Jump to content

Begeret snart nådd?


john2000

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Argumentasjon for at du synser Varj?

 

Tja.. kan vel alltids kjapt ramse opp noen punkter der din personlige synsing skinner kraftig igjennom;

-tullevåpen som mini 14

-magasin begrensninger på hagle

-bare å søke om man vil ha 6+ våpen(fungerer ikke slik i praksis)

-revurdere hobby og heller løpe rundt i skogen i stridskamo med softgun

osv..

 

 

Det jeg undres mest på er din bruk av ordet kompromiss.

-Hvorfor skal jeger/skytter standen inngå kompromiss?

-Hva kan vi gi?

-Hva kan vi få?(man kan ikke få noe man har)

Regner med du har en formening om dette ettersom du mener det er veien å gå.

 

Beklager at jeg ikke brukte teskje for å få fram poenget mitt, selvfølgelig synser jeg, det er jo hele poenget med å poste meninger. Følg med nå: Poenget var at vi alle synser.

 

- Du har totalt misforstått om du tror et kompromiss er enveiskjørt, det finnes folk som ønsker totalforbud, og det finnes folk som ønsker ubegrenset tilgang til ervervelser. Jaktgarderoben på 6 er et eksempel på et kompromiss. Det som kjennetegner et godt kompromiss, er at begge parter er litt misfornøyde.

 

Ingen liker å miste rettigheter, men sånn er det å høre til mindretallet i et demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Lenge mellom hver gang en tråd klarer å holde seg på sporet. Er faktisk nokså lei av å åpne i utgangspunktet interessante og spennende tråder for å lese tomprat og irrelevante krangler.

 

Greit nok at en del tråder innbyr til tull, men mange av trådene er viktige arenaer for hvordan fremtiden til hobbyen min kan bli best mulig, gjennom diskusjoner og utspill for å finne løsninger på problemer.

 

Mulig jeg begynner å bli gammel og hårsår, men jeg blir litt bekymret når jeg ser en del av kommentarene her. Orker ikke gå inn på enkeltsaker, men ber om at folk kanskje pusser våpenet sitt, eller finner på noe å gjøre noen minutter mens de tenker gjennom den neste posten de skriver her. Hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Så jegere dreper folk med våpnene sine??

Hele poenget med staten er å regulere ting de mener er skadelige for felleskapet??????

Og ikke minst er våpen skadelig for felleskapet??

Ja, det skjer da innimellom. I år nærmer vi oss 100 stk, selv om det selvsagt er unntaket.

Høy våpentetthet fører utvilsomt til flere selvmord og eskaleringer av andre feider, det er en grunn til at HV ikke lenger tør å bevæpne soldatene sine. Merk at her snakker vi fakta, ikke meninger.

 

Argumentene er av så dårlig kvalitet og full av selvmotsigelsr at vi kan lage side opp og ned om det .

 

Viktigste her er at de aller fleste er opptatt av sikkerhet og har ønske om å leve innenfor gitt lovverk , men redd for at det lovverket skal bli urimelig .

Vi er alle ulike og har forskjellige interesser men felles er at de fleste har sunne verdier og vil ha lov til å holde på med sitt så lenge det ikke går utover andre.

Vi har alle et ansvar i et skyte miljø for å værne om sikkerheten og ha et øye med ting som ikke er i henhold , type våpen, farge , eller antall er helt uvesentlig i denne sammenhengen .

 

BROKK

 

Som i de fleste andre minoriteter, har enkeltpersoner veldig lett for å ødelegge for alle. Og da må man være ekstra påpasselige med å fremstå som ryddige og ordentlige.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt , det er da ikke jegere som tar livet av folk.. Det er forstyrrede mennesker , og "filantroper""filatelister""håndballspillere"og diverse.

Mener du i fullt alvor at våpentettheten UTVILSOMT fører til flere selvmord?? Hadde vi sluttet og selge våpen hadde statistikken gått ned? kanskje enda flere hadde blitt fornøyd med livet sitt og hold seg i live hadde vi sluttet og selge tau også ?

