Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Da var børsene tilbake i sin opprinnelige fasong.Har fjernet den dårlige finishen på hagla.Så nå skal børsene få hvile en god mnd før jeg forsøker meg på finishen igjen.

 

Hvis noen lurer på hva slags jern det er,så nevnes følgende

Hagla er P B Silver pigeon

Drillingen er Antoni Zoli Mg92

Salongen er krico,litt usikker på hva slags model

 

2qd20j4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet har aldri væt min store styrke,men jeg skjønner nå at det må til.Er så lett å bli ivrig og man vil se resultater aller helst med engang.

 

Det er lenge siden jeg skjønte at dette ikke blir noen "meisterstuck"

Men får jeg til en noenlunde fin bruksfinish,skal jeg være fornøyd.

 

Jeg lærer iallefall av å prøve og feile :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Legger inn noen bilder av et prosjekt startet for en stund siden og ferdigstilt her om dagen. Har desverre litt for lite bilder :(

 

Hagla er ei Simson (Suhl) i kaliber 12/70. den tilhører en venn av meg. Den har vært brukt på jakt i mange år, og hadde mye brukspreg i form av bulker og skit på kolben, og noe smårust på løpet. Det har lenge vert teipet opp en kolbeforhøyer. denne var satt fast med sportsteip, noe som ga dyp svartfarge i stokken enkete steder. Det måtte bort litt trevek for å få bort det grøvste av den sorte fargen. Ellers er bulker dampet ut, porer fylt, nettskjæring reparert og stålet fått en grundig "sjainings".

Legger inn noen før og etterbilder.

 

FØR:

Suhl1.JPG

Suhl2.JPG

Suhl3.JPG

ETTER:

Suhl4.JPG

Suhl5.JPG

Suhl6.JPG

Link to comment
Share on other sites

Burde definitivt ta et tak i den biten ja.. Er en liten ting jeg må avklare tilgjengeligheten på først, alternativt et substitutt jeg må teste..

 

Det er mulig et begrenset opplag av "Rotgenick Superior" blir tilgjengelig på Villmarksmessa.. :wink: Dog ingen forhåndsbestilling og kun ved personlig oppmøte.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kremt.

Jeg satte meg ned for å lese meg opp på denne tråden, men måtte gi tapt etter de første 10-12 sidene. Derfor drister jeg meg i stedet til å spørre om det jeg lurer på. Og det er to ting.

 

Numero uno:

Jeg har kjøpt ny rifle med en VELDIG flott stokk. Er det lurt å smøre den inn med olje omtrent hver gang jeg renser løpet - altså omtrent etter hver gang jeg har brukt børsa?

 

Numero dos:

Er Balistol er bra produkt til dette bruket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på dette, men mener nokså bestemt at svaret på begge dine spørsmål er "nei".

 

Forsøk å få tak i CCL olje kittet, eksempelvis på engelsk nettbutikk - like rimelig som å kjøpe i Norge.

 

Har blant annet selv bestilt fra denne butikken:

 

http://www.swillingtonshootingsupplies. ... search.asp

 

søk på CCL

 

 

Løpspuss og behandling av våpenets trevirke er to uavhengige forhold.

 

Anbefaler deg forøvrig å lese hele tråden, samt tråden med navnd "angelina". Veldig mye bra i disse trådene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På oppfordring fra Raudnakke skal jeg legge ut bilder av mitt lille stokkprosjekt.

 

Hagla har jeg fått av min svigerfar i NL, en Franchi 48 AL, kjøpt en gang på 70-tallet. De fikk den aldri til å funke, de hadde smurt magasintuben med bla. grease (skal ikke smøres med noe) og vendt "bremse ringer" feil vei. Så ble den lagt på et loft som ikke var tett, den var full av rød sand som fikk godt feste i greasen. Så alt av metall ble lagt til bløtt i diesel og vasket, kobber ring (brems) ble polert opp. Våpnet ble med på jakt i Finnmark høsten 2009 å funket stort sett med 32 grams ladninger og alltid med 36 grams ladninger NÅR enn stod på standplass. På jakt hvor enn ikke alltid husker å stå støtt var det litt hips om happ.

