Jump to content

Fryser du noen gang på føttene?


Emilio

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har nesten alltid frøset på tærne etter ein liten frostskade i army tiden (Sætermoen i indre troms vinterstid, ute på 1 ukes øvelse med -48 som det kaldeste)

Kjøpte meg powerboots i høst og har til nå ikkje frøset på føttene. Akkurat samme som du har link til der.

Har ikkje hatt så mange turene på de enda, var ute forrige helg på Isfiske i ca 3 timer der det var ca 30cm snø uten å vere det minste kald på den turen.

Så egentlig fornøyd med de støvlene, eneste eg har å utsette er at de er såpass svære i omkrets at det kan vere problematisk og få buksene over støvleskaftet.

Ellers så må eg bruke de litt mere før eg kan sei at eg ikkje kommer til å fryse på beina i de.

Link to comment
Share on other sites

Finnes vel noe som heter heatpack(tror jeg), finnes i flere størrelser. Det er no slags væske som er inne i en plastpakning, når en klikker på et metallstykke i plasten så starter en kjemisk reaksjon som gir varme i flere timer. når varmen er oppbrukt så kan du hive den i en kjele med kokende vann og vips så er den klar til bruk igjenn :D Veit at de var til salgs på apoteket ei stund, men jeg har nå ikke vert der på lang tid. Eventuelt på helse/helsekost forretninger kanskje? burde vel vera egna til å legge under skinka disse?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:

Hvis du bruker bommull! vekk med det...(da mener jeg trusa)

Du kan jo ta bit av et rein eller rådyrskinn å sette på beltet med hemper, noe ala lårings metoden, blir garantert ikke værre.

Link to comment
Share on other sites

Fryser på tærne hver eneste gang jeg er på jakt på post og det er kuldergrader. Men har nå kjøpt meg varmeisolerende ullsåler, som skal legges i skoene, i tillegg til fotposene fra forsvaret utenpå skoene. Testes til helga. Så får vi se om det blir varmgang i tærne for en gang skyld. Forferdelig vondt å stå timesvis med iskalde tær.

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg støvler og fotposer fra forsvaret. Holder i noen timer med litt bevegelse i tærne, og den bevegelsen har begynt å skje automatisk :P

 

Jeg har også sånne som tulling beskriver, og de er kjekke å varme fingrene på hvis man blir kald, og fryktelig lettvint, litt store kanskje, men kan absolutt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og har alltid vært frossen på tærne. Kroppen ellers er det sjelden problemer med, selv om det kan være mange minusgrader. Tror ikke det hjelper på at jeg har en lang kropp heller, men det er en annen sak.

 

Når det gjelder sko har jeg ikke spesielle anbefalinger. Men kjøp bjørkeneversåler! Disse er som tøvet ull. Putt disse i skoene og sørg for meget god plass selv om du har både ett eller to par ullsokker. Lurer på om gore-tex sko er dårligere enn andre uten sko uten gore-tex.

 

Deretter skaffer du deg f.eks. forsvarets fotposer som er store nok til å få ett lag liggeunderlag inni og i tillegg ha god nok plass for skoene.

 

Ett annet tips er å skaffe seg kartanker som kombineres med ullsokker og fotposer med ett utklipt liggeunderlag i bunn. Dette alternativet egner seg dårlig i ulendt terreng, da du ikke har støtte for ankelen. Men er nok trolig varmere enn med sko.

 

Og ett annet tips er som kjent å røre på tærne hele tiden samt å gå seg varm før man setter seg ned. Ikke bli svett, men varm.

Link to comment
Share on other sites

kamik oslo er en topp støvel.Kjøpte mine når jeg bodde på svalbard og har brukt dem mye vinterstid her hjemme også.

Kjøpte nok et par nå i vinter og bruker dem til alt fra jakt,isfiske og arbeid i skauen.Betalte ca 1500 kr for dem og har ikke angret på det.Funker bra til truger også.Smak og behag sikkert når det gjelder lange fotturer, men jeg går mye i skauen med bikkja vinterstid og funker helt topp for meg.Løs innersokk gjør tørken greit og kan brukes i soveposen i tillegg.

Bra høyde på de også,slipper mye snø ned i støvelen.Kamik oslo et godt tips i fra meg ihvertfall,lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en annbefaling, selv har jeg ikke kommet meg ut til Løken, der firmaet ligger.

De heter NorTeam AS, de selger Power støvler, og de er vamre sier alle jeg spør og som bruker disse støvlene. Så dyre er de heller ikke!

 

http://www.norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1360

 

Edit: Merk litt små størrelser, så gå opp litt på størrelsen.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:

Hvis du bruker bommull! vekk med det...(da mener jeg trusa)

Du kan jo ta bit av et rein eller rådyrskinn å sette på beltet med hemper, noe ala lårings metoden, blir garantert ikke værre.

 

Det finnes bokser-shorts i ull! Jeg tøyser heller ikke - og de varmer mye bedre enn vanlige bomulls-underbukser.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:

 

Jeg har en onkel som har samme problemet. Han sverger til forsvarets ull-melom-bukse. Den er i ribbestrikket ull, og går ned til knærne. Lekker er den IKKE, men det er vel underordnet, og han har vel stort sett på seg bukse også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eit råd når ein er i jaktbua og finner at været er kaldere enn "planlagt" så er aviser meget annvendelige. pakk avispapir som eit ekstra isolerende lag, garantert overraskende varmt. har du store nok sko, så er det yperlig og rive eit rektangel som går uttafor foten med tre fire cm på alle kanter, brett kanten forran over tærne før du prøver å lirke på deg skoen og beholde posisjonen på papiret. Utrolig effekt. Har ofte brukt det i verne skoene når det kryper ned på 20-25 minus. bruk gjerne 15-20 sider om det er plass.

