Jump to content

Service?


rip

Recommended Posts

Har nettopp vært så dum at jeg kjøpte en benelli cal 32.Jeg importerte den fra Danmark.Den var ny.

Nå har jeg selvfølgelig trøbbel med den .7 av 10 standplasser hadde jeg funksjonsfeil på siste feltstevne.

Pistolen var selvfølgelig nypusset.

 

Ringer importøren for dritten,og får til svar at han ikke rører selvimporterte våpen......

Det er det mest utrolige,og lite kundevennlige jeg har vært ute for.

 

Merket er Benelli enten det blir kjøpt i Norge eller Kualalumpur,og er du importør i landet for merket

svarer du for merket,enten det er sånn eller sånn.

 

Det er i det hele tatt den mest bedridne kundebehandlingen jeg har vært ute for.

Importøren heter forresten Våpensport.

Så mye for Benelli...........................

 

Ronald Pettersen

Sur og forbannet ex-benelli skytter

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig så synes ikke jeg du fortjener noen service fra han. Du kan da vel henvende deg dit du la igjen pengene dine

 

 

Og for å være helt ærlig ,så synest jeg at du er en idiot..................

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig så synes ikke jeg du fortjener noen service fra han. Du kan da vel henvende deg dit du la igjen pengene dine

 

 

Og for å være helt ærlig ,så synest jeg at du er en idiot..................

 

Var du like saklig når du henvendte deg til den norske importøren...

Link to comment
Share on other sites

Eg forstår Våpensport svært godt. Når folk driv med eigenimport for å spare nokre kroner så går det utover våpenbransjen i Norge. At dei da ikkje vil bruke ressursar på å hjelpe nokon som i praksis motarbeidar dei, er svært lett å skjønne. Men eg skjønner verkeleg ikkje kvifor ikkje du kan ta kontakt med den du kjøpte pistolen av for å få hjelp?

 

Og det å kalle folk "idiot" på nettet er slett oppførsel etter mi meining. Ein får ikkje mykje hjelp på den måten heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en risiko en tar ved å handle fra utlandet, så jeg ser ikke helt problemet. Ring den danske butikken så får du hjelp.

 

Ellers; det finnes en knapp over innlegget ditt som lar deg redigere om du skriver noe du ikke er fornøyd med...

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig så synes ikke jeg du fortjener noen service fra han. Du kan da vel henvende deg dit du la igjen pengene dine

Og for å være helt ærlig ,så synest jeg at du er en idiot..................

I så fall synes jeg du bør utdype hvorfor, og hvilket grunnlag du har for å synes dette. En vesensforskjell er å synes folk oppfører seg som idioter, en helt annen er på påstå at de faktisk er det. Forutsatt at vesentligheter opptar deg, selvfølgelig.

 

Én ting synes jeg du bør utdype uansett: Hvorfor mener du den norske importøren skal ta kostnadene forbundet med å håndtere en reklamasjon der han mest sannsynlig ikke får dekket noe som helst av produsenten (fordi han ikke har solgt våpenet)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt flere benellier av Våpensport, blant annet pistol 22 og 32, autohagle og rifle. Makan til service som Randulf kan gi, skal du leite lenge etter, det er helt sikkert.

 

MEN, han er en ærlig kar, har drevet dette i årevis, og vet hva han snakker om. Hans mening er helt sikket at: den som shopper rundt i verden, for å spare en krone eller to, han bør også søke service rundt i verden.

Nei jeg handler allt lokalt, da får man hjelp lokalt også, det lønner seg i lengden.

Link to comment
Share on other sites

:!: Kjøper du ting du KAN få problemer med BØR du jo selvsagt kjøpe så nært som mulig der du bor... Og, som nevnt før på forumet, HUSK at når du kjøper på 'lokal-butikken' så opprettholder DU grunnlaget for butikkens eksistens! :idea:

Greit å spare penger, men ikke greit å få lokal service? DU tok valget da du valgte forhandler!

