Jump to content

Det som skulle bli gledens dag, snudde å ble ett mareritt


Recommended Posts

Sendte inn min gamle rem 700 i 223rem til en liten oppgradering. Fått skiftet løp, avtrekk og stokk.

I forige uke hadde børsemakkern sendt rifla nordover, å æ har gleda mæ som en unge.

 

I går ringte det fra politiet i Sandnes at rifla var funnet i skogen utenfor Sandnes. Fikk tak i sporings nummret å så at sendinga var registrert mottatt på postkontoret, å d var d.

 

Nå har de rifla på sandnes politikammer, men når æ får den kunne dem ikke si. I går fikk politimann 1 oppklaring i at rifla var forsvunnet i postens sin varetekt. Fikk beskjed at æ mest sannsynlig kunne få den ut idag. Ringte etterforskern men der var tonen en anne. Fikk følesen at æ var mistenkt for det som hadde skjedd. Beskjeden æ fikk hos han var at d var ikke sikkert æ fikk rifla tilbake med d første.

 

Noen andre som har opplevd d samme?

 

kjenne æ blir sikkelig forbanna :evil:

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som har opplevd d samme?

 

Neppe særlig utbredt fenomen det der da. Skjønner at du vil ha tilbake rifla di, men kan jo saktens forstå at politiet ønsker å finne ut hva som har skjedd først. Er det virkelig sannsynlig at de mistenker DEG for noe? Det høres litt usannsynlig ut for meg. Hva skulle du ha gjort, liksom...?

Link to comment
Share on other sites

Neida, men etter måten han ordla sæ på virket det som æ va mistenkt. Men han sa aldri noe konkret om det. Men erfarne etterforskerer er vel i forhørs modus hele tia. Er ikke politiet jeg er forbanna på. Dem gjør jo bare jobben sin. Er mer den eller dem som tok pakken som irriterer mæ, å litt at rutinan til posten lar sånt skje. Æ e vil jo også vite ka som har skjedd. Fra pakken ble tatt til den blei funnet i skogen. Ifølge han æ prata med igår så børsa helt ubrukt ut, å uten skader. Men d vil vel tia vise. Skulle jo egentlig ha ligget på skytebanen å testa ammo til jaktfelt stevnet i helga, men d blir d jo ingen ting av nu. Men får vel info over helga håper æ. Om ka som skjer videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en episode jeg stiller meg litt tvilende til hos posten. Vi var 3 stykker som bestillte hvert vårt vilkamera fra samme leverandør. Var bestillt i mitt navn og jeg fikk hentelapp i posten om at pakka var kommet. Jeg sendte melding til en av de andre for å si at pakka var kommet og at jeg måtte ha penger av han så jeg kunne få hentet pakka som var i oppkrav. Han tok ut penger på posten for å gi til meg men spurte på posten om ikke bare han kunne betale sin andel og få ut sitt kamera fra pakka. Betjeningen på posten sprettet deretter opp pakka som var adressert til meg og tok ut et kamera og et løst minnekort og han betalte sin andel og fikk varene med seg. Altså ingen skade skjedd, men jeg stiller meg meget tvilende til at betjeningen på postkontoret åpner pakke adressert til meg uten engang å ta kontakt med meg. Hva om det hadde manglet varer i pakka når jeg mottok den? Hva om det hadde vært noe sensitivt innhold i pakka som jeg ikke ville at andre skulle se? Trodde det var straffbart å åpne andre sin post og i hvertfall burde betjeningen på postkontoret vite bedre!

Link to comment
Share on other sites

Fikk også en litt merkelig sak med posten i dag. Har solgt noe med postoppkrav. men beløpet som kom på min konto er såvidt halvparten av oppkravs beløpet. :?. Begynner egentlig å bli veldig lei av å må følge med på alt som en skal sende og motta. For å være sikker på at alt er i orden

Link to comment
Share on other sites

Syns dette høres snålt ut jeg..

Burde jo være krav om legitimasjon på utlevering av pakker.

Hvem som helst kan jo bare knabbe utleveringslappen, tusle på posten å få utlevert ei pakke mot falsk underskrift.

 

Du burde nok anmelde ja.. Får håpe at rifla di ikke er skada og at det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er skremmende lesning.

 

Jeg kan ikke tenke meg at børsemakeren har sendt våpenet komplett, dvs med sluttstykke i samme pakke som våpenet. Dette hadde jeg ringt til børsemakeren og umiddelbart fått avklart. Hvis våpenet er sendt komplett, kan du informere bedriften om de kan forvente seg en smekk på fingrene fra ordensmakten. Anmeldelse er en selvfølge.

