Jump to content

Ung og rådvill skytter søker tips.


Ikognito

Recommended Posts

Under black week 2022 havnet en Tikka T3X på "Supertilbud" og jeg bestemte meg for å smelle til. Ett år senere er jeg veldig godt fornøyd med rifla når det kommer til passform og presisjon, men det som setter ripe i lakken er prisen på ammunisjonen. På ett år så har jeg smelt av 400 skudd, noe som har medført en utgift på svimlende 9 600kr. Den stive prisen kommer av patronen 6,5 creedmoor ligger på 22-25 kr smellen ferdig ladet.

 

Som ung student og fremtidig huseier føles det noe uansvarlig å bruke nesten 10 lapper på 400 skudd. Ønsket er jo naturligvis å skyte mest mulig, men samtidig ikke gå konkurs . I mitt hode er det i all hovedsak to ting som kan endre på ammunisjon- prisen:

1) Lade selv

2) Anskaffe ny rifle som er kammeret  6,5x55

 

Dersom jeg velger å gå for alternativ 1 vil jeg ha behov for nødvendig utstyr. Jeg kan få en RCBS rock chucker supreme presse av min onkel, men resten må jeg anskaffe meg selv. Vil anta et slikt oppsett blir

Vasking

- Frankford Arsenal Tumbler = 3229 (tilbud)

- Media seperator = 650

Smøring

- Redding = 225

- hylsebrett = 120

Pressing

- RCBS rock chucker = gratis

- RCBS dier = 764 (tilbud)

Trimming 

- RCBS trim pro 2 = 2248 (tilbud)

Måling 

digitalt skyvelære biltema 269

Pussing av hals

- lyman case prep mulit tool 620

Krutt behandling

- RCBS competition powder drum 2251 (tilbud)

- Vekt hornady g3 1170kr 

 

Totalpris =  11 546 kr 

 

Alternativ 2 er eksempelvis å kjøpe en 200 str. Utfra hva jeg kan se så ligger de på rundt 15000 kr og forutsatt at man ikke skal ha ny stokk (vision, jet,mcmillan), så er dette endelig pris. Ferdiglaget ammunisjon vil være 12,5 (norma gt 130gr). 400 skudd blir dermed kostende 5000kr som er en direkte  halvering uten noe videre arbeid eller leting etter tennhetter. Ett ekstra slag for 200 str er jo mulighet for 22lr kitt, sånn at man faktisk har samme rifla i hendene hele tiden. 

 

Ville egentlig ikke ha en blytung rifle, men mtp at jakten jeg bedriver stort sett er postering, så kan det jo være levbart. Mulighet er jo å beholde tikka'en som jaktrifle og benytte saueren som utelukket banerifle eksisterer også. Minuset jeg ser med denne løsningen er den samme som jeg ser med 22lr og tikkaen nå. Riflene er vidt forskjellige og  med sauer som banerifle og tikka som jaktrifle vil jeg da være i felt med en rifle jeg skyter 30+5 med vs en jeg skyter 4-500.  

 

 

Noen som har tips eller ideer om hva de ville gjort i min posisjon?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville:

 

1) byttet til 6,5x55, samt

2) begynt å lade selv

 

Du kan forenkle ladeutstyret ved å la eget utstyr til vasking utgå (du kommer langt med såpe og vann, sitronsyre, samt klut med messingpuss hvis du har OCD), hylsebrett og smørepute fra RCBS, pusseutstyr for hylsehals kan utgå. Du bør uansett ha et kruttmål og en balansevekt, fabrikat er ikke så viktig. Jeg har bare erfaring med RCBS-produkter.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Greit at pressa er gratis, men så godt som alt du har funnet av utstyr er RCBS til fantasipriser som også er helt unødvendig. Lee har samme produkter til langt hyggeligere priser. Du får trimmedie til ditt kaliber og kutter til denne for langt under 1000-lappen.

Digital vekt på ebay til en 50-lapp er like god som den til 1200 du har funnet, til ditt bruk.

 

Regnet på pris til en kommende hjemmelader og selv med ei presse, er det halvparten  av ditt estimat.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke bytte løp.

Det eksisterende løpet kan kamres om til 6,5x55 av en børsemaker. Hele det gamle 6,5cm kammeret blir borte. Hvertfall hvis man kapper av eksisterande gjengeparti, lager nye låskasse gjenger og kamrer til 6,5x55. 

I tillegg trenger man sluttstykkestopper for lange patroner og nye magasiner. Børsemakeren sender også bare melding til politiet slik at det kommer nyt våpenkort på 6.5x55.

