Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

No er Aya`en til tørke ei vekes tid her, og i mellomtida har eg pussa ferdig stokken på Baikal`en, og satt den inn med eit lag med Herdins vannbeid, mørk valnøtt. Eg har pussa lett av stokken igjen med 400 papir, og framtreet er like kjedelig fortsatt, men litt mørkere. Kolben er blitt veldig fin i forhold til den var, og blei overraskende betre. Eg har gitt den et strøk med spesial olje, og no fortsetter eg med 1/3 terpentin og 2/3 kokt linolje blanding.. Har ikkje hatt verken sikkativer eller andre ting i den, så eg får mette den litt med den framover dagene, så lar eg den få litt spesial olje til slutt igjen... Må spare på gode oljer, og ein stakkars Russer, kan ikkje få alt det gode.. Den spanske senorita`en, skal ferdigstilles med god olja.. Eller kva seier du Raudnakke ?

Skal legge ut bilder av Baikal`en i morgen når lyset er litt betre til fotografering. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har funnet ut setter de enkelte fabrikkene den graden de selv vil på et skjefte. De verste jeg har sett er S&L . Det de kaller Exhibition kan være et ganske ordinært skjefte. Var på jakttur med en kar i fjor som hadde betalt nesten 20 lapper for et Exhibition fra den fabrikken og jeg var ikke akkurat imponert for å si det mildt.

Skal man ha et fint skjefte er det mye bedre å kjøpe et valnøttemne til 8-10 lapper og få en skjeftemaker til å lage et skjefte slik du selv vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt eit godt strøk til på Baikal`en i kveld. Som de ser, så har eg ikkje pussa utav nettskjæringene etter å ha satt den inn med vannbeis. Eg liker faktisk det skille der mellom vanlig treverk og nettskjæring. Veit enkelte ikkje kan fordra det, men på denne kjedelige stokken her, så hjelper omtrent hakkene, for å skape liv i stokken...

 

Her er eine sida av emnene før oljing i kveld...

Baikal7.jpg

Her er andre sida...

Baikal8.jpg

 

Her er kolben etter oljinga i kveld...

Baikal9.jpg

 

Baikal10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eit par ting eg lurer å godeste Raudnakke. Eg har fått ein del spørsmål frå eit par andre, no etter eg har satt i gang med stokk prosjektene mine. Det hadde vært veldig greitt å hatt ein stikkord oversikt over korleis prosessene med oppussing foregår. Det står veldig mykje i første posten din, og litt etterkvart i tråden, etter spørsmåla hagler inn.

Men hadde det vært mulig å laga ein liten oversikt over prosessen i den første posten din ? Altså ein overikt over, alt frå pussing, til kor mange lag/tid mellom lagene, tid før porefylling, kor mange gonger ein skal oljepusse, herding, polering osv.. Selfølgelig ein gong du har anledning og tid..

 

Og så lurer eg på ein ting. Eg leste ein plass på nettet at det blei anbefalt å bruke mykje terpenting i oljeblandingene til å begynne med, for at den raskt skulle tas opp i treverket. Etterkvar som strøkene faller på, så burde ein ha meir og meir linolje i blandingene.. Kan det være fordel å lage 2 oljeblandinger, eller held det med 1 oljeblanding, og så berre bruke litt meir terpentin i starten ? Eller er dette rett å slett bortkasta energi og tankegang ?

 

Har bestilt meg 1 flaske med 125 ml Kobalt sikkativ i dag, som eg skal ha i oljeblandinga mi. Håper den er ok å bruke. Har ikkje fabrikant, men i følge selger på ei lokal malings sjappe, så skulle denne være god til sånne prosjekt..

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål om farging, men først litt bakgrunn: Jeg pusser opp en Sauer-stokk og følger nøye oppskriften fra denne og Angelina-tråden (takk for inspirasjon og veiledning). Har siklet, strøket, pusset og tørket over med vegetabilsk terpentin. Stokken var ganske lys, så det neste jeg gjorde var å farge den med Herdins ekte beis, mørk valnøtt, blandet med vann. Etter tørking begynte jeg med første steg i CCL-settet - red wood oil. Har oljet ca. 10 strøk, og nå begynner den vel å nærme seg mettet. Men nå synes jeg stokken virker litt for mørk...

