Jump to content

Fryser du noen gang på føttene?


Emilio

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Her er tipps for dere som fryser på føttene med vanlige jaktsko, og ikke er det dyre greiene heller.

Dette er enkle saker som holder en varm uansett hvor kaldt det skulle være.

 

Jeg tar utgangspungt i forsvarets fotposer, men da uten sko inni.

Klipp opp et liggeunderlag til såle, legg det nederst inni fotposen.

Videre bruker jeg en tovet ullfot - kartanka - labber, ja det kalles flere ting og derfor limer jeg inn bilder så det blir forståelig for alle..

Utenå den har jeg en til innersokk til skootersko...

 

image4-1.jpg

 

image6-1.jpg

 

Fryser noen på føttene med dette utstyret, ja da bør de flytte til sydlige breddegrader snarest! :wink:

Link to comment
Share on other sites

I ordentli vinterkulde sier jeg bare skaller skaller skaller :) Jeg er en stor ihuga fan av dette fottøyet som dere sikkert har skjønt. I tillegg til å være utruli lett fottøy er det varmt å behagelig. Å får man sydd seg skaller uten tupp, kan man som Egil skriver tre forsvarets fotposer over, å da er dem vanntett i tilllegg.

Å så fungerer den flott som skisko 8)

 

DSC_6013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker forsvarets fotposer slik som Egil, men siden jeg ikke har tova ulladder bruker 3 stk tykke ullsokker istedenfor. I tillegg har jeg to lag med "liggeunderlagssåler". Dette er veldig varmt og funker bra som leirsko, men vil tro at ulllader er stødigere (hvis du skal gå i dem).

Link to comment
Share on other sites

Fryser på fotene? Ingen som har en mor som strikker???

 

Min mor strikker noen ENORME ull-lester med snøring som hun tøver/tover ned til ønsket størrelse.

Billige er de også.

Kompis kjøpte nettopp et par og betalte 250 kr pluss frak(ca 30). Disse bruker vi inni fotposene og vi fryser IKKE. Bruker også et par uten noe annet når jeg sniker i skogen på høsten!!

 

Epost edel.karlsen@balnett.net hvis noen vil ha :lol:

 

14 dager leveringstid pr dags dato.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ett tips fra meg, som har tilbrakt ukesvis på russergrensa i opptil -46 minusgrader iført kun det forsvaret har å tilby, er å kjøpe seg en sånn "rasp" eller fil som man bruker til å fjerne død hud, og så fjerne alt av træl på føttene. Blodsirkulasjonen blir mye bedre og kroppen slipper å bruke energi på å varme opp død hud.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hei.

 

Har en annbefaling, selv har jeg ikke kommet meg ut til Løken, der firmaet ligger.

De heter NorTeam AS, de selger Power støvler, og de er vamre sier alle jeg spør og som bruker disse støvlene. Så dyre er de heller ikke!

 

http://www.norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1360

 

Edit: Merk litt små størrelser, så gå opp litt på størrelsen.

 

Mvh

 

Sako_35

 

Da har jeg prøvd disse støvlene for første gang i dag, og så langt holder de mål, var -5 grader ute på morgen, så fikk brukt de noen timer i skogen, så langt er alt vel med disse!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det billig i høst og kjøpte Muckboot Derwent, høye, og siden har jeg ikke brukt noe annet. Jaktstøvlene har fått stå i fred i hele høst. Litt vel varme tidlig på høsten, men å traske rundt i snø er overhodet ikke noe problem. Skal tåle -20. Tviler ikke et øyeblikk på at de tåler det. Utrolig gode å gå med og. Ga 650,- ferdig fraktet gjennom trumf.no. En kamerat kjøpte seg Mucboot Tay i høst og. De tåler mer. Kostet 750,- på salg hos Felleskjøpet da han handlet. Han har brukt de på elgjaktpostering og er den eneste på laget sitt som ikke har frosset på bena. Alle de andre har jaktstøvler til opptil flere tusenlapper.

 

Når de samtidig er lette å gå i må jeg si de er mitt absolutte førstevalg til jakt, særlig når det er kaldt. Blir det jakt i helga får jeg jo testet dem ordentlig og. Rundt 20 minus om morgenen nå for tida.

Link to comment
Share on other sites

Ei skikkelig lue er noe av det viktigste for å holde beina varme. Varmetapet er ofte størst fra hodet og kroppen "ofrer" da beina for å holde kjernetemperaturen oppe. Å passe på å ikke bli svett på vei til post hjelper også. Svett = nedkjøling av kroppen = kalde bein.

