Jump to content

Ny skytegren


psg-1

Recommended Posts

Det har kommet et nytt skyteforbund, som heter Rogaland Historiske Skyteselskap, rhss.no. Dette er et helt nyoppstartet forbund som skal forsøke å organisere skyting med våpen fra perioden 1890 - 1980. Dette har blitt veldig populært i Danmark, håper det blir en like stor suksess i Norge. Se websider for mer info.

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Dette var på høy tid:D

Vi puslet med dette her på Østlandet for ca. 10 år siden, jeg får stadig tilbakemelding om at dette må gjenopptas. Vi kjørte dette som et spesialstevne i lokal NROF-regi. Regelen var enkel for vår del, alle kunne delta, også inviterte skyttere utenfor NROF. Våpenet måtte være slik infanteristen/soldaten mottok våpenet på depotet/tjenesten. Våpenet fikk ikke være endret til sivilt bruk. For å ikke utklasse ordinære infanterivåpen holdt vi skarpskytterversjoner utenfor konkurransen.  Vi arrangerte dette på en nedlagt skytebane som HV brukte tidligere til diverse trening. Eiendommen ble solgt og vi kom ikke i gang igjen, utbygging mot området er også et tema. Det var koselig og uformeldt med bålbrenning og børseprat, mange soldater var samlet og mimret om tjenestene sine. Skytingen: Vi hadde tre avstander. 100 meter liggende på helfigur, 50 meter knestående halvfigur. 50 meter hadde skytetid 1 minutt for bolt og 30 sekunder for halvauto. 30 meter stående liten figur, 30 meter skytetid 20 sekunder for bolt og 10 sekunder for halvauto. 100 poeng oppnåelig. 15 tellende skudd og 5 prøveskudd på valgfri skive/avstand. Vi arrangerte dette ved kunngjøring om skarpskyting i felt etter gjeldende regler og varsel til lokal politimyndighet som ga sitt samtykke. Folk møtte opp i gamle uniformer, stor stas. Til og med gamle HV-uniformer fra 70 -80 tallet var populært.

 

Jeg har vel egentlig bruk disse bildene tidligere og omtalt stevnet i andre tråder her inne.

.303 Brit.b.JPG

Veteraner 1.JPG

Vet.2.JPG

veteraner 4.JPG

Veteraner.JPG

Vet.6.JPG

Vet.10.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å brette opp ermene og starte flest mulig lokallag:

Jeg kan "spæmme" ned tråden her med noen bilder til fra det som kom frem på disse stevnene våre. Folk hadde med seg alt mulig rart, ting kom opp fra ryggsekker og div. Vi hadde ikke noe for håndvåpen, etter den formelle konkurransen ble det skyting med øvrige ting, nytt og gammelt.

Vet.5.JPG

Vet.3.JPG

Vet.8.JPG

Veteraner 3.JPG

Mas-36 a.jpg

Mosin Nagant.JPG

M 1914 a.JPG

FN-FAL.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Håper dette blir noe av.  Skyter regelmessig med div gamle infanteririfler, men det blir av og til kjedelig å konkurrere med meg selv. Regner med at det er flere på østlandet som har interesse for skyting med gamle våpen.  Har lagt ved to bilder fra skytinga mi på lørdag.                           image.jpg.470615bb58866b2a43a138a39feddeae.jpgHer er bilde fra litt lørdagskos på " skytebanen" minimage.jpg.e70d9ff82b77386f7182cedddd628a3a.jpgGongen fikk bra med juling på 100 meter. Hadde litt sikteproblem med Enfielden som måtte stå på 500 meter for å treffe på 100 meter. 

Edited by SchmidtR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎04‎.‎05‎.‎2017 den 11.31, Vaquero skrev:

Det er bare å brette opp ermene og starte flest mulig lokallag:

Jeg kan "spæmme" ned tråden her med noen bilder til fra det som kom frem på disse stevnene våre. Folk hadde med seg alt mulig rart, ting kom opp fra ryggsekker og div. Vi hadde ikke noe for håndvåpen, etter den formelle konkurransen ble det skyting med øvrige ting, nytt og gammelt.

Vet.5.JPG

Vet.3.JPG

Vet.8.JPG

Veteraner 3.JPG

Mas-36 a.jpg

Mosin Nagant.JPG

M 1914 a.JPG

FN-FAL.JPG

Dere må passe på og revidere listen for hvilke våpen dere benytter når dere skyter i NROF regi.