Hold deg til valget ditt når det gjelder problemene også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner våpensport som en meget seriøs og kundevennlig butikk etter flere års erfaring i våpenbransjen, men jeg skjønner godt at han ikke vil ta imot våpen som han ikke selv har solgt. Nå må du selv tåle "steken" for å være gnien, å ikke gidde å betale de ekstra kronene dette ville ha kostet i norge. Da hadde du fått kjempegod service.. ris til egen bak.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har det siste året kjøpt tre Pardinier hos Børselars for tilsammen ca 45.000 kroner. Folk forteller meg at jeg kunne spart minst 3000 per pistol ved å kjøpe i Danmark. Er jeg dum? (du kan svare selv)

 

Jeg kjøper hos Børselars fordi jeg vil ha seriøse våpenbutikker i Norge. Børselars, Winge og de andre kan ikke leve av å selge pussestokker samt ta garantiarbeid på andres salg.

 

Kvalitet og service koster :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er i det hele tatt den mest bedridne kundebehandlingen jeg har vært ute for.

Kundebehandling? :lol:

Bokmålsordboka[/url]"]kunde m1 (ty.) person, institusjon e l som gjør innkjøp hos en handelsmann, kjøper tjenester i et firma e l

 

Tenkt replikkveksling hos den norske våpenpusheren:

"Sjef, det er en kunde her som vil ha fiksa pistolen sin gratis!"

"Har'n kjøpt den her?"

"Nope"

"Sa du "kunde"? Jeg ser ikke noen av våre kunder, jeg"

 

For å si det slik: Jeg forstår dem godt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, som nevnt i minst en tidligere tråd, så er dette noe av det den norske importøren må regne inn i prisen. Det er ikke gratis å påta seg ansvar for 5 års reklamasjonsrett i tillegg til kostnader forbundet med garanti. Og selv om man kan forvente å få dekket noe garantikostnader fra produsenten, er nok dette penger man må forskottere ei god stund.

 

Hva sier din danske leverandør om saken da? Han du er kunde hos...

Link to comment
Share on other sites

Har drevet litt med sideimport og jeg kommer aldri til å være så frekk at jeg forlanger at norsk importør yter service på f.eks. et kikkertsikte jeg har kjøpt i USA. Men, når det gjelder handel innenfor EØS-området så tror jeg faktisk at EU pålegger norsk importør å yte service selv om produktet er handlet i et annen EØS-land. Tror det ble slått fast etter at en som hadde handla bil i Tyskland ikke fikk service i Norge. Correct me if I'm wrong.

Link to comment
Share on other sites

Opererer ikke våpenprodusenter med fabrikkgaranti?

 

Kjenner ikke våpenbransjen, men jeg kan ta et eksempel fra en bransje jeg kjenner, nemmelig bilbransjen.

 

Jobber på et merkeverksted som driver med det bilmerke som er mest "grå-importert" i Norge.

Som merkeverksted er vi ikke bare forventet, men også forpliktet til å utføre garantiarbeid i garantiperioden som gjelder i det markedet bilen er solgt.

Norsk garanti er tre år, Svensk, Tysk osv. garanti er to år.

 

I denne perioden er det en selvfølge at vi server og reparerer disse bilen på lik linje med Norsksolgte biler.

Denne kostnaden dekkes selvfølgelig av produsent (nesten, her kunne jeg skrevet mye, men det blir OT)

 

Som jeg ser det er dette en gylden mulighet til å skaffe kunder, kunden skal ha utført Garantiarbeid, som dekkes av fabrikk, i to år, men han skal vedlikeholde bilen i kanskje tjue?

 

Hvis vi skulle satt oss på vår høye hest og sparket ut kunder, fordi de har benyttet seg av at vi i Europa faktisk har fri handel, hadde vi ikke overlevd lenge i bransjen....

