Jump to content

Beste riflekikkerten?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Jeg er heller ikke den store eksperten(regner med det er hånd kikkerter det skrives om). Men er litt over middels interessert i optikk. Har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56 som jeg er knall fornøyd med. Men går å drømmer, å ser/tafser litt på de dyre Tyske/østeriske merkene i 20000 kr klassen, som jeg aldri får råd til å kjøpe. Men i hånd kikkert har faktisk et merke som heter Leica overrasket meg mye. Lånte en sånn en dag i fjor høst, og de litt paff når jeg så hvor klar denne kikkerten var. Husker ikke hva modellen het, men det var avstands måler i den ihvertfall. Men kjøper en av disse laget i ovenfor nevte landene, får en bra saker tror jeg. Best i natt/skumring er vel 50-56 mm kikkertene, men de er tunge å ta med på fjell turer osv. så den beste allround kikkertene blir en Zeiss, Leica eller Swarovski i 8-10 x 40 mm.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å unngå den "hellige krigen" om hvilket fabrikat er verdens beste kikkertsikte, men mener det beste valget av all-round sikte vil være et europeisk 1,5-6x42 sikte. Et slikt sikte går langt nok ned i forstørrelse til bruk i tett skog og på kombier/drillinger, og det går langt nok opp i forstørrelse til langt de fleste jaktsituasjoner. I tillegg har det bra skumringsegenskaper. En ekte allrounder.

Jeg heller forøvrig til den oppfatning at alle disse siktene er så bra at de må testes i laboratorium for å kunne påvise ytelsesforskjell, så hvilket man trives best med bør være den avgjørende faktoren.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best er vondt og si men til mitt bruk så bruker eg Kahles 3-12x56 M/Lys den dekker mitt behov og den er ikke så langt fra Swaro.

Zeiss er jo også et merke man legger vekt på optisk men om den er verdens beste er vell vondt og si man har jo og Meopta der får man jo masse kikkert for pengene ikke for dyr kikkert men meget brukbar for pengene. Sightron er også en kikkert som er bra der får man også det man betaler for helst mer eller man betaler for, meget bra optisk. men med Kahles og Swaro så er det ikke sagt at det er best men det er bra og at det er vanskelig og si hva som er best. eg har nevt noen her nå men det er masse masser mer kikkertsikter som er meget meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Victory 2,5-10x50 er beste allround.

 

Høy nok forstørrelse til bruk på lengre hold, grei nok lysåpning for skumring, kompakt og lett som en 1,5-6x42. Skikkelig allrounder.

 

Men hva er en allrounder ?. La oss snu det litt på hodet.... Kunne hatt større forstørrelse for oss som digger dette, henger etter de beste skumringsiktene, større, tyngre og mindre synsfelt enn de lette små siktene.

 

Det beste blir derfor aldri en allrounder :?

Link to comment
Share on other sites

For meg er den beste allround kikkerten i størrelsen 1.5-6 x42 av god kvalitet. Her snakker vi opptikk fra Tyskland eller Østerike. Jeg driver ikke å skyter på dyr (hjorevilt) på over 150 meter. Greit å skru ned hvis elgen kommer tett på en. Balansen på rifla synes jeg blir ypperlig med en slik forstørrelse. Noe av det værste jeg ser er en liten smekker rifle med et stort drensrør av kikkertsikte på rifla. For min del ser det noe merkverdig ut, men det er nå min mening. Folk må gjerne sette på en stjernekikkert på rifla, bare de kjenner sin begrensning på å skyte på druge hold.

Link to comment
Share on other sites

For meg er en god allroundkikkert laget i tyskland eller østerrike. Den bør også ha litt forstørrelse, siden jeg liker å anvende børsene mine på smått vilt, f.eks. rype innimellom..

 

Et par gode kandidater jeg kommer på i farta er Swarovski 3-9x36AV og SuB 3-12x42. Begge har god forstørrelse på små mål/lengre hold samtidig som de har lav nok forstørrelse på lengre hold, og begge er i et bærbart format..

Link to comment
Share on other sites

Det som er mest allround uansett pris, er ikke ett kikkertsiktesikte, men to. Selvsagt montert i sving- eller hakemontasje. I tillegg skall rifla ha gode åpne sikter. Prismessig konkurrerer dette greit med en Diarange også. Allerede ett sikte i avtagbar montasje, med de åpne siktene i reserve, er mye mer allround enn hvilket som helst fast montert.