 

Under hvilken omstendighet fant de våpenet i skogen? Hvem var det som fant det? Her må tydeligvis noen ha meldt i fra om at det lå et våpen, jeg kan ikke tenke meg at politiet bare "ramlet" over det.

 

Når og hvor ble våpenet hentet ut? Hadde de hentelappen eller kun sporingsnr. Har de snappet henteseddelen fra postkassen i håp om at pakken skulle inneholde verdisaker. Kanskje de fikk panikk når de oppdaget at det var et våpen i pakken og at de rett og slett dumpet det i skogen. I alle tilfeller må noen ha kvittert for våpenet, de har altså vært inne på et postkontor. Der har de kameraer, de har altså personen på film. Her hadde jeg umiddelbart tatt kontakt med posten, forklart situasjonen og samtidig informert om at du ville politianmelde saken. Be om å få kopi av henteseddelen med signatur samt undersøke muligheten for at du eventuelt kunne få en kopi av opptaket. Jeg tviler på at du får en kopi, men det er verdt et forsøk ihvertfall.

 

OT: Jeg hadde satt pris på om du ikke skrev dialekt, men forholdt deg til enten bokmål eller nynorsk.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har forstått d slik at man kan be om at mottaker må legimitere seg før pakken blir utlevert, når man sender en pakke. Det sammen med å sende vital del i egen pakke, er en grei framgangsmåte for alle som sender våpen. Synes det var leit for deg at dette skjedde. Håper børsa er i orden og at du snart får den igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Når og hvor ble våpenet hentet ut? Hadde de hentelappen eller kun sporingsnr. I alle tilfeller må noen ha kvittert for våpenet, de har altså vært inne på et postkontor. Der har de kameraer, de har altså personen på film.

 

nja, spørs på hvilken side av skranken kjeltringen er..

 

Ettersom trådstarter ikke har gjort noe som helst galt trenger han ikke ringe politiet (annet enn for å mase om å få igjen børsa), posten, presten eller noen som helst; i og med at pakken er registrert innlevert på et postkontor er det posten som har et forklaringsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle er vel litt for lett å kjenne igjen konturen av, så den kan rett og slett også ha forsvunnet fra lasset, ikke nødvendigvis vært innom et postkontor og så blitt stjålet av ....

Uansett, det har skjedd mens posten hadde ansvaret, det blir politiets sak å avdekke hva som har skjedd. paapeder375 synes å være helt uten skyld. Desverre kan nok rifla bli værende hos politiet ei stund i etterforsknings og bevis øyemed, men et brev til det aktuelle politidistriktet, med konkret spørsmål om videresaksgang og når den kan utleveres, burde gi et sikrere svar, enn å snakke med forskjellige etterforskere og få forskjellig informasjon. Kan nok hende du må møte til avhør hos ditt lokale politi, men det burde være uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Pakken er registrert inn på senders postkontor, å der stopper alle tracking spor. Før den dukket opp i skogen. Nå håper ikke æ at den her tråden blir en lynchemob tråd. Da kan en moderator slette hele tråden. Meningen med tråden var å vise hva som kan skje. D er jo tyveriet som er hovedlovbruddet. Å det som irriterer mæ e at sånt e mulig. Har jo ved selvsyn sett hvordan postens logistikk virker her nord tidligere, når jeg brukte å ta buss. Da sto ett par traller med postpakker ute på bussholdeplassen. Var bussen forsinket kunne trallene sto omså kor lenge uten tilsyn. Men d er jo noen år siden så æ hadde jo trudd at d var bedre. Men visst d er snakk om utro arbeiderer. Kan man vel aldri helgardere sæ.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som helst grunn for at du skal føle noen lynsjestemning her! Du kan umulig ha gjort noe feil!

En utro tjener på postkontoret hvor det ble innlevert eller banditt som har tatt turen innom pakkelageret er nok en nærliggende forklaring.

Skikkelig utrivelig sak, og før du får børsa i hende kan det sikkert komme flere ubehageligheter.