 

Dere som mener at dette er slik kundebehandling man kan forvente, hadde dere sagt det samme hvis det var en girkasse eller en motor som røyk på en 6 mnd gammel bil?

 

"Ha ha, det fortjente du siden du ikke støtter din lokale bilforhandler"

 

Til å være et så "blått" forum som dette er (ref interne meningsmålinger), ville jeg tro at det frie marked er noe som ville ses på som positivt.

 

Mulig det er veldig spesielle forhold i våpenbransjen, men jeg synes hele greia høres merkelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Her må vi skille mellom garanti/reklamasjon og generell service. Selvfølgelig har ikke importør ansvar for garanti eller reklamasjon på selvimporterte varer, men å nekte å utføre en servicejobb for vanlig betaling er etter min mening helt uakseptabel oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Veit at det blei diskutert dette innen optikk, at den Norske importøren var plikta til å utføre service på produktet, men kunden måtte betale for frakt og andre omkostninger. Men dette gjaldt HVIS det var snakk om worldwide garantier.

 

Hadde ein kunde av meg som leverte inn ein pc som han ikkje hadde kjøpt hos meg, og spurte om me kunne sende den inn på grunn av ein garantisak. Eg sa til kunden, at det burde han gjere hos den butikken som han hadde kjøpt den hos. Ellers så ville eg ta meg betalt for frakta og arbeid for pakking og etc. Kunden sa han ikkje tålte trynet på den han hadde kjøpt han hos, så eg skulle gjere dette for han, så skulle han endelig betale for frakt og etc.

 

Men då oppgjerets time kom, så begynte han f... meg å krangle med oss på dette, og blei sur, for at han måtte betale 3-400.- for alt sammen. Trur du han skjønte at eg ikkje hadde tjent ei krone på pc salget, og ville ikkje gjere dette uten å ta betaling for frakt og emballering ??

 

Neida, kunden betalte og blei piss sur, så no har me han ikkje som kunde lenger. Er eg lei meg for det?. NOPE !!

Har eg brukt for sånne kunder, som skal kjøper andre plasser, og i tillegg forvente at eg skal gjere service arbeid gratis for han ? NOPE !!

Forstår importøren veldig godt, han har faktisk lyst å drive med det som han gjer, og det med lønn....

 

Men, importøren burde hjelpe deg mot ein kostad for det, hvis ikkje, så syns eg ikkje at han er fair. Det burde han foreslå, men ein bør forvente at det blir mot betaling.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Pardini i Danmark pga pris, men ville aldri vært så frekk att jeg overhode antydet at Børselars skulle ta service/reklamasjon/mod/rep eller overhode måtte ta på dette våpenet :!:

Jobber selv i en håndtverks butikk! Jeg tar i mot folks kjøp fra utlandet osv, men det koster ekstra det som ikke er kjøpt her og servicen blir mindre! :idea:

Som man reder ligger man! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Her må vi skille mellom garanti/reklamasjon og generell service. Selvfølgelig har ikke importør ansvar for garanti eller reklamasjon på selvimporterte varer

 

Det er her jeg faller litt av.

 

Alle våpen jeg har kjøpt har kommet med en garanti fra Produsent.

 

I min arbeidshverdag gir fabrikken en garanti, og jeg, som fabrikkens representant i Norge, reparerer varen ihht de garantier som er gitt fra produsent.

 

Sånn er det iallefall i bilbransjen, verkstedet reparerer, sender regning til Norsk importør som sender regning videre til fabrikk.

 

Klarer ikke helt å se hvorfor folket synes det er idioti å forvente det samme fra våpenbransjen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette temaet forundrer meg stadig...

Så mange som maser om hvordan vi må holde liv i og støtte en bransje

som flår oss ved en hver sjanse de får.

Skal vedde på at mange av de samme handler film og muskk på nettet så det holder!

Om ikke våpenbransje kan gi meg service nok til at jeg synes de er verd de ekstra kronene

så handler jeg andre steder.

