Jump to content

Kaliberet er .308, dyret er hjort, hva er favorittkule?


358 Norma magnum

Recommended Posts

Skjønte hva du mente, var bare i litt kvervulerende modus, og er overhodet ikke noe petimeter, snarere tvert imot :wink:

Treffer på de mest utrolige betegnelser på diverse skytebaner hvor en snakker om 308-06, 308 Lang, 30-08, 30-06 kort osv.

Og kula er den "blyspissen" som skytterlaget til enhver tid har til salgs på banen.

Imidlertid legger også disse jegerne ned viltet sitt hver høst selv om enkelte av de tydeligvis ikke vet hva patronen deres heter :)

 

Kaliber .308 dekker et stort spekter av forskjellige patroner hvor blandt annet 30 US Carbine, 7,62x39 Kalashnikov, 308 Winchester, 30-06 Springfield og de forskjellige 300 magnum patronene er de mest kjente.

Samme kule / kulediameter kan brukes, men lengde, kapasitet og fasong på patronene varierer ganske mye.

 

Samme med kaliber .338 hvor en har 338-06, 338 Winchester Magnum, 340 Weatherby, 338 Lapua Magnum osv,osv.

I kaliber .358, har en bla har 358 Winchester, 35 Whelen, 358 Norma magnum.

 

308 Winchester er forøvrig en helt grei patron, og jeg lader den med 150 grs Woodleigh PP.

Meget god presisjon og god effekt på rådyr og hjort.

Til større skapninger har jeg andre kaliber som etter min mening passer bedre.

Link to comment
Share on other sites

For der det første,det er ikke nødvendig med 180 grains kule 150 grains er mer enn nok til hjort.

Skal du ha en billig og god ammo, velger du Federal fusion 150 eller 165 grains, Vil du derimot ha noe av det beste på markedet med minst mulig kjøtt ødeleggelser så er Winchester XP3 helt suveren. Har prøvd ut mange forskjellige,XP3 er nok den som ødelegger minst kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt opp med Fusion 180grains til hjortejakta

Har ikke mye erfaring så jeg spurte selger om hvilken variant (Fusion 150/165/180grains) han ville valgt til rådyr og hjort

og han mente at hastighet ødelegger mer enn anslagsenergi..?

 

Altså at en tung kule med lavere fart og høyere joule ødelegger mindre enn en hurtigere med lavere vekt

-så da gikk jeg for 180gr

 

Den var jeg ikke helt med på selv siden hastigheten har så sor påvirkning på anslagsenergi

 

I ettertid skulle jeg ønske at jeg heller gikk for 165grains som en fin mellomting med flatere kulebane

Link to comment
Share on other sites

Hjorten et ikke så stor som elgen, i alle fall ikke der jeg jakter...Velger derfor bort de hardeste kulene. Pri 1 er kortest mulig fluktstrekning. Pri 2 er minst mulig kjøttødelegging og pri 3 er minst mulig rikosjetter og kulefragmenter på uønskede steder. Liker Federal Fusion i 165gr eller Norma Oryx i 180gr. I år skal muligens Sako Super Hammerhead i 150gr testes ut. Noen med erfaring med sistnevnte?

Link to comment
Share on other sites

TBBC er klart den beste kulen eg har brukt på hjort.

 

Ellers er jo Norma Oryx en svært god kandidat som noen av de eg kjenner bruker.

 

En annen god kule er MEGA 11,7g som eg har brukt i mange år.

 

I de siste årene har det blitt mer hjemmeladet ammo med med Nosler accubound,

og SWFT Scirocco, som også fungerer meget godt, men synes at 150 grs, er litt lette kuler

En annen god Kule er SAKO SUPERHAMMERHEAD, som er mye lik Norma Oryx, men til en billigere pris.

 

Foretrekker litt tyngre kuler på hjorten, helst 11,7, 165grs.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Har skote 180 Oryx i mange år, fine slakt. Men i fjor vart det forlanga nesten ein tusenlapp for ein boks med kuler. Då kjøpte eg 165 Interbond i staden, men har ikkje fått hjort med den enda. Andre med 308 på jaktlaget brukar alt frå Trophy Bonded til Forbedret Elite. Med fornuftige treff blir det fine slakt og knall og fall. Med dårlege treff på stressa dyr blir det ettersøk og mykje skjering uansett kula. Som Bamrud her på forumet seier er det viktigaste å treffa.