 

Alternativet er ny pipe i 308win. Da slipper man å skaffe nye magasiner og endre sluttstykkestopperen.

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Ikognito said:

Dersom jeg velger å gå for alternativ 1 vil jeg ha behov for nødvendig utstyr. Jeg kan få en RCBS rock chucker supreme presse av min onkel, men resten må jeg anskaffe meg selv. Vil anta et slikt oppsett blir

Vasking

- Frankford Arsenal Tumbler = 3229 (tilbud)

- Media seperator = 650

 

Drit i vasking! Evt. varmt vann og Salo. Med 400 patroner i året kan du pusse hver enkelt hylse med messingpolish, om så er. Men du trenger ikke vaske hver gang uansett. Sett hylsene rett tilbake i esken, ikke la dem falle i søla. Spiller ingen rolle om de er litt sotete, det smeller lell.

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Smøring

- Redding = 225

- hylsebrett = 120

 

Ei tube Lee hylsefett til 130 kr.

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Pressing

- RCBS rock chucker = gratis

- RCBS dier = 764 (tilbud)

 

OK.

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Trimming 

- RCBS trim pro 2 = 2248 (tilbud)

 

Altfor dyrt! Gå for en billig Lee trimmer og batteridrill. Trenger antagelig ikke trimme så ofte heller. 

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Måling 

digitalt skyvelære biltema 269

 

Funker.

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Pussing av hals

- lyman case prep mulit tool 620

 

Settet fra Lee har det du trenger.

 

36 minutes ago, Ikognito said:

Krutt behandling

- RCBS competition powder drum 2251 (tilbud)

- Vekt hornady g3 1170kr 

 

Altfor dyrt! Lee Perfect powder measure. Så kjøper du et fra Harrels om du en gang får lyst.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt en T1X i 22LR eller 17HMR til mengdetrening.

Og brukt T3'n på jakt.

6,5 Creedmoor er ein nydeleg allroundpatron med suverent utval i fabrikkpatronar.

 

Då får du ei treningsbørse med lik stokk som jaktrifla. 22LR-ammo er nesten gratis, og 17 HMR-ammo er rundt 6-7kr smellen. 

Og finn du ut at du i framtida vil ha en betre stokk, so vil GRS passe på begge.

 

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (3 minutter siden):

Hadde kjøpt en T1X i 22LR eller 17HMR til mengdetrening.

Og brukt T3'n på jakt.

 

Et alternativ er jo å melde seg inn i nærmeste DFS-skytterlag. Da kan du få bruke DFS-våpen på inne-/utendørsbanen, og når du blir kjent med en del skyttere, er det også mulig (siden du allerede har våpenkort) å få låne våpen med kikkertsikte. NJFF-laga har ofte .22LR-våpen, på mange baneanlegg er de lagret sammen med DFS-laget sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Stihl Crazy said:

Du treng ikkje kruttdoserar, er ihvertfall ikkje heilt nødvendig.  Nokre hundre skot i året kan du Vega, synes eg då.

 

Det har du jo rett i. Kan bruke ei kruttøse fra Lee f.eks. Jeg har en balansevekt fra Lee som kan doneres bort. Gammel, men nesten ubrukt. 

 

Tipset til @hjortefot.com er ikke dumt, en T1x i tillegg. Det har jeg gjort. 17 HMR for min del, men ville sterkt vurdert .22 LR i stedet. Mye billigere ammo. Og det kan skytes lydløst. En T1x koster ikke mer enn de 400 patronene 😮

 

Jeg tror ellers ikke 6,5 CM er dumt i seg selv. Bra utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Ikognito skrev (4 timer siden):

Under black week 2022 havnet en Tikka T3X på "Supertilbud" og jeg bestemte meg for å smelle til. Ett år senere er jeg veldig godt fornøyd med rifla når det kommer til passform og presisjon, men det som setter ripe i lakken er prisen på ammunisjonen. På ett år så har jeg smelt av 400 skudd, noe som har medført en utgift på svimlende 9 600kr. Den stive prisen kommer av patronen 6,5 creedmoor ligger på 22-25 kr smellen ferdig ladet.

Du kommer vel under 10 med å lade selv hvertfall. Prisen når du lader selv er jo den samme når allerede har 400 6.5 Creedmoor-hylser.