Og de får ikke løpe fra sitt ansvar bare fordi de blir litt sure

for at de ikke lever opp til mine krav til service og leveringstider.

Om produsentens garanti, eøs-regler eller presidensskapende domfellelser

sier at den norske forhandleren skal fikse mitt produkt,

ja så skal de værsågod få sette igang med nettopp det!

 

Hva om jeg bodde i Danmark, handlet der, og så flyttet hit til Norge?

Hvem synes "folk" da skal ta service og garantireperasjoner?

Eller må en utflytta nordmann, f.eks, reise hjem med alle sine eiendeler som kan trenge service eller garantireperasjon? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet kan man ikke sammenligne garanti på biler med våpen. Mener å ha lest en plass at bilgaranti er litt spesiellt

 

Det stemmer at forholdet rundt biler er helt spesiellt.

Det regulereres av noe som kalles gruppeunntaket. Hoveddelen her legger visse begrensninger på det frie marked når det gjelder bilsalg, men regulerer også reklamasjoner på tvers av landegrensene.

 

Grunnen til at jeg trekker frem bil, og grunnen til at jeg svarer i denne tråden, er at trådstarter nærmest blir idiotforklart fordi han forventer at produsentens representant i Norge tar produksjonsfeil på alvor.

 

Vi i bilbransjen har måtte forholde oss til denne problemstillingen i over 10 år og da snakker vi summer som er 1000 ganger større enn det våpenbransjen i Norge driver med.

 

Jeg klarer bare ikke å se hvorfor noe de fleste ser på som selvfølgelig produsentansvar i en bransje, skal bli utskjelt i en annen?

 

Så jeg synes godt man kan sammenligne garanti på biler og våpen. Det er bare det at garantien på våpen blir rimelig verdiløs i sammenligningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette temaet forundrer meg stadig...

Så mange som maser om hvordan vi må holde liv i og støtte en bransje

som flår oss ved en hver sjanse de får.

Skal vedde på at mange av de samme handler film og muskk på nettet så det holder!

Om ikke våpenbransje kan gi meg service nok til at jeg synes de er verd de ekstra kronene

så handler jeg andre steder.

Og de får ikke løpe fra sitt ansvar bare fordi de blir litt sure

for at de ikke lever opp til mine krav til service og leveringstider.

Om produsentens garanti, eøs-regler eller presidensskapende domfellelser

sier at den norske forhandleren skal fikse mitt produkt,

ja så skal de værsågod få sette igang med nettopp det!

 

Enig! Til de grader! :D

Selv ønsker jeg ikke å betale overpris x2 for å sikre den lokale sjappa videre eksistens bare for å opprettholde tilbudet. Virker som om dette er og fortsatt skal være en noe beskyttet bransje, og at fordi man er liten og ikke kan konkurrere på pris, så skal folk handle der for at butikken skal kunne overleve

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke lett i en slik sak syns jeg, for fabrikken har en garanti på fabrikasjonsfeil i forhold til norsk kjøpslov. Spørsmålet er vel om hva som gjelder i det landet våpenet er kjøpt.

 

Men klart at den som evnt skal ta jobben må få betalt på en eller annen måte, så enten må fabrikken dekke kostnadene eller så må den "uheldige" kunden dekke dette og kreve tilbake fra fabrikken eller der han kjøpte våpenet selv. For det er urimelig at en som driver her i Norge skal "tape" penger på at noen skal spare noen lusne kroner....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en gang en Leatherman i gave, kjøpt i utlandet.

Den ble etterhvert ganske slaskete i sammenskruingen, og et flatskruejern var blitt skjevbrutt.

Så jeg troppet opp i nermeste butikk som solgte disse, og fikk levert den inn på reperasjon.

Fikk bare beskjed om å komme inn om ca. 14 dagers tid, for da var den sikkert tilbake. Garantisak selvfølgelig. Kjempeservice!

