Jump to content

Måsemassakre


JIS

Recommended Posts

Einig med Truls.

Det er ikkje jakttid på måse no, ergo er det ikkje jakt.

Dette har ingenting med jegerar å gjere, dette er rein kriminalitet.

 

No brukar ikkje eg å uttale meg so sterk om slike saker som dukkar opp, for dei fleste saker har fleire sider, kan vere feil framstilt i media etc etc. Men denne jævelskapen her.... Fy F....

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp hundkjeft av bestemor pga at hun leste det. Hun sa at det ikke var bra å være jeger og hele den smørja der. Du kan si at det er et engangstilfelle. Men jeg tror denne nyheten har en innvirkning på samfunnet rundt om jegere. Personlig mening..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At VI "vet" at dette ikke er blitt gjort av jegere er relativt likegyldig. Problemet er de som leser dette og automatisk går utifra at dette er jegere. Derfor hadde det kanskje vært en idé at NOJS som representant for mange jegere går ut og sier ifra om at dette ikke er akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir kortslutning når folk knytter en sak som dette til jegere. Her er det tre faktorer: En våpen, en flokk måker og en lovbryter. Folk kjenner til to av faktorene, våpenet og fuglene. Vanligvis, når man tenker på de to faktorene, dreier det seg om jakt. Ergo mener altså folk at den ukjente faktoren - gjerningsmannen - må være en jeger?

Link to comment
Share on other sites

Presumption is the mother of all fuck-ups.

 

Jeg skal gi et eksempel: For en stund siden meldte forskerne at en genetisk verdifull ulvetispe hadde forsvunnet. En statsadvokat lot seg rive med og uttalte at "det må bli slutt på dette svineriet" (underforstått: svineri=illegal ulvejakt). Kort tid etterpå kom den antatt drepte ulvetispa vandrende ut av skogen, på egne labber, i god form.

Link to comment
Share on other sites

For å være seriøs:

Hvis en organisasjon som NOJS virkelig skulle vurdere noe slikt, må den også ta inn over seg at de samme folkene som kan finne på å tenke at gjerningsmannen er en jeger (fordi det var fugler som ble brukt som blink) også kan finne på å tenke at "det er sikkert ikke uten grunn at NOJS føler behov for å ta avstand".

Link to comment
Share on other sites

Jippi :mrgreen:

 

Da bør jo alle mennesker som er tilknyttet våpenregisteret gå offentlig ut og ta avstand, forutsatt at det er brukt et skytevåpen. Og så bør alle menn og gutter gå ut og ta avstand, fordi det sikkert var en mann eller gutt som gjorde det. Men vi kan jo ikke med sikkerhet si at det ikke var en kvinne heller, dermed bør jo Kvinnegruppa Ottar og alle landets syklubber også gå offentlig ut og ta avstand fra måkemassemordet.

 

Dette begynner å bli gøy.

Link to comment
Share on other sites

Jippi :mrgreen:

 

Da bør jo alle mennesker som er tilknyttet våpenregisteret gå offentlig ut og ta avstand, forutsatt at det er brukt et skytevåpen. Og så bør alle menn og gutter gå ut og ta avstand, fordi det sikkert var en mann eller gutt som gjorde det. Men vi kan jo ikke med sikkerhet si at det ikke var en kvinne heller, dermed bør jo Kvinnegruppa Ottar og alle landets syklubber også gå offentlig ut og ta avstand fra måkemassemordet.

 

Dette begynner å bli gøy.

 

Hvis du ikke klarer å diskutere seriøst kan du la være å skrive, det der blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir for dumt og sitte her og "hyle og skrike" som noen over nervøse individer

hvorfor i all verden skulle noen tro at en "jeger" jakter med luftvåpen?

tror ikke et meneske i sine fulle fem trekker jakt og luftvåpen i sammen..

alle vet at luftvåpen så vel som softgun er synonymt med ungdomer :wink:

i følge dere her så får vel jegere skylden for softgun vold også... :roll:

Link to comment
Share on other sites

At en jegerorganisasjon går ut og tar avstand fra ulovligheter er bare positivt. Selv om det skulle vise seg at det er en eller flere jegere står bak dette er det viktig at vi som fellesskap ikke aksepterer slikt.

Vi har en kollektiv bevvisthet, og en kollektiv moral.

Jeg ser gjerne at våre organsisasjoner har meninger offentlig om slike uansvarlige handlinger.

 

Dette handler om selvjustis også. Er dette en av oss? Er det isåfall like kult å gjøre slikt etter å oppdage at ingen av oss andre bifaller svineriet?

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at luftvåpen ble brukt? I artikkelen som er linket brukes konsekvent "skytevåpen", selv om "ungdommer" (og ikke "jegere") er nevnt ifm tidligere episoder.

 

Sånt som dette gjør meg eitrende forbannet, kort og godt!