Jeg ville (som nevnt over her) tatt en telefon til børs'isen for å høre om alt er sendt i samme pakke, og så ville jeg holdt trykket oppe i forhold til vedrørende politikammer for å få fortgang i sporsikringen. Ettersom pakken var i Postens varetekt ville jeg vurdert å levere en anmeldelse (dersom politiet selv ikke har opprettet sak på dette). Det bør temmelig fort la seg gjøre å sjekke våpenet for fingeravtrykk, evt DNA, samt dokumentere harde fakta som våpennr., type osv; men dersom du ikke maser kan det utsettes i månedsvis! Først muntlig forespørsel (har du vel allerede gjort) og så et brev der du forklarer/dokumenterer ditt behov. Hold tonen saklig og beskriv behovet: Trening, Konkurranseskyting og ikke minst Oppskyting før jakta. Dersom du ikke får den innen følgende dato rekker du ikke å skyte opp eller trene nok til at det er lov/forsvarlig for deg å benytte våpenet på jakt denne sesongen. Få gjerne med ordene VENNLIGST, HASTER, ETISK, KONKURRANSESPORT og SNARLIG! :wink:

Legg ved dokumentasjon på medlemskap i skytterlag, jegeravgiftskort, klasseføringskort osv

Jeg tipper de finner kjeltringen dersom han/hun jobber i posten (da finner Posten og de ansatte den utro tjeneren selv), men om det er snakk om en utenforstående skurk som har lettet postterminalen for pakker... ja, da har jeg mindre tro på at politiet oppklarer saken, med mindre tosken er på film!

(Dersom en eller annen fra ordensmakta dumper innom, leser dette og føler seg støtt av mine holdninger må jeg bare si: les oppklaringsstatistikken for vinningskriminalitet! Så lenge media ikke hauser opp stemninga blir det ikke satt av midler til en skikkelig etterforskning av denne saken ettersom våpenet ikke lenger er på avveie)

Lykke til paapeder375!

Link to comment
Share on other sites

En vanlig norgespakke er forsikret for inntil 10.000 kr, og er ofte nok for de fleste forsendelser. Har flere ganger hentet pakker for andre, både med og uten signatur på pakken. I Sverige krever de fremvisning av legitimasjon for alle pakker. Skulle kanskje blitt sånn her til lands også?

 

Hvis en ikke har orginal hentelapp, skal posten skjekke legitimasjon her også. Men det er jo mulig å rappe den også ut av postkassa til noen...

http://www.nettavisen.no/innenriks/article711855.ece

Link to comment
Share on other sites

I denne saken er vel pakka kun registrert på innleverings sted. Synes vel som den da ikke har vært innom omlastings terminal. Nesten alle pakker jeg selv har sporet, har vært innom flere terminaler. Jeg er derfor mest tilbøyelig til å tro den har forsvunnet etter børsemakers innlevering og den for det aktuelle postkontor nærmeste omlastings terminal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ei episode for eit pa å siden,bestilte meg eit løp i 308 norma magnum,pakka kom på posten og eg henta ho,synest pakka vat lettmen tenkte ikke mere over det.Kom heim at då såg eg at eine hjørnet av pakka var åpnet og teipa igjen.Jeg opna pakka,og den var tom,pakka var merka med våpen del,jer reiste rett på post kontoret og vist fram pakka og sa at inholdet var borte.Posten tok på seg all skyld og ei veke etter var ei ny pipe på plass.høyrde aldrig om ko som hadde skjedd,men dette var jo eit løp og ikke eit komlett våpen.

men det er klart at det finnest noen i posten som ikke hvet forskjell på mitt og ditt.

Dette er nokon år siden så det var ein som hadde mange lø som han skulle selge,så det vart aldrig nokon politi sak,so denne saken kan jo ikke sammenlignest,men likevel.

Posten er jo eit servise yrke,jobber selv som taxi sjåfør,blir det lagt igjen ei jakke,hansker eller telefoner,så ta meg faen på a dei blir lagt i hylla som hittegods,einaste som eg tek som ligger at er ein og annan ølboks som blir nytt ettter ei stressa natteskift.Det tek eg ikkje som tyveri,MEN SOM DRIKS :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

=) da var rifla i hus. litt seint å kikkert ringene var borte. Børsemakkeren skulle sende nye å sende regning til posten. For politiet sin del var saken fortsatt ett mysterium. Posten hadde visstnok ikke anmeldt saken. Har akkurat vært å prøveskutt å må si meg fornøyd. Den blir nok med på hare å rype jakt imorra =) =)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med posten er at det er ganske vanlig at ting forsvinner under veis.

 

Spessielt brev med kontanter har lett for å forsvinne.

Det skjedde for meg i våres da 3 like brev til 3 konfirmanter ble sendt avgårde, et forsvant :evil:

 

Luftet dette for naboer og andre bekjente og de hadde samme erfaring flere av dem :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er dessverre ikke sikrere å sende noe som rekommandert eller verdipost. For det går i de samme sekkene og pakkeburene som resten av posten. Eneste forskjellen er at en krever legitimasjon ved utlevering.

 

Har selv jobbet i våpenbutikk og opplevd at våpen vi sendte fra oss forsvant i posten. Politiet sa at det var vanlig og at de hadde en del saker i året rundt dette. Siden vital del var sendt i egen sending som vi kunne "bevise" med 2 pakkenummer til samme adresse samme dag ble saken henlagt.