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, det kan feks. ha noko med god folkeskikk å gjere. Tar du sjansen på å kjøpe ting frå andre, pga prisen er alt for høg, så syns eg det er ganske dårlig fokeskikk å komme der å forlange at importøren skal stille opp for deg, når du ikkje har "betalt" han for å gjere det. Vel, der må eg sei at eg ikkje ser fornuften, men det kan no være på grunn av eg står på den sida som tar tapet, men alikevel..

 

Men folkeskikk begynner å bli ei sjelden vare rundtom, det har eg fått bevist mang ein gong. Folk skal betale mindre og mindre, men forlanger meir og meir. Garanti ditt og datt, 5 års garanti på ein mobiltelefon, som folk skifter ut hyppigere enn 1 gong i året.. Heng ikkje på greip. Men det er no min meining, så får andre stå på sitt. :)

 

Vil påstå at ein skulle kunne forlange meir garanti på ein bil til 200.000 og oppover, enn ein simpel mobil til 1.000.-.. Men neida...

Link to comment
Share on other sites

Har drevet litt blandet handling, litt bits&pieces fra uttaskjærs og alt av "tyngre" investeringer i Norge. Jeg er dog ikke dogmatisk og er på vei til å ta inn ett våpen som ikke fåes i Norge fra utlandet selv. Det samme kommer jeg antagelig til å gjøre med noe optikk etterhvert.

 

Dette gjør jeg med åpne øyne og en internasjonal garanti på normalt ett år, ikke med 5 års reklamasjonsrett som jeg ville hatt hvis jeg handlet varene i Norge. For denne garantien betaler jeg en lavere pris enn med en norsk reklamasjonsrett og må da ta bryderiet med å sende varene dit jeg fikk det fra for å utløse garantien.

 

Jeg stusser litt på at det sees på som en selvfølge at importøren skal holdes ansvarlig for å rette opp feil som oppstår på parallell importerte varer. Nettopp fordi de er importører, ikke fabrikkens utskremte medarbeidere i Norge.

 

Dog må jeg si at jeg finner det vanskelig å tro at prisforskjellene mellom så sammenlignbare land som Danmark og Norge kan være så store som 20-30% av naturlige årsaker. Danmark er ikke akkurat noe lavkostland, det heller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett i en slik sak syns jeg, for fabrikken har en garanti på fabrikasjonsfeil i forhold til norsk kjøpslov. Spørsmålet er vel om hva som gjelder i det landet våpenet er kjøpt.

 

Ja, fabrikanten har ett ansvar i forhold til forbrukerlovgivningen i landet våpenet er kjøpt i og i forhold til sin egen fabrikksgaranti, ikke i forhold til norsk lovgivning så lenge våpenet er kjøpt i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett i en slik sak syns jeg, for fabrikken har en garanti på fabrikasjonsfeil i forhold til norsk kjøpslov. Spørsmålet er vel om hva som gjelder i det landet våpenet er kjøpt.

 

Ja, fabrikanten har ett ansvar i forhold til forbrukerlovgivningen i landet våpenet er kjøpt i og i forhold til sin egen fabrikksgaranti, ikke i forhold til norsk lovgivning så lenge våpenet er kjøpt i utlandet.

 

Og der er vi ved kjernen av problemet etter min mening.

 

I Norge har vi en veldig sterk beskyttelse av forbruker. Som feks 5 år reklamasjonsrett. Dette må importør ta høyde for og det er en av grunnene til at kapitalvarer er dyre i Norge.

Hvis man velger å kjøpe kapitalvarer i norge betaler man mer, men får en ekstra sikkerhet.

 

Dette skjønner jeg godt, men i trådstarters eksempel gjelder hverken norsk garanti eller norsk kjøpslov.

Men jeg mener at fabrikkens representant i norge bør kunne takle reklamasjoner innenfor den garantien produsent gir.

