Jump to content

Et slag for lette gode kniver


vittig

Recommended Posts

Ser ut som om denne modellen løyser problemet med demontering. Men skulle ynskje dei oppgraderte stålet. 12C27 er absolutt ok, men det finnes betre stål. Spesielt for ein kniv som kjem til å bli brukt mot bein. Samme tankane eg har rundt stålet i Casstrom Safari. Denne er og i 12C27. 

 

Swingblade i Magnacut hadde vore noko...

Link to comment
Share on other sites

Litt inspirert av denne tråden og diskusjoner om bladlengde og annet tull begynte jeg å lete etter eska med foldekniver. Den er tydeligvis havnet på et ukjent sted.

Avsted for å se hva den lokale butikken har å by på.

 

Ble en liten Gerber, passer i lomma uten at den merkes og akkurat passe til hverdags oppgaver.

 

IMG_20240216_183339797.jpg.e7308f557520e70d76dfed4fa96d7d8a.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En kniv kan også være så enkel og billig at en ikke sørger for mye om en skulle miste den:

Jeg kjøpte en gang på 80-tallet en billig lommekniv i London som var produsert i Kina. Jeg hadde ikke de helt store forventningene til den, kniven fikk fast plass i lommen min hvor jeg hadde den i årevis. Utrolig nok mistet jeg den aldri, den ble flittig brukt på jobb og til private småting. Som vi ser av bildet har den fått mange omganger over bryna. Det sørgelige knivforbudet gjorde at den havnet sammen med alle andre "skrotkniver". Kniven er fortsatt like stramm og tight, bladlengde 7 cm. 

 

Ellers når jeg har fartet sydover til Spania eller andre steder rundt Middelhavet har det blitt en billigkniv hjem i kofferten:

Som sikkert andre her har sett på markeder og sjapper så florerer det med lommekniver og annet rask, kjøleskapsmagneter, der går grensen! 

Ser jeg en morsom kniv til 15 Euro - 25 Euro så kan jeg ikke dy meg. For ikke å glemme "tullete" Zippo-kopier med div. Harry motiver, det kjøper jeg selv om jeg aldri har røyket. 

Billig China.JPG

 

I en periode falt jeg ofte for knivene fra merket Columbia, de har ofte en jålete kreativ design. Jeg har ikke bruk for noen av dem, men de pynter opp på laderommet. 

Columbia.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 5.2.2024 den 9.40):

Har stor sans for Laguiole (de ekte). Her er min..

Jeg er ikke så heldig som deg @Ruger #1, jeg har en kopi. Jeg liker den stilen. For flere år siden abonnerte jeg på kniver fra et forlag, jeg fikk en kniv i måneden eller der omkring. Produsentene kan være Asia et sted. Noen av disse knivene var noe skikkelig rask og andre slett ikke så ille. Jeg får se om jeg finner en ekte Laguiole et sted, helst på en feriereise. På ditt bilde @Ruger #1 hadde du en fin hatt, jeg har også noen fine feriehatter. Til sommeren har jeg bestemt meg for å ta toget inn til Oslo for å besøke en hattebutikk med stort utvalg, der vil jeg vurdere en Panamahatt eller en tilsvarende fra Stetson i samme stil, hvit med sort bånd. Jeg reiser inn dit med noe angst uten kniv i lommen eller i belte og håper at jeg ikke treffer på noen lokale stammer i et pågående  gatestevne. 

DSC06987.JPG

 

DSC06991.JPG

Mitt eksemplar er slett ikke så ille, og selvfølgelig "bien" på låsen.

 

DSC06988.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (På 3.2.2024 den 8.29):

En liner-lock er da ikke spesielt simpel, dersom den er skikkelig lagd, eller er det låsen er av plast? I så fall er det simpelt. Jeg synes liner-locks er riktig så praktisk.

 

For øvrig så ser det ut til å være riktig bra materialer i den. Til prisen er det trolig et røverkjøp, hvis spesifikasjonene stemmer. 

Godt poeng. Jeg har svært liten erfaring med foldekniver. Har liner lock på min leatherman wave som har fått litt juling som dermed også er ganske slarkete, men ser og merker at denne er kraftigere og mer solid. Virker også som om spesifikasjonene stemmer bra uten at jeg kan kontrollere det.

