Jump to content

Service?


rip

Recommended Posts

For å bruke børselars som et eksempel...

Hvem pokker hadde giddi å kjøpt pardini der, om de var forpliktet til å ta kostnadene ved reprasjon / garanti ting på ting som kom fra danmark?

 

Tja, hva med de som bare tror man må reise til Danmark for å få fiksa den f.eks! :wink::lol:

Skulle fryktelig gjerne hatt fabrikkens uttalelse her...

 

Bare for å understreke det...Jeg snakker om de tilfeller det er snakk om Garanti, altså noe den som eier produktet skal få dekket kostnadsfritt. Ikke betalt arbeid... :D

Link to comment
Share on other sites

Bare for å understreke det...Jeg snakker om de tilfeller det er snakk om Garanti, altså noe den som eier produktet skal få dekket kostnadsfritt. Ikke betalt arbeid... :D

 

Problemet er vel at hvis ikke fabrikken har noe avtale med en våpenbutikk/børsemaker så hvem skal da sitte med regningen?

 

En våpenbutikk eller børsemaker har vel ingen problem med å ta en garanti sal hvis våpenet er kjøpt der, men hvis det er kjøpt ett annet sted, hvem skal da dekke hans kostnader for denne "ikke" kunden som står der å maser. Tenk bare på den jobben og kostnadene det er for butikken i en slik tilfelle, bare det å få tilbake penger fra fabrikken er nok ikke så enkelt.

 

Men hvorfor ikke sende en mail til produsenten og sjekke med de da ?? Så finner man fort dette ut...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

I veldig mange bransjer dekker fabrikk garanti, ved og gi feks 5% ekstra import rabatt. Så må importør selv dekke utgiftene til garantireparasjon ut i fra det ekstra overksuddet denne ekstra rabatten gir.

Og i et slik tillfelle er det lett og si nei til et våpen som ikke er kjøpt lokalt, siden ingen 5% heller er motatt.

Vet ingenting om dette gjelder Våpensport/Benelli.

 

Men det var utbredt i feks brune/hvitevarebransjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

gammel tråd dette, men jeg følger opp med spørsmål:

 

Hvis en trenger reparasjon eller deler til et våpen som er egenimportert er det naturlig kontakte norsk importør av dette merket for å få hjelp (les: kjøpe deler eller tjenester). Er det da slik i Norge at man ikke får hjelp? Ryktene vil ha det til at noen forhandlere sier rett ut at de ikke vil hjelpe, mens andre sier at de ikke får fatt i den spesielle delen. Våpensmeder, med tilknyttning til importøren, er lojale nok til at de ikke hjelper heller. Noen som kan avkrefte dette?

 

Har ikke erfaringer med egenimport selv, men har blitt advart mot dette.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder deler har jeg aldri opplevd å få spørsmål om våpenet er privatimportert eller ikke. Og ting som tennstempel, rekylfjær, utdrager o.l. er jo forbruksartikler som man må regne med å kjøpe innimellom.

 

Reaparasjoner har jeg heldigvis lite erfaring med. Og det eneste sjølimporterte våpenet jeg har nå er en kinesisk .22 short pistol som uansett ikke har norsk importør. Men kanskje den som kjøper et brukt våpen bør spørre om våpenet er privatimportert? Det har aldri jeg tenkt på...

Link to comment
Share on other sites

Det er antagelig mer å tjene på service og reparasjon av våpen en selve salget, så om en forhandler skulle nekte noen dette, så går de jo glipp av et ledd i markedet som faktisk gir fortjeneste.

 

Mitt inntrykk så langt er at med få unntak, så er det få som lever opp til det som burde kunne kreves av en hovedimportør for et gitt merke i dette landet. Salget er for lite både til at de faktisk har det de angivelig skal ha agentur på inne på lager, og det samme gjelder tilbehør og deler.

 

Min erfaring er at skal du ha deler og service, så allier deg med en børsemaker som har deler på lager, og/eller har kontakter som omgår de så kalte hovedforhandlerne.

Jeg har prøvd flere ganger å skaffe slitedeler til flere av våpnene mine fra så kalte hovedforhandlere uten hell, til tross for at våpnene det er snakk om er importert av dem, og handlet igjennom riktige kanaler, og ikke svart eller piratimport som en av dem frittet meg ut om.

 

Har hovedforhandleren våpen og deler på lager samt en kompetent børsemaker som tar garanti saker, så kjøp ”lokalt”, hvis ikke så kjøp der du får tak i hva du vil ha, når du vil ha det, til den prisen du syntes er best.

Det kan da hende at du selv må ta med deg våpenet til en børsemaker og vente på deler fra utlandet, men du kan likegodt gjøre det selv, en å sende til en ”hovedforhandler” som igjen tar det med til nøyaktig samme børsemaker som du selv kunne gjort, og bestiller deler fra nøyaktig samme leverandør, med akkurat samme leveringstid som om du selv hadde gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder deler har jeg aldri opplevd å få spørsmål om våpenet er privatimportert eller ikke.

Men serienummeret forteller hvor våpenet kommer fra.