I min verden er det et ansvar man påtar seg når man representerer en produsent.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Goatboy her.

 

Jeg kjøpte et Sony kamera på en flyplass i utlandet. Etter et halvår eller så slutta det å virke. Da fant jeg fram garantibeviset og sendte det inn til Sony's verksted og fikk dette reparert dette kostnadsfritt (jeg måtte betale porto for å sende kameraet selvsagt).

 

Det er jo fordi at Sony som fabrikant gir en internasjonal garanti som alle sonys representanter må følge for å få lov til å importere Sony-produkter.

 

Hvorfor er det annerledes med våpen da? Nå vet ikke jeg hva slags garantier produsenten i dette tilfelle opererer med, men prinsippet blir jo det samme.

 

Dersom f.eks. Pardini (som har blitt brukt som eksempel) har en internasjonal fabrikkgaranti på sine produkter, så må de jo selvsagt ha et aparat for å håndtere dette internasjonalt eller hva?

 

Her burde jo selvsagt importør utføre dette arbeidet, og deretter fakturert enten forhandleren i Danmark (etter avtale med de selvsagt) eller direkte til europeisk distributør eller fabrikk. Dette er jo helt vanlig prosedyre for alle andre produkter.

 

Spørsmålet er da hva slags garanti gir fabrikken, evnt. forhandleren i Danmark?

Jeg ville kontaktet fabrikken jeg, og hørt hvordan dette skal være. Det kan jo tenkes (uten at jeg vet noe om dette når det gjelder denne aktuelle importøren) at de faktisk har forpliktelser som de ikke ønsker å vedkjenne seg eller oppfylle?

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Her er vi ved sakens kjerne - endelig. Bortsett fra at mange ser ut til å slite med å skille begrepene garanti og reklamasjonsrett*, er saken dette startet med forankret i hvilke ordninger og avtaler produsenten av våpenet har.

 

* Reklamasjonsrett: Forbrukerkjøpsloven gir rettigheter som er uavhengige av produsentens garantiordninger, gjerne basert på hva som bør kunne forventes av varen på mer generelt grunnlag.

* Garanti: Frivillig ordning fra produsenten om å reparere eller erstatte ødelagt vare som skyldes fabrikasjonsfeil, komponentfeil eller konstruksjonsfeil. I Norge er dette kun interessant dersom garantien gir bedre betingelser enn forbrukerkjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg bort i diskusjonen om hvem som er ansvarlig for hva i følge lover og regler, for det har jeg ikke peiling på. Men jeg tenkte å dele min tankegang når jeg handler fra utlandet, være seg fluebinderutstyr eller våpen/jaktrelatert. Jeg synes ikke det er noe vits å bestille fra utlandet om jeg sparer noen kroner , 10-20% på ordinærpris, dette får man som regel igjen i form av rabatter og service om man er en "trofast" kunde. PÅ den annen side, om jeg sparer 50% på å handle fra utlandet driter jeg glatt i norske forhandlere, og kjøper da varen jeg skal ha under motoet " går den i stykker så har jeg råd til en ny". Og fortsatt har jeg ikke brukt mer penger enn hva jeg ville gjort om jeg kjøpte produktet lokalt...

Link to comment
Share on other sites

Interesant emne dette, men jeg orker ikke å engasjere meg mye her! Det må være opp til hver enkelt hvordan man ønsker å innrette seg!

