Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Din våpensøknad er mottatt. Forventet saksbehandlingstid er inntil 6 uker. Alle søknader behandles i den rekkefølgen de kom inn til oss og du vil få svar umiddelbart etter at søknaden er ferdig behandlet. Vi har ikke anledning til å svare på spørsmål om status på søknaden. Har du en hastesak og en spesielt god grunn kan vi gjøre unntak fra dette. Send oss i så fall en e-mail på forvaltning.hedmark@politiet.no Mvh. Hedmark politidistrikt.

Fikk denne idag....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bodø. levert tirsdag morgen (tredje pinsedag) og innvilget onsdag morgen pr mail. Fikk mail med giro for gebyret da.

har våpen fra før da. Han som sitter på våpen der er en grei fyr. og gjør jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte inn 4 søknader i begynnelsen av juni.. Fikk tre av de tilbake nå, godkjent, så en mangler.. Er dette politiets måte å si at den siste ikke er godkjent på? Fikk ikke med svar, eller noe beskjed om at det bare var tre godkjente..!

 

Skal sies at jeg søkte om 9mm, og .45, men kan egentlig ikke skjønne at det skal være noe problem..

Link to comment
Share on other sites

Fikk .45 godkjent. Skrev et fint langt brev om at jeg skjønnte at det var mulig å bruke 9mm i begge klasser, men begrunnet søknaden med .45 i militær, og 9mm til grovfelt, og da ppc som bruksområde. La samtidig til at jeg helst ønsket kun .45 dersom det skulle være et problem, for da kan dem ikke nekte neste søknad uansett.

 

Syns bare det var litt rart at de ikke har sagt ifra om noe som helst, bare sendt 3 av 4 søknader tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt fornøyd med at de hørte på meg, og godtok .45 først iallefall.. Er jo ikke noe problem uansett å søke på nytt senere da, for da vil dem ikke kunne nekte en 9mm i grov.

 

Men er jo greit å dobbeltsjekke at de faktisk har avslått søknaden, og ikke bare glemt den..

Link to comment
Share on other sites

Ringte våpenkontoret i agder i dag da jeg leverte en søknad i 4.juni, fikk beskjed når jeg leverte at jeg måtte regne med mellom 3-5 uker for det de hadde litt mye nå. Svaret jeg fikk i dag var at jeg var heldig om jeg fikk svar før 1,5 måned og søknaden min var ikke blitt registrert før 15.juni. Behandlingstiden i Agder var nå 1,5 - 4 måneder. Er de for få ansatte burde de ansette fler, det burde ikke være så vanskelig og stemple en søknad, hvertfall få den registrert i systemet den dagen den blir levert. Elendig byrokrati..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med de. De hadde gitt avslag på 9mm, som for såvidt er greit nok. Kunne vært greit å få beskjed om det, men sånn som jeg forstod det så hadde de ikke jurister inne på kontoret til å skrive avslaget, så derfor ble det ikke gjort da.

 

Nå blir det uansett en .45 først, og ny søknad senere på 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Fikk brevet med avslag idag.. De anser programmene i NSF Grov dekket av de søknadene jeg har invilget allerede.. .22, revolver i .38, og .45.. Er det sånn å forstå at de nekter meg 9mm i grov, fordi jeg da har søknad på .38 i revolver?

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilket nill grep, men mine K rammer med nillgrep er ca 5-6-7cm for høye, dvs ganske mye for lange.

 

Litt humor der er at jeg har godkjent klistremerke fra grovfelt nm 2014 da 9mmern tulla litt for meg og jeg tenkte kjøre revolver, men kom på at shit dette er jo ikke lov under forberedelsene ;)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er da om jeg skal skrive en klage på det nå, eller bare vente til jeg eventuelt kjøper revolveren, og ser da..?

 

Har funnet et annet problem da, finner ikke så mange 686 i rein .38 lenger.. Kan jeg kjøpe den vanlige i .357 på en søknad på .38?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ringte våpenkontoret i agder i dag da jeg leverte en søknad i 4.juni, fikk beskjed når jeg leverte at jeg måtte regne med mellom 3-5 uker for det de hadde litt mye nå. ..

 

Agder tok ganske nøyaktig seks uker på mine søknader, levert midten av mai, returnert begynnelsen av juli. Tok to dager fra betalt gebyr til de lå i posten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser det er en del som har nevnt at det var lang ventetid i Hedmark. Ser ut til at de har fått litt fortgang i sakene, etter en del klager og saker i media om den lange behandlingstiden.

Jeg postla søknad 10. juli og fikk beskjed om godkjent søknad må nylig. Med andre ord under tre ukers behandlingstid.

...Så gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar å få tilbake søknaden etter at fakturaen for saksbehandling er betalt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Loven sier ganske så klart at søknader skal behandles fortløpende og ikke over en måned.

Om det drar lenger tid er de pålagt å gi ett foreløpig svar, noe som tar like langt tid som å fullbehandle.

Ref: paragraf 11a...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...