Jump to content

Hva heter bikkja di - og hvorfor?


Ranger

Recommended Posts

Har sagt at store, tøffe elghunder ikke kan hete hva som helst :wink:

Å jasså? Min usedvanlig tøffe NES Int. Ch het - Chico!

Og navnet har en forhistorie! Han var oppkalt etter kanarifuglen til et daværende damebekjentskap!

Og det igjen hadde seg slik at hun overtok en fugl fra ei venninne. Fuglen het "Picko". Men da hun hadde religiøse foreldre, kunne hun jo ikke kalle fuglen "pikk"! Så da så!

 

Neste NES hadde navn etter geskjeften han skulle drive - han het "Bofsus". Det navnet var såpass originalt at det ikke finnes på denne lista engang! Men "Boffen" fantes på ei anna hundenavn-liste.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bikkja mi....en boxer ble kalt Aries.....etter den greske guden Ares. Så det var egentlig ikke mer spennende enn det. Navnet han fikk fra kennelen var Gilbert.

 

Så hele navnet ble Box fantastic's Gilbert Aries. Populært kaldt små'n, soppen og gjøken. Han reagerte på alle navn han fikk. He he he. Kjært barn har jo mange navn, og han var vi pokker meg glad i gitt, så det var tungt å måtte avlive han ifjor. Hadde kreft i hele seg. Ble ikke oppdaga før det var altfor seint.

Link to comment
Share on other sites

Den eldste Rhodesieren min fikk navnet "Sherlock" fordi han gikk med nesa konstant i bakken og snuste som valp. En annen grunn er muligens at han alltid tok sin tid utenfor mens vi jobbet med å få ham stueren (no shit, Sherlock). Det skulle være tydelig at jeg liker ordspill og skjulte referanser.

 

Selvfølgelig ble Rhodesier #2 prompte døpt "Watson", man skal da være gjennomført.

 

Tror jeg postet dette bildet i en annen tråd men:

 

rdgbk.jpg

 

Dette er faktisk skiltet på den ene bilen vår (Jepp jeg sa jeg liker ordspill) 8)

 

Den gule labradoren vår heter Freya, det er et kompromiss med kona siden hun sikkert så for seg en blond viking-gudinne.

 

freya2.jpg

 

Jeg ville egentlig kalt henne "Hillary" siden hun er en gulmaget tispe, men der la kjerringa ned veto :lol:

 

PS

Jeg har en skogkatt som er en patetisk sutrepave som ikke vet når han skal holde kjeft. Han heter Algore :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Valpen kom fra I-kullet og skulle følgelig hete noe på I.

Datt først ned på Isak, men fant ut at dette ikke var noe særlig lurt.

 

Bestefar på babogården het Isak. Han har vært død noen år. Fant ut at det kanskje var dumt å stå på låvebrua og rope på Isak som var død og begravet! Ennå værre når man banner og sverter over denne fillebikkja som ikke kommer.

 

Så vi droppet S'n og navnest ble IAK

Link to comment
Share on other sites

En av kullsøstrene til drevertispa mi heter Riva. Årsaken er at eieren fikk sin forrige drever slått ihjel med jernrive... (Påskutt rådyr der dreveren hang på og gikk i strupen på dyret når det havarerte, en nabogubbe reagerte spontant og "forsvarte" rådyret...)

Link to comment
Share on other sites

før og få en hund som lyr navnet sitt godt så skal du gjøre følgende. når du får hunden så finner du noen aktuelle navn også lar du hunden ligge og slappe av (ikke sove,men rolig og av slappet)prøv med de forskjellige navnene,prøv også og legge trykk på forskjellige bokstavene i navnet,se på reaksjonen til øran hunden legg også merke til reaksjonen til hunden,hunden reagere ulikt på bokstav kombinasjonan. derfor går mange av hundenavnan igjen.

Link to comment
Share on other sites

Halden støveren min heter Haldis.. For oppdretteren sa at navnet skulle begynne på H..

Men ble meget urolig og var nok ikke helt enig at Haldis var rette navnet... Så da ble det jo selvsagt det navnet som ble valgt :lol::mrgreen:

 

 

Samme navn som min X svigermor. Æsj, nå ble jeg kvalm gitt, men jeg antar bikkja di er både triveligere og greiere å ha med å gjøre. Og den er sikkert stillere også.....til og med i los :lol:

 

Sorry OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min BAN heter Motvindens Tass. Opdreteren sa navn skal begynne med bokstav T, kona og barna ville at han skal hete Tassen mens jeg mente at det er enklere kalle han Tass istednenfor Tassen så ble vi enige om Tass :) . Selv om han heter Motvindens Tass kaler vi han bare Tass.

Link to comment
Share on other sites

Buster-min første dachs, og hund i eget eie, fordi han var så bustete selvfølgelig. (Og som jeg har brukt navnet til. Og det er bare den store "Buster'n" som lever igjen i dag.)

 

Birk- et fint navn på B.

 

Bastian- nok et fint navn på B.

 

Tilsammen var de B-gjengen, også fellesnavn "Gutta mine" eller bare "gutter"!