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Vil anta et slikt oppsett blir

Vasking

- Frankford Arsenal Tumbler = 3229 (tilbud)

- Media seperator = 650

Detter er ingenting du trenger til å begynne med, eller i den skalaen du driver med. Du trenger ikke oppvaskmaskin om du skitner til et glass og en tallerken om dagen...

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Smøring

- Redding = 225

- hylsebrett = 120

OK, selv om hylsebrettet til 120 er noe drit og strengt tatt ikke nødvendig. Men du trenger smøring.

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Pressing

- RCBS rock chucker = gratis

- RCBS dier = 764 (tilbud)

Dette trengs, og de fleste presser og dier er OK

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Trimming 

- RCBS trim pro 2 = 2248 (tilbud)

Trengs ikke til å begynne med. Den dyre trimmeren er HELT unødvendig. Vi (husstanden) skyter > 10 000 skudd i året, som alt lades her, jeg har aldri eid en slik. Little Crow Trimmer anbefales - men i din skala trengs ikke trimming på ei god stund.

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Måling 

digitalt skyvelære biltema 269

Helt unødvendig på det nivået du snakker om, men kjekt, og siden det er billig - kjør.

Ikognito skrev (4 timer siden):

Pussing av hals

- lyman case prep mulit tool 620

For what purpose? Etter > 100 000 skudd ladd uten noe lignende, why?

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

Krutt behandling

- RCBS competition powder drum 2251 (tilbud)

Must have. Vurder evt "Uniflow". Min er "tynnslitt", men virker som smør.

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

- Vekt hornady g3 1170kr 

Must have.

 

Ikognito skrev (4 timer siden):

 

Noen som har tips eller ideer om hva de ville gjort i min posisjon?

 

Dette var noen tips om hvordan kutte kost i innkjøp til lading. Kammeret har jo en "fadderordning" i lading, og mange her vil kunne hjelpe deg igang. Noen er dog unødvendig utsatt for OCD i forhold til hva som trengs av både nøyaktighet og utstyr, så vær litt skeptisk.

Det som kommer fram i bruksanvisningene til ladesettene er generelt nok til å lade trygt og presist. Men noen tar helt av i retning pene hylser og eksakte mål, som ikke hjelper for noe. (annet enn lommeboka til selgere av utstyr)

 

Men min konklusjon er uansett at skal man skyte mye, så må man lade. Akkurat nå er besparelsen mindre enn noen gang, men jeg er overbevist om at det vil endre seg. Trolig har vi sett den verste økningen i komponentpriser, mens ammunisjon ennå vil gå litt opp (mer enn vanlig..)

 

K

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (3 timer siden):

Hadde kjøpt en T1X i 22LR eller 17HMR til mengdetrening.

Aldri i veren 17HMR til mengdetrening. 22LR derimot. Og det folk sier om skytterlag, der kan en låne 22-rifler, og generelt skyte masse, og få instruksjon.

 

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Du treng ikkje kruttdoserar, er ihvertfall ikkje heilt nødvendig.  Nokre hundre skot i året kan du Vega, synes eg då

Mye sant, selv om jeg ikke skjønner hva du skal på Vega ;)

 

Casey Jones skrev (3 timer siden):

Lee

Generelt "mainnskit". Funker, men er lett å irritere seg over, er vel felles for alt Lee. Men alt funker. untatt vekta til Lee. Den er til å styre unna. Kruttmålene deres er OK til bra.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er for så vidt enig i at Lee en mainnskit, men de har en del smarte løsninger som jeg liker. Feks. at kruttbeholderen på målet kan stenges og tas av. Det går ikke med RCBS Uniflow, som jeg også har. Kruttet glir bedre også, slipper hard klipping av korn. Plast ruster ikke. Det kan tromma på Uniflow gjøre. Nøyaktigheten er helt ok +/- 0,2 gr stort sett, med krutt som N140. Forståelig skala i kubikkcentimeter, som faktisk kan brukes til noe. 

Men jeg har mer lyst på et fra Harrels. Eller kanskje Redding? Men foreløpig, på de 30 første åra, er det Lee som brukes. Uniflow ligger i ei kasse.

Vekta fra Lee har dårlig rykte ja. Jeg har knapt nok testa den. Bruker ei 100 kroners digitalvekt fra Aliexpress. Sjekker opp mot den gamle RCBS balansevekta en sjelden gang.

Diene fra Lee syns jeg er bra. Det er Whidden eller Lee for min del. Whidden er dyrt og superbra. Lee er like bra som de andre midt på treet, og billigst.

Lee Collet, elsk/hat.