 

Tilbake fra jakt ble avtrekk sendt til børsemaker, den får jeg tilbake på SNO2010 (praktisk stevne). Stokken ble diagnostisert til å være oljet, så den fikk litt av knivblandingen min bestående av linolje, terpentin og benarolje. Det ble alt annet enn bra, her er bilde.

 

P4160031.jpg

 

Så ble jeg linket til denne tråden og innkjøp gjort på Biltema og arbeidet startet. her er bilde fra starten.

 

 

P4160037.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å få en misstanke om at skjefte originalt var beiset, evt med litt lakk i beisen. Dermed kunne ikke knivblandingen trekke inn i veden å resultatet ble elendig. Det kommer til å bli noe jobb å skrape av overflatefinish.

 

Nettskjæringen tror jeg ikke er skjært men presset i treverket. Det er ikke vanskelig å åpne nettskjæringen men det vil ta tid.

 

Haken ved det hele er at jeg er delvis sykemeldt med slitasjegikt i bl.a fingre og armer = dette blir et langtidsprosjekt.

 

Jeg regner ikke med at sluttressultatet blir like bra som min andre Franchi

 

P4160035.jpg

Link to comment
Share on other sites

..og der var visst muligheten borte.. :roll: Det restopplaget forsvant jaggu som Olja Lyn.. :shock:

 

Jeg skal vurdere å brygge litt ekstra når jeg brygger ny forsyning til meg selv.. Nå har jeg jo funnet flaker, og etikketter har jeg jo også til overs.. Forvent bare ikke noen masseproduksjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må vel legge ut en bildeserie her også. (Ligger også på M98 en billig hundeførerrifle)

 

Kjøpte en stokk til mausern i lønn. Har siklet av olje, filet nettskjæringa, dampet ut bulker og pusset der treverket var grovt.

 

Slik var den når jeg fikk den

1268638906_resized.jpg?width=405&height=540

 

Dårlige mobilbilder av nettskjæringa før og etter filing

IMAG0212.jpg

 

IMAG0219.jpg

 

Klar for olje

1272282631_resized.jpg?width=920&height=613

 

1. lag olje

1272282681_resized.jpg?width=920&height=613

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke i farten. Sitter på jobb. Jeg kjøpte et sett på Biltema engang i tiden.

Det besto av flere blokker i foskjellige farger, beregnet på ulike materialer, metaller osv.

Vil tro at du finner lignende hos en jernvare/trevareforhandler med noenlunde utvalg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ut at jeg skulle pusse opp stokken til min Churchill Highlander 338WM litt. Den er ikke mye å skryte av, men bittelitt liv er det i den, særlig i forskjeftet. Jeg har aldri gjort noe sånt som dette før, derfor heiv jeg meg rundt så jeg kanskje lærte meg noe nytt. Jeg er ikke av den veldig tålmodige typen, så dette passer ikke meg så veldig godt, men jeg får vel prøve :lol:

 

Utgangspunktet, en veldig kjedelig og vanlig farge

03052010380.jpg

Jeg begynte å sikle vekk all gammel finish og pusset bort det som jeg ikke kom til ved siklinga. Da jeg hadde fjernet all gammel finish vasket jeg den med vegetabilsk terpentin og da ble det seende sånn ut:

03052010384.jpg

 

Etter ett lag med, (jajaja, jeg vet det, men det funker for meg) Schaftol dunkel og ett døgns tørke ser det sånn her ut, ei farge og en finish jeg personlig liker myye bedre (ikke så alt for blankt):

03052010385.jpg

 

Nettskjæringa va pinadø stygg. Egentlig skulle jeg gi F i å ordne på nettskjæringa, men jeg dro på biltema og kjøpte filesettet som Raudnakke postet på første side. Dette har jeg ALDRI gjort før så jeg var veldig spent på hvordan jeg skulle gjøre det og hvordan det kom til å bli seende ut til slutt. Skitten og fæl og dårlig utført masseprodusert nettskjæring. Her er ett lite før-bilde:

04052010387z.jpg

 

Selve oppfriskinga gikk ganske greit. Hadde jeg tatt meg bedre tid ville det nok helt sikkert blitt mye bedre, men jeg vet liksom ikke helt hvordan man kan få ødelagte/skadde skjæringer til å se bra ut da.. Men jeg synes ihvertfall at det ble mye bedre enn det var. Feltet er mye lysere og man ser litt mer av "livet" i stokken. Her er et etter-bilde. Her har jeg kun vasket rent med vegetabilsk terpentin. Synes ikke det ble så værst :D

04052010386.jpg

 

Skal jobbe mere i kveld så det kommer flere bilder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt olje på stokken og i nettskjæringa og personlig synes jeg det blir veldig bra. Pusser med 600papir mellom hver oljing og da blir det så glatt og fin at! Dæven så mye bedre det ble med ei nettskjæring som er litt pynta på!