 

Ærlig talt selvmord har grusomme underliggende årsaker , og jeg tviler på at noen av disse er våpen, men menneskelige.

hold deg på matta nå varj og vis litt respekt , du trenger ikke å forsvare deg i et tempo som tar livet av dine egne argumenter.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Må i grove trekk si meg enig i VARJ sitt første innlegg her i denne tråden, selv om mye selvfølgelig kan diskuteres på detaljnivå, punkt for punkt. (skulle vært en "liker" knapp her, som på FB...Hehe..)

 

Sånn som ting har utviklet seg idag, så må vi vel bare innse at det kommer visse begrensninger både hist og pist...synd men sant og i mange tilfeller helt ulogisk... å stritte imot kan gavne i mange saker,men i det store og hele tror jeg det er bortkasta energi..DESSVERRE...Skulle ønske ting hadde utvikla seg annerledes, men ting ser ut til å utvikle seg motsatt av det jeg/vi har lyst til...så vi må vel se stort på det og kjempe for det som er verdt å kjempe for og det vi kan beholde, og fire litt på krava/lysten på andre områder...men jeg liker det ikke jeg heller,,

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt , det er da ikke jegere som tar livet av folk.. Det er forstyrrede mennesker , og "filantroper""filatelister""håndballspillere"og diverse.

Mener du i fullt alvor at våpentettheten UTVILSOMT fører til flere selvmord?? Hadde vi sluttet og selge våpen hadde statistikken gått ned? kanskje enda flere hadde blitt fornøyd med livet sitt og hold seg i live hadde vi sluttet og selge tau også ?

 

Ærlig talt selvmord har grusomme underliggende årsaker , og jeg tviler på at noen av disse er våpen, men menneskelige.

hold deg på matta nå varj og vis litt respekt , du trenger ikke å forsvare deg i et tempo som tar livet av dine egne argumenter.

 

BROKK

 

Skal du virkelig spikke fliser på at jegere dreper? Når man erverver et våpen for jakt, og så benytter dette til å drepe mennesker, så er det per definisjon en jeger som dreper. Det er selvsagt ytterst sjeldent, og selvsagt mulig at personen kunne klart dette uten å være jeger også, men å late som det ikke kan skje blir litt snevert.

 

Og du vet tydeligvis ikke hva respekt betyr. Det finnes flere årsaker og muligheter for selvmord, men en betydelig mengde av de er lite gjennomtenkte, korte innfall med fatalt resultat. Og ja, det er utvilsomt at tilgjenglige skytevåpen øker risikoen for at en slik depresjon går galt. Du kan spørre etterlatte etter selvmord og høre hvor mange versjoner av "hvis bare han/hun hadde rukket å tenke seg om", "han/hun mente det ikke" osv.

 

Siste nr av jakt og fiske peker f.eks på at krav om våpenskap og fjernlagring av tennstift for HV allerede gir en statistisk effekt.

 

Men nå er skytevåpen svært enkelt å få tak i her til lands, og det er neppe enklere å ta livet av seg dersom du besitter flere enn 6 våpen. Så her skyldes nok frykten mer innbrudd og "militia-tendenser".

Link to comment
Share on other sites

Er det snart på tide for de forskjellige skytterorganisasjonene å slå seg sammen og si ettertrykkelig fra at "nå er begeret nådd", på tvers av gamle fordommer og usemd?

Eller skal man la ostehøvelen fortsette raskere og raskere til den siste DFS-hagla har gått i spikerkverna?

(Fixet sitatet til sitat. Jegermeistern.)

 

jævelig bra sagt, har ventet på denne, nå må jo skyttere også organisere seg, fks oss i dfs ting må skje nå!!

har skutt i 24 år og vill skyte noen år til!!!

Link to comment
Share on other sites

Skal du virkelig spikke fliser på at jegere dreper? Når man erverver et våpen for jakt, og så benytter dette til å drepe mennesker, så er det per definisjon en jeger som dreper.
(fixet sitatet. Jegermeistern.)

