Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle tro onkelblå var her inne å leste. For på lørdag kom der svar, "innvilget"

Bare ca 3 måners behandlingstid. Blir spennende å se hvor mange uker de må ha på å få registrert min betaling og sendt meg papirene.

Akkurat 1 uke.

Fredag har de "stengt" og da sender de ut alt av papirer. Du får de lørdag.

Garantert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte en søknad på Hønefoss politistasjon 15 Desember og fikk beskjed om 3-4 uker ca.. Pluss jula.

Sente mail på fredag om at nå hadde det gått 5 uker og spurte høflig om det var noe informasjon de trengte.

 

2 Timer etterpå fikk jeg svar om at søknaden var innvilget og det var bare å betale, søknaden er stemplet samme dag så det kan nok lønne seg å spørre når ukene begynner å bli lange.

 

Nå ligger 308`en hos børsemaker.... Som har 4 ukers ventetid :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde aldri garantert noe med norsk post lenger....

 

Må si jeg er veldig fornøyd med posten, selv om det ikke har noe med denne saken å gjøre. Jeg har fått og sendt utallige pakker kun en pakke som har forsvunnet for meg/avsender. Det var fra en her inne faktisk, å det var ei pakke som ikke hadde sporing.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret i Bodø.

 

Tok fire dager fra jeg leverte til jeg henta søknaden, men så er jeg en "kjenning" av politiet og rimelig aktiv skytter i flere lag/klubber og har et flere våpen fra før.

 

Veldig kjekt med en oppegående og kunnskapsrik politimann som bekler den stillingen!!

Ikke'no tull og tøv der!

Link to comment
Share on other sites

leverte inn i jula, har enda ikke fått svar. di sa det var opp til 3måneder behandlings tid.bor i Arendal. er ikke det noe treigt tru.

 

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden så det kan være nevnt før...

 

Mulig jeg tar feil men er det ikke en lov om at det ikke skal ta lenger enn 3 eller 4 uker?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil men er det ikke en lov om at det ikke skal ta lenger enn 3 eller 4 uker?
Forvaltnigsloven sier bare at saker skal behandles uten unødig opphold, uten å si noe om hva det innebærer. Tror nok de slipper unna med "vi har mye å gjøre".

 

Det du har krav på er å etter 3 uker, hvis den ikke er ferdig behandlet til da, å bli informert om hvorfor det ikke er ferdig og ca. når du kan forvente å få svar.

Link to comment
Share on other sites

Leverte min 2 desember, ringte våpenkontoret (Kristiiansand) onsdag, gikk vertfall 14 dager til sa de. De lå 3 måneder bak skjema.

Er det virkelig så mange som skal ha våpen i Agder???

Ikke nødvendigvi. Er f. eks. ikke sikkert det er dedikerte saksbehandlere til våpensaker. Også kan jo noen av dem være sykmeldt ol.
Link to comment
Share on other sites

levert 28 august 5 våpen på kvota ( jakt ) svar 14 januar

 

fikk en telefon ca november fra våpenkontoret , sykdom hos saksbehadler

 

søknad levert 16 januar svar 18 januar samme våpenkontor 1 våpen konkuranse jaktfelt (sogndal)

 

alså ingen fasitt . det er tros alt menesker som skal behandle søknadene

Link to comment
Share on other sites

Halleluja.Fikk i posten igår tilbake godkjent søknad etter bare 84 dagers behandlingstid,dette er Agder politidistrikt men de gjør sikkert sitt beste.

har opplevd noe lignende venter på en søknad derifra igjen og et våpenkort

min erfaring er at det tar den tiden det tar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vanligvis går det et par-tre dager, men denne gangen ble det bom stopp.

Grunnen er enkel; Rifle solgt den 15 januar til autorisert våpenhandler.

Årsaken var at jeg trengte en billig hagle til minkjakt, og med full garderobe måtte noe selges.

 

Ennå pr i dag, 30 Mars, er ikke dette salget oppdatert i våpenregisteret, og min søknad på hagle ligger naturligvis på vent.

Kjøperen tilhører Trøndelag/Trondheim, og der har saken ligget siden januar :evil:

 

Jeg har god kontakt med det lokale lensmannskontoret, og hun forsikrer at hun sjekker regelmessig om det er statusforandring.

Så langt ingenting, så det blir nok april og vel så det før "minkhagla" er i hus..... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Papirer og alt er i orden, men den lokale lensmannen vil ikke gi nytt løyve så lenge jeg faktisk står registrert med 6 våpen i registeret.

Så her er det tydeligvis bare å smøre seg med tålmodighet...

Ergerlig da jeg har gått glipp av et par gunstige kjøp på rimelige Star hagler.

Link to comment
Share on other sites

Forhandleren hevder at han sendte inn papirene til Trondheim umiddelbart etter handelen.

Så det er nok der det hoper seg opp...

Det virker som om de store sentraliserte kammerne er tregere enn de lokale når det gjelder slike saker?

Vel, det ordner seg nok, men ergelig at en slik bagatell skal ta så lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om de store sentraliserte kammerne er tregere enn de lokale når det gjelder slike saker?

 

Det kan jeg bekrefte. Hadde akkurat (mars 2015) en søknad inne til Sentrum politistasjon i Trondheim og det tok ca 4 uker fra innlevering til retur godkjent søknad. Når jeg etter 3 uker ringte og ba om status på søknad fikk jeg til svar at de hadde ressursmangel og derfor hadde et solid etterslep på søknader og kunne ikke annet enn beklage det.

 

Fikk forresten også til svar at de "dessverre ikke kunne fremskynde prosessen med mindre det gjaldt liv", hvilket i fredstid er en nokså arti formulering :-D

 

Aner ikke hvilke rutiner de har for behandling av slike søknader men det er dessverre unødvendig ineffektivt.

Link to comment
Share on other sites

Ringte og purret på en søknad på rifle jeg leverte i begynnelsen av januar i Trondheim. Fikk til svar at nye rutiner var innført og at alle søknader nå måtte sendes til "noen" i politidistriktet for vandelssjekk av søker. Pr i dag hadde de mange søknader inne til sjekk og kunne ikke svare på når de fikk disse tilbake. Uholdbart selvsagt, men jeg har det ikke travelt med denne så jeg har ikke giddet å pese noe med det.

Spørs om de har innført nye rutiner uten at logistikken er på plass, men det ser ut til at offentlig forvaltning kan tillate seg slikt da kundene ikke kan velge å gå et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt opplegg i Bergen siden sist jeg søkte. Lever inn søknaden på kammeret ditt, vent på at du får mail fra våpenkontoret i Odda om å betale inn gebyret.

Vent enda mer på at økonomiavdelingen i distriktet registrerer at pengene er på konto, og gir beskjed til våpenkontoret. Endelig er søknaden på vei til deg i posten....

 

Unødvendig tungvint, og lite effektivt. Har ventet 8 virkedager, og krysser fingrene for at den kommer om 2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...