Forsvarets fotposer har jeg også gode erfaringer med. Gjerne med nesnalobber i. En ulempe med disse fotposene er at de tar stor plass i sekken. Tynne poser av stoff hjelper faktisk også mye: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=507&prodid=14181 På telttur om vinteren er å ta på slike det første jeg gjør når skia blir tatt av. Lette å sy selv og da kan de gjerne være lengre enn de helsport har.

Når man sitter på post, fisker på isen o.l. forsvinner mye av varmen fra beina ned i bakken. En liten bit liggeunderlag, litt granbar e.l. under beina hjelper da godt. Å børste av snøen på skoa er også et lurt triks.

Når det gjelder skoa bør de selvsagt være isolerte, men like viktig er det at de ikke er trange. Fjellskiskoa jeg bruker om vinteren er såpass store at jeg har god plass til ullsåler og to par ullsokker. I kombinasjon med fotposer av tøy har jeg ennå ikke frosset i disse. Det gjorde jeg til gangs i de gamle tettsittende skoa!

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd mine Muckboots i helga. På lørdag var jeg på skytebanen i ca tjue minus. Ble noe kald på beina etter en times tid. Brukte tennissokker ( :roll: ) og gamle ullsokker utenpå dem.

 

På søndag gikk jeg tre timer i skogen. Samme på beina som lørdagen (fant ikke bedre i farta). Da var det 10 - 12 minus. Litt kald etter en halvtimes tid, men så gikk det over. God og varm resten. Veldig behagelig oppover leggene og. Hadde buksebeina nedi støvlene.

 

Tipper de blir bedre med såle nedi og med to par bra ullsokker. Mine er litt store til meg, ca ett nr, så jeg har plass til mer enn det jeg hadde på meg i helga.

 

Jeg er godt fornøyd med Muckboots i hvertfall, og i hvertfall med tanke på at de jeg har er av de billige, samt at jeg brukte dårlige sokker. Har frosset tærne av meg omtrent med vanlige jaktstøvler før, og da med samme type sokker på, så det er ingen tvil om hva jeg velger når det er kaldt.

 

Skal man sitte stille på post tror jeg det meste blir kaldt. Går man fungerer nok mye. Gode såler og sokker er viktig.

 

Liker for øvrig Ulvangsokkene veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd mine Muckboots i helga. På lørdag var jeg på skytebanen i ca tjue minus. Ble noe kald på beina etter en times tid. Brukte tennissokker ( :roll: ) og gamle ullsokker utenpå dem.

 

Ser du himler med øynene, så jeg regner med du er klar over det, men her får du det fra en annen frøssinpinn: Bruk aldri tennissokker innenfor ulla! Du trenger bare svette bittelitt først, så blir det som å ha et lag med kaldvann mellom den varmende ulla og foten din. Mye varmere med bare ullsokkene. Garantert. Syntetiske sokker kan være greit å ha innerst, men ikke bomull.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Drar opp igjen tråden litt...

 

Skal til Sverige til neste helg og trenger litt mer tips om såler. Skiskoene mine er akkurat litt for små til å kunne ha to par sokker på bena. Går fint med Ulvangsokker og er fornøyd med dem. Det jeg ikke er fornøyd med er sålene. Gamle filtsåler som er et nummer for små. Fant ut dette i dag på en tretimerstur i fjellet i 8 - 9 minus. I Sverige er det meldt 11 - 15 minus (sier Yr.no). Ser for meg noen morsomme timer da!

 

Er Clas Ohlsson-sokkene prøvd ut? Er jo litt interessant. Expertsålene så konge ut, men tror nesten jeg investerer i nye sko til den prisen der!

 

Finnes det "vanlige" såler som ikke er altfor tykke, som kan være noe å ha? Er ikke mest plass i et par sko som burde vært et nummer større. Å klippe til sitteunderlag/liggeunderlag høres fint ut, men har ikke slik liggende, og har muligens ikke plass heller.

 

Er beverskinn en god idè å ha oppi skoene? Har ikke det liggende heller, men håper å få noe "råmateriale" til våren!

 

Finnes det forresten billige og varme skisko som passer til Rottefella 75 mm? Er vel nesten selvmotsigende dette, men... De jeg har er 15 år gamle Garmont telemarksko som ble kjøpt i sett med Åsnes Sondre telemark/fjellski. Kanonfint i skogen egentlig. Stødige ski og stødige sko, men dessverre ikke varme sko.

Link to comment
Share on other sites

På de kaldeste dagene ved stasjonær jakt bruker jeg romslige støvler med ull innerst og avispapir.