Låseringene for dier, elsk/hat.

Challenger-pressa, tja. Flimsy aluminium. Brukte den til å lade 6BR. Ikke noe å si på presisjonen.

 

Buy cheap, buy twice er I grunnen ikke så dumt. Først det billigste så du kommer igang. Etterhvert vet du hva du trenger og har lyst på.

 

Link to comment
Share on other sites

Collet dia synes eg er grei, måtte gjera noko med ho då i begynnelsen. Er så lenge siå at eg huskar ikkje heilt kva det var, pussa mandrellen sannsynlegvis. Vekta, hadde den i begynnelsen. Er ei stund siå. Har lest om folk som har blitt så frustrerte at dei vil ha ho til blink. For meg fungerte ho greit men ville sett etter ei ‘’normal’’ på Finn. Sjølv har eg Dillon.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få kamret om den Tikka'n du har til 6,5X55? Hvis ikke hadde jeg kjøpt ny børse i 6.5x55. Har vært inne på samme tanke selv med STR til banebruk og reserve jakt børse, men syns også den er tung. Prisen med 22kit nærmer seg fort prisen av en T3X og T1X .22LR. Pluss at man da slipper å bygge om og eventuelt skyte inn hver gang man bytter kaliber.

Jeg blir nok kastet ut av forumet nå. Men så lenge man får Norma Rekrutt til 11kr skuddet, så ser ikke jeg vitsen med å lade selv. Syns du det er gøy, liker sære kaliber eller søker ekstrem presisjon. For al del kjøp ladeutstyr, men det er dårlig timelønn. Samler du opp hylsene får du gjerne en krone eller to for de på finn også.

Edited by LXXV
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

LXXV skrev (29 minutter siden):

Hva med å få kamret om den Tikka'n du har til 6,5X55?  -   -

For al del kjøp ladeutstyr, men det er dårlig timelønn.

 

Det koster jo penger å kamre om et våpen, børsemakerne skal jo leve, de også. Det rimeligste blir vel, på denne tida av året, å melde seg inn i nærmeste skytterlag, og skyte 15-m utover vinteren. Skal man ha hjelp til lading, må man kjøpe et die-sett i 6,5 Crm

 

Vi får vente. og høre litt mer hva trådstarter tenker, etter mange (sprikende) gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Treng èin rekna timelønn på fritidsaktiviteter? Då må det i tilfelle vera sånn at èin må forsaka lønna arbeid vel eller må leiga nokon til og gjera arbeid i eller med hus/bil osv pga at èin ikkje kan gjera det pga lading. Èin kan jo ikkje jobba heile tida heller. Kor mykje èin sparar dersom èin får rekruttpatroner til 11 kr er èin anna sak. Er ei stund siå eg har kjøpt inn komponenter. Får vel berre vera glad for det èin får tak i no.

Link to comment
Share on other sites

LXXV skrev (19 timer siden):

Jeg blir nok kastet ut av forumet nå. Men så lenge man får Norma Rekrutt til 11kr skuddet, så ser ikke jeg vitsen med å lade selv. Syns du det er gøy, liker sære kaliber eller søker ekstrem presisjon. For al del kjøp ladeutstyr, men det er dårlig timelønn.

Blir neppe kastet ut pga. dette, du er jo nettopp kommet inn?😉 Men TS har altså et problem med rimelig treningsammunisjon så lenge han har ei rifle kamret for 6,5 CM...

 

Jeg startet med hjemmelading fordi jeg (og et par kompiser) hadde en sær patron i kombien, 5,6x52R. Ikke bare kostet den skjorta, men den billigste fra S&B ga i tillegg elendig presisjon. Dermed ble det komplett ladeutstyr fra RCBS, hamstring av hylser og andre ladekomponenter, samt fullt testprogram av egenprodusert ammo.

 

Så hadde jeg en jaktrifle i .30-06 fra før, og etter hvert havnet også en 6,5x55 i våpenskapet. Da hadde jeg allerede oppdaget av hjemmelading faktisk er ganske gøy, og en riktig trivelig hobby så lenge man ikke lader tusenvis av patroner i året. Og en for en med middels utviklet OCD gir det faktisk et ørlite kick når man får sine egne patroner til å samle bedre enn de fabrikkladede....

 

Nevnte jeg kronograf? Nei, men siden vi lånte en under det aller første testprogrammet, fant jeg ut at det også bør inngå i standardutrustningen. Så jeg kjøpte en Chrony Beta Master samtidig med die-settet til 6,5x55😊. Nå er det imidlertid snart 15 år siden jeg har kjøpt noe annet enn kuler, tennhetter og krutt (+ noen hylser).