 

Har og vært med på at 40 våpen som skulle inn til oss fra leverandør var forsvunnet i 3 uker før de plutselig kom til rette. Da var det litt annen stemning og service fra politiet sin side. Det viste seg at han som var innleid til å kjørte gods for transportøren (ikke posten) hadde tatt ferie litt tidlig og lot pallen ligge i bilen sin mens han var på ferie! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen erfaring med sending av våpen per post, det stoler jeg ikke på dem til, men har ett par triste historier om andre varer, vil nevne en sak: la inn ett bud på en radiostyrt toyota hilux på ebay, og fikk tilslag, selgeren sendte pakken fra hong kong, ventet og ventet... da 14 dageren var faktum tok jeg meg friheter og etterlyste sporingsnummer fra selger, dette kom samme dag, jeg rett inn på posten.no og fikk se at pakken hadde snudd på posthuset mitt og lå på gardermoen for retur, ringte fort som f.. men tja jo ja nei det var nok ikke noe og gjøre med det. Spurte om årsak til retur, ukjent adresse var da svaret.. Har du sett pakken ? nei, men har bilder av adresselappen, dette fikk jeg da tilsendt på mail, 1 bokstav var feil på gatenavnet !!!!!!!!!! etter diverse brev og annet fikk jeg plutselig tilbake pengene som frakten hadde kostet meg, men ikke varen.. posten kostet meg 1800.- kroner bare fordi en eller annen gjøk ikke er i stand til og tenke logisk. Jeg var og er maktesløs. Hurra posten!!!! (i den perfekte verden var egentlig alt i orden, men hva er sjansene for at en ukjent person på andre siden av verden ikke tar potten og smiler når pakken kommer igjen, jeg fikk ikke kontakt med heldiggrisen igjen, er flere måter og se på skyld, men posten bomma på min regning)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
vitale deler blir jo ikke sendt for seg selv fra butikker.. :S Rifla og hagla mi ble sendt komplette fra leverandören og hjem til meg. :P dvs sluttstykke og forskjefte i samme pakken som hagla og rifla.

 

Min personlige mening: Ta det opp med butikken og ikke lag noe kjempenummer utav det. Det eneste som skjer hvis det blir FOR mye rop og skrik om èn ting er at det dukker opp flere uforståelige lover og regler som er tatt ut av luften som "strakstiltak" men like gjerne kan være verdiløse..

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke noe om å ta det opp med noen som helst, jeg sier det blir for dumt om man skulle måtte sende ett våpen i to pakker bare fordi posten ikke er til å stole på! -.- Jeg personlig syns det er digg å slippe å vente en eller to dager ekstra på sluttstykket fordi de måtte sende det i en annen pakke! :P

Link to comment
Share on other sites

Posten i Norge i er helt forferdelig.

Skulle få en konvolutt med div småting fra zeiss norge i fjor høst. Det kom en konvolutt i posten, men den var tom og opna.

Prøvde meg på å sende inn en klage til posten, men fikk etter noen uker tilbakemelding om at de ikke hadde funnet inholdet.

Er dette rett? Hadde ikke krav på erstatning.

 

Heldigvis var zeiss norge så greie at de sendte samme tinga en gang til på deres egen bekostning.

 

Eller driver eg firma, og bestiller ofte ting i express over natten som ofte ikke kommer for 2 eller 3 dager selv om eg har betalt for det.

Da er det ikke hjelp i å klage for meg, men avsender må klage.

 

På den måten kommer posten seg unda, siden ikke de store firmaene gidder å bruke tid på å klage.

 

Håper andre kan komme inn å ta over for dette er ikke godt nokk lenger.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, nå er alt det onde glemt, saken henlagt. Her er nu ett bilde etter en testskyting jeg fikk til midt i elgjakta.

08102010068.jpg

 

5skudds serie til høyre for fingern min. 69gr sierra mk med 24,5gr n-140 som drivstoff.

 

Å her ett bilde av børsa å en av dets 2 offer av denne art =)

04032011108.jpg?1299325404

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det kunne vert værre. min gamle sjef fra London fortalte at en fullgraver purdey låskasse til en dobbeltrifle en gang ble forbyttet i posten, så når han åpnet pakken lå det i stedet en protese i pakken!!!. Det våpenet ble aldri funnet. da ble plutselig 50.000 pund i gravyre + alle de andre kostnadene og to års arbeid borte! 80% av våpenet var tross alt ferdig. og man måtte begynne HEEELLT på nytt.......

 

De brukte aldri det firmaet igjen igjen......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...