 

Men jeg har et synspukt: Nå kommer det snart en "norsk" Astro (hundepeiler som sender posisjon til håndholdt enhet). Det blir sagt at denne vil være tilgjengelig i løpet av september. Mange jegere og deltagere her på kammeret har kjøpt denne fra USA for 600 USD!(+frakt og mva) Astroen er annonsert her i Norge for ca. 5.000,- NOK. Dette er rasende billig i forhold til andre GPS peilere og da kommer min påstand:

 

Den norsk Astroen hadde kostet det dobbelte hadde det ikke vært for omtalen (bl.a. her på Kammeret) og importen fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet mange våpen fra utlandet :D

 

Reklamasjon / garanti rep i forhold til forhandler i Danmark er uproblematisk. De har en suveren holdning til dette; kunden skal være fornøyd :!::D

 

Gjøres dette på rett måte, mht Toll osv, koster det deg bare frakten til Danmark :D

 

Det samme vil jeg tro Våpensport har, hvis man har kjøpt våpenet der

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at så lenge det er en GARANTI-SAK og ikke REKLAMASJON, så er vel importøren nødt til å følge fabrikkens garantier. Det er fabrikken som til slutt får regningen.

 

EKS:

Kjøpte en Pioneer surround-reciever i Sverige for jeg sparte faktisk 4000,- på det, INKL. moms.!

 

Etter 4 mnd. røk fjernkontrollen. Hentvendte meg til selger i Sverige. Fikk beskjed om å ta saken opp med importør i Norge. Derfra fikk jeg nt fjernkontroll uten noen spørsmål.

 

Og våpenprodusenter har vel også garanti? :?:

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenprodusenter har vel en aller annen form for garanti ja. Men de forskjellige produsentene har vel litt forskjellige ordninger.

 

Mener at Benelli USA stiller som krav at våpen må være kjøpt av en autorisert Benelliforhandler i USA eller Canada for at du kan henvende deg til de med garantisak.

 

Hvordan Benelli i Europa forholder seg vet jeg ikke.

 

Jeg har selv kjøpt en Benelli M2 fra USA, hadde jeg fått problemere med den så hadde det vært mitt problem. Kunne ikke ha funnet på å gå til Våpensport for å klage. Jeg importerte den selv, og da må jeg ta risikoen ved det.

 

Nå skal det sies at jeg ikke gjorde det først å fremst pga kostnadene, men fikk den fra en børsemaker i USA, modifisert for Praktisk Hagle

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at så lenge det er en GARANTI-SAK og ikke REKLAMASJON, så er vel importøren nødt til å følge fabrikkens garantier. Det er fabrikken som til slutt får regningen.

Kun dersom produsenten har avtaler med sine importører/agenter om dette - loven pålegger ingen slik ordning. Det kan jo være mulig å kontakte fabrikken i så måte, og spørre om de kan kompensere den norske importøren for å kjøre garantisaken gjennom denne. Men, når det er sagt; det er slett ikke kostnadsfritt for leddet som håndterer reklamasjonen selv om fabrikken reparerer og sender våpenet kostnadsfritt i retur. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at fabrikken ikke dekker kostnader til porto, pakking av våpenet, papirarbeid (man sender ikke våpen over landegrensene utyen videre), oppfølging og generelt den tid som ellers går med til slikt.

 

Derfor synes jeg ikke det kan forventes at importøren skal ta ansvaret for våpen kjøpt i andre land, med mindre fabrikken har en policy og avtale med sine kunder (importører/agenter) om en slik praksis.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen samennligner med våpen med biler, stereoanlegg og lommekniver når de snakker om garanti osv...

Det holder kanskje innen det prinsipielle rundt saken, men det selges nok betydlig mindre våpen en de andre produktene her i landet. Ergo blir det vannskelig å tjene penger for en importør i et meget samlt marked.

 

For å bruke børselars som et eksempel...

Hvem pokker hadde giddi å kjøpt pardini der, om han de var forpliktet til å ta kostnadene ved reprasjon / garanti ting på ting som kom fra danmark?

Link to comment
Share on other sites

For å bruke børselars som et eksempel...

Hvem pokker hadde giddi å kjøpt pardini der, om de var forpliktet til å ta kostnadene ved reprasjon / garanti ting på ting som kom fra danmark?

 

Tja, hva med de som bare tror man må reise til Danmark for å få fiksa den f.eks! :wink::lol:

Skulle fryktelig gjerne hatt fabrikkens uttalelse her...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...