 

Legger avisa over støvelen og "trår" den nedi. Viktig å omslutte hele foten, blir gjerne litt klumpete i begynnelsen men går seg til.

 

Avispapiret isolerer godt og trekker til seg fuktighet. Varmeste jeg klarer å få til.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Fryser på beina ja det skal være vist men svetter lett på undersåtene også. Det beste jeg har prøvd er faktisk de gamle Nokian støvla me d filt innerstøvvel/sok kall det hva du synes passer og med avispappir som før beskrevet i en artikkel her.

Takket være dere så har jeg bestilt meg ett par nye støvler men tviler intil videre

Link to comment
Share on other sites

har du for tynne/kalde sko til kulda, så er avispapir som såle (den bytter du og kaster 2-3 gang pr døgn, får inn ny tørr såle) og flere skift tørre og rene sokker.

Tørt og rent isolerer mye bedre enn svett/skittent på beina.

 

Å glemte jeg si det? tennissokker eller andre lure sokker i bomull eller annet lurt jeg-vil-fryse-materiale bruker man om sommern eller når man skal være innendørs.....

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd!

 

Jeg fryser ALLTID, men spesielt på bena - noe som gjør at det skjelden er fristende med jakt i snø og kulde.

Har prøvd litt av hvert, og det er jo særskilt mange gode forslag her. Men en ting jeg tenker på er hvor lett det er å bevege seg i en del av fottøyet her?

For mitt vedkommende kan det ofte dreie seg om kortere posteringsøkter, ikke mye gåing, men det er så man må ha på seg truger. Får man f.eks. støvler som Kamik og baffin inni ei truge (tubbs selvfølgelig)?

Hva om man innimellom er i litt mer aktivitet - som å gå mer, men samtidig skal postere, sitte eller stå i ro?

For min del som er kortbent ift overkroppen spiller det litt rolle om klær og utstyr er tungt å gå med. Med truger, fult med klær og kanskje sko som kipper, blir det fort noen svetteperler ekstra, og det er jo ikke akkurat gunstig... Hvordan er denne typen støvler å gå med?

Har vært gjennom fotposer, fotposer og varme vintersko, alltid kun ull på bena, også til daglig. I høst kjøpte jeg også muckboots, brukt dem mye i høst. På goretex-støvelen min blir jeg kald på bena så fort jeg får bena oppi skoa - selv om jeg ikke er kald eller fuktig på bena når jeg har dem oppi skoa, så muckboots har blitt prioritert framfor lærstøvel/goretex. Men støvler er ikke så godt å gå med, og jeg har stort sett holdt meg varm, inntil jeg går litt, eller får opp så god temperatur at dem blir for varve rett og slett, og da står jeg der igjen med kaaalde ben...

 

I høst har jeg fått nytt ullundertøy - som jeg forsåvidt vil si er helt supert for min del. Lanullva trøye og stilongs, og jeg har holdt meg varm på jakt i hele høst, kjører härkila pro hunter dress, og kun dette ullundertøyet og fleecevest under. Og som sagt, jeg fryser ALLTID, men med detta undertøyet har jeg holdt meg varm. Vangli ullfrotte av ymse slag kan bare gå å legga seg!! ;-)

Det koster riktig nok, 849 for skjorta og 549 for stilongsen. Men du verden - etter å ha frøsi på jakt i så mange år så er det absolutt verdt det. ANBEALES til alle! Det eneste negative jeg har å si er at det er litt fort gjort å dra ut tråder, og at skjorta jeg fikk er behandlet med et anti-mygg (hjortelus osv osv) middel. Garantert fint på sommer'n, men i snø og rått vær på elgpost fikk jeg litt rød hund i ansiktet etter å ha vridd hodet att og fram på elgpost og gnikka haken mot halsen på trøya. Legger til at jeg har ømfintelig hud, gubben i huset har ikke hatt noen problemer med detta. (var KUN når jeg ble bløt og rå i ansiktet).

 

Og graahund: Der har dem boxer til 398 kr!

 

Men jeg ønsker gjerne noen tips om sko og hva jeg kan gjøre for å være varm på bena!!

Link to comment
Share on other sites

Da er vi to om å fryse rævva av seg, eller føttene i dette tilfelle. Jeg kjøpte fotposene fra magasinet, neos navigator og neos thermo såler. Putter på meg to par med tjukke ullsokker, så innersokk (9mm) thermofilt fra noen Canadasko jeghadde liggende og så fotposene på utsiden (ingen sko inni fotposene). Gud hjelpe meg så varmt. Var ute og filma i 25 minus i forrige uke og storkoste meg :D Er du ikke for kalvbeina er det ikke problemer å gå i heller. Gikk ivretfall i 3 timer i 30 cm snø uten problemer. Endelig varm på beina etter å ha frysi i mange tiår...Bare anbefaler dette på det varmeste......