Ser her flere våpen som er forbudt benyttet i NROF regi.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt Lille Arne. Det er begrensninger på hva NROF-medlemskap gir mulighet til å erverve. Det er begrensninger på hvilke våpen som kan benyttes i ulike skytekonkurranser i NROF. Men det er ingen begrensninger på hva det er lov å skyte med på trening (bortsett fra det som ligger i baneinstruksen f.eks. vedr kaliber) . Det er ei heller begrensninger på å lage uhøytidelige skytekonkurranser med gamle krigsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ihttps://www.nrof.no/images/Marketing/2-Militær idrett/Skyting/Skytereglement NROF 161211.pdf

Jeg vil først påpeke at de fleste av disse bildene strekker seg helt tilbake til 1997 og ti år fremover. Samtidig vil jeg understreke at de aller fleste våpnene her er ervervet som bruksvåpen til NROF medlemmer i tiden tilbake i 80 årene. Reglene i dag er annerledes for hva man kan erverve. Når det gjelder reglen for boltrifler så kan man benytte en hvilken som helst militær boltrifle opp til 8mm. Halvautomat opp til 7,62. I de årene vi gjennomførte et slik stevne (en gang i året) var politiet orientert om aktiviteten og våpen som ble benyttet.

 

Mange savner denne årlige seansen som dette, vi håper å få det til igjen som er årlig seanse.

 

Skulle vi gå for dette igjen må vi selvfølgelig se på de nye reglene fra 2016, reglene er romslige, men har begrensninger.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Reglene er krystallklare på at de eneste kaliber som er godkjent i 1/2 automatiske våpen er 7,62x51 og 5,56x45 og ingen annen.

Det er kun de spesifikke kaliber som er godkjent i dag, at våpenet er ervervet for skyting i NROF er ikke relevant.

Det står ingen ting om halvautomat opp til 7,62 i reglementet.

Vi har stilt spørsmål om 308 og .223 er innenfor da de ikke er nøyaktig samme kaliber som 7,62x51 og 5,56x45, uten å

ha mottatt svar.

Slike seansen ga mange skyttere mye glede og nye erfaringer også hos oss, men slik har nå reglene blitt.

 

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Den gangen vi kjørte disse årlige stevnene med historiske våpen så var hensikten å bruke våpenmodeller brukt under andre verdenskrig. Når det gjelder denne STG-44 som avbildet fra 15 - 20 år tilbake så var den kun med som demo. FN-FAL som vi ser her ble demoskutt. Senere har jeg ikke sett disse våpnene i bruk (dessverre). I NROF-regi som colt1914 skriver så går FN m/49 innenfor dagens offisielle program sammen med FN-FAL og M-14 så fremst de er i kaliber 7,62x51. USen eller Garand har jeg ikke sett på flere år i NROF sammenheng.

 

Trådstarteren tar opp emnet "Ny skyttergren". Dette håper jeg kan implementeres i flere skytterlag. Jeg er overbevist om at dette kan generere aktivitet og aktualisere flere til å ta vare på fortiden i form av bruk.

 

Tilbake til bildene mine som i dag er historie viser hvor festlig dette kan ta seg ut og arrangeres. I dag blir det nok vanskeligere å arrangere slike ting som trekker inn f.eks.US-karabin. Jeg håper noen får det til med de som fortsatt erverves som bruksvåpen, (så lenge det varer).

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål. Regler i NROF, DSSN, NMF, whatever har vel egentlig 0 å si så lenge det er våpen man har lov til å aktivt bruke, og det foregår innenfor trygge rammer med tillatelse fra grunneier og med sikkerhetstiltak som møter eller overstiger lover og forskrifters krav?

 

Forstår poenget men syns det var kanskje litt vel surmaga for noe som for min del ser ut til å være en uhøytidelig trening kombinert med uhøytidelig stevne hvor både de i og utenfor NROF kunne være med..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke henger helt med siden jeg er ny her på kammeret, men det er vel snakk om et nytt forbund, rhss. Forstår ikke helt vitsen med en diskusjon om hva som er tillatt i NROF.  Tror poenget til trådstarter var å informere om rhss slik at det eventuelt kan bli dannet avdelinger rundt om i landet. Olesøn er inne på rett spor når han skriver: Østlandske anyone?   Vaquero sier det som skal til, nemlig bare å brette opp ermene å danne flest mulig lokallag. Etter min mening er det mulighet for danning av lokallag og lokalisering av tilgjengelige skytebanen som bør være tema i innlegg i tråden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