 

Men egentlig var kanskje spørsmålet om et sikte som skulle sitte fast montert. Ingenting er bra til alt, så hva som dekker mest, er avhengig av hva man vil nedprioritere. Men hvis ingenting nedprioriteres er det jeg mener er det beste kompromisset som er brukbart til alt, men ikke best til noe: Zeiss victory 1,5-6x42. Jeg ser at det er mange som velger den forstørrelsen. Argumentene er de samme som nevnt før: God nok på vilt i bevegelse på korte hold, god nok i skumring (bedre enn de fleste tror) og jeg mener at 6x er stor nok forstørring.

 

Som enenste kikkertsikte montert i avtagbar montasje, med mulighet for å bruke åpne sikter, ville nok snus sitt forslag komme høyt på lista, med akkurat hans argumenter. Gode skumringsegenskaper, lav vekt og kompakte mål.

Link to comment
Share on other sites

Mest dagjakt ville jeg foretrukket en 1,5-6x42, mens om jeg hadde jakta mye i skumring eller om natta ville jeg tøyd meg til en 2,5-10x50/56. Man må uansett på høyere forstørrelse enn 6x for at den skal slippe gjennom mer lys enn den mindre, så da prioriterer jeg heller lavere minsteforstørrelse til trangeposter og mye fart.

 

Måtte blitt ett eller anna med lys, gjerne også dagslysprikk. Zeiss Varipoint? S&B Zenith Night and day? Over budsjettet mitt, så har ikke lagt så mye tanke i det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kriteriene er beste ALLROUND kikkert til RIFLE uansett pris kommer en ikke utenom Swarovski Z6i 2,5-15X56!

 

- 2,5-15 lite nok til trange poster og høyt nok til "lange hold"

- dag/nattlys

- 56 ,fungerer bra i skumring/mørket

- innebygd kulebanekomp.

- parallaksejustering

 

Ja amatør, jeg veit at Zeissen kanskje er hakket skarpere i skumringen og at swaroen er kresen på øyeplassering på høy forstørring men du har i hvertfall muligheten til å zoome opp til 15X og ved så høy forstørrelse så har du tid nok til å plassere øyet riktig! 1,5-6 blir for lite mener jeg hvis du skal bruke den til ALT. (fks. toppjakt, rev på litt drøye hold osv.) Er vel egentlig ingen som har testet Z6èn mot 56 victory enda men er bruksområdet jakt i mørket hadde jeg nok valgt Zeissen hvis praksis stemmer med teori.

Link to comment
Share on other sites

Det deilige med spørsmålet om hva som er det mest allround sikte, er at det er mest subjektivt, så ingen kan påstå de har rett.

 

- 2,5-15 lite nok til trange poster og høyt nok til "lange hold"
jeg foretrekker laver forstørring og mener (subjektivt) at 2,5x ikke er lavt nok.

 

- 56 ,fungerer bra i skumring/mørket
Det er ikke bare objektivdiameteren som avgjør. Jeg gleder meg til å se en test. Eirik Moen, testet 3-18x50 i Vapentidningen, og slik jeg tolket konklusjonen, var at siktet falt igjennom i dårlig lys. Jeg kan vanskelig se for meg at 2,5-15x56 er vesentlig bedre.

 

Dette siktet har fått egen tråd:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=36424

 

Hvis jakt i dårlig lys var utelukket, ville nok et Swarovski Z6 1,7-10x42 kommet langt opp på min liste over allround sikter, men nå er jeg glad i kompakte sikter, og liker at laveste forstørring er lav.

 

Det er tydelig at noen har lagt merke til at jeg har vært negativ til Swaro Z6. Jeg ønsker bare å være en motpol til den massive reklamen de kommer med, hvor jeg opplever at de nesten har greid å gi intrykk at de er best, og best til alt. Prispolitikken er også noe jeg legger merke til. Alt for mange går på det gamle markedsføringstrikset:

 

Er det dyrest, må den jo være best, eller?