Nettop kjøpt meg et par "Outback Battery heated socks" på clas ohlson. Kostet meg 150 kr, og varmer ytterst på tærne. Du kobler til et LR20 batteri :D

Emilio

 

 

Kom tilbake med et resultat da :D8)

 

Jeg fryser alltid som bare pokker da jeg blir sittende rolig, og jeg har glana på dette. Det skulle bli bursdagsgave fra meg til meg, men det er sparsomt med opplysninger bortsett fra reklame, og reklamer hører jeg ikke på. For det finnes jo ikke bedre produkter enn det dem reklamerer for. Men det hadde som sagt vært kuult om du kunne komme med en tilbakemld. på dette. Hva slags sko/støvler brukte du, hvor kaldt var det, LR20 batteri er jo ganske stort, så hvor gjør man av det osv. 8)

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er denna løsningen ift. sko/støvler som nevnt over, bl.a. Kamik Oslo?

Om man først skal gå til innkjøp av fotpose (ja, jeg har forsvarets, men skjelden å finne rimelig i riktig størrelse), pluss å skaffe seg noen form for innersokk - så er man jo fort oppe på pris på en fullstendig sko, uten for mye mikkmakk...

 

Hvordan er i det hele tatt de godt kjente canadabootsene?

sett ut fra kriterier nevnt over - tungt og klumpete på bena er håpløst så og si uansett...

Link to comment
Share on other sites

Om man først skal gå til innkjøp av fotpose (ja, jeg har forsvarets, men skjelden å finne rimelig i riktig størrelse), pluss å skaffe seg noen form for innersokk - så er man jo fort oppe på pris på en fullstendig sko, uten for mye mikkmakk...

har prøvd mye rart i sterk kulde (40 minus eller kaldere)

Å fotposer med ull kartanker og tykk såle av et par lag liggeunderlag er det eneste jeg har prøvd som kan konkurrere med skaller.

 

Fordelen med fotposer i forhold til skaller er at fotposene er mye billigere(så lenge du ikke kjenner noen som syr deg skaller billig) og tåler i tillegg fuktig vær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mann....men har samme problemet selv. Fryser lett på ræva og låra. Fikk tips under kuldeperioden nå om å prøve thermo fiberpelsbuksa fra fristad. Oaaa, dette ble en skikkelig opptur. Selv under min arcteryx skallbukse som jeg har sliti veldig med å finne undertøy har jeg det godt nå...Har vel egentlig alt av ullklær, selv brynje artic sin kombiundertøy til polare strøk, men fristad var konge på min kalde ræv..... Merk: Jeg bruker devold sin litt tjukke underbukse også.....

Fiberpelsbuksa: http://netto.as/shop.asp?p=21230

Litt OT, men får håpe det går. Fryser mye på rompa, skulle ønske det finnes noe lignende til det formålet. (ikke fleip) :oops:
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg noen realle vadmellusser. Ha disse som "base" for annet kjøp. Tok med meg mine innesokker til magasinet. Puttet to ullsokker nedi, samt i"innersokken" eks lusser og prøvde neos fotposene (nb: du må ha neos sålene også. Disse er et must skal du bare bruke sokker i fotposene). Jeg liker å ha de litt store så jeg har god plass nedi. Dette er det ultimate kjøpet jeg har gjort. Fryser ikke på beina i det hele tatt med. Et frysehelvete er endelig over....

 

Når det gjelder lusser kan du f.eks. kjøpe de her :http://www.lussogbusserulleriet.no/ProdukterVadmel2.htm Litt dyre , men du verden ...har de resten av din jakttid og slipper å fryse..Og har du råd så kjøper du et par av disse også http://www.lussogbusserulleriet.no/Vomm ... mSvart.jpg bare sånn for sikkerhet :lol:

Men hvordan er denna løsningen ift. sko/støvler som nevnt over, bl.a. Kamik Oslo?

Om man først skal gå til innkjøp av fotpose (ja, jeg har forsvarets, men skjelden å finne rimelig i riktig størrelse), pluss å skaffe seg noen form for innersokk - så er man jo fort oppe på pris på en fullstendig sko, uten for mye mikkmakk...

 

Hvordan er i det hele tatt de godt kjente canadabootsene?

sett ut fra kriterier nevnt over - tungt og klumpete på bena er håpløst så og si uansett...