 

Slik så det ut i utgangspunktet

04052010395.jpg

 

Etter litt arbeid. Brukte for det meste den trekanta fila, den synes jeg var lettest å bruke

04052010398.jpg

 

Ferdig resultat, vel og merke den andre siden (tok bilde av feil side..), men den siden ble da lik. Ble ikke helt fornøyd, særlig ikke med "ramma" rundt selve nettskjæringa, men jeg har ikke helt funnet ut av hvordan jeg kan rette det opp. Men det ble ihvertfall mye mye bedre

05052010400.jpg

 

Stokken i sin helhet. Jeg synes den er iferd med å bli slik jeg ønsker å ha den! Nå ser man tilogmed litt linjer av treverket i nettskjæringa! :mrgreen: Raudnakke, du er en knupp som fikk meg i gang :lol::lol:

05052010401.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal legge ut et par bilder nå når stokken tar trekt inn olja. Hva mener du om mine egenskaper som "nettskjærer"? Ble det ikke en del bedre?? :mrgreen::lol: Det biltemasettet du anbefalte funket jo utmerket! Mye pirkarbeid, men det betalte seg jammen også! Jeg har funnet ut at du har en tålmodighet som skjeldent få andre har hehehe

 

EDIT: Lagt til litt bilder i forrige innlegg

Link to comment
Share on other sites

Damn you, kammerfolk! Nå ble jo jeg også nødt til å prøve å få gjort noe med den ene hagla mi... En gammel Marocchi som nok har sett sine bedre dager. Forskjeftet har et par riktig store hakk som jeg tenkte å få gjort noe med, men ser for meg at de er for store for "fuktbehandlingen" Raudnakke har vist oss i diverse prosjekter. Bilder kommer etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

Får vel ta med et bilde nå som treverksjobben er "ferdig" :wink:

Det ble noen skjønnhetsfeil, som jeg har lært av (gjør ferdig kolbekappa for du begynner med oljebehandlingen) :oops:

 

Sånn ser min gamle Raich Freres hagle ut nå:

2r58ac9.jpg

 

2uius8k.jpg

 

2vaxok4.jpg

 

kdkilx.jpg

 

Nå gjenstår stålet, som må bruneres opp igjen!

Løpspakka er ikke så ille dyr (prata med Vågsland på messa). Men bokslåsen er oprinnelig flammeherdet og det er en annen historie :?

I det hele er jeg ganske godt fornøyd med sluttproduktet :D

Har lært utrolig mye i løpet av prosessen og anbefaller alle som har interesse av trearbeid og våpen, samt en smule tolmodighet, å prøve dette :D

Et par børser til så er jeg klar til å gå løs på Drillingen :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ikke hatt tid til å lese hele tråden, mene r det noen som kan gi et kort og greit svar på om man får et bra resultat på en stokk ved å bruke CCL stokkoljesett (3 komponenter) og følge bruksanvisningen på denne slavisk? Evt hva man skal gjøre annerledes enn bruksanvisningen for å få et så bra som mulig resultat?!

Takker :)

Link to comment
Share on other sites

Så där.. Her kommer før-bildene.

 

Hele stasen - noen av ripene og småskadene vises delvis her:

normal_hagle.jpg

 

Forskjeftet. Legg merke til de to store hakkene. Hva gjør jeg med dette? Er det vits i å prøve våt fille og strykejern?

normal_hagle02.jpg

 

normal_hagle03.jpg

 

 

Hvor får jeg forresten kjøpt CCL-oljene?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt i denne tråden har jeg renovert disse børsene,og brukt en egenkomponert rødolje.

20z8uut.jpg

 

Når jeg var ferdig med grunnbehandlingen,heiv jeg meg rett på finsihen.Det fungerte særs dårlig,antakeligvis pga mangel på tørketid.