NM149

Dette finner du svar på på nettsiden deres. De er ikke eget forbund, men styret jobber med saken, enten egen godkjenning, eller under et annet forbund. Eventuelle nye underavdelinger / lokallag tror jeg ville øke muligheten for å få godkjenning som eget forbund.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å få satt i gang nye lag etter modellen til RHSS, veldig bra tiltak. Når det gjelder NROF så kan ikke jeg se annet enn at militære boltrifler mellom 6,5 og 8mm. er godkjent. Det står også i statuttene at det er hensyntatt tidligere ervervede våpen. Se i linken om avsnitt godkjente våpen. Det er halvauto som lugger i 5,56x45 og 7,62x51. Hvis jeg ikke har gått glipp av noe er det bare å kjøre på alt mulig innen bolt i militær utgave, Enfield - Mosin-Nagant osv i NROF. Jeg tror det er lurt i at flest mulig med innflytelse i lokallag sonderer terrenget og utnytter de mulighetene som finnes. I utgangspunktet skulle en US i sivilt skytterlag som RHSS kunne brukes?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett mtp. boltrifler med det var 1/2 auto jeg uttalte at var ulovlige innen NROF.

Setningenen du nevner som lyder: det er hensyntatt tidligere ervervede våpen, klarer jeg ikke å finne.

Egen lokalavdeling har hatt årlige lokale stevner med lignende våpen men det har vi måtte slutte med.

Å lage lokalavdelinger av HVPF er faktisk et meget godt forslag som blir ativt vurdert på flere hold.

HVPF er en dynamisk og demokratisk organisasjon som også er godkjent av JD, at de i tillegg har mange 

spennende programm er også positivt.

I Skytereglementet for NROF står det følgende:

NROF skyter både egen program, se vedlegg til dette reglementet, og programmer fra andre organisasjoner. Dette skal sikre at skytingen bidrar til å nå NROFs målsetninger om å vedlikeholde og utvikle skyteferdigheter, tilpasset Forsvarets behov, hos medlemmene.

Når NROF følger andre organisasjoners programmer, enten dette er Forsvarets, NSF eller andre, gjelder de regler og kommandoer som organisasjonen spesifiserer. Eks: Dette betyr at når NROF medlemmer skyter til NAIS medaljen, som organisert skyting i NROF, er de våpen og utforminger tillatt som NSF tillater.

Dette virker på meg som at dete kan tolkes som at vi i NROF kan skyte programmer fra HVPF og at det da er reglene for våpen og utstyr i HVPF som gjelder, men slik er det ikke.

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, SchmidtR skrev:

 Forstår ikke helt vitsen med en diskusjon om hva som er tillatt i NROF.  T

Svaret mitt var myntet på NROF personell, da det er kun di færreste som er klar over disse tolkningene som gjelder ang. dette tema PT.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrof.no/images/Marketing/2-Militær idrett/Skyting/Skytereglement NROF 161211.pdf

Det viktigste nå er at RHSS (Rogaland Historisk Skyteselskap) kommer i gang og kan danne lesten for en ny skytteraktivitet.

Når det gjelder NROF og våpen står det i reglementet under avsnitt 13. 13.1 Generelt:

NROF godkjenner bruk av et vidt spekter av våpen. Dette for at medlemmene skal kunne benytte våpen de allerede har ervervet og ikke være avhengig av nye erverv for å kunne oppfylle ambisjonsnivået for skytterorganisasjonen som er å vedlikeholde et minimum av skytterferdigheter med trygg og rimelig grad av treffsikkerhet.

 

Avsnitt 13,5 Gevær: (Jeg ser på klasse 3, repetergevær i kaliber 6,5mm. - 8mm.)

Der står det: Militær boltrifle eller skytterlagsvåpen (DFS-type) i kaliber som nevnt. (merk ordet eller).

Slik jeg tolker dette så er denne romslig definert, en kan benytte en HV-Mauser eller en hvilken som helst Mauser 98 eller andre tilsvarende militære boltrifler.

 

Kommer man med "gamlemæuseren" ser det ut til at man må konkurrere med en Sauer fra DFS. Det hadde vært morsomt å slå en slik sak med gammelt "skrot" :D

 

Guttekarabin 1.png

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt stille fra oss, har hatt en travel tid, med diverse utfordringer. Men vi skal opp og stå, og vi håper jo at det vil bli flere lokallag. Jeg skal legge ut info om hva vi får til etterhvert som ting skjer. Ting kan nok fortsatt ta tid, for det skjer veldig mye på andre fronter også nå. 

 

Ellers så synes jeg det er flott å se alle de fine bildene, og kjekt å høre at andre også har arrangert slike stevner tidligere. Vi satser jo på forskjellige klasser, manuell rifle, halvauto rifle,pistol og revolver. Vi må lage skyteprogram tilpasset de forskjellige klassene, tenkte kanskje å begynne med Nais og Dugleik. 