 

hvis en jeger banker kjærringa si tror du det hadde blitt omtalt som " en jeger banker kona" ?

 

dreper man noen er man i psykisk ubalanse. samme om det er en jeger, skytter, brannman, rørlegger , osv

Link to comment
Share on other sites

Kan du være så snill å holde HV utenfor denne retorikken over at våre trening/konkuranse og jaktvåpen dreper??

Vi VIL ha våpen i hus, ikke sammenligne alle skyttere og jegere i dette landet med hva HV befal/utskremte har funnet på!

 

Om jeg forstår det store trollet her rett så mener vedkommende at siden vi er få (vistnok) så skal vi slutte med dette latterlige strevet med å skyte, treffe nye venner, grille sammen, gå på stevner og kose oss i skog og mark.

Om vi gjør som trollet sier, så skal vi legge ned fotball siden majoriteten i landet ikke sparker ball.

Vi skal kutte ut bil kjøring, siden majoriteten av landets innbyggere ikke holder på med slikt tull.

Vi skal aldri mer kjøre båt, siden majoriteten ikke holder på med det....

Herregud trollet, tenk deg om!! Finn deg en hobby du trives med, og la andre få ha sin hobby i fred for slikt tull og søppel som du prøver å pakke inn så pent...

Ser det ut som drit og lukter som drit, ja så er det mest sannsynlig drit!

Link to comment
Share on other sites

Syns å kjenne igjen Varj sin retorikk fra tidligere tråder, da under annet nick?

 

Tidligere da vi hadde antall innlegg synlig, var det lettere å skille ut en deltaker som registrerte seg og hoppet inn i en tråd bare for å provosere, ødelegge og trolle.

Nå må en åpne profilen for å se dette, og ja...mistanken min er desverre styrket :trist:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å hoppe av troll-sporet litt:

Jeg syns det er veldig mye negativ mediaomtale av skyting/skytesport. Det er vel bare skiskytterne nå til dags som får noe som ligner på positiv omtale, og det er vel mest fordi de springer fort på ski. Ellers er det rikosjetter ditt og "passive" våpeneiere datt, og det er ikke til å undres over at folk som aldri har tatt i noe slags våpen (og de er det etter hvert mange av) får et negativt forhold til oss som bruker disse tordenkjeppene.

 

Skal det bli noen bedring, tror jeg forbundene må satse på en ganske omfattende (og dyr, dessverre) mediakampanje. Det går ikke an å vente på at NRK eller TV2 skal komme og lage en kul reportasje om unge skyttertalenter, for de får mange flere seere av å lage et faktasvakt skremmeinnslag om særlingene som elsker våpen. Får de derimot tilbud om fiks ferdige produksjoner, ja da kan det straks være mer interessant.

 

En annen ting som kan være viktig er hvem man velger til å representere både forbund og klubb. Skal man appellere til den latte-drikkende delen av befolkningen kan det være greit å legge igjen cowboykostymet hjemme, ihvertfall til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Syns å kjenne igjen Varj sin retorikk fra tidligere tråder, da under annet nick?

 

Tidligere da vi hadde antall innlegg synlig, var det lettere å skille ut en deltaker som registrerte seg og hoppet inn i en tråd bare for å provosere, ødelegge og trolle.

Nå må en åpne profilen for å se dette, og ja...mistanken min er desverre styrket :trist:

 

Dette er ganske enkelt vrøvl. Men høres ut som en fornuftig fyr.

Link to comment
Share on other sites

Er det underliggende spørsmålet at vi som driver den sporten med minst kriminalitet minst stoff å ikke minst er et gjennomsnitt av Norges befolkning er en trussel for demokratiet?

 

Var det ikke noen tidligere som la frem en undersøkelse her på kammeret som viste at jegere og skyttere var MER edruelige, moralske og lovlydige enn gjennomsnittet av befolkningen? Den kunne kanskje vært relevant å henvise til når vi nå skal frem med ostehøvelen på tillatelsene til lovlydige borgere.