 

Dermed spørsmålet; hvis jeg pussser med sandpapir nå, ødelegger jeg de 10 strøka med olje? Skal jeg eventuelt bruke herderen først, og så pusse? Eller kanskje vente til neste steg deretter, oljesliping med 800-papir (porefylling), vil det lysne fargen en del?

 

Veldig takknemlig for svar (gjerne raskt, jakta nærmer seg:-). Jeg vil nødig ødelegge for en drøy ukes jobb...

Link to comment
Share on other sites

Eg er litt usikker på det der Pekaa. Men du bør pusse stokken etter innsetting av Herdins, av 2 grunner :

1. Du får fram igjen trestrukturen, den forsvinner i blandt beisen, spesielt i mørkere farger.

2. Du kan mykje letter balansere kor mørk du vil ha stokken din, når du pusser. Ser du at du har pussa litt for masse enkelte plasser, og vil ha den jevn, så kan du ta ein runde til med vannbeisen.

Vil du f.eks ha litt forksjellige nyanser og liv i stokken, så kan du pusse meir enkelte plasser, for å oppnå dette.

 

Men eg rekner med at du ikkje taper all olja, hvis du skulle pusse litt på toppen no. Faren er vel heller at du kanskje får litt av trestøvet til å trenge inn i porene i stokken på eit litt tidlig tidspunkt, og det er kanskje ikkje heilt heldig. Men eg rekner med at Raudnakke kjem med ein kommentar her om litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hupps... Ser jeg har vært litt fraværende en stund(..i Tyskland bl.a.)...

 

En slik oversikt hadde sikkert vært fint Mauser68, men jeg er redd for at den kun ville være veiledende..

Grunnen er at hver eneste trebit er et individ. De trekker ulikt, de tørker ulikt og må derfor følgelig behandles som et individ...

 

Nøkkelfaktorene her er faktisk "Nå Har stokken trukket nok" og "Nå har stokken herdet såpass at det går an å gå videre.." Disse stadiene vil være ulike fra trebit til trebit, og antall innoljinger og tørketid vil variere like mye.

 

Porefylling er også et spørsmål om hva du vil oppnå.. Er det kun tettingen av porer, ser jeg ikke noe problem med å starte samtidig med at stokken nesten har slutt å trekke. Du vil på den måten bremse opp uttørkingen av løsemidlene i oljeblandingen din, men hvis det ikke er meningen å polere overflaten med det første er dette i mine øyne helt ok. Det går helt fint å fortsette på et senere stadium, f.eks. etter jakta...

 

Det ovenstående er også en fin innledning til temaet "Mye eller lite terpentin".. Jeg er av den skolen at jeg ikke bruker mere terpentin enn nødvendig.. Alt av løsemidler som går inn i treverket må også ut igjen... Jeg bruker derfor å tynne mine oljeblandinger på porsjonsbasis, alt etter nødvendighet for den jobben jeg holder på med. De er som regel tynnere i starten for så å bli tykkere etterhvert...

 

Koboltsikkativ er koboltsikkativ og jeg ser ingen grunn til at den du har fått tak i ikke skal kunne gjøre jobben..

Link to comment
Share on other sites

Dermed spørsmålet; hvis jeg pussser med sandpapir nå, ødelegger jeg de 10 strøka med olje? Skal jeg eventuelt bruke herderen først, og så pusse? Eller kanskje vente til neste steg deretter, oljesliping med 800-papir (porefylling), vil det lysne fargen en del?

 

Veldig takknemlig for svar (gjerne raskt, jakta nærmer seg:-). Jeg vil nødig ødelegge for en drøy ukes jobb...