Edited by psg-1
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mulig tar jeg gjerne en tur over fjellene på et treff/stevne. Jeg kan ta med MAS-36 og en Mosin-Nagant m/44. Jeg har en Sten-Gun, men den er plombert dessverre. Er det håndvåpen i programmet så kan jeg ta med en Colt m/1914 fra Kongsberg, anno 1926.

 

Brit_3.jpg

Hell.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jo, du kan ha et poeng Chiefen.v-2. At noen finner skyting gøy kan være skummelt og virke useriøst. Det finnes byråkrater og festbremser hos myndigheter og hos foreninger og i styrer.

Det er heller ikke lett å gi ut en bok i mange land, myndighetspersoner finnes over alt, men jeg tror det bør være mulig å få til noe med historiske våpen i Norge, men trø forsiktig. 8-)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke bruker navn som SS pokalen osv. men navn som allerede andre benytter som Lingestevnet sabotørstevnet osv. bure ingen kunne si noe på navnet iallefall. 

Har alltid hatt god stemning på de stevnene av denne modellen jeg har deltatt på.

 

Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant!

 

Dessverre har vel mange av de våpna som kunne vært brukt, blitt innlevert under "amnestiene", og gått til spiker (som de må, i følge innlegg fra "Vargen" i en annen tråd). "Folk flest" har vel bare "Stomperud-Krag" og "gammel-mauser", som kan brukes på slike program. Har man fått tillatelse til andre våpen, særlig halvauto og enhånds, skyter man vel i andre forbund.

 

Hvis noen fra Trøndelag leser dette: Den gamle banen til Namdalseid skytterlag på Fjell er velegnet til slik skyting, og er godkjent for rifler opp til kaliber .50, området er godkjent for feltskyting. Er det interesse for å prøve et slikt arrangement? Som "åpent stevne" kan det IKKE arrangeres i regi av Namdalseid & Lyngen skytterlag, hvis man skyter noe annet enn DFS-program, og med andre våpen enn de som er godkjente for DFS (jaktvåpen er jo tillatt!).

 

Jeg kunne tenkt meg å skyte et slikt program (3-skudds-serier er "historisk riktig" i DFS-sammenheng):

Tellende innskyting: 3 skudd mot dagens 60-cm-skive, 100 meter (banen har skivetrekk). Liggende. Poeng-/treff?

3 skudd mot f.eks. B65-figur, avstand ca. 200 m (normalavstand for DFS-felt: 460 m), liggende.

3 skudd mot S-25 vertikal, avstand ca. 150 m (normal 315), knestående.

3 skudd mot 1/8 fig, avstand ca. 100 m (normal 215), liggende, skytetid 15 sek fra ferdigstilling.

3 enkeltskudd mot B100 (normal 525 m!), ca 50 meter, stående lang arm, 10 sek pr. skudd fra ferdigstilling.

 

Moderne påfunn som reimstøtte, skinndress etc. ikke tillatt. Skytebriller og albuestøtte tillatt.

 

Mulig klasseinndeling (så det blir 1 skytter i hver klasse!):

Krag, M/98 m.m. i originaltilstand, med originale åpne sikter

Krag/M98 "original", men med diopter, ikke frittliggende pipe

Banekrag og M/59 - M/67.

Jaktrifler med åpne sikter eller jaktdiopter.

 

Er det noen i Trøndelags-traktene som kan tenke seg å bli med på en slik skytedag? Jeg kan kontaktes med PM, via karn-lar@online.no, eller tlf. 41 51 71 64.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har desverre blitt levert inn mye fine gamle våpen, så bilde av en Norskprodusert Sten gun på et bilde av innleverte våpen fra Oslo. Mye blir også plombert av samlere og andre som ikke får videresolgt sine våpen, synes det er trist. 

 

Men flott at du prøver å få til et stevne i Trøndelag, håper det blir en suksess. Lykke til, og kom gjerne med en "repotasje" med bilder på hvordan det gikk. Jeg deltok på mange historiske stevner da jeg i noen år bodde i Trøndelag, det var veldig morro. Mausermann, mobiliseringsstevnet, sabotørstevnet, hotell Norge for å nevne noen. Har desverre ikke bilder fra disse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt mye fine historiske våpen der ute. Vi må bare få organisert ett eller annet som beskytter erverv av denne kategorien våpen og slektsarv.. Det haster. Byråkrater i stat og foreninger ( klubb og forbundseiere) undergraver norsk våpenkultur og setter kjepper i hjulene med stivbeinte påfunn.

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har vært rolig på denne fronten, da vi har fått en ny skytter i familien... Håper å få på plass leieavtale på bane i løpet av kort tid, da kan vi komme i gang. Vi håper også når vi kommer i gang at det blir flere avdelinger rundt om i landet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...