Link to comment
Share on other sites

For å hoppe av troll-sporet litt:

Jeg syns det er veldig mye negativ mediaomtale av skyting/skytesport. Det er vel bare skiskytterne nå til dags som får noe som ligner på positiv omtale.

Skiskytterne er mest fremme i media, og det er en mannsalderlang tradisjon.

Litt positivt på TV om hagleskytterne når de tar medaljer i OL.

 

Ellers er det mye negativt, dessverre. Vi skyttere (rølperne medregnet der) og jegere har i noen tilfeller oss selv å takke. Og en viss pistolskytter ved Bergens-kanten (rikosjett-saken) gav ikke bare et positivt inntrykk for sporten. Litt eplekjekkeri fra han i nyhetsinnslaget, synes jeg.

Troféjaktsaken fra villreinsfjellet nylig er et annet eksempel på tema som kan gi unødvendig negativ PR, ikke minst hos de ikke-jaktende.

Vi trenger ikke våpenpolitiske motstandere utenfor vi, når vi har folk i egne rekker som skitner det til for oss.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi ikke "fått" 22. juli ville diskusjonen i høst trolig vært hvorvidt RIB-båter og andre hurtiggående fartøy langs kysten skulle forbys, da dette var den store diskusjonen etter flere dødsulykker som følge av regelrett idiotkjøring i fylla og forbudsmafiaen var lynraskt på banen og forlangte handlekraft...

 

Hele poenget er at man ikke kan forby seg bort fra lovbrudd uten å trampe på rettighetene til en stor majoritet som faktisk forholder seg lovlydige.

Videre kan man fortsatt ikke forby seg bort fra lovbrudd begått med forsett, dvs man har planlagt og forberedt en handling eller eksempelvis bevæpnet seg med henblikk på eventuelle fremtidige episoder, da slike personer eller miljøer vil måtte tas FØR de rekker å benytte seg av våpen de har skaffet seg på uredelig vis/med uredelige intensjoner.

 

Det er derfor jeg etterspør statistikker på stjålne våpen i kriminelle miljøer kontra "importert" vare, dramatisk strengere straffer for lovbrudd begått med våpen (og da mener jeg IKKE de salongpatronene som er "ulovlig oppbevart" i bukselomma på en knagg i ganga etter sist banerunde) og et langt sterkere samarbeid mellom Politi og psykiatrisk/ordinært helsevesen (herunder også konflikråd/familiekontor) slik at tragiske episoder kan unngås så langt som mulig.

Når dette er utført og man eventuelt har oppgradert regler for oppbevaring (ref tidligere tråd) for å redusere eventuelle lekkasjer via tyverier samt oppgradert straffesystemet så det VIRKELIG svir å bryte våpenlov med forsett samt forsøkt noe nytt, nemlig samarbeid mellom offentlige instanser for å redusere familie/personlige tragedier SÅ mener jeg man kan se på hvor mye og hva man får lov til å handle...

Dette vil i så fall ligge minst 10-20 år frem i tid om man med all mulig hastighet innførte ovennevnte tiltak.

 

Å dra inn selvmord etc i en slik sammenheng som våpenforbud blir banalt, de jeg har kjent (meget godt, slik at for meg er bakenforliggende årsaker kjent) som har tatt den lette utveien har klart dette meget godt med tau fra nærmeste jernvare...if there is a will there is a way...