Link to comment
Share on other sites

men du mener ikke de er bedre enn f.eks Zeiss Victory Diarange 3-12 x 56 T??? viss du kunne valgt hva som helst:P

Som allrounder ? Jo, absolutt ! Victory Diarange 3-12x56 er en super kikkert, men jaktlaget mitt har mistet hjort fordi han som satt med en Victory Varipoint 3-12x56 på 3x etter eget utsagn satt og telte flått. Det er ikke sikkert han hadde fått skutt med 1,5x forstørrelse, men han hadde sett hvor på dyret han siktet. Still deg selv spørsmålet: Hvor ofte bruker du mer enn 6x forstørrelse på jakt ?

Så på mine jaktrifler har jeg en 1,5-6x42 på storviltriflen og en 3-12x50 på småviltriflen pga. små mål, altså mer spesialverktøy.

Dette er - som du spør etter - min mening, absolutt ikke noen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke 1,5 x6 er noe allroundsikte synes det er for lite med 6x ,på bevegelige mål må man skyte med begge øya åpne og på en måte bare peke på målet med siktekorset da er ikke forstørrelsen så kritisk ,kan godt skyte dyr med 10 x som er i bevegelse på 20meters hold .

Link to comment
Share on other sites

Still deg selv spørsmålet: Hvor ofte bruker du mer enn 6x forstørrelse på jakt ?

 

Faktisk oftere enn jeg trodde før jeg fikk kikkert med "høy" forstørrelse. De 6 elgene jeg har skutt med Z6 har jeg vært over 6X på alle sammen, faktisk oppe på 15X på 150 m. Egentlig veldig overkill men hvis en har god skytestilling og god tid er det ålreit å komme "godt innpå" dyret synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er bra til alt, så hva som dekker mest, er avhengig av hva man vil nedprioritere. .

 

Amen amatør.

 

Ingen ting er best til alt, men med en kikkert med 2,5-10x, eller 3-12x ganger burde du være utstyrt til å takle de fleste jaktsituasjoner på norsk jord. 1.5-6x duger også meget bra på alt av vilt større enn rådyr, men på for eksempel toppjakt ville jeg valgt ett sikte med større forstørrelse.

Merke og modell er det best å la lommeboka styre, men det lønner seg nok i lengden å kjøpe et sikte i middelprisklasse for de fleste vil jeg tro.

Har selv og har hatt flere tyske og østeriske sikter, men jeg har også andre billigere merker som gjør en mer enn god nok jobb på de riflene jeg har de på med tanke på hva slags jakt og skyting jeg bruker akkurat de børsene på.

Link to comment
Share on other sites

Nei ellers takk:P hehe

 

jeg skal jakte hjort og trenger mindre en 5x men jakter også en del rev, både på lokk ( reven kan være 200m unna) så trenger også litt zoom.

Men jakter om natten med glugg å, så jeg trenger en som er en god skumringskikkert.

 

Med minste forstørrelse på 5x mener jeg de ikke er alternativ til en allround kikkert:P

 

HEHE.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte bruker du mer enn 6x forstørrelse på jakt ?

 

Ganske ofte, og like ofte mindre enn 6x forstørrelse. Hvis det skal være snakk om et allround sikte mener jeg man bør under 3x som minste, 8x eller mer som største. Samtidig bør siktet være lyssterkt nok til å skyte i dårlig lys, men samtidig kompakt nok til å være hendig på ei lett "bærerifle" - jeg ser for meg noe i retning av x42-x44.

 

Tror nok de fleste har mer igjen for å konsentrere seg om hva som er det beste siktet for deres jakt..

Link to comment
Share on other sites

Nei ellers takk:P hehe

 

jeg skal jakte hjort og trenger mindre en 5x men jakter også en del rev, både på lokk ( reven kan være 200m unna) så trenger også litt zoom.

Men jakter om natten med glugg å, så jeg trenger en som er en god skumringskikkert.

 

Med minste forstørrelse på 5x mener jeg de ikke er alternativ til en allround kikkert:P

 

HEHE.

 

Da må det bli en Z6I 2,5-15x56 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har kjøpt en Swarovski PV-N 3-12x50. En smekker kikkert, med meget gode optiske egenskaper. God i skumring, medforstørrende retrikkel #4. Dette er en utgående modell, så her kan en prute og gjøre et godt kjøp. Selv hater jeg å betale full pris :oops: . Denne kikkerten blir erstattet med ny betegnelse z4i så langt jeg forstår, men det er ikke dermed sagt at denne automatisk vil være bedre enn den "gamle" PV-serien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har en swarovski habicht 2,5-10 x 56 m lys. Dette er det beste jeg har sett gjennom, nå har jeg ikke jaktet i mange år heller da, men denne bør nevnes når det er snakk om sikter i verdensklasse. Lav vekt, utrolig skarp og god optikk, meget lyssterk. Jeg er kjempefornøyd, denne skal ikke ut av huset på ei goood stund!