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sett for meg at jeg skulle få så mange tilbakemeldinger på så kort tid, og sier med det tusen takk til alle som tok seg tid til å skrive noen tanker! :)  Litt treig besvarelse fra min side, men vi skylder på eksamener ;) 

 

Før jeg la ut noe her, hadde jeg også diskutert temaet under kaffeslabberaset på den lokale banen. Som flere her inne nevner, er det fornuftig å ha tilhørighet til et skytterlag, og jeg skulle kanskje informert om at jeg allerede er det. Tidligere var jeg aktivt med å konkurrerte (LS), men plutselig finner en ung mann det mer spennende å snike seg rundt fedre som vokter huset. Solgte Saueren med 22lr kitt, dress og div i 2016. 

 

De alternativene som ble nevnt fra den fronten var:

1) Selge tikka og kjøpe sauer 200 igjen. 

2) Selge CZ og kjøpe bergara + samme stokken som jeg har på tikka'n

3) Starte med hjemme ladning 

4) Kjøpe en t3x i 223 og bruke til trening - ettersom jeg stort sett bare skyter opp til 310m. 

 

I dag savner jeg ikke kondomdressen eller skyteformen i dfs, men tar turen innom for å skyte litt 22lr og slå av en prat med den eldre garde om vinteren. Det å låne våpen fra klubben er absolutt et godt forslag, men jeg har kun mulighet til å låne 22lr derifra. For meg er frihet viktig og det er også grunnen til at jeg kjøpte en 22lr i stede for å låne av klubben. Hjemme har gamlingene ca 1km^2 med mark, noe som gjør det veldig lett å dra rifla ut av skapet og ha en økt hjemme. 

 

I etterkant skulle jeg nok gjort litt mer undersøkelser før jeg valgte 22lr rifle og med det gjort et bedre valg. Kjøpte cz 457, men skulle gjerne ha kjøpt bergara b14r i stedet. Presisjonen i cz'n er bra, men bergara'n er vesentlig lettere å modifisere på grunn av likheten til remington 700. Det ville da vært rimelig lett å hatt en identisk rifle til både tikkaen og remington som står i skapet fra før. 

 

Etter innputt fra banen og fra dere her inne, så får jeg ta tiden til rådighet og gjøre en objektiv vurdering. Av alternativene  heller jeg mot  22lr bygg evt kjøpe enda ei rifle i 223. En 223 koster 12lapper og ferdiglagd GGG 55gr koster 6,3 kr smellen.  Kostnaden for b14r + skinne + stokk - cz 457 vil bli ca 15 000kr.  

 

I det jeg runder av skrivingen holder jeg en knapp på ny 22lr. En identisk 22lr rifle til min primære vil bidra til direkte overføring i trening. Med samme stokk, avtrekk og sikte vil muligens 5000 22lr og 200 6,5 bli et bra utgangspunkt.

 

 

Igjen, takker for tilbakemeldinger! :) 

Link to comment
Share on other sites

følg med på finn så dukker stadig opp lade sett med alt utenom dier til ok pris.

alternativt så https://hjemmelading.no/produkt/lee-anniversary-ladesett/ pressa kan sikkert selges på finn til rundt 1000 lappen siden du har ei bedre ei.

da trenger du die sett å trimme die. lurt å kjøpe lee sett så første settet så får du med hylseholder til standard støtbunn patroner. legger man til ei kina digital vekt eller ei litt bedre vippe vekt fra finn til 2-500kr så er du good to go. når det kommer til hylse fett så liker jeg hornady oneshot spray å en isboks. hylsevask bruker jeg salo, varmtvann å en liten dose sitronsyre i ei 10l bøtte å rører litt rundt i det for så å skylle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tenkt som følger.

Hvor lenge er du student?

Hvor mye tid har du til å faktisk skyte? 

 

Det å bedrive hjemmeladning er ikke dumt, men som tidligere nevnt er det langt midre besparelse på dette nå enn tidligere. Når du snakker om å legge 20 lapper i en 22lr eller 12 i en 223 så er du jo ikke på bærtur, men du burde tenkte deg godt om. Dersom du er flink med tørrtrening og har en tanke bak hvert skudd blir selv 400 skudd i året ett "ok" utgangspunkt. Sjeldent jeg snakker ned 22lr, MEN om du stort sett skyter 100,200,300 så er det vesentlig mer morro med 223 som faktisk flytter beveger skiva @300m. 