 

Du skriver at du har brukt CCL Red Root Oil. Denne olja er ganske tynn og har en god inntrengning. Hvis du ikke har tenkt å pusse vekk en tiendel eller mer burde du ikke bekymre deg. Det gjør heller ikke noe om du bruker børsa en stund så olja får tørke skikkelig. Veldig ofte lysner treverket en del når olja blir skikkelig tørr, spesiellt på relativt porøst treverk. Å stryke stokken en gang daglig med herder i et par tre dager vil heller ikke være dumt.. Det fremskynder tørkeprosessen merkbart, og gjør det lettere å pusse treverket glatt senere..

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Raudnakke og Mauser 68.

 

Hvis jeg forstår dere riktig bør jeg nå legge tre-fire lag med herder, deretter bruke børsa i jakta, for så å eventuelt pusse litt før jeg gjør porefylling og polish? Kan jeg evt. legge herder nå, så pusse til ønsket farge og deretter starte med porefylling og polish, så dette er gjort før jaktstart den 10?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Raudnakke og Mauser 68.

 

Hvis jeg forstår dere riktig bør jeg nå legge tre-fire lag med herder, deretter bruke børsa i jakta, for så å eventuelt pusse litt før jeg gjør porefylling og polish?

 

Jepp..

 

Kan jeg evt. legge herder nå, så pusse til ønsket farge og deretter starte med porefylling og polish, så dette er gjort før jaktstart den 10?

 

Nope

Link to comment
Share on other sites

I dag har eg tatt in runde med begge haglene. Aya`en har fått sine siste forberedelser før porefyllinga, og Baikal`en har fått sin nest siste runde med olje, før den skal tørke og porefylles.

Desverre så hadde batteriet på kameraet mitt gått på reservetanken, så det blei eit dårlig blits bilde, som eg måtte justere litt, det gjekk ikkje så bra desverre. Det som er fint no, er at Baikal`en begynner så smått og bli nesten ( eg sa nesten.. ) like fin i treverket som Aya`en. :)

 

Beggehaglene.jpg

 

Sånn såg Baikalen ut tidligere, eit stort sprang i farge og liv i stokken iallefall..

 

Baikal1.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Raudnakke" jeg ville ikke ødelegge tråden din om "Adelheid...mein Kammerdrilling" http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=19203&start=0&st=0&sk=t&sd=a så vi tar det her

I forrige uke var jeg en tur til Tyskland for å hente hjem en drilling sammen med en kar.

Må igjen få takke for at du stilte opp, den nye eieren (en kammerat av meg) har virkelig begynt å få øynene opp for skjønnheten som ble med hjem (faren kan fort bli at hun begynner å konkurere med konen, om herrens gunst :wink: ). Skjønnheten har nå fått et par omganger med ccl for å være best mulig rustet for den kommende toppjakten.

Etter toppjakten vil hun bli førsøkt "avkledd" etter beste evne, for så å bli forsøkt kledd opp i en ny drakt som vil gi henne tilbake sitt rette/opprinnelige utseende :wink:

 

Greifelt Drilling fra 1936 i Kal. 5,6x52 R / 16/70 og toppet med en ZF Hensoldt Duralyt 6x42

normal_Drilling4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Raudnakke, vi som pusler litt med tredreiing bruker mye Danishoil og Chestnutoil for og få en fin glans i treèt og for og få fram strukturen. Hadde det vært noe for dere ?

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

@ Raudnakke, vi som pusler litt med tredreiing bruker mye Danichoil og Chestnutoil for og få en fin glans i treèt og for og få fram strukturen. Hadde det vært noe for dere ?

 

Danish Oil er vel et produkt fra Liberon som er basert på Tung-nøttolje... En Kjent Amerikansk stokkolje som heter TruOil er oså det. Mange får de resultatene de ønsker med disse produktene :)

 

Chestnut Oil kjenner jeg ikke til, men jeg regner med at det er utvunnet av kastanjer.. En annen nøtteolje er også Walnut Oil som f.eks. brukeren Elgen bruker...

 

Min hang til linoljer stammer fra at jeg driver med tradisjonelle stokkfinisher der enkelte metoder og oppskrifter er over hundre år gamle... Jeg gjør dette mye for å ta vare på de gamle håndtverkstradisjonene, men jeg mener selv at resultat blir det jeg ønsker å oppnå..

