Jump to content

Et slag for lette gode kniver


vittig

Recommended Posts

Kniv er i mine øyne det Viktigste verktøyet i alle verktøykasser. Det har tradisjonelt vært det viktigste verktøyet og jeg mener at det også er det i dag. Jeg bruker kniv til å lage mat, spise, flå, klippe negler(en annen kniv), spikke, kutte tau osv. Når jeg drar på hyttetur oppdager jeg oftere enn sjeldent at min hjemmelagde samekniv eller min håndlagde kjøpte samekniv blir mer brukt enn de ekstremt sløve kjøkkenknivene i leide hytter. Tradisjonelt tørr jeg påstå at kniv har vært det viktigste verktøyet i verktøykassen for alle Nordmenn(også naboene våres) i alle år det har bodd mennesker i vårt ganske land:)

 

Har vært opptatt av kniv i praktiske sammenhenger i forbindelse med bearbeiding av treverk, friluftsliv og håndtverk. Jeg kjøpte nylig en foldekniv billig fordi den så lovende ut, men jeg hadde lave forhåpninger. Gleden var stor når jeg oppdager at den var svært god på mange områder. Jeg velger derfor å skrive litt om den(PS: det er sikkert en kinasak eller lignende).

 

Jeg vil ihvertfall si jeg er svært positivt overrasket over kvalitetsfølelsen og funkjonaliteten til denne lette kniven. Jeg kjøper sjeldent kniver og har heller ingen tilhørlighet til noen produsenter men dette er en god billig kniv som treffer mange bruksområder. Den er ikke superskarp som en knøkkenkniv(som den heller ikke skal være) men den er svært skarp og god som en villmarkskniv og jeg velger å anbefale den: https://jaktfall.no/produkt/jaktutstyr/kniv-oks-sag/jaktkniv/ovrig-1/nextorch-tekut-zero-lommekniv-sandvik-12c27-knivstal

 

I korte trekk en svært lett kniv med en simpel lås og du kjenner men en gang at det er plast. Denne er lett, men samtidig er det en god kvalitetsfølelse over mønsteret på skaftet. Det er ikke noe slark eller annet som skulle antyde at dette er en billigkniv. Bladet har heller ingen mulighet til å treffe noen deler av skaftet når den foldes. 

 

Jeg er svært positivt overrasket over denne kniven som en flåkniv og en kniv til enkle ting og velger derfor å anbefale den på det sterkeste. Det er ikke en superskarp "kokkekniv" men det er en svært god og også billig og lett "allround"kniv som det også er lett og "skjerpe".

 

Jeg vil avslutte med å si at dette er ikke en premiumkniv, men det er en svært positiv overraskelse.

Edited by vittig
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vittig skrev (5 timer siden):

I korte trekk en svært lett kniv med en simpel lås og du kjenner men en gang at det er plast.

En liner-lock er da ikke spesielt simpel, dersom den er skikkelig lagd, eller er det låsen er av plast? I så fall er det simpelt. Jeg synes liner-locks er riktig så praktisk.

 

For øvrig så ser det ut til å være riktig bra materialer i den. Til prisen er det trolig et røverkjøp, hvis spesifikasjonene stemmer. 

Link to comment
Share on other sites

Skaftet på kniven har G-10 plast. Noe som ofte regnes som et av de bedre skaft materialene i plast.

 

Grunnen til at kniver produsert i vesten med G-10 plast i skaftet er så dyre, er visstnok HMS tiltakene som skal til ved fresing av denne plast typen.

 

Men de kan produsere G-10 skaftet billig i Asia....

Link to comment
Share on other sites

Ække noe som heter HMS i mange asiatiske land.

 

(Å kalle G-10 for "plast" synes jeg blir unødvendig upresist, selv om man kan argumentere at epoxy-delen av G-10 er plast. Hvordan skiller du mellom materialene i en Pioner-jolle og skroget i en seilbåt? Plast begge to? En standard Remington- eller Ruger-padleåre i bøtteplast og en McMillan?. G-10 er et glassfibermateriale.)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Denne Buck foldekniven er med i lomma hele høsten på rådyrjakt. Jeg setter pris på sagbladet til å dele mellom lårene og brystbenet på godt voksne dyr. Greit med bukåpner også. 
Lett, passer i lomma, enkel å sette opp, fin flåbue. 