Link to comment
Share on other sites

Men spørsmålet var hvordan løsningen med fotposer med div oppi er iforhold til sko/støvler som Kamik Oslo eller Baffin?

Skal man kjøpe nevnte lusser (1.300 kr), såler og fotposer, så blir det jo også et prisspørsmål.

 

Lagde hekla og tova tøfler til gubben i huset, og han har brukt disse sammen med ullsokker i fotposer, og har ikke frosset på bena. Men det er vel ikke akkurat det mest behagelige å gå med.... At det er godt og varmt er jeg i grunnen ikke i tvil om, men er litt i tvil på om det er rett løsning for min del.

Link to comment
Share on other sites

hm i forhold til?

mener du til å gå med, eller varmemessig?

 

Fotposer er lette å gå med men mangler totalt støtte. Noen er vant til å gå med sko som ikke har støtte, andre klarer det ikke.

Alle typer canada boots, sorel osv jeg har prøvd er ikke akkurat som å ha fjellstøvler på beina for å si det sånn.

 

Å skal du ha fottøy som er varmt når det er kaldt (da mener jeg KALDT, ikke bare 25 minus) så hjelper det ikke ned noe som ikke er "relativt løst på beina" slik at det er plass til luft og god plass til blodsirkulasjon i føttene.

Uten det siste fryser du....

Link to comment
Share on other sites

I forholdtil har jeg vel skrevet før her; generelt inntrykk, bevegelse, som du nevner stødighet, får man de i trugebinding (tubbs), enkelt å få av og på, praktisk you name it (pris).

At begge deler er varme er det vel ingen tvil på - men jeg lurer jo litt på reaksjon i støvelen om man går litt og blir varm på bena. Blir man dritblaut og kald av den grunn, eller slippes noe av varmen ut på noen måte?

Er det tungt å gå med, så er det ikke noe alternativ for meg - om man både blir tung i bena og vasser i løssnøen med litt for korte ben.....

 

Men for å hjelpe meg med svaret så er det fort en forutsetning at noen har erfaring med nevnte støvler, Kamik eller baffin...

Har søkt kontakt med Villmarksbutikken nå, og fått til svar om at Baffin passer i tubbstruge i hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Kamik Ovp, og synes det var relativt dårlig anvendte penger. Varme, ja, men ikke varme nok. Klumpete og tunge også.

Da det er skikkelig kaldt sverger jeg til Neos fotposer med tilhørende såle utenpå romslige jaktstøvler. I mitt tilfelle Alfa bever pro, med god plass til to par ullfrotte sokker. Med passelig løs stramming av begge. Bedre å gå i, og varmere. I revjakta forrige helg var det - 32. I slik temp er det aldri lurt i stå stille lenge, men en time på post gikk fint. Litt av kunsten er å kle resten av kroppen riktig også. Og, bevege seg i passe tempo. Varm, men ikke svett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei.

 

Har en annbefaling, selv har jeg ikke kommet meg ut til Løken, der firmaet ligger.

De heter NorTeam AS, de selger Power støvler, og de er vamre sier alle jeg spør og som bruker disse støvlene. Så dyre er de heller ikke!

 

http://www.norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1360

 

Edit: Merk litt små størrelser, så gå opp litt på størrelsen.

 

Dette var hva jeg sa før! Fikk testet de under gaupejakta i går, mye stille på post, da frøys jeg periodevis på føttene, men meg en gang jeg fikk gått litt, gikk frysinga over!

Det er iallefall min erfaring, var 18 til -20 ute i går.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke så ofte jeg jakter når det er noe særlig mer enn 25 minus, men det eneste jeg har prøvd som fungerer er forsvarets fotposer med masse ull og ei god såle i.

 

Stikkordet er luft. Gummi og skinn er gode greier, men isolerer ikke som luft.

 

Jeg har også en slik kamik-variant, men den egner seg best til 10-12 minus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bumper denne fram siden det er tid for kald posteringsjakt. Så at bladet Villmarksliv hadde testet Therm-ic sine elektroniske varmesåler, men da jeg skulle kjøpe det i dag var det erstattet av nytt nr. Noen som fikk med seg konklusjonen i denne testen? De kommer jo nå med Li-batterier, men tåler kablene gåing? Se link:

Batteripakke

Såler

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk fra Madam Mim et par Harkila Inuit i julegave.

Holder på å teste dem ut,men så langt så er dette sko man aldri kan fryse på bena i. Stor er dem,men ikke så tung som man skulle tro.

Full testrapport kommer i bloggen min iløpe av vinteren.(ja jeg vet dem er testet i siste Villmarksliv,men jeg skal ikke kopiere testresultatet dær :) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...