 

 

Mine metoder er ganske arbeidskrevende, men jeg har tid til det...

Link to comment
Share on other sites

Bare litt generell informasjon... Danish Oil leveres av flere ulike firmaer, men den vi vanligvis finner her i Norge kommer fra engelske Rustin's. Den inneholder visstnok tungnøttolje, men jeg har ikke latt meg imponere så veldig av resultatene jeg har fått til med denne. Det er i alle fall myyye white spirit i den. Jeg vet at mange tredreiere liker den, men de er ute eller litt andre egenskaper enn vi som pusler med skjefter.

 

Liberon sin treolje heter Finishing Oil. Den inneholder behandlet tungnøttolje, samt harpiks av et eller annet slag, og den er etter min mening et vesentlig bedre produkt enn Danish Oil, i alle fall når det gjelder våre sysler.

 

Chestnut oil eller kastanjeolje har jeg ingen som helst erfaring med.

 

EDIT: Ut i fra det jeg i farten kunne finne om fettsyresammensetningen i kastanjeolje, er den å betrakte som en ikke-herdende olje. Den er i så fall mindre egnet for oss. Tredreiere bruker ofte ikke-herdende oljer (til og med vaselinolje) på produkter som ikke utsettes for vann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en flaske liberon finishing oil liggende og bestemte meg for å olje inn kolben skikkelig før jakta. Jeg ignorerte glatt å lese bruksanvisninga og tenkte selvfølgelig ikke på å dobbeltsjekke forumet for fremgangsmåten :oops:

Jeg sauset tjukt på med olje og tørket ikke av børsa etter 10 min som anbefalt her..Når sant skal være sant glemte jeg vekk hele greia og børsa lå over et døgn før jeg fikk somlet meg til å kikke på børsa :mrgreen:

Resultatet er at endel av den bakre flaten på kolben nå har et herlig lag med herdet olje som ikke har trukket inn :roll:

Heldigvis har det trukket fint inn i nettskjæringen, men på litt av flatene ser det ut som den har fått en dårlig lakkeringsjobb :? Klok av skade spør jeg nå om råd for hvordan jeg får løst opp dette "overskuddet"?

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe noe som heter Liberon Stripper, som er en lakkfjerner, puss deretter dette av med Liberon stålull nr. 0.

Deretter Liberon møbelrens, og du kan legge på Finishing Oil igjen. Husk å tørke av etter ca. 15 min.

stokken er ikke lakkert..bare overskuddsolje som har herdet på overflaten

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe noe som heter Liberon Stripper, som er en lakkfjerner, puss deretter dette av med Liberon stålull nr. 0.

Deretter Liberon møbelrens, og du kan legge på Finishing Oil igjen. Husk å tørke av etter ca. 15 min.

stokken er ikke lakkert..bare overskuddsolje som har herdet på overflaten

Ja og til å fjerne den herda overskuddsoljen sier produsenten att du skal bruke Liberon Stripper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på handletur og handlet Liberon produkter etter jobb idag. Fikk handlet møbelrens,stålull type 0 og 0000. Var på to butikker og begge var tomme for stripper :?

Jeg lot meg ikke stoppe av det, så jeg pusset ned stokken med stålull type 0 dynket i møbelrens. Det fungerte suverent :D Stokken er nå friskmeldt og klar for ny behandling med Liberon Finish oil. Denne gangen skal jeg pugge rådene herfra før jeg starter :lol: Takker for alle råd!

Link to comment
Share on other sites

Forumbrukeren og jegeren ak74 ønsker i hovedsak å lese om alle Kammeratenes forskjellige erfaringer ang. jakt og skyting.