IMG_6541.jpeg

Edited by Skaubjønn
autoføkkingscorrect
Link to comment
Share on other sites

Den kniven jeg bruker mest er også den billigste. Kjerringa bruker den også når hun planter og da stikkes den i bakken og smelles i stein. Når den blir for sløv til å skjære markduk kjører jeg den i båndsliperen. 

 

20240203_135815.jpg.2376a2549861f6e979976daad4a43e7b.jpg

 

Kjøpt fra USA med litt hyggeligere vekslingskurs, og da skled den inn under den gamle 200-kronersgrensen. Blad i AUS-8 og skaft i vaskeekte plast.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kniv med skaft i zytel, så synes jeg at det er greit på mindre foldekniver. Da tenker jeg på utelukkende zytel i skaftet. 

 

Hadde en Spyderco Endura av den gamle typen, med støpt lommeklips. Den synes jeg ga for mye etter under hard bruk. Selv om den fikk gjort jobben.

 

Men på en Gerber LST jeg hadde, som var noe mindre, synes jeg det ikke var noe problem med zytel skaft.

 

G-10 er vel mer noe som i utgangspunktet retter seg mot de som vil ha slagfast skaftmateriale, som også skal være motstandsdyktig mot alle tenkelige kjemikalier osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet enn si meg enig med TS.

Foldekniver er ikke noe jeg har vokst opp med, så det var en mental barriere som måtte brytes før jeg klarte å legge fra meg slirekniven, men etter den barrieren var brutt så ser jeg meg sjelden tilbake. En god foldekniv er som regel kapabel nok til det jeg må ha en kniv til, og de lette foldeknivene i forsterket nylon/zytel, uten stål-liner er de klare favorittene til friluftsliv.

 

IMG_3889_Original.png.f94047a56972c300fbf6e3c1d850442e.png

Ett lite utvalg av det som etterhvert har blitt flaut mange

 

IMG_0872.jpeg.4e24e1f134a4fd06e82a5b0a82cb29b3.jpeg

kritiske oppgaver håndteres med en letthet som får slireknivene til å skjelve

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Dette er også en trofast sliter som har levd et hardt liv sammen med meg i masse år, noe den bærer preg av  :)
Schrade LB7 Bear Paw kjøpt i Wyoming på slutten av 70 tallet.
Disse knivene har også sitt eget uniknummer, min er 46402
At den fortsatt er hel og fungerer viser bare den gode kvaliteten på disse knivene.

schrade 01.JPG

schrade 02.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (13 timer siden):

 

schrade 01.JPG

schrade 02.JPG

Har samme selv, men orket ikke gå i boden å finne den så jeg siterer bare ditt bilde 😀

Buck 110 har vært en trofast sliter med meg også. Fikk den i gave av mine foreldre når jeg kom inn på befalsskolen for en mannsalder siden, og i mange år var den min faste følgesvenn i garnison, felt, jakt, fjell- og skogstur.

På et tidspunkt ble den i militær sammenheng erstattet av multitool, men fortsatt er den ofte med på fjell- og skogsturer. På jakt sverger jeg nå til EKA Swingblade.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag i tråden Et slag for lette gode kniver, får bli ein foldekniv og ein med fast blad. Eg har ikkje så mange foldekniver men har  som regel ein av dei med  meg når eg kanskje kan få bruk for ein kniv. Foretrekker kniv med fast blad då dei som regel har meir brukervennlige skaft, og eg synes det er litt mindre møye å reingjere dei etter bruk.

Kniven på bilde med fast blad veg kunn 69 gram, 98 gram med slire.Bladet er smidd av Knut Arne Skjervheim og kniv med slire blei i sin tid laget til meg av min far.

IMG_0536.jpeg

Edited by brisen
retta skrivefeil.
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (8 timer siden):

Mitt bidrag i tråden Et slag for lette gode kniver, får bli ein foldekniv og ein med fast blad. Eg har ikkje så mange foldekniver men har  som regel ein av dei med  meg når eg kanskje kan få bruk for ein kniv. Foretrekker kniv med fast blad då dei som regel har meir brukervennlige skaft, og eg synes det er litt mindre møye å reingjere dei etter bruk.

Kniven på bilde med fast blad veg kunn 69 gram, 98 gram med slire.Bladet er smidd av Knut Arne Skjervheim og kniv med slire blei i sin tid laget til meg av min far.

IMG_0536.jpeg

 

Nydelig tollekniv med flott historie.