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg etterspør statistikker på stjålne våpen i kriminelle miljøer kontra "importert" vare, -
Jeg har ikke sett offentliggjort statistikk over stjålne private våpen siden jeg skrev høringsuttalelse til forslaget om våpenskap ved 4 eller flere våpen. På den tida var antallet stjålne våpen på rask marsj ned, og var, såvidt jeg husker, under 200 i året. Jeg kan vanskelig tenke meg at det stjeles særlig mange våpen fra private nå, etter som vi har hatt påbud om våpenskap i mange år. (Hvis jeg hadde hatt anlegg for konspirasjonstenkning, kunne jeg kanskje kommet til å tenke at grunnen til at tallet på stjålne våpen fra private våpeneiere ikke blir publisert, er at det er "noen" dette tallet ikke ville passet inn i argumentasjonen til - men slikte tanker har jeg jo ikke - spesielt ikke nå, når Knut Storberget har gått av som justisminister - !)
Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært svært interessant med oppdaterte tall fra etter FG-skap pålegget.

 

Gjerne også spesifisert slik at bortkommne våpen med manglende vital del ikke tas med.

 

(Vet ikke hvordan salgstallene er på de bittesmå FG-skapene kontra de store.)

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt vilken nedgang i forsvunne sivile våpen :o:D

 

OM det forsvinner mindre enn 200 våpen og det finnes over en miljon av dem er jo dette som en dråpe i havet. Selv om hvert forsvunnet våpen er ett for mye.

 

Men hvordan klarer politiet og rote bort 5 våpen på ett år :shock: Hvor mange politifolk og politivåpen finnes det? Sverige har vel 19000 poliser så om vi halverer det med tanke på befolkningantal så kansje norge har 10.000 politifolk og kansje 20.000 våpen? Ikke rart det ikke blir publisert noen statistik over forsvunne våpen lenger.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan klarer politiet og rote bort 5 våpen på ett år :shock:
Ja, si det, særlig etter som vårt politikorps ikke er bevæpnet til vanlig, og en dermed skulle tro de var ekstra aktpågivende i de situasjonene de fikk utlevert våpen.

 

Men av og til faller det nok en pistol ned fra et biltak eller lignende! For en alminnelig skytter eller jeger ville jo slikt ført til at man måtte begynne med hardangersøm. Men - NB! - våpenloven gjelder ikke for politiets våpen!

Link to comment
Share on other sites

Var i Sverige. Polisen tog våpnet frabeltet, la det på håndfatet, gjorde bimelim eller bomelom, vasket forhåpenligvis hendene og gikk derifra uten våpnet.. :roll:

 

Att det forsvannt militære våpen før i tiden når så og si alle mannfolk gjorde førstegangstjeneste og ikke alle var så nøye, ærlige eller med vandel som en sivil våpeneier er en ting. Slitne trøtte og ellers med hjernen bortkopplet glemtes det våpen i skogen. Samme med 50.000 HV folk med våpen i hjemmene så måtte det bare forsvinne en del.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg, kanhende du kan ta å sende det til skytternytt ?

Mener du at de som lager bladet ikke nileser her inne for å fylle spaltene med gratis stoff? :mrgreen:

 

Det jeg skrev er egentlig ikke noe nytt, bl.a. Kampsportforbundet har brukt slik strategi for å endre oppfatningen av sine idretter blant folk. Resultatet er at selv en ganske "brutal" kampsport som Kyokushinkai karate nå ses på en familieaktivitet, i motsetning til hvordan det var på 80-tallet, da karatefolk nærmest ble betraktet som vandrende voldsbomber. Skulle de stolt på at aviser og TV hjalp dem av sin gode vilje hadde nok klimaet vært annerledes, da det har vært nok av "karatespark" og "kampsporteksperter" i avisenes krimspalter. Det har også hjulpet at NKF har kjørt hardt på at deres klubber skal være et tilbud til barn og unge. En nesten hvilken som helst aktivitet som er populær blant barn og unge og som ikke medfører ruteknusing eller varige men, viser seg å bli alment akseptert etter forholdsvis kort tid. Husker vi forbudet mot skating (innført fordi skaterne kunne jo kjøre på folk)? Er det tilsynelatende bare middelaldrende menn med behov for å slippe unna familien for en stund, blir det verre med imaget til aktiviteten - det være seg skyting eller modelljernbane (uten sammenligning forøvrig).