 

Men jeg fikk se at i denne tråden er forskjellige Liberon produkter blir nevnt. Som importøren av Liberon i Norge vet jeg jo litt hva vi selger :) Håper jeg kan oppklare litt om hva vi selger uten å drive reklame, for det ønsker jeg ikke. Så om feil hatt kommer på får dere gi meg et skudd for baugen og blåse i jakthornet :D

 

Liberon selger Danish oil i bl.a England men vi importerer den ikke til Norge og kommer nok heller ikke til å starte med det. Danish oilen er som tidlegere nevnt produsert av flere og da får man selvfølgelig forskjellige kvaliteter. Hvem som er best/dårligst av dem aner jeg ikke for jeg har ikke brukt dem. Forskjellen mellom Danish og Liberon Finishing oil er andelen linolje. I Danish er det mye mens i Finishing oil veldig lite da nesten all oljen er kinesisk treolje. I Finish er det også tilsatt herder/sikkativ noe som gjør at neste strøk kan påføres etter 6-8 timer. I tillegg til Finish selger vi også 100% pure Tung oil (kinesisk olje - denne trenger minst 24t før neste strøk). Denne er tyktflytende og må tynnes de første strøkene for å penetrere skikkelig slik som man gjør med linolja. Vi selger også både kokt og rå linolje men ikke i stor utstrekning.

 

Raudnakke: Ser at du bruker lærfarge (narvsverte) som er en spritbeis i stedet for vannbeisen til Herdins. Har du noengang forsøkt Liberons spritbeis å sett om den holder mål for deg?

 

Håper jeg fikk avklart litt om hva som er i vårt program og ikke.

 

Mvh

Audun - ak74

Link to comment
Share on other sites

Forumbrukeren og jegeren ak74 ønsker i hovedsak å lese om alle Kammeratenes forskjellige erfaringer ang. jakt og skyting.

 

Men jeg fikk se at i denne tråden er forskjellige Liberon produkter blir nevnt. Som importøren av Liberon i Norge vet jeg jo litt hva vi selger :) Håper jeg kan oppklare litt om hva vi selger uten å drive reklame, for det ønsker jeg ikke. Så om feil hatt kommer på får dere gi meg et skudd for baugen og blåse i jakthornet :D

 

 

Raudnakke: Ser at du bruker lærfarge (narvsverte) som er en spritbeis i stedet for vannbeisen til Herdins. Har du noengang forsøkt Liberons spritbeis å sett om den holder mål for deg?

 

Håper jeg fikk avklart litt om hva som er i vårt program og ikke.

 

Mvh

Audun - ak74

 

 

Hyggelig å få en oppklaring på disse begrepene ak74 :D Jeg har i liten grad brukt Liberon's produkte... årsaken er som tidligere nevnt at jeg har mine egne gammelmodige :wink:

 

Jeg var derfor ikke klar over at Liberon hadde spritbasert beis på leveringsprogrammet...

 

En vakker dag burde jeg få overtalt den lokale Jerniapusheren til å ta inn noe slik at jeg fikk testet den, samt muligens en dunk av deres Pure Tung for å utvikle en hurtigsak... Står forøvrig en del på hylla her som jeg har kjøpt inn for å teste, men som deretter er blitt stående der... Kanskje Liberonbeisen ikke blir en av dem...

 

Takk for tipset..

Link to comment
Share on other sites

Liberon selger Danish oil i bl.a England men vi importerer den ikke til Norge og kommer nok heller ikke til å starte med det. Danish oilen er som tidlegere nevnt produsert av flere og da får man selvfølgelig forskjellige kvaliteter.

 

 

jjensen.no aka Jørn Jensen Lærhandel i lillestrøm selger Danish Oil fra Liberon, jeg bruker den på de gamle børsene jeg har lagt mine klamme lanker på.

Funker fint som snus og børsene blir fine som fy...

 

 

Nevs

Link to comment
Share on other sites

jjensen.no aka Jørn Jensen Lærhandel i lillestrøm selger Danish Oil fra Liberon, jeg bruker den på de gamle børsene jeg har lagt mine klamme lanker på.

Funker fint som snus og børsene blir fine som fy...

 

Hmm... Er du sikker? Den Danish Oil'en som jeg har sett og kjøpt hos Jørn Jensen har vært fra Rustin's og ikke fra Liberon, men de har kanskje tatt inn noe nytt? Jeg finner også bare Rustin's på nettsidene.