Er oppvokst på landet og er meget godt inneforstått med at dyr avlives av diverse årsaker, være seg matproduksjon,sykdom,uhell,jakt osv, men formålsløs og til dels mislykket slakt som dette med de pinsler skjødesløs skadeskyting forårsaker burde straffes skikkelig og tas avstand fra slik at ikke det blir nok en spiker i kista for jegerstanden i kongleriket...

 

Forøvrig møter man stadig argumentet med at "jegere er nødvendige for å opprettholde viltstammen så vi kommer ALDRI til å bli overflødige"....

For å helle en slurk kaldt vann i blodet på de som tror dette; hvordan tror du jegerkompisen din svarer når kommunen ringer ham og sier (sterkt forenklet scenario men dog...); "I morgen inndrar vil ALLE våpna i distriktet, men på grunn av din stilling og plettfrie vandel får du beholde dine om du vil bli viltforvalter i område X, med våpen-og jaktrett på i hele distriktet..."...

 

Slike episoder som dette er ihvertfall med på å bidra til at "sivilbefolkningnen" varmt applauderer en fremtidig overgang til "profesjonelle" viltforvaltere!

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at luftvåpen ble brukt? I artikkelen som er linket brukes konsekvent "skytevåpen", selv om "ungdommer" (og ikke "jegere") er nevnt ifm tidligere episoder.

 

Sånt som dette gjør meg eitrende forbannet, kort og godt!

Er oppvokst på landet og er meget godt inneforstått med at dyr avlives av diverse årsaker, være seg matproduksjon,sykdom,uhell,jakt osv, men formålsløs og til dels mislykket slakt som dette med de pinsler skjødesløs skadeskyting forårsaker burde straffes skikkelig og tas avstand fra slik at ikke det blir nok en spiker i kista for jegerstanden i kongleriket...

 

Forøvrig møter man stadig argumentet med at "jegere er nødvendige for å opprettholde viltstammen så vi kommer ALDRI til å bli overflødige"....

For å helle en slurk kaldt vann i blodet på de som tror dette; hvordan tror du jegerkompisen din svarer når kommunen ringer ham og sier (sterkt forenklet scenario men dog...); "I morgen inndrar vil ALLE våpna i distriktet, men på grunn av din stilling og plettfrie vandel får du beholde dine om du vil bli viltforvalter i område X, med våpen-og jaktrett på i hele distriktet..."...

 

Slike episoder som dette er ihvertfall med på å bidra til at "sivilbefolkningnen" varmt applauderer en fremtidig overgang til "profesjonelle" viltforvaltere!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087732
Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at luftvåpen ble brukt? I artikkelen som er linket brukes konsekvent "skytevåpen", selv om "ungdommer" (og ikke "jegere") er nevnt ifm tidligere episoder.

 

Sånt som dette gjør meg eitrende forbannet, kort og godt!

Er oppvokst på landet og er meget godt inneforstått med at dyr avlives av diverse årsaker, være seg matproduksjon,sykdom,uhell,jakt osv, men formålsløs og til dels mislykket slakt som dette med de pinsler skjødesløs skadeskyting forårsaker burde straffes skikkelig og tas avstand fra slik at ikke det blir nok en spiker i kista for jegerstanden i kongleriket...

 

Forøvrig møter man stadig argumentet med at "jegere er nødvendige for å opprettholde viltstammen så vi kommer ALDRI til å bli overflødige"....

For å helle en slurk kaldt vann i blodet på de som tror dette; hvordan tror du jegerkompisen din svarer når kommunen ringer ham og sier (sterkt forenklet scenario men dog...); "I morgen inndrar vil ALLE våpna i distriktet, men på grunn av din stilling og plettfrie vandel får du beholde dine om du vil bli viltforvalter i område X, med våpen-og jaktrett på i hele distriktet..."...

 

Slike episoder som dette er ihvertfall med på å bidra til at "sivilbefolkningnen" varmt applauderer en fremtidig overgang til "profesjonelle" viltforvaltere!

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10087732 (Måker drept med luftgevær)

Link to comment
Share on other sites

Takker for link til VG.

 

Påfallende at lokalmedia er så opptatt av krisemaksimering at "luft" konsekvent utelates i omtalen av våpen, dette burde påpekes og rettes opp da det er meget skadelig for helhetsinntrykket av norske seriøse jegere.

 

Videre burde de jævla drittungene som har utført dette samt om nødvendig foreldrene som om ikke tillater det ihvertfall må ha bommet kraftig på oppdragelsen virkelig få en smekk som har vasket seg...samfunnsstraff i form av søppelplukking midt i sentrum iført lysoransje kjeledress a la "chaingangs" burde som absolutt minimum innføres ASAP!

Vil tro at en slik form for kollektiv gapestokk ville få noen og enhver til å tenke seg om, med dagens holdninger så tydelig feilslått er det på tide å prøve ut noe mindre PK enn eksisterende system som tydeligvis ikke har noen avskrekkende effekt overhodet...

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel NOJS en organisasjon for jegere og skyttere.