 

Oser affeksjonsverdi av den der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1 De fremstår som  et smykke! Også kler den hatten din, mangler bare en god fransk rødvin og et stykke ost, litt loff på et bord i en hage som minner  om Pierre Auguste Renoir sine fargeglade sommeridylliske malerier. En kniv som får en til å drømme litt. De koster fort pluss minus tre høvdinger da😎 

Edited by Vaquero
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Morsomt at @Ruger #1 trekker frem en tradisjonell kniv fra Middelhavsområdet, det finnes mye interessante knivtradisjoner der også:

Knivene jeg har her er ikke mye å skryte av, den øverste tipper jeg er fra Kina og de to nederste kan være "billigkopier" fra India/Pakistan. Likevel inspirerer de meg til hva jeg skal se etter på ferier i landene rundt Middelhavet. Jeg var innom en fin butikk på Kreta i sommer som hadde en del gode kniver til mulig litt drøye priser. Likevel har jeg en drøm om en tur til Korsika som har en rik knivkultur og med sin egen lokale design, som vi også har vår egen med felles trekk her i Norden. Den Korsikanske foldekniven er mye myteomspunnet og trekkes helt tilbake til middelalderen, begrepet "Vendettakniven" dukker stadig opp. Men den er først og fremst en hverdagskniv til alt mulig for hvermannsen. Disse finnes i mange varianter likevel med samme form/design. Den spanske foldekniven er også en svært gammel design, båret av alle samfunnslag, de rike kunne ha dem mer påkostet selvfølgelig. For meg er de ikke brukenes til annet enn å åpne brever. Den franske Laguiole kniven har mye de samme designtrekkene som vi finner ellers rundt Middelhavet (den europeiske siden). 

Linken under er en interessant guiding om Laguiole-kniven, en kniv jeg lenge har hatt i øyekroken, den har en sjarm.

Det finnes mye spennende tradisjonelle kniver utenfor Norden og USA.

 

Busting 6 Myths About Laguiole Knives (youtube.com)

 

DSC06903.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Er en annen tråd i gang ellers her på Kammeret hvor det er litt delte meninger om det er verdt å investere i kvalitetsprodukter eller heller bare kjøpe billig Kina-ræl og erstatte/klage etterhvert som ting går i stykker.
Slik jeg tolker postene i denne tråden så virker det som knivfolket i stor grad betaler for kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Slik jeg tolker postene i denne tråden så virker det som knivfolket i stor grad betaler for kvalitet.

 

Jeg gjør både og.

 

Jeg har alt fra den stygge 200-kroners Ka-Baren lengre opp i tråden til mønstersmidd stål fra Vladic Daniluk med fullt skaft i fossilt mammutelfenben av Aage Bergedahl.

 

De som brukes mest er Ka-Baren, et par Spyderco, og en Test Series Fällkniven F1/3G som 'kanerne synes er et samleobjekt og som jeg synes er et ypperlig redskap til litt tyngre gårdsarbeid.

 

Har riktignok solgt en liten haug med "amerikanske" drittkniver på Finn for mer enn hva jeg gav for dem.

Link to comment
Share on other sites

Lette og gode…

Her er 2 kniver.
Den ene Gerber LST (Light-Strong-Tough) er i alle fall med vekten 36 Gram lett. Jeg har gjort opp et rådyr med den, så er den ikke god så er den i alle fall brukbar. Jeg kjøpte kniven i USA i 1986, så holdbar har den også vært.

Den andre kniven Puma Titan Glimmer kjøpte jeg på eBay for US$ 40,- Med frakt og mva ble det rundt NOK 800,-

Vekten et 94 gram, så ikke særlig lett selv om sideplatene er i titan og grepsplatene i karbonfiber. Kniven er helt ny og jeg fikk den denne uken. Hvor god den er vet jeg ikke, heller ikke hvor mye «handmade» den er. Jeg antar at stålet ATS 34 er et brukbart stål. Kniven gir uansett et godt inntrykk.

IMG_0564.jpeg

IMG_0565.jpeg

Link to comment
Share on other sites

På -80 tallet brukte jeg en Buck foldekniv som reservekniv på reinsjakt. Det var en Bucklite som er samme knivblad som 110, men med plastskaft og slire i nylon. Totalvekt med slire 106 g. Fungere utmerket.

IMG_3186.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er tilsynelatende riktig det.