Link to comment
Share on other sites

No begynner Aya`en å bli temmelig snasen synst eg.. Eg har latt den kvile over 1 veke etter siste olja, og gitt den eit par runder med sikkativ. Og den har fått tørka henholdvis 2 og 3 dager på sikkativ behandlinga.

Så tok eg ein ny runde med fint pussepapir, og har gitt den eit par dråper olje, og gnidd det utover med håndbaken.. No ser ein at finishen begynner å bli bra. Sjølvsagt så dukker det opp eit par synder når finishen begynner å bli betre, men shit au, eg synst eg har vært tolmodig, så dei småfeila får ein berre leve med inntil vidare..

 

Aya20.jpg

 

 

Aya21.jpg

 

Vil berre få sei tusen takk til deg Raudnakke for både inspirasjon og god hjelp undervegs med dette prosjektet og andres prosjekt.. Det er kjekt å ha sånne ressurser på dette forumet !! :)

Link to comment
Share on other sites

Då har eg fått tatt eit par gode runder på Aya`en i det siste, menst Baikalen har stått å tørka. Baikalen har fått første runde med porefylling, og Aya`en har fått nokon gode runder med tynt lag med olje, med mykje sikkativ mellom lagene og etterpå rein sikkativ, for å få tørkinga i gang..

 

Legger ut siste bildene av Aya`en, sånn skal den få lov til å være til ut på vinteren, ganske snasen synst eg.. :mrgreen:

 

Aya22.jpg

 

Aya23.jpg

 

Aya24.jpg

 

Aya25.jpg

 

Aya26.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Jeger64, eg må sei at eg er veldig fornøyd med arbeidet så langt. :mrgreen:

 

Men du tar meg litt på senga med oppdrag. Det eg har gjort med den stokken her, er nok litt juks i forhold til kva profesjonelle folk som Raudnakke klarer å utføre..I tillegg så lyger bildene nok litt med tanke på at eg har avduka fleire feil etter kvart som finishen blei betre, men for guds skyld i forhold til korleis den såg ut, så er den kjempeflott uansett.

 

Uansett, så må eg nok søke Raudnakke om tillatelse til å ta på meg sånne ting, med tanke på at all min kunnskap på dette området er 100 % takka væra han. Og skal eg klare å få stokken min ferdig, så er eg også avhengig av litt tilleggshjelp, den er ikkje ferdig enno, kun midlertidig så eg kan bruke den i jakta.

 

Ein annen ting er at eg har ikkje fått testa ut om det eg har gjort er godt nok med tanke på bruk i skauen, og holdbarheit, og olja som eg har brukt på denne har eg fått av Raudnakke, så den er litt spesiell i forhold til den olja som eg bruker på Baikal`en eg driver på med.. Eg trur nok at den olja eg lager til Baikalen skal fungere på eit vis, den ser ut til det, men den er nok på langt nær så komplett og god som den olja eg har brukt på Aya`en.

 

Eg skulle gjerne tatt på meg eit oppdrag, penger eller tjenester har ein alltid brukt for, men som sagt dette er eg veldig fersk på, og kan nok aldri kunne gje deg garantier på nokon måte for korleis våpenet ditt ville ha sett ut om 5 år.. :oops:

 

Edit : Eg har vel kanskje brukt ca 20 timer så langt i prosjektet, litt usikker, men rundt det..

Link to comment
Share on other sites

Dette er den 5. høsten at konfirmasjonshagla er i bruk, og etter 5 høster i hardt "nord-norsk" vær, har det gitt sitt preg på stokken. Den begynner å bli litt grå, å når det regner er den nesten helt grå :|

Skulle egentlig gjøre noe med det i fjor, men pga. div. andre hybel-interesser ble det ikke gjort.

Nå bor jeg hjemme igjen og har utstyr, lokaler og tid til å gjøre det(etter at hagla er byttet ut med rifla på jakt selvfølgelig).

 

Gamlingen har noen gamle glass med teak-olje(tror jeg det er) stående etter noen knivprosjekter han har drevet med. Noen som har erfaringer/meninger omkring å bruke det på en stokk?