Link to comment
Share on other sites

Liker bløte kuler, i år blir det 150grs Nosler Ballistic tip i Baikalen. Den halvkiloen med kjøtt som går med bryr vi oss lite om 8)

 

Er denne "sterk"nok til en voksen bukk? Skyter selv med denne kula på alt av rådyr og er godt fornøyd, men har trodd/hørt at den blir noe lett ekspanderende til større vilt...?

Link to comment
Share on other sites

308 yter ikke nok til å kreve spesielt solide kuler. Det beste er relativt bløte loddede kuler i så mye hastighet en klarer å få presset ut av patronen. A-Frame for eksempel mener jeg personlig er ett dårlig valg i 308.

 

Jeg tror jeg har skutt vilt i norge med nesten alle premium kulene tilgjengelig på markedet i 308. Alle duger mer enn nok til Hjort og Rein.

 

I rifler med bare 71mm magasin er jeg personlig lite glad i plastspiss variantene da den ekstra lengden gjør at kulene må settes så dypt at de opptar verdifull plass i hylsene så brukbart kruttvolum går ned og trykket opp. I rifler med 3" magasin er de suverene.

 

Største hjorten jeg noen gang har skutt ble skutt med 165grs Rhino foran en passe dose Norma 203B. 203 B er sammen med N-540, Varget, CFE223 og til tunge kuler URP/550 de kruttene som gir best hastighet.

 

150 grs kuler er som regel nok til å skyte igjennom/nesten igjennom selv de største hjortene ved reine sideskudd. I vanskelige vinkler er derimot mer kule ønskelig.

 

Selv bruker jeg nesten utelukkende 165 grs kuler i kal 30 rifler av normal type. I 308 får en drøyt 860m/s i 57-60 cm løp med 44-46grs med Norma 203B. Hornady Interbond gir best presisjon i den mest brukte 308 rifla mi. Fart 845m/s foran 48,5 grs med Norma URP i Winchester hylser. Ladningen kan økes 0,5grs og gir da ca 10m/s mer, men preisjonen er dårligere. Samme tendens har jeg med 165 Accubond. Accubond tåler forøvrig ikke like høye ladninger da den virker noe stivere. Presisjonen derimot er ikke like god.

 

IB gir STOR diameter og litt for dårlig gjennomtrengning, sammenlignet med AB og Scirocco. Men igjen presisjonen er hjertevarmende dvs <5cm/300m så den blir fortsatt brukt. Til elg er det (litt) for lite kule.

 

Om du skal lade til 71mm magasiner er Speer Deep Curl, Woodleigh, Rhino og sikkert også nye 165 Oryx blant de beste valgene. Selv er jeg fortsatt veldig glad i gode gamle Nosler Partition som gir bra effekt, som regel suveren presisjon og gir som regel gjennomskyting. Noe ikke de andre nevnte alltid gjør.

 

Jeg har litt hakk i plata når det gjelder anbefalinger av kuler til jakt. Finn ei god matchkule, ei loddet plastspiss kule og ei massiv kule fra samme fabrikant så kan du som regel skyte hele året med samme innskyting, samme kulebane og samme balistikk. Forferdelig enkelt å holde orden på når du kan gjøre alt likt hele året. KISS er ett godt prinsipp også når det gjelder jaktammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønte hva du mente, var bare i litt kvervulerende modus, og er overhodet ikke noe petimeter, snarere tvert imot :wink:

Treffer på de mest utrolige betegnelser på diverse skytebaner hvor en snakker om 308-06, 308 Lang, 30-08, 30-06 kort osv.

Og kula er den "blyspissen" som skytterlaget til enhver tid har til salgs på banen.

Imidlertid legger også disse jegerne ned viltet sitt hver høst selv om enkelte av de tydeligvis ikke vet hva patronen deres heter :)

 

Kaliber .308 dekker et stort spekter av forskjellige patroner hvor blandt annet 30 US Carbine, 7,62x39 Kalashnikov, 308 Winchester, 30-06 Springfield og de forskjellige 300 magnum patronene er de mest kjente.