 

Nå er de alle borte :( , men ei ny frøken har flyttet inn, og hun har fått tildelt navnet:

 

Alma-og det ble oppdaget i ettertid at det er etter min oldemor, noe jeg ikke var klar over akkurat da.hihi

 

Rocco-ny rase, i mitt eie, og er en jämthund. Han fikk navnet fordi han var/er en litt stor og kraftig plugg....... :wink:

 

Ny dachs er "på planleggningsstadiet" allerede, men kommer ikke i hus før Rocco er formet og blitt ca 1,5-2 år. :wink:

Og mor driver å mumler litt om en Basset Fauve, men vi får se...... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eldste Basset Hound tispa mi heter Ida, enkelt og greit fordi hun allerede het det da jeg overtok henne (3,5 år gammel på det tidspunktet)

 

Den yngste heter strengt tatt Embla (fra norrøn mytologi og IKKE etter lottomaskinen). Navnet var et kompromiss mellom meg og eksen. Hun ville ha bullmastiff tispe og kalle den Embla, jeg ville ha basset hound hannhund og kalle den Fenris. Dermed ble det ei bassettispe som fikk navnet Embla. Etter at forholdet skar seg ble hun uoffisielt omdøpt til Tussi.

Link to comment
Share on other sites

Dachsen heter Spike, etter konas ønske.

Oppkalt etter han festlige fyren i Nothing Hill, hunden i Tom & Jerry eller hunden i Bruce Allmighty.

Og Springer Spanielen... Neimen, i allverden da. Bestemte kona den også? :oops:

Jammen tak, det gjorde hun nok. Han heter Felix, og begge kjente en hund vi likte en gang som bar det navnet.

Tilfeldigheter, egentlig men navn vi begge ble veldig rolige for da vi diskuterte hva de skulle hete.

Har vel så langt bare et navn jeg MÅ ha på en hund en gang,

og det er en "ulvefarget" Alaskan Malamute som lyder navnet Fenris :D

Link to comment
Share on other sites

har to bikkjer. en basset artesien normand som heter Diana oppkalt etter jaktgudinnen, kommer fra oppdretter Steinar Floberg i lillehammer. Mora heter kustjágarens Gina og faren heter motvindens Rum. :D

Og en korthåra dachs som heter Laffen oppkalt etter gamlekongen her i landet,(han heter egentlig KI hector av jærdachs) kommer fra kennel jærdachs etter kjærragården`s Dg Knerten og Revestreken`s Isi. :D

Fantastiske hunder med ett herlig gemytt. Går godt ilag med alle hunder til nå, og liker seg best i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En av Dachsene mine heter Tjukken -hvorfor ? tja...si det ..

 

Og så her jeg ei dachstispe som heter Jippi -hvorfor ? tja...hun er vel så gla som en dachs kan væra...dvs "glad med hele kroppen"

 

Også Drever`n da han heter Qvint, men jeg vurderer å skifte navn på han..fordi han er så snill og godmodig samt han har str.44 i poter som står litt ut til hver side er han den kostligste hunden jeg har sett på lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi kan jo legge til et element i denne tråden, nemlig fantasifulle og fargerike kennelnavn på bikkjene!

Ofte blir dette "verre og verre" jo lenger bak i generasjonene man går, og jeg flirer litt av hvor flott og fjongt det høres ut, det er jo tross alt bikkjer det er snakk om! :D

 

Mi bikkje heter bare Ares (gudskjelov), mora heter Lejonlands Xenia og far Rotvältans Tufsen. Så begynner det virkelig å ta av bakover i mors rekker: "Wham´s Tojj Oragne Av Captain" og "Baby Doll Vom Esculap" er et par eksempler. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eldste tispe hos oss heter Beautiful Chevie. Beautiful, fordi det var "B"-kullet. Chevie fordi hun ble oppkalt etter min manns bil. -Stakkars-

 

Den yngste, Buffy. Grunnet at hun er en tøffing, ble tatt med keisersnitt 6 timer etter at broren ble født på normalt vis. Jeg måtte ta henne i mot mens dyrlegen sydde isammen Chevie. Jeg var ikke like tøff, fyttigrisen jeg hadde nerver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dachsen min skulle hete noe på A.

Kunne sjølsagt hatt et tysk navn på A, men syntes Adolf blei litt for alldeles.

Siden han var den lyseste i kullet, beige av farge, blei han døpt ALI.

 

Håper neste dachs ikke kommer fra et kull som skal hete noe på M :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he. Mange artige bakgrunnshistorier her.

Jeg PRØVDE å kalle min laika Boris Da Braveheart.

Boris fordi han er en russer, sånn opprinnelig.

Da som både er en artig amerikansk slang for the - samt betyr ja på russisk.

Og braveheart fordi han var så j... tøff i barten.

Da jeg fikk papirene skjønte jeg at det nok ble litt for pretensiøst for oppdretter - der sto det KUN Boris, svart på hvitt.

Noe som eg. er ganske ironisk da han ikke sjangler formålsløst rundt i skogen, snarere tvert imot. Ei er han diplomatisk ift stakkars vilt som krysser hans bane :shock:

Han lyder uansett ikke det kjedelige navnet sitt, min neste (lydige) laika skal hete Ekorn :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Min første GS het Zico etter den brasilianske fotballguden.

Den neste ble også oppkalt etter fotballguder, nå Kaiser (etter Beckenbauer)

Neste blir kanskje Messi?

 

Ellers kjenner jeg til GS med navn som ZikkZakk, Kaos og BomBom. Etter egenskaper fra hund og jeger....

Link to comment
Share on other sites

Vår Shetland sheepdog heter fra kennelen "Nesgrendas a touch of Torro", men blir bare kalt Torro.

Litt rart egentlig siden det betyr okse på spansk og det er (etter hva jeg har blitt fortalt) norges minste sheltie hann (3,5 kg)

n610767734_69035_8549.jpg

 

Og så har vi også en Tervueren tispe med kennelnavnet "Fakaisers morning mist". Men siden vi har startet på den spanske trenden kalles hun Chica (uttalles kji-ka) til daglig.. Det betyr noe sånn som pen jente.

n610767734_68997_2305.jpg

n610767734_69021_5907.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...