 

ps. et lite newbie-spørsmål: må man demontere stokken når man pusser ned riper og oljer opp, eller kan det gjøres med bare og skru av kolbekappa?

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Ville nok demontert hagla, når ein skal pusse opp stokken. Eg er ikkje så sikker på den teak olja, men du har det Red Root Oil settet frå CCL, det har vel Raudnakke snakka varmt om som alternativ.

Ellers hvis du venter så har vel Raudnakke skrevet at han skal brygge ei Kammer olje, med ingredienser dei fleste kan få tak i nærmiljøet, så hvis du skal ta den hagla før neste sesong, så kan det være eit alternativ ?

 

Men begynn med å skrap lakken av kolben og sett den litt til tørk, før du starter, det er ein liten jobb det også.. Lykke til iallefall, det er moro å sjå det triste i stokken komme ut livlig og fargerikt igjen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Den AYA-hagla ble sannelig snasen :) Fin finish! Håper jeg klarer å oppnå noe liknende på min Krico.

 

Etter lang tid stående halvstrippet, har min kjære randtenningsfrøken endelig blitt kvitt blygheten og fått også resten av lakken fjernet. Da jeg har måttet vente en stund på at nytt kamera skulle komme på lager, har det blitt lite bilder under prosessen før nå de siste par dagene. Jeg har fått feid av alt av lakk, samt tatt noen runder med strykejernet hist og her. Fibrene er hevet, stokken på nytt pusset med 400 og terpentin gnidd på med største ømhet og omtanke. Jeg har også røska opp litt i nettskjæringa, da den var innsauset med lakk og var litt glatt. Videre har frøkna fått påstrøket et par lag rødrot-olje, samt endel hvile da jeg har måttet reise ut av huset i mataukeøyemed. Mat ble det heller labert med, men oljen ser ut til å ha gjort Den Lille godt. Jeg har siden den tid lagt på flere sjikt, og treverket sluker olje som en russisk bryggesjauer sluker ildvann. Og angående den svarte avslutningen har jeg foreløpig bestemt meg for å beholde stokken naturell. Jeg synes trefarge helt frem tar seg ganske bra ut, egentlig!

 

I dag lykkes det meg å få tatt noen bilder. Alle er klikkbare for større versjon :)

 

Her sees den venstre siden av stokken. Det noe stusselige lyse området på denne siden har fått god hjelp av olja til å lokke frem noe mer spennende nyanser. Dette fremgår ikke så godt av bildet, men etter noen nye masseringer skal jeg forsøke å få lagt ut et før/etter-bilde.

12036.jpg

 

Her er høyre side. Den er mye mer spennende i tegningene enn den venstre, men det forsvinner litt på bildet pga. belysningen.

12037.jpg

 

Her er noen litt mer beskrivende bilder av høyre side. Legg forøvrig merke til at fabrikanten har tettet et kvisthull på det siste bildet. Jeg oppdaget det i grunn ikke helt før jeg begynte å pusse.

12038.jpg

12039.jpg

12040.jpg

12041.jpg

 

Og slik blir den venstre siden seende ut. Ikke så halvgæli, synes nå jeg!

12042.jpg

12043.jpg

 

Ellers har jeg fått slått av en prat med min farfar angående anskaffelsen. Jeg husker ikke helt hvor lenge det er siden han gikk til erverv, men han gav i allefall 2500 kroner hos den lokale våpenforhandleren. Dette var på tidspunktet en ikke helt ueffen pris, men heller ikke grisebillig. Noen dager senere ble han oppringt av selger som gjerne ville kjøpe frøkna tilbake for dobbel pris (pga. treverket), et tilbud min farfar heldigvis for meg ikke ville bli med på.

