andre er desverre en del kjedeligere.

 

93301_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men er bjørk egnet til dette? Syntes å lese i Haneviks bok om gamle militærgevær at syra i bjørk kan skape litt problemer. Har også liggende noe plank av lerk, som jeg tror kan være egnet på grunn av hardhet og selvimpregnerende egenskaper.

 

Bjørk har blitt mye brukt fra gammelt av, og er godt brukanes, men det er blant de mer arbeidende. Men fint å beise!

 

Om lerk: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=9753&start=0

Jeg har bare vært borti lerk i form av div. ferdigproduserte terassedeler, og skruer/spiker sværter fælt i kombinasjon med fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Omsider er ccl red root i hus så jeg har begynt med oljinga. På bildet har simson suhln fått selskap av en star som ble seende alt for stygg ut sammen med nypussa sideligger. Starn bar strekt preg av at jeg har gått på trynet i fjellrypeterreng noen ganger. En del av hakka var for dype til at de ble borte, men forbedringen blir stor. Det skal forøvrig ikke så mye til med en star...

 

93685_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, det blir da bedre enn før, men det er mulig jeg har litt høye forventninger, for jeg er ærlig talt litt skuffet over at jeg ikke får porefyllingen bedre. Jeg vil jo helst ha den samme speilblanke overflaten uten noen avbrudd over hele stokken, ikke bar her og der :|

 

Men det er klart, jo bedre forarbeidet er, desto mer blir småfeil synlig når man begynner å polere overflaten med olje.

Etter utallige påføringer med CCL porefyller og pussing, så får jeg vel gi meg.

Prøvde meg på oljesliping, men fikk det ikke til å bite.

 

Om jeg får en annen metode til å fungere bedre på en annen stokk senere, så er det ikke fritt for at jeg tar jobben for tredje gang.

 

Var og hentet resten av salongen hos børsemaker i går, så da blir det å montere ihop dette så en får skutt litt igjen.

 

Om noen uker begynner jeg vel på CG`n tenker jeg.

Må jo ha noe å pusle med :lol:

Jeg liker slike langsomme prosesser med pirkearbeid. Bare til å sette det vekk når man ikke har tid, og plukke det frem når man føler for det..

Og det slår frimerkesamling ned i støvlene 8)

Link to comment
Share on other sites

Skjønar ikkje heilt 100% kva du ikkje får til med den oljeslipinga. Bruker du våtslipepapir med korning 400 eller deromkring, så skal du tilføre olje, sånn at du pusser vått heile tida. Den tørker fort når du driv å pusser, så du må tilføre litt olje innimellom.

Når du har pussa rundt heile stokken, så vil det bli litt pusseslam av dette, og denne litt seige massen gnikker du rundt over alt på stokken, og så tørker du vekk overskuddet og lar den tørke 2-4 dager.. Så pusser du over stokken med fint papir gjerne 600-800 papir, sånn at du får ein blankere overflate.

Så tar du å tilfører et par dråper med olje, og gnikker dette med håndbaken, sånn at du kjenner at det blir litt varme, jobb med dette og la stokken få ein fin og blank finish, helst uten at det flyter med olje på den. Dette kan du gjenta et par gonger, til ønska finish.

Mulig eg blir arrestert av Raudnakke her, at dette ikkje er heilt riktig, men dette har eg gjort med 1 stokk og det funka veldig bra iallefall. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det virker som om jeg ikke får valnøttslammet til å feste seg i porene. Det skures ut når jeg pusser ned overflaten igjen?

Virker som om det kan bli slik når man ikke har brukt denne fremgangsmåten fra bunnen av?

Jeg har brukts CCL`s porefyller fra bunnen av, ikke valnøttslim.

Nå må det sies at jeg er mer enn gjennomsnittlig peten av meg, jeg vil gjerne ha ting helt strøkent før jeg er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter noen dager på jakt i høst ble min snertne Italiener noe tynnslitt i finishen.

Jeg har nå bestilt meg CCL Cond oil, er dette rett olje til jobben?

Vil den trekke seg inn, eller legger den seg bare utenpå?

Finner heller ikke CCL Red root oil i lista til Landrø, heter den noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Cond. oil er den rette olja for den jobben du beskriver..

Hvor godt den vil trekke inn avhenger av den italienske kosmetikken..dvs. hvilken "Foundation" italienerne har brukt for å få stokken glatt.

 

Generellt sett har jeg vært borti svært få oljefinisher der ikke Conditioning oil gjør jobben sin..

 

Red Root Oil er bedre til grunnbehandling eller til å overhale en meget uttørret stokk, men til ditt bruk har du nok valgt riktig olje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg der Elgen... Krysslaminat har så mye eksponert endeved på overflatene at det blir som en veke. Johhny Boberg anbefaler vel også Epoxybehandling av laminatstokkene sine. Jeg ville valgt en god tyntflytende lamineringsepoxy, f.eks. West Systems eller forsåvidt Biltema sin lamineringsepoxy.