 

Men kanskje den som kjøper et brukt våpen bør spørre om våpenet er privatimportert? Det har aldri jeg tenkt på...

Nettopp. Men jeg velger å tro at det ikke er noe problem.

 

Det er antagelig mer å tjene på service og reparasjon av våpen en selve salget, så om en forhandler skulle nekte noen dette, så går de jo glipp av et ledd i markedet som faktisk gir fortjeneste.

Hvis det da ikke er for å beskytte markedet for parallellimport. Hvis en importør med tilnærmet monopol er konsekvent på dette, så vil parallellimporten bli minimal. Dermed kan importøren opprettholde unaturlig høye priser uten konkurranse fra Danmark. Det er jo litt rart at mange veiledende priser på våpen i vårt naboland er 30-40% billigere...

Link to comment
Share on other sites

Bra tanker, Goatboy, pluss interessant tråd. Det kan tenkes at idioten som startet tråden var for raskt ute med sippingen sin hos den norske forhandleren også, og at forhandleren personlig ikke orka trynet på idioden. Sånn ville jeg tenkt om én som mener han vet bedre og mangler ydmykhet. Synes trådstarter/idioten avslører dårlig beherskelse av samfunnet. (@Trådstarter: Du har tatt sosialt selvmord her på Kammeret - smart å komme med en unnskyldning for tenåringsfølelsesutbruddet ditt) Når dét er sagt: En ting som står og blinker mot meg i denne diskusjonen, ER AT DEN ER SÅ NORSK. Nevnte forhandler som nektet å serve idiodens pistol - hvor norsk er ikke dette å nekte å gjøre noe sånt? Vi er (meg selv ibergna) så opphengt i å skulle være moralske og ha retten på vår side - og dette betyr ubevisst at da må den andre siden være den GALE siden. Det er også norsk å importere fra utlandet, men bare når det gagner oss selv. Jeg mener bestemt å se konturen av en bedreviterhet i tankegangen her - og også en eiendommelig manglende evne til å se at interesser vil krasje i saker som dette. Våpenforhandler har rett til å si nei til å gi service - men er det lurt i det lange løp? Og forbruker har rett til å være forbruker, er det noen som bør forstå dette, er det en forhandler som selv lever av salg og å importere billig. MAN KAN IKKE SITTE PÅ BEGGE SIDER AV BORDET. En børsemaker har vel en del utstyr som er importert, pluss at det er vel ikke utelukkende av norske artikler og fagfolk han har skaffet seg all kompetanse..? Min mening er at man kan ikke skrape ut en firkant av virkeligheten, bare benytte seg av fordelene, for så i neste situasjon å stå på en rett man synes man har fordi man har puttet firkanten tilbake. Det er denne siden av diskusjonen jeg synes er veldig norsk. NB! Dette er ikke et angrep mot noen børsemakere, jeg bare reagerer på at nevnte forhandler valgte å ikke ta i mot våpen for reparasjon, men jeg vet jo ingenting om situasjonen. Mvh NM

Link to comment
Share on other sites

Ganske artig å lese denne tråden, hvor et enkelt prinsipielt spørsmål sables ned av synsing og skitkasting...

 

Spørsmålet er jo ganske enkelt: Har den nasjonale importøren for en våpenprodusent ansvaret for å følge opp våpenprodusentens garantiansvar?

 

Hvis dere tar vekk ordet våpen i setningen over så står det igjen et generelt spørsmål som gjelder alle varer vi kjøper.

 

Det var en som skrev i en tråd at importøren ikke er "fabrikkens utskremte representant"...

Mjo, den som sitter med eneagenturet for et produkt er faktisk fabrikkens lokale representant!

Hvordan avtalen mellom produsent og importør ser ut er faktisk helt likegyldig for meg som kunde, jeg er kunde hos produsenten, ikke importøren! Jada, det er en setning som er lett å krangle på, men poenget er at trådstarter hadde kjøpt en Benelli-pistol, ikke en Våpensport-pistol eller Karlslunde-pistol.

Når en produsent har levert et defekt produkt er det en selvfølge, vanligvis både for sluttkunde, importør og produsent, at produsentens lokale representant ordner opp på vegne av produsenten. Hvem som dekker kostnadene er produsentens ansvar og derved en intern sak mellom de "profesjonelle" aktørene som er helt uinteressant for sluttkunden.

 

Trådstarter vil sannsynligvis aldri kjøpe mer Benelli, og vi kan regne med at han også vil fraråde alle han kjenner å kjøpe Benelli, som igjen vil fortelle sine venner om kameraten som hadde dårlig opplevelse med Benelli. Så praksisen til de nasjonale importører er i denne sammenhengen faktisk illojalt mot produsenten de representerer.

For ordens skyld vil jeg ta med at jeg personlig synes Benelli sine pistoler er meget bra våpen.

 

Jeg kjøpte et videokamera i Dubai for noen år siden. Det var en fabrikasjonsfeil på det, og den norske importøren ordnet opp med den største selvfølge, og jeg er fortsatt trofast kunde hos produsenten.

 

Dette er noe som fungerer uproblematisk i de fleste bransjer, mens våpenbransjen virker på meg å drive litt mer etter "vill vest" prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...