Link to comment
Share on other sites

Nygaard, den der randtenningsfrøkenen din, har faktisk den fineste stokken eg har sett på ei sånn finkalibra rifle nokon gong. Den er rett å slett råfin, og eg håpar at du tar kontakt med meg, dersom du skulle få eit absolutt illebefinnende å selge den..Det første eg selfølgelig kjem til å gjere, er å be deg søke hjelp, for eg reknar med den dagen står sola aldri opp.. Den er rett å slett nydelig og endå nydeligare kjem den til å bli. :mrgreen:

 

Har i tatt eit par runder med den Russiske steppekjerringa mi her, og i mellom tørk og gnikking på den Spanske senorita`en, så har eg laga ein trepolish med hjelp av smelta bivoks og litt terpentin og linolje.

Denne ville eg gjerne teste ut på den Russerinnen, for den har eg absolutt ingenting å tape på..

 

Etter eit par runder med den polishen, så såg jo absolutt stokken fin og halvblank ut. Problemet var imidlertidig at framtreet på den var så metta at den ikkje lenger trekte inn, og det blei berre ei suppe å gnikke utover, og uten virkning. Kolben blei eigentlig bra, så den polishen passer nok aller best for hurtig prosjekt, mens stokken endå trekker olje.

Vel nok om det, dei siste dagene, så har eg gitt steppekjerring litt meir olje og meir sikkativblanding i olja, for å lage ei hinne på den, og dette ser ut til å ha gått bra. Bortsett frå at eg skulle gjerne hatt et støvfritt lokale, for å få heilt 100% blank og støvfri overflate synst å væra komplett umulig, men den har blitt grei stort sett. Her er et par bilder av steppe(dritt)kjerringa som eg tok i kveld. Ho er iallefall blitt finere og blankere, uten tvil. . :mrgreen:

 

Baikal11.jpg

 

Baikal12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det en Krico 302 du har Nygaard?

Jeg har en som er helt lik, og den er også veldig pen i veden. Har du match avtrekk/trykkpunkt på din, eller er det vanlig direkte avtrekk?

Tok en runde med min i fjor, men jeg begynnte på nytt igjen for litt siden fordi jeg kjedet meg, og for å få porefyllingen bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Nygaard, den der randtenningsfrøkenen din, har faktisk den fineste stokken eg har sett på ei sånn finkalibra rifle nokon gong. Den er rett å slett råfin, og eg håpar at du tar kontakt med meg, dersom du skulle få eit absolutt illebefinnende å selge den..Det første eg selfølgelig kjem til å gjere, er å be deg søke hjelp, for eg reknar med den dagen står sola aldri opp..

 

Mange takk :) Jeg er i grunn blitt litt glad i den selv, så jeg er redd jeg neppe kommer til å selge noengang. Men dersom jeg mot formodning kommer til å gjøre noe så tåpelig, skal jeg huske deg og ta kontakt! Jeg ser jo av børsene du har presentert her i tråden at hun isåtilfelle kommer til å få et prima hjem med flott stell :)

 

Apelars!: Jepps, det er en 302 AL. Artig at du og har en, jeg har aldri hørt om noen andre som har Kricosalong før! Min er med et delikat trykkpunkt, så den er særdeles behagelig å fingre med. Du får slenge ut et par bilder av din, da! Hadde vært artig å sammenlikne litt :)

Link to comment
Share on other sites

Stålull eller våtslipepapir med olje...

 

Prøvde stålull nå. Resultat: Mattet bort overflødig hinne mens porene ligget blanke og tette igjen. Når dette er gjort ferdig, er det da på tide med olje?

 

Dette er en høyt gradert stokk som var nydelig før jeg begynte å kludre med den . Nå er den matt og fæl :?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde stålull nå. Resultat: Mattet bort overflødig hinne mens porene ligget blanke og tette igjen. Når dette er gjort ferdig, er det da på tide med olje?

 

 

Jepp... Nå er det på tide å bygge overflaten med olje.. Tynne påføringer, tørk bort overskuddet etter en time eller to... Gni hardt med håndbaken til det blir varmt i huden og la tørke et par døgn.. Gjenta til du er fornøyd med finishen og la det til slutt tørke en uke eller to før du tar den i bruk.

 

Har du ikke tid til dette før jakta, så kjør en tynn innoljing og bruk børsa... Ta da sluttfinishen etter jakta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...