 

KKC opplyser på sine sider at KKC-stokkene er beiset, hvordan vurderer du denne type overflatebehandling kontra epoksy?

Link to comment
Share on other sites

Beisinga er vel mer for fargens skyld?

 

Jeg har selv ikke arbeidet med KKC-stokkene, men tafset på noen...

 

Fra flere hold hører jeg at de trekker som svamper når folk oljebehandler dem... Jeg vil derfor anta at de vil trekke til seg hva det skal være enten det er vann, olje, epoxylakk eller whatever... Jeg tror at jeg personlig ville fulgt Johnny Bobergs råd om en epoxybehandling..

Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet med KKC er jo at den er oljet fra før. Det er alltid lettere å begynne med tørt og reint tre. Helt klart så vil endeveden trekke mye hvis du starter med ikkeherdende olje som root oil. Men det er heller ikke meningen å mette stokken med denne. Når du får i herderen vil endeveden slutte å trekke forholdsvis raskt. Jeg pusset og renset en KKC nylig og la på ny finish med Liberon og det ble helt greit.

For de som er satt opp for det er epoxy hiven det, men fy f for et arbeid å slipe ned hvis du ikke vil bygge opp et tykt lag eller bare bruke den som forsegler og porefyller.

Acraglas uten glas kan tynnes og sprøytes og burde gi en sterk finish.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt om min lille Fox som jeg driver å hurtigpusser litt før toppjakttur til Sverige.

 

Klarte omsider å få lakken av stokken i kveld og har begynt å ha på stokkolje. Det er noe jeg har hatt liggende i lengre tid. Oser terpentin lang vei! Har igjen noe Liberon finishing oil liggende, og vurderer å ha på noen strøk med det til slutt, men er skeptisk.

 

Har nemlig gjort samme jobben med ei Yildizhagle, og det ser ut som om finishing oil'en ikke "sitter". I høst pusset jeg forskjeftet og hadde på dette, mens jeg lot kolba være urørt. Resultatet er et mye mattere forskjefte etter et par turer i skogen.

 

Jeg MÅ ikke ha på noe mer enn bare stokkoljen?

 

Har ikke noe poleringsremedier, som flere her tydeligvis har på for å få blankere overflate. Det eneste jeg har er bilpolish og skovoks! Disse bør en vel unngå å bruke kanskje... Den blanke finishen får vente til våren, slik at børsa er klar til høsten!

 

Om jeg finner ut at lakk kan være noe å ha på, hva slags lakk bør jeg bruke og hvordan bør jeg ha den på? Har sprayboks, airbrush og pensel liggende. Kan jeg ha på lakk etter å ha oljet?

 

Burde vel hatt et par bilder av det lille vidunderet, men glemte å ta under prosessen. Kanskje like greit! Vil da ikke ødelegge tråden heller! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lot du strøkene med Finishing-oil tørke skikkelig mellom hvert strøk? Det er viktig å forstå forskjellen på bruk av denne og linolje.

 

I forhold til hurtigløsninger som skal holde for en tur er voks en mulighet.. Jeg fikk en gang et akutt problem da mye regn i fjellet gjorde at min mangelfulle linoljebehandling ga seg fullstendig. Der og da, i teltet hadde jeg kun "Bjørnefett" til støvlene. Stokken fikk en grundig behandling og ble utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Motivert av denne tråden har jeg bestemt meg for årets vinterprosjekt, oppussing av en gammel stokk jeg har. Den største utfordringen tror jeg vil være nettskjæringa, her er mange av linjene nesten slitt bort...I den forbinnelse har jeg to spørsmål jeg håper å få svar på.

Vil filsettet fra biltema være tilstrekkelig for å "resette" nettskjæringa eller må jeg gå til anskaffelse av skjæresett?

Jeg har lagt merke til at slike sett leveres i forskjellig størrelse, hvordan måler jeg hor mange linjer pr inch jeg trenger?

 

Erfaringer tas imot med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann DanielS og velkommen inn på sløyden..

 

I 99% av tilfellene vil du klare å renovere eksisterende nettskjæring med det overnevnte filsettet... Jeg har en god del nettskjæringsverktøy, men tyr forbausende ofte til disse filene ved renoveringer :roll:

 

Lpi- systemet angir hvor mange linjer du har pr. tomme. Hvor mange Lpi finner du rimelig lett ut ved å sette et skyvelære på 1" åpning, alternativt 25,4 mm. hvis læret ditt ikke har tommeskala..

 

Nå har dette stort sett bare betydning der hvor det skal skjæres ny nettskjæring, da flerlinjeverktøyene kun benyttes til layout mens ferdigsjæringa gjøres med enlinjeverktøy..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...