 

Litt lørdagsvas om temaet image: Jeg satt og så på det programmet med Johan Golden for en tid siden, der han har diverse idrettsgrener han og evt. en annen programleder skal prøve. Da hadde han en fyr i studio som er proff motocrosskjører eller noe, en ung og hyggelig kar. På et stevne nylig hadde han knekt ørten bein (de viste krasjet der han hang fast i motorsykkelen og gikk kast i kast) og han kom i studio med stokk, men publikum satt jo og lo og koste seg. Det sier noe om hva slags image denne sporten har.

Link to comment
Share on other sites

Husker vi forbudet mot skating (innført fordi skaterne kunne jo kjøre på folk)?
Ja dette husker jeg godt. Jeg var selv en av "lovbryterne", som skatet til tross for forbudet. Vi var selvfølgelig oppgitt over dette latterlige forbudet. Men en dag ble plutselig loven borte, og det var først da det virkelig ble populært. Jeg er usikker på hvorfor byråkratene så brått kom til fornuft i denne saken. Jeg tror ikke det ble drevet særlig lobbyvirksomhet i forhold til rullebrettbruk? Det viser iallefall at myndighetene faktisk kan snu, og begynne å bruke sunn fornuft. Håpet må jo være et slikt mirakel også på denne arenaen.
Link to comment
Share on other sites

Fra linken til Geir S:

 

"De våpnene som gir høyest status og er mest ettertraktet er norske moderne militære våpen som AG3, MP5 og Glock - ".

"Det er også merket en økning i spredningen av utenlandske moderne våpen som russiske Kalasnikov (AK47) og israelske UZI, samt pistoler og revolvere - ".

"Deretter følger modifiserte våpen fra Andre verdenskrig, men disse brukes sjelden blant tungt kriminelle - ".

"Nederst på rangstigen kommer jakt- og sivile våpen som rifler og hagler, som det finnes svært mange av i Norge. Men disse er lite populære blant etablerte kriminelle nettverk".

 

Merkelig, da, at innsatsen på kontrollsiden synes å være mest intensiv på de våpna som blir minst brukt av folk med uhederlige hensikter? Kost-/nytte-analyser er kanskje helt ukjent i POD og tilsluttede herligheter?

 

Man bør kanskje også minne de registrerings- og forbudskåte om at Canada vurderer å sløyfe registrering av vanlige jaktvåpen, nettopp ut fra en kost-/nytte-betraktning?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Canada akkurat sløyfet dette registeret?, spørsmålet var vel mer om registrets data skulle destrueres/begraves, eller om det skal vær tilgjenglig for fremtiden på noe vis?

 

P.s. De statestikkene du etterlyser Ken A, har på mystisk vis nærmest forsvunnet fra offentlighetes øyne. Eller har blitt rasert ved at politiet ikke registrerer data på en måte som kan brukes i detalj statestikk.

 

Man kan nesten si at systemet undergraver de fleste muligheter til å få frem hva som egentlig foregår, og at det i dagens ikt samfunn, ikke kan ses på som annet enn overlagt strategi når man slik nekter samfunnet reelle data.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som er nedre grense i feks DFS men husker jo selv å ha skutt litt i en klubb som barn så grensa kan jo ikke være så veldig høy?
Det er ingen nedre grense for interne skytinger i skytterlag. Det er opp til foreldre og instrukører når de vil la de håpefulle klemme av noen skudd med støtte. Jeg kan forsikre om at mange 7-åringer har vært stolte av sine første hull i pappskiva (jeg tror elektronikk er mindre pedagogisk).
Link to comment
Share on other sites

Nei, da drar jeg heller hjem og spiller data

 

Dersom enkelte får det som de vil er det fare for at det er akkurat det man blir henvist til....

 

Det blir meget spennende å se lovforslaget som utformes i disse dager, det samme blir de forskjellige forbunds årsmøter på nyåret og organisasjonenes tilsvar til loven.