 

Mvh Tulling

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var inne i norges største barnehage så hadde vi noe vi bare kalte "anna", var en halvbukse i boblestoff til å ha på innsiden av feltbuksa, den fikk den tynneste menige til å se ut som donald duck hehe, men den var varm gitt

 

jeg har hatt mange varme og gode stunder inne i "anna" ;)

 

hilsen LT Høgg. :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nettop kjøpt meg et par "Outback Battery heated socks" på clas ohlson. Kostet meg 150 kr, og varmer ytterst på tærne. Du kobler til et LR20 batteri :D

Emilio

 

 

Kom tilbake med et resultat da :D8)

 

Jeg fryser alltid som bare pokker da jeg blir sittende rolig, og jeg har glana på dette. Det skulle bli bursdagsgave fra meg til meg, men det er sparsomt med opplysninger bortsett fra reklame, og reklamer hører jeg ikke på. For det finnes jo ikke bedre produkter enn det dem reklamerer for. Men det hadde som sagt vært kuult om du kunne komme med en tilbakemld. på dette. Hva slags sko/støvler brukte du, hvor kaldt var det, LR20 batteri er jo ganske stort, så hvor gjør man av det osv. 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her var det mange gode tips, særlig det fra "Carl Gustav 12" :lol: Fra spøk til alvor, jeg skal prøve noe av dette så får vi se. Ideèn til "Buster" tror jeg er veldig fin samt dette med og sitte på skinn. Takk for alle tips. :D

Link to comment
Share on other sites

Normale føtter fryser ved sterk kulde. Jeg har Kamik oslo vp selv, og det er varme støvler, bevares. Men komforttemp på -74...blir litt for dumt.

I revjakta nå har jeg brukt romslige feltstøvler med "fussvarmer" og neos fotposer utenpå. Synes det funket veldig bra.

Men...Stå stille i - 25 i 4 timer ( feks gaupe/revpost) tror jeg de fleste føtter er kalde. Uansett fottøy. "Outback Battery heated socks" mener jeg ha lest om i en annen tråd her, der de fikk fullstendig slakt.

De finnes flere alternativer av såler med elektrisk varme, de dyreste får gode kritikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo sånne støvler som het Canada boots da jeg var liten, men dem heter noe annet nå(husker ikke hva). Har filtinnersåle med hvitt pelsfor helt øverst som kan tas ut, og skal ifølge reklamen ha komforttemp. til minus 40 grader. Disse støvla koster den nette summen av rundt 1200 spenn, men jeg snubla over dem på et loppemarked, og betalte 10 spenn, og i tillegg min str. Hvor flaks er det lovlig å ha :shock::D

Bedre deal får man jo ikke. Men til og med i disse så blir jeg kald etter ei stund ved postering. Nå har jeg jo investert i Jerven extreme til postjakt, så det spiller ikke så alvorlig stor rolle sånn sett, men jeg trives med å være varm på beina. Og jeg skrur mye bil, og har verdens største garasje....med himmelen som tak, så de sokkene trådstarter har kjøpt seg, lurer jeg litt på om kan være noe for meg. Jeg ble oppmerksom på dem i november/desember et sted, og forbanna meg på at det skulle jeg ha, men jeg har ikke kommet så langt enda jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:

 

Har strikket boxershorts i 100% angoraull. Lover at rompa holder seg varm!

Bruker også såler i angoraull. Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Lærte et triks engang jeg var på sikkerhetskurs skip/offshore:

Hvis man er godt påkledd med ull fra topp til tå osv, men likevel er føttene iskalde , så er det kroppen som er "føre var" , stenger av blodtilførsel til hender/føtter for å opprettholde kjernetemperatur.

Hvis man da sier inni seg "det er ikke kaldt på føttene, det er ikke kaldt på føttene" osv, gjerne i 5 minutter eller mer- så kommer blodomløpet igang og varmen sigende etter relativt kort tid.

Verdt et forsøk!

Link to comment
Share on other sites

Powerboots er helt sikker kjempe bra,som mye annet skotøy. Men mitt problem er at jeg blir først veldig varm og deretter kald på grunnd av svette. Derfor har jeg funnet ut at til meg funker det best med tilleggsvarme av en eller annen sort! Og da fallt valget på Therm-ic varmesåler. Da har jeg muligheten til å slå av og på etter behov.Og dette produktet passer til oss som virkelig FRYSER PÅ FØTTENE! Dere andre greier dere sikkert! :D

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:

Det finnes faktisk. Coop solgte noen sitteunderlag som var varme i. Det fulgte med en batteriboks til disse.Bare å sette seg ned og slå på varmen, så hadde du varme i rompa.

Link to comment
Share on other sites

@graahund, har du prøvd skinn....og da vanntett skinn.

 

Jeg har ikke hatt problemer med holde varmen på bakenden, men kjøpte for noen ord siden en slik sitteunderlag/lapp av reinsdyrskinn som var vantett. Kjøpte den ifm jeg fikk behandlet noen beverskinn. Kjøpte de fra Roars Pels.

 

Og etter jeg kjøpte den, bruker den masse, så er jeg til tider veldig varm på bakenden. Andre som prøvd mitt skinn sier det samme.....koster ikke mye heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...