 

Nå har børsene stått i skapet og tørket ca 1,5 mnd og jeg tenkte å gjøre ett nytt forsøk på å legge finish.Så kommer det store spørsmålet,Jeg har tenkt å bruke en variant av rødoljen min,hvordan bør jeg blande ut den mtp sikkativ,evt terpentin?

 

Jeg har kobalt/Zirkonium sikkativ og vegetabilsk balsamterpentin.

 

Selv gjetter jeg på rein olje med ett innslag av sikkativ,men er usikker på prosentvis hvor mye jeg skal blande i??

 

Anyone?RAUDNAKKE?Anyone? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv gjetter jeg på rein olje med ett innslag av sikkativ,men er usikker på prosentvis hvor mye jeg skal blande i??

 

Anyone?RAUDNAKKE?Anyone? :mrgreen:

 

Yatzee... :mrgreen:

 

Hva med å prøve CCL sin prosedyre der du blander 1 dråpe av hvert på kolben og polerer inn med håndbaken? :wink:

Link to comment
Share on other sites

En dråpe av hvert høres ut som 50/50 i hodet mitt :lol:

 

Men for å ikke fucke opp ytterligere så skal jeg prøve med en dråpe av hvert,og massere godt inn med håndbaken.

 

Hvor lang hviletid mellom lagene da?skal man ha en hard helt tørr overflate før man masserer igjen?(my guess again :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er jaggu artig......

Minner meg nesten om den gangen vi pussa tresnekker og syntes at livet var herlig når det skinte i oljefinish på mahogny nøtt og furu.

Mye artig men en helvetes jobb, keep up the good work Gent`s.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da er jeg ferdig med oppussinga av 338WM'en min! Og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Kjøpte som jeg har skrevet en Churchill Highlander fra Jakt & Friluft for "ei halv veiavgift" i november. Den hadde et svært NJFF-klistremerke bak på høyresiden av kolben og da ble det et stort lyst merke i treverket. Børsa var ikke veldig fin i utgangspunktet når jeg kjøpte den, blåneringa var slitt og treverket manglet vedlikehold. Jeg hadde en boks med Gyttorp stokkolje stående, men den var ikke mye å skryte av, men det var det jeg hadde og det som var i butikken så jeg smurte inn stokken foreløpig. Det første jeg gjorde var å duracoate hele greia med black gloss. Avtrekket ble også justert. Nå er jeg ferdig med å pusse opp stokken. Hele greia ble siklet ned. (Se bilder lengre opp i tråden) Jeg orka ikke begynne med porefylling for sånt har jeg ikke tid til, men nettskjæringa er frisket opp en god del :lol: Men nå er jeg da ferdig etter avslutningsvis 4 lag med Liberon Finishing Oil og jeg er fornøyd. PS: Jeg får ikke helt fram detaljene i stokken på bildene, for det er faktisk litt der 8)

13052010417.jpg

13052010416.jpg

13052010414.jpg

Som dere ser her fikk jeg bort det lyse feltet etter klistremerket :mrgreen:

Sånn her så den ut før jeg begynte:

03052010380.jpg

 

13052010413.jpg

PS: Den er ikke så matt oppå kolbekammen sånn som det ser uta som på det siste bildet...

 

Det eneste jeg har lyst til å gjøre helt til slutt er å bytte kolbekappa med ei Pachmayr, men det var jo en hel skog og velge mellom og jeg har ikke anelse hvilken jeg skal velge... Tanken var å slipe til ei kappe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil først takke for to kjempetråder, denne og Angeline tråden. Har lest dem begge til øyet er blitt stort og vått. Utrolig mye kunnskap her.

Jeg har en ganske ny beretta hagle som jeg har gitt noen strøk med CCL Gun Conditioning Oil. Er det herder i denne olja, overflaten blir så veldig blank og fin?

Jeg har tenkt til å ta en full make-over på halga slik som beskrevet i denne og Angelina tråden, men jeg skal vente til vinteren da jeg har bedre tid å kan kose meg med prosjektet.

Hagla ha endel porer, kan jeg nå kjøre porefyller fra CCL og så noen strøk med Gun Conditioning oil etter på som en kvikk fix, eller vil dette ikke bli pent?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...