 

Når det er sagt så bør du også tenke over hvor du legger tida di. Dersom du svir av 8000 på 400 skudd i de få årene du er student, så kan det jo være ett fornuftig valg å jobbe 2 dager for å tjene det tilbake. En annen ting å tenke på er at om du er student i 2 år til? Da ville du ha brukt 16000 på ammo. Dette betyr at du har hatt 800 treningskudd på 2 år i stede for 16000 på ny rifle som også ble lite brukt?

 

Oppsummert: Ikke kjøp noe ladeutstyr, ny rifler ect. Bruk den du har og handle fabrikk ammunisjon. Når du føler du har tid og interesse av å lære å lade, da tar du turen til en av den "gamle garde" som sikkert lader. Ikke bare kan de gamle å lade, men de får sikkert varme i sjela av å lære det bort også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 22.11.2023 den 22.49):

For al del kjøp ladeutstyr, men det er dårlig timelønn.

Jeg vet ikke hva du mener med dårlig timelønn. Men det uansett an på en hel del ting.

 

Når jeg lader på min 650XL lader jeg 4-600 patroner i timen. Sist jeg regna over det kosta en patron ca 8 kroner å lade, og butikkprisen på 6BR er ihvertall det dobbelte - så jeg sparer 400 x 8 = 2400,- for hver time jeg jobber. Dobler jeg tida fordi jeg kanskje "pusler" litt med hylsene, tar de i og ut av vasketrommelen, så har jeg likevel 1200,- 

Det er kanskje ikke så mye Zanzibarland, og for 6.5x55 er det det halve ca. Men det gjør det mulig å skyte en hel del mer for pengene.

 

Lader jeg på enkeltstasjonspresse, som kanskje er mer aktuelt her, så er jeg vel nede på 100-200 i timen. Men jeg er nokså dreven, så en nybegynner er vel mer på 50. Ihvertfall helt i begynnelsen - men 8 x 50 er fremdeles 400,- som er jævlig mye bedre enn ingenting, skattefritt, og oftest på ei tid man normalt bare ser på TV eller handler ting på nett...

Jeg hadde ladepresse på hybelen hele studietida - skjøt nok ikke mye, men skjøt da. Og svært billig, siden det den gangen var subsidierte komponenter i skytterlaget. 

 

Pipe skrev (44 minutter siden):

Når det er sagt så bør du også tenke over hvor du legger tida di. Dersom du svir av 8000 på 400 skudd i de få årene du er student, så kan det jo være ett fornuftig valg å jobbe 2 dager for å tjene det tilbake. En annen ting å tenke på er at om du er student i 2 år til? Da ville du ha brukt 16000 på ammo. Dette betyr at du har hatt 800 treningskudd på 2 år i stede for 16000 på ny rifle som også ble lite brukt?

 

Oppsummert: Ikke kjøp noe ladeutstyr, ny rifler ect. Bruk den du har og handle fabrikk ammunisjon

Jeg kommer til akkurat motsatt konklusjon med de samme argumentene.

 

Kjøper du (let på Finn,) brukt og ikke masse tulleutstyr som folk sier du trenger så har du ladeutstyr til ihvertall under 4000,- Da har du 4000,- til komponenter (siden 8000,- er nevnt som budsjett) Om du ikke bruker de mest snobbete kulene, så får du lett komponenter for 400 skudd for 4000,- 
Budsjettåret etter kan du bruke alle 8k på komponenter, og får 800-1000 skudd for de pengene 400 ferdige patroner koster...

Bruker du en time, en gang i måneden, så har du 12 timer, hvor du nok fint lader 50 skudd per gang - og hvem kan bare velge å jobbe 12 timer mer? Jeg kan, men jeg kan bare avspasere timene, ikke ta dem ut i penger. Og de fleste kan vel ikke engang velge når og hvor mye de vi jobbe?

 

Ikognito skrev (7 timer siden):

I det jeg runder av skrivingen holder jeg en knapp på ny 22lr. En identisk 22lr rifle til min primære vil bidra til direkte overføring i trening. Med samme stokk, avtrekk og sikte vil muligens 5000 22lr og 200 6,5 bli et bra utgangspunkt.

Det er jo dette de fleste som konkurrerer kjører. Selv har jeg 200STR i 6.5x55 og 200STR i 22LR (som dattra har beslaglagt, så trene DFS skyting får jeg vente et par år til med ser det ut som...)