Om de er aktive skyttere vet jeg ei, men de har da i alle fall skutt? Skal NAF gå ut og forsvare øvrige bilister hver gang noen kjører på noen i trafikken? Jeg mener det kan være på sin plass at de går ut med mottale om jegere anklages for slike handliger, men innen de er det mener jeg deres rolle bør forbli passiv.

 

(og for ordens skyld, jeg er ikke medlem).

Link to comment
Share on other sites

Det var da pussig hvordan folk påpeker at dette ikke er jegere,

og derfor burde NOJS holde seg unna.

 

Følgende ville være logisk:

Dette er IKKE utført av jegere,

og NETTOPP DERFOR burde NOJS og andre organisasjoner påpeke dette.

 

Er det ikke ved å ta offentlig avstand fra slik svineri at vi kan hevde at normal jaktutøvelse ikke er umoralsk massedrap på små søte dyr?

 

 

Forøvrig helt enig i kommentaren om samfunnsstraff,

men jeg mener at den skal utføres kledt i rosa onepiece :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jippi :mrgreen:

 

Da bør jo alle mennesker som er tilknyttet våpenregisteret gå offentlig ut og ta avstand, forutsatt at det er brukt et skytevåpen. Og så bør alle menn og gutter gå ut og ta avstand, fordi det sikkert var en mann eller gutt som gjorde det. Men vi kan jo ikke med sikkerhet si at det ikke var en kvinne heller, dermed bør jo Kvinnegruppa Ottar og alle landets syklubber også gå offentlig ut og ta avstand fra måkemassemordet.

 

Dette begynner å bli gøy.

 

Hvis du ikke klarer å diskutere seriøst kan du la være å skrive, det der blir for dumt.

 

Det ER seriøst. Problemet er bare at enkelte ikke VIL forstå.

Link to comment
Share on other sites

Idioter og tullinger finnes uansett hva moralens voktere og forsvarere måtte brøle ut av seg.

Hvis f.eks en mc-fører begår en straffbar handling betyr ikke det at alle andre mc-førere er kriminelle....

 

Mange her inne oser av streng moral, men vi har alle vært småunger engang....

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Truls. Ved å gå ut i media og ta avstand fra dette, linkes automatisk jegere til dette. Hva om det er drittunger, speidere, prester, bedriften i nærheten, arbeidsfolk som ikke kommer til pga. fuglene osv..

 

Når saken er OPPKLART, kan de som forbinder seg med de skyldige få lov å gå ut og ta avstand! Enkelt og greit!! :-)

 

Hvis en hver gang noe blir gjort galt skal løpe å skrike at; "det var ikke meg...." Hva blir en da knyttet til etter hvert; jo, nemig alt som er galt...!

Link to comment
Share on other sites

Det var da pussig hvordan folk påpeker at dette ikke er jegere,

og derfor burde NOJS holde seg unna.

 

Følgende ville være logisk:

Dette er IKKE utført av jegere,

og NETTOPP DERFOR burde NOJS og andre organisasjoner påpeke dette.

 

Er det ikke ved å ta offentlig avstand fra slik svineri at vi kan hevde at normal jaktutøvelse ikke er umoralsk massedrap på små søte dyr?

Med slik argumentasjon, så må NOJS gå offentlig ut og fordømme skyteepisoder i oslo og andre steder etter hvert som de dukker opp i media. Det er jo tross alt skyting det handler om.

 

Jeg er både jeger og skytter, men føler jeg har like lite tilknytning til både Bislett-drapet og måsemassakren.

(PS! Jeg setter ikke likhetstegn mellom disse to hendelsene. Drap på åpen gate er en forferdelig tragedie for de som er berørt. 50 daue måser er ingen tragedie.)

Link to comment
Share on other sites

@Vømmøl:

Jeg ser den, absolutt.

Og jeg mente ikke at NOJS skulle komme på banen,

det var bare for å snu problemstillingen på hodet.

Sett i ettertid er vel innlegget mitt noe ensidig. :oops:

 

Retorikk og ironi lider begge under det at foruminnlegg ikke har tonefall...

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel....

Duster og idioter finnes overalt, også blant jegere.

Møte en perifer kjent i går. Han var SÅ stolt, SV'n hans hadde tatt et røy!!!

Jeg ristet på hue, sa min mening om han som hundemann, jeger og friluftsmann.

Hva med kyllingene? osv.

 

Den som ble sur var han...

 

Hoderistingen min pågår ennå......DUST!!!

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg blir provosert av de her inne som avfeier dette som "ungdommelig ubetenksomhet". Skulle likt å hørt hva dere hadde sagt om disse idiotene (som er minst 18 år, altså voksen) hadde løpt rundt i storfuglterrenget deres å skutt kyllinger med luftgevær. Jeg er villig til å satse alt jeg eier på at tonen hadde vært annerledes.

 

Tilslutt; Skulle gitt myyyye for å være flue på veggen den dagen Kripos ringer på døra til disse folka...PRICELESS!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...