Det er å håpe på at man faktisk vil ta organisasjonenes anmerkninger alvorlig, og at organisasjonene tør å ta standpunkt som man vet nødvendigvis ikke vil være "PK" men som kan være avgjørende for skytesportens fremtid i dagens form, men det gjenstår å se.

Videre håper jeg at man effektivt via soleklare formuleringer i lovtekst stenger for så mange tolkningsmuligheter og tvetydigheter som overhodet mulig (dette burde være mulig å få til for enhver gjennomsnittlig ungdomsskoleelev, så at Staten med sine ressurser behøver å formulere tekster i øst og vest forekommer meg en smule underlig...) og at man via dette også begrenser muligheten for "snik-endringer" og ytterligere innstramninger via rundskriv og andre former for endringer så langt som overhodet forsvarlig.

 

Det er en kjensgjerning at alle innstramninger i lov har vært tett fulgt av ytterligere "små" kutt her og der via blant annet rundskriv, det å forholde seg til dette og holde seg oppdatert krever mye av både den enkelte våpeneier og de forskjellige politidistrikt så dette burde vært fjernet effektivt en gang for alle for å forenkle/økonomisere prosesser og å opprettholde langsiktig stabilitet, rettssikkerhet og demokrati rundt våpen-eie.

Link to comment
Share on other sites

skiva med hull i kan jo gutt/jentungen ta med seg hjem og vise besteforeldrer osv så det er nok mere stas med en gammeldags skive vill jeg tru :wink:

 

Husker jo hvor stolt jeg var selv :D

Det går jo ann å ta bilde av den elektroniske skiva og vise det til besteforeldrene, eller sende det på mail :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så enig med tråstarter sitt syn på saken.

 

Når det gjeld behov for meir enn 6 våpen så er ikkje det eit problem å dokumentere.

 

1. Lett rifle i .308 win til jakt på hjort under jag eller på hjort og rein på fjellet.

2. Tyngre rifle for bøjakt med kraftig kikkert i kraftig flattgåande kaliber som 300 win mag eller .338 LAPUA mag.

3. Grovare kaliber til elgjakt (mellom .338 og .50 cal for å få litt meir anslag enn nålestikket frå .308), men ikkje for tung og utstyrt med for kraftig kikkert då det blir ein del trasking i skauen.

4. Lett rifle i .22LR for trening og mindre dyr på kort hold.

5. Lett rifle i .17 HMR for rype så det ikkje blir for mykje kjøtødeleggelse.

6. Lett rifle for toppjakt i .223. Blir ein del trasking i skauen.

7. Tung rifle i 22-250 med kraftig kikkert for gåsejakt og rev.

8. Lett hagle o/u eller sideliggar for rype, skogsfugl og hare.

9. Tyngre hagle for stabilitet på post for gjess eller ender. Halvauto.

10 Tyngre hagle for sjøfugl som det ikkje er så nøye med når det kjem til saltvatn og rust. Billig robust 870 f.eks.

11. Kombi for rådyrjakt eller jakt der ein går etter fleire typar dyr.

12. Kraftig kaliber for afrikajakta.

13. Halvauto for villsvinjakta.

 

Lista stoggar ikkje her, men det her får holde. Poenget er klart. I tillegg til dette så kjem våpen av affeksjonverdi. Kanskje ein vil ha ein tikka òg ein fin mauser i eit klassisk kaliber der ein velger alt etter kva ein ønsker å oppnå med jaktopplevelsen og kva sinnsteming ein er i og kva type folk ein jaktar med.

Link to comment
Share on other sites

Lista stoggar ikkje her, men det her får holde. Poenget er klart. I tillegg til dette så kjem våpen av affeksjonverdi. Kanskje ein vil ha ein tikka òg ein fin mauser i eit klassisk kaliber der ein velger alt etter kva ein ønsker å oppnå med jaktopplevelsen og kva sinnsteming ein er i og kva type folk ein jaktar med.
Høres fint ut dette EirikRF. Bare synd at det ikke er du, som er saksbehandler på våpenkontoret til onkel blå.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...