Og en Rem klone (egentlig flere..)  i 6mmBR og en (Bergara) Remklone i 22LR, som passer i samme stokk, og som er sågodt som identiske

IMG_3925.JPEG.9f9f4be1e2a01ebf2707dde063efc074.JPEG

 

Dette føles mye mer "riktig" når en trener, og er morsommere også, så å ha to ellers like rifler kan bare anbefales. 

 

 

madlychip skrev (6 timer siden):

hylsevask bruker jeg salo, varmtvann å en liten dose sitronsyre i ei 10l bøtte å rører litt rundt i det for så å skylle.

Og, ikke at den er dyr eller noe, men glem nå den forbanna sitronsyra. Zalo er mer enn bra nok, og er du lat holder det strengt tatt lenge å riste støvet av hylsene. Ihvertfall mistenker jeg at de fleste av vaske-OCDerne aldri får hylsene sine møkkete nok til at de egentlig trenger å vaskes engang ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):
Jegermeistern skrev (På 22.11.2023 den 22.49):

For al del kjøp ladeutstyr, men det er dårlig timelønn.

Jeg vet ikke hva du mener med dårlig timelønn. Men det uansett an på en hel del ting. -  -

Det er kanskje ikke så mye Zanzibarland,  -   -  

 

Det var ikke jeg som dro inn "timelønn" for heimelading, det var det @LXXV som gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (23 minutter siden):

Hvorfor man vaske hylsene?

 

Flere har skrevet lenger oppe i tråden at dette er ikke noe man MÅ. Unntaket kan eventuelt være hvis man lader sære kalibre, der man må være heldig og tålmodig, for å få kjøpt noen hylser til blodpris, eller må legge mye arbeid i omforming. Da må man jo stelle så pent som mulig med de få man har kommet i besittelse av.

 

I vanlige "bruks"-kalibre er det oftest helt unødvendig å vaske hylser. Noen av oss polerer dem i en tromler innimellom, etter kalibrering, men det er mest for syns skyld.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Og, ikke at den er dyr eller noe, men glem nå den forbanna sitronsyra. Zalo er mer enn bra nok, og er du lat holder det strengt tatt lenge å riste støvet av hylsene. Ihvertfall mistenker jeg at de fleste av vaske-OCDerne aldri får hylsene sine møkkete nok til at de egentlig trenger å vaskes engang ;)

Så intervju med Eric Cortina, han vasker aldri hylser, og han skyter jo ganske greit med den ammoen han lader.

Da tenker jeg det er godt nok for meg også.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Jeg som ikke kan noe om lading:  Hvorfor må man vaske hylsene? Er det fordi de lander i en søledam når man tar nytt ladegrep? Eller...

I beste fall. De kan bli tråkka ned i myr, trødd i grov sand, fylt med jord... På en skytebane blir de ikke det. Men i dynamisk, PRS og feltskyting blir de det.

 

Losvar skrev (1 time siden):

Så intervju med Eric Cortina, han vasker aldri hylser, og han skyter jo ganske greit med den ammoen han lader.

Han er nok i kategorien "skitner ikke til hylsene"

 

Jeg hadde ei rifle i 338LM en gang ( @Bly vet du hvor den er blitt av?) som jeg spesifiserte bygd uten utkaster. Da plukker en hylsa ut av våpenet for hvert skudd, og legger tilbake i eska. Null vask...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 minutter siden):

legge i pose/eske/bag. Ferdig.

Da risikerer du at hylsene blir akkurat - ferdig til kassaksjon. Hylser vil inneholde rester av kruttgass, og de kan være fuktige selv på en tørr dag. Kruttgass og fuktighet fører til korrosjon som ødelegger hylsene om de er i en tett emballasje. Oppbevar dem i en luftig emballasje til de garantert er fri for fuktighet så har du dem nesten evig. 

Jeg har opplevd å skyte presisjon der jeg plukker hylsene ut av våpenet og setter dem i en MTM plastboks umiddelbart. Da jeg åpnet boksen for å lade dem noen uker senere var de begynt å irre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (11 minutter siden):

Så på en dag som i dag (barfrost) blir altså prosedyren følgende:

Plukke opp, blåse på, legge i pose/eske/bag. Ferdig.

Ja, evt slenge i ei bøtte hjemme og riste den så all dritten havner nederst (for det blir litt), plukke fra toppen. Det fungerer helt supert.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rengjør dere tennhettelommer? 

 

Jeg hiver mine i ultralydvasker mest for å få vekk hylsefettet, og så har jeg tenkt at det er greit å få vekk skiten i tennhettelommene. 