Samme kule / kulediameter kan brukes, men lengde, kapasitet og fasong på patronene varierer ganske mye.

 

Samme med kaliber .338 hvor en har 338-06, 338 Winchester Magnum, 340 Weatherby, 338 Lapua Magnum osv,osv.

I kaliber .358, har en bla har 358 Winchester, 35 Whelen, 358 Norma magnum.

 

308 Winchester er forøvrig en helt grei patron, og jeg lader den med 150 grs Woodleigh PP.

Meget god presisjon og god effekt på rådyr og hjort.

Til større skapninger har jeg andre kaliber som etter min mening passer bedre.

 

Hehe, ja har forstått at kjært barn har mange navn, men de "navnene" du nevner nå er vel enten andre patroner eller bare feil sagt? For selv om de har samme kule så er jo 30-06 springfield ikke det samme som 308winchester. Det er vel ingen av de du nevner som er 7,62 x 51 annet enn 308 winchester. Så fellesnevner er kule forskjell er patron? Nå tror du kanskje jeg kverulerer;) men vil bare klare opp for eget hode?

 

På en annen side har jeg forstått at en del elgjegere bruker 308w som preferert våpen. Er det bare å få tak i kraftigst mulig patron og krysse fingre? Jeg har jo kjøpt dette som foreløpig allroundrifle og håper jeg kan bruke den til eventuell elgjakt hvis jeg får mulighet (ikke enda dessverre). Når alt kommer til alt er jo treffet viktigst av alt, selv om jeg er sikker på at jeg ikke skal spare penger på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Nosler Partition 180grs ?

 

Jeg bruker denne i 308 og har veldig gode erfaringer sålangt med denne kulen. Skutt 2 elg og 7 rådyr med denne kulen, det som går igjen er god ekspansjon og alltid gjennomskyting. Hadde et rådyr som løp hundre meter etter et rent lungeskudd, ellers så har resten blitt liggende på plassen. Det at presisjonen (i min rifle) er veldig akseptabel skader heller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hva slags Hornadykule og hva slags ladedata bruker du? Jeg har ladet til x antall rifler (flere i 308) og håndvåpen i over 20 år og hvis noen spør om hvilke jaktkuler som er lettest å få til god presisjon med så svarer jeg umiddelbart Hornady. Men ingen regel uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

.308 Spire Point.47gr.202.Det er kansje litt for hard ladning.

Har ikkje brukt 308 på 20 år,har brukt 300weby.mag.der har eg brukt 80 gr.MRP bak 200gr.Lapua Mega.Sjølv om Jørund Lien skreiv i Våpenjournalen på 90 talet at denne kula hadde ikkje noko i dette kaliberet å gjere.Stoler meir på egne erfaringer enn ekspert uttalelser.

No har teke fram igen min Heym i 308 sett på ny kikkert Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys montert demper Sonic 45.Har tenkt å bruke den til måneskinnsjakt på bøen,Så slepp eg å vekke halve bygda med ein udempa 300 mag. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

47gr 202 bak ei 150gr kule er litt vel stivt ja - i beste fall helt max, etter Norma sine ladedata langt over. Norma har maksladninger med 150gr kuler som er litt i overkant av 43gr.

Prøv med noen grain mindre.

Ellers bruker jeg stort sett N140 og N11 (da med data fra boksen) til 150-168gr kuler i 308 med meget bra resultat, 202 er forøvrig grovt overpriset ;-)

Link to comment
Share on other sites

150 grs Woodleigh PP / 46 grs N 150 (tar ikke ansvar for ladningen i andre våpen!).

Fin presisjon og effekt i min rifle, men i dette kalibret er det masse som virker bra på hjort.

Forøvrig har 150 grs Nosler PT og Sierra Game King samme treffpunkt som Woodleigh, men jeg foretrekker Woodleigh på grunn av mindre blodutredelser.

 

Prøvde flere kuler i 165 og 180 grs også, men rifla mi går definitivt best med 150 grs.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh PP 165 grs med en dose N150 bak er god medisin til hjorten. Innenfor dine anslåtte avstander er dette et godt valg.

Kula har veldig god restvekt (av de få jeg har funnet i dyret) og slaktene blir veldig fine.

 

Samme kule finnes i 150 grs om du er lysten på litt letter kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...