Link to comment
Share on other sites

Hvis "all round" er tenk å dekke alt fra rype til elg, melder jeg meg av.

Det betyr nemlig i klartekst at den tilhørende rifla er en Tikka T3 light i 6,5x55, helst med kappet løp og lyddemper :twisted:

 

Snakker vi derimot om storviltjakt fra rådyr via rein og hjort til elg, kan en til nød klare seg med ei rifle /ett sikte, men selv da vil det være vanskelig å finne "all round" siktet etter min ydmyke mening, og valget ville måtte bli et kompromiss.

 

Hjortejakta er såpass spesiell med nattjakt og postering langs åpne jorder at her vinner et "lyssterkt" (beklager begrepet amatør...) sikte i x56, helst med rødprikk

Klatrer en imidlertid bratte vestlandslier og glatte svaberg etter hjorten, vil ikke en x56 være mitt førstevalg.

 

Rådyr og elg på tette poster på dagtid samt dyr i bevegelse; 1,5-6x42 blir vinneren hos meg.

Og hva med rein på høyfjellet, timevis med trasking og vanligvis lange skudd; sannsynligvis en lett 2,5-10x50.

Så i mitt gamle hode finns det ikke noen "beste riflekikkerten" :|

 

Tror jeg tar luftgeværet og holder Myrum med selskap jeg, men vil ikke skyte dompap, kanskje en svartrost, men ikke dompap.

Den plages nok av den sinte madammen sin den stakkar om vi ikke skulle skyte etter den også..... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har selv 1,5-6x42, 2,5-10x50, 3-12x56 og 6-24x56.

Dersom jeg bare kunne beholde 1 av disse ville jeg beholdt 3-12x56 kikkerten, forøvrig med opplyst retikkel 60 ikke medforstørrende.

 

Men dette er jo bare min mening, det går faktisk an å skyte en elg med 3 ganger forstørring, tro det eller ei :wink:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet før i denne tråden så mener jeg fortsatt Z6i 2,5-15X56 er den beste ALLROUNDEREN. Folk er så opptatt av at kikkerten må være så lett og at objektivet ikke kan være større enn 40 mm. hvis det er mer enn 100 meter å gå til posten. Her er jeg uenig. Jeg har trava rundt på hardangervidda etter rein og masse ennen variert jakt og det går helt fint. Den forrige kikkerten min var en 40 mm. som var ett par hundre gram lettere, merker jeg noe forskjell? Njet! Er du redd for vekt kjøper du en lett rifle, det er der det er vekt å spare, om objektivet er 40 eller 56 merker i hvertfall ikke jeg med børsa på ryggen!

 

Er ikke mange typer jakt/vilt du ikke kan bruke en Z6 til?

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare meningen at riflen skal bli lettere med et mindre sikte, men jeg synes balansen på de riflene jeg har blir bedre med 1,5-6x42 enn om at det hadde stått en stor tube kikkert på rifla. Men det finnes for mange jaktformer til å si at et sikte er best til alt.

Link to comment
Share on other sites

Er du redd for vekt kjøper du en lett rifle, det er der det er vekt å spare, om objektivet er 40 eller 56 merker i hvertfall ikke jeg med børsa på ryggen!
Som falk skriver, det er ikke på ryggen du merker at riggen er topptung. Jeg mener at å plassere en tung kikkert påe ei lett rifle er helt feil.
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt behovet for 56 mm på kikkertsikte.

Holder med 50 mm, og en Zeiss 4-16x50 henger høøyt på ønskelista, det samme gjør en Swarovski z6 3-18x50, begge med kulebanekompensator. I Zeissen er det lys, men må opp på Z6i for å få det i Swarovskien...men liker ikke det tårnet bak på Z6i'en, synes det er stygt. Men om stygt har med praktisk jakt å gjøre..nei det har det ikke.... men eierglede betyr noe for meg, og vet ikke om den ville gitt med det :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...