 

Jeg har sitronsyre i. Når det koster 100 kr for en kg, og jeg uansett hiver de i vaskeren så ser jeg ikke noen grunn til å droppe sitronsyre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (29 minutter siden):

Rengjør dere tennhettelommer?


Flatbits og spinner den rundt i i hettelomma mellom fingrene i ca ett sekund eller så.. gjør det ikke konsekvent hver gang, og aldri opplevd problemer med tennhetter som ikke går ordentlig inn. 
 

vasker hylsa etter behov. Kan fort få noen runder med kun halspressing om de ikke har blitt skitne. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ATS said:

Rengjør dere tennhettelommer?

 

Jepp. Med et verktøy fra Sinclair eller Lee. Ligner en flat skrutrekker. Setter det i en batteridrill. Tar ikke så veldig lang tid uansett, når jeg lader maks 50 hylser om gangen. Liker at hettene går i bunnen av lomma, og ikke stikker utenfor hylsebunnen. Men det er en dose OCD inne i bildet. Jeg har jo hettelommefres også. Og et annet verktøy for å brotsje tennkanalen. 😅

Link to comment
Share on other sites

https://a.aliexpress.com/_mrrAQgo    tar du den med hex adapter fester du verktøyet i batteridrillen og det er standard gjenger på verktøyet så du kan bruke andre fabrikat verktøy f.eks rcbs hettelomme børster. Vist du skal vaske bare noen hundre hylser i året kan du kjøpe deg en av disse https://a.aliexpress.com/_mLWJPlO og https://a.aliexpress.com/_mNA8oy0 som har rustfrie/magnetiske pinner på 1x7 mm samme størrelse på media som frankford arsenal. Jeg har 3kg versjonen og bruker den til mindre batcher i stedet for frankford 7kg maskinen f.eks null problem med 50 hylser 8.5x55 blaser i gangen. Den beste hylseseparatoren https://www.jaktogfriluft.no/jakt/hjemmelading/ladeutstyr/hylsehandtering/hornady-rotary-media-sifter-050207 da den har lokk og er mye mindre flimsette en frankford og rcbs (etter prisen så skulle man trodd det var innstøpte gulltråder i plasten da men) det følger også med ett finmasket nett som jeg bruker sammen med 3kg vevor maskinen til å separere mindre batcher med hylser/pinner med (tar av lokket på trommelen og trer nettet utenpå tømmer av salo/citronsyre vannet og fyller på skyllevann)før manuell separering av hylser/pinner m fingre og/ellerhttps://www.jaktogfriluft.no/jakt/hjemmelading/ladeutstyr/hylsehandtering/frankford-media-transfer-magnet til hylsetørk har jeg denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/matdehydrator/point-pofdh13703-matdehydrator/p-1880138/ 

Edited by hydeqs
Link to comment
Share on other sites

Hylsebrett, eller noko liknande det må du nesten ha. Mulig du kan bruka patronboks og. Var nesten litt kjekt og dette her: kor få ting kan eg Klara meg med til lading.

1 pressa, vanleg O pressa eller ei C pressa det går og.

2. Diesett, Lee collet samt ei kulesetterdia. Klarar deg lenge med det.

3. Vekt, eg lada i begynnelsen med Lee si. Gjekk heilt greit.

4. Lee si kruttrakt. Passar dei fleste kaliber.

5. skyvelær, trur kanskje du bør ha det.

 

Ellers er det ikkje så mykje meir eg kjem på som er tvingande nødvendig. Punkt 1 og 2 kan erstattar med èin Lee Loader dersom det fins til kaliberet omgivelsane ikkje reagerer på litt banking og behovet er berre nokre hundre skot i året. Ladar du berre ei eller to kuler går det vel med ei kruttausa frå Lee og. Det var det, ei lita liste som viser kor lite èin kan Klara seg med. Leste èin gong at på 1800 talet åt Europas fattige befolkning nesten berre poteter. Er ikkje alltid èin treng så mykje som èin trur èin treng.

Link to comment
Share on other sites

 

Per-S skrev (8 timer siden):

@hydeqsAlt du lister opp er ting en ikke trenger for å lade ammunisjon. Det en trenger er presse, die set og vekt. Ingenting mer er nødvendig. Det er kjekt med kruttmål i tillegg, men da har en det en ikke kan klare seg uten.

Man må ha ei trakt, ellers, det han sier. Ferdig snakka.

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...