 

Skal jeg trekke noen slutninger ut av (ikke helt) løse lufta, i landet med the second amendment og hvor elever på videregående skoler hadde skytebane på skolen i den tidsperioden jeg gjetter på at vi snakker om nå - så tipper jeg at det var fordi en Buck 110 ble sett på som så uskyldig at selv en kriminell fikk lov til å bære den. Samtidig som at den kunne brukes til litt legemsbeskadigelse, dersom man ikke hadde noe som helst bedre egnet, slik som en slirekniv, jernrør, jekk, balltre, stor skiftenøkkel e.l. 

Får meg ikke til å tro at en Buck 110 var "the weapon of choice" for multikriminelle sosiale pariaer med tilgang til automatvåpen, og tenker egentlig at jeg kan med god samvittighet hevde at motorsyklistene sikkert også brukte mye dopapir og drakk mye øl.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/3/2024 at 8:31 PM, seawolf said:

Dette er også en trofast sliter som har levd et hardt liv sammen med meg i masse år, noe den bærer preg av  :)
Schrade LB7 Bear Paw kjøpt i Wyoming på slutten av 70 tallet.
Disse knivene har også sitt eget uniknummer, min er 46402

 

Min er nok eit år eller to nyare, nummer S74087. Arva den frå min far som brukte den mykje. Lett å halde skarp, og framleis tight og fin i mekanisma. Men *lett* er ikkje eit ord eg ville brukt om den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg anser at en allsidig kniv tenkt for jakt bør ha "noe" drop-point og ihvertfall ikke med bøyen på spissen feil vei som den 110 buck, lettere å punktere vom/tarmer ved bruk av et slik  "rispigt" blad - ellers liker jeg skjerpen og stålet i knivene fra denne produsenten som slår det meste jeg sett. 

 

Litt OT kanskje - Lette kniver var det jo...

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (1 time siden):

Jeg anser at en allsidig kniv tenkt for jakt bør ha "noe" drop-point og ihvertfall ikke med bøyen på spissen feil vei som den 110 buck

 

Matteus 7:7:

 

11745_source_1686774703.png

 

 

 

Men den veier sikkert fremdeles halvannen kilo.

 

Er uansett ikke heltent på ideen om å slakte med en foldekniv, og ihvertfall ikke en jeg ikke kan ta fra hverandre for rengjøring.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Den CrossLocken jeg viste til lenger opp lar seg lett rengjøre under springen der også mekanismen er helt åpen - forøvrig også med god funksjonell bukåpner.

Ble kåret til "Årets Kniv" i sin tid.- Men, den er ikke av de helt lettesteDSC_2704.JPG.8b654b943dc99fefad70d64000b3cf87.JPG

 

 

Edited by bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, blod inneholder jern i hemoglobin som binder oksygen. Det ruster! Viktig å vaske i kaldt vann. Blodet koagulerer og blir vanskelig å få av om man bruker varmt vann. Normalt skal blodet stivne i kontakt med luft slik at blødninger stopper. Fantastisk mekanisme denne kroppen men ikke kompatibel med lett vedlikehold av kniv og andre redskaper.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikkje heilt å stille meg bak bruken av foldekniv som flåkniv. Om ein ikkje demontere den, vil ein ikkje klare å vaske vekk alt av blod og andre uhumskheiter. Foldekniven har absolutt sin plass i "arsenalet", men om ein skal ha ein liten lett kniv til denne typen arbeid, vil eg alltid gå for ein "vanleg" kniv. 

 

Har hatt veldig god nytte av Cäsström Safari. Liten, lett, hulslipt og heilt greit stål. Ein kan til og med få den utan handtak slik at ein kan lage skaft og slire sjølv. Med eit slankt lite handtak av noko lett treverk og ei lett lita slire veg den omtrent ingenting. 

 

image.png.d92bc7746edc29fae5c37bf78769b705.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (18 timer siden):

@Skrueråmuttere Den CrossLocken jeg viste til lenger opp lar seg lett rengjøre under springen der også mekanismen er helt åpen - forøvrig også med god funksjonell bukåpner.

Ble kåret til "Årets Kniv" i sin tid.- Men, den er ikke av de helt lettesteDSC_2704.JPG.8b654b943dc99fefad70d64000b3cf87.JPG

 

 

Det er den jeg har blitt avhengig av. Min er i alu, og lett. 
 

IMG_6541.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...