Röda_Lacket skrev (På 3.2.2024 den 9.13):

Skaftet på kniven har G-10 plast. Noe som ofte regnes som et av de bedre skaft materialene i plast.

 

Grunnen til at kniver produsert i vesten med G-10 plast i skaftet er så dyre, er visstnok HMS tiltakene som skal til ved fresing av denne plast typen.

 

Men de kan produsere G-10 skaftet billig i Asia....

Svært godt poeng. Visste ikke hva G10 var. Takk for informasjonen, ser også at det er et komposittmateriale(glassfiber bundet med epoxy) noe jeg ikke var klar over.

stigamundsen skrev (På 10.2.2024 den 12.36):

Ser ut som om denne modellen løyser problemet med demontering. Men skulle ynskje dei oppgraderte stålet. 12C27 er absolutt ok, men det finnes betre stål. Spesielt for ein kniv som kjem til å bli brukt mot bein. Samme tankane eg har rundt stålet i Casstrom Safari. Denne er og i 12C27. 

 

Swingblade i Magnacut hadde vore noko...

Hardhet på knivstål er ikke alltid ønskelig. Har opplevd at kokkekniver i japansk damaskstål mister biter(knekker) når de treffer bein. Mykere står blir bøyd. Foretrekker at det blir bøyd så jeg mister mindre av eggen når den skjerpes. jeg har en leatherman charge med s30v stål i eggen. Har ikke prøvd den mot bein så vet ikke hvordan den hadde overlevd. Men igjen. Har ikke nok erfaring til å vite hvor grensen går med forskjellige knivstål. Riktig tykkelse og utforming av bladet i forhold til kvalitet på knivstål tror jeg kanskje er enda viktigere enn kvaliteten i seg selv.

 

Når det er sagt så har jeg stor tro på norsk tradisjonell smikunst der de legger inn et svært hardt knivstål som de pakker inn i et mykt stål på sidene og i ryggen. Jeg har en hjemmelaget kniv med et håndsmidd blad med svært god egg. Den har jeg bøyd i 15-20 graders vinkel i 15 minusgrader når jeg brukte den til å kløyve ved. Bøyde tilbake i samme vedkubbe. Ingen tegn til sprekkdannelser og den har fått juling i etterkant. Det er fortsatt den kniven jeg har med best egg. Lærte forsåvidt leksa mi og bruker en større kniv til å kløyve ved når jeg er på tur.

Edited by vittig
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (14 timer siden):

Jeg får se om jeg finner en ekte Laguiole et sted, helst på en feriereise. 

Da avlegger du den lille byen et besøk. Det er masse knivmakere der med åpen dør så du kan komme innom og kikke på produksjonen. Om du ikke behersker fransk så er det noen av dem som snakker engelsk også. Utbudet av kniver er enormt 😀

Link to comment
Share on other sites

At Buck 110 og diverse kloner ser ut til å dukke opp titt og ofte i en tråd om lette kniver er …vel, ikke helt hva jeg forventet.

 

Kanskje er det bare ulike referanser som gjør at den enes lett er absurd tungt for en annen, eller som en amerikaner vil avføye hele diskusjonen med; hvis du synes Buck 110 er for tung er det du som er for pinglete.

 

110 er uten tvil en viktig milepæl innen foldekniver, såpass betydningsfull at den hører hjemme hos enhver kniventusiast. Vel vitende om hvor pinglete jeg er valgte jeg lillebroren, Buck 112, men selv den oppleves som ett blylodd i lomma. 
IMG_4975.jpeg.aca072cba56afb8667f96a89adda76d5.jpeg

 

Nå har det kommet flere oppdaterte varianter av 110 i lettere materialer, men da forsvinner også litt av sjarmen og etter min mening finnes det nyere design som utnytter disse materialene bedre.

 

Min absolutte favorittkniv er Spyderco Dragonfly, nettopp fordi den er latterlig lett, forsvinner i lomma, men er allikavel en fullgod kniv som er god å bruke. Det tok litt tid å bli vant med den og jeg eide basisutgaven i VG-10 i flere år før den ble fast inventar i lomma. 
IMG_7959.jpeg.e2f33b3501b1935223f3a0ad29dcdfe6.jpeg


Til jakt og friluftsliv blir den ofte litt for «tasjhlaitt» som vi sier her omkring, men til nesten alt annet er den fast inventar i lommen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...