Jump to content

Ung og rådvill skytter søker tips.


Ikognito

Recommended Posts

Det er interessant å lese ulike meninger om hvordan man kan minimalisere utstyret om man skal starte hjemmelading. Vi har tidligere og i andre tråder diskutert utstyrsvalg opp og ned etter stolper og vegger. Mitt utgangspunkt for at hjemmelading skal bli en trivelig hobby er at du anskaffer utstyr som fungerer greit, og med et omfang som gjør ladeprosessen enkel og problemfri. Vi har vel også konkludert med at ladeutstyr av rimelig god kvalitet har en akseptabel annenhåndsverdi i tilfelle man senere vil avvikle. For øvrig er jeg av den bestemte oppfatning at et skyvelære bør inngå i en hver manns verktøykasse😉

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (9 minutter siden):

For øvrig er jeg av den bestemte oppfatning at et skyvelære bør inngå i en hver manns verktøykasse

Jeg stoler ikke på folk som ikke eier et skyvelære. I stål, uten batterier..

 

Helst bør en jo ha et mikrometer også, eller to - et måleur, gjengetapper og bakker i både tommer og mm opp til ihvertfall 1/2", gjengelære og sikkert et par kammertolker - og vel, temmelig mye rart. Da kan en ihvertfall bekrefte at en ikke trenger det ;) Mer seriøst, så mener jeg nok en "skytter", som skal holde rifler i orden, feilsøke, kanskje lappe et sluttstykke eller noen kikkertringer - dra ei fast hylse ut av ei die, fort kan trenge et "miniverksted", men for å holde ei rifle, kjøpt i butikken, med ammo - da er det bra mye som kan komme etterhvert.

 

Vi er mange som bagynte å lade før internett, og vi ladet uproblematisk i mange år - med vekt, kruttmål, presse, og dier. Og ei trakt. Så kom "må ha det og det syken" - og etter noen år med det har vel alle som faktisk skyter en del innsett at man klarer seg med rimelig enkle ting, bare man ikke roter det til. 
Jeg kjenner mange flere som lader/ har ladet dårlig ammunisjon etter diverse rare tips om metoder og utstyr, og reklame om ting man MÅ gjøre - enn jeg vet om folk som har klart å kuke det til med helt basic kit.

 

Men høre på folk som har ladet en stund skal de ikke, her er det Youtube, og amerikanske diskusjonsforum som gjelder.  En jeg kjenner som begynte å lade brukte et år, og ei pipe på å ballere uten å få presisjon. Til slutt fant han ei nettside som anbefalte akkurat det jeg sa dag 1...

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ingen blir profet i eget land, er du fra USA og har en nettside så er du automatisk en guru uansett hvor dumme påstander som fremkommer.

Jeg har ladet til konkurranseskyting siden begynnelsen på -70 tallet, og har enda ikke brydd meg med å rense tennhettelommer eller dreie hylsehalser på ammunisjon til DFS skyting. Med normale laderutiner og Lyman ladeutstyr var det godt nok til å treffe innertieren om skytteren gjorde jobben, og slik er det fremdeles.

Apropos trakt så skulle jeg lade noe 17 Rem en gang. Kruttrakten for 6,5 var selvfølgelig for stor, men et kremmerhus av tykt papir og avklipt ende løste det problemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Neida, det skal ligge i sitt eget tre-etui😉!

 

Har skinn-etui til mitt første skyvelære. Et i stål, kjøpt på Jernia på tidlig nittitall. Det er like fint ennå. Fordi jeg har brukt det som måleverktøy, og ikke som rissenål, skrutrekker eller øljekk. Så har jeg et par andre med batteri. Og et mikrometer i stål fra Clasern. Pluss et med batteri fra Ali.

 

Youtube er bare en "innpakning", omtrent som Ebay. Det er hele spekteret der. Fra kattevideoer til forelesninger på MIT. Det er MASSE å lære. Jeg kjenner folk som er nerder på restaurering av verktøymaskiner, og som legger ut på YouTube. Skal jeg bare "diskvalifisere" kunnskapen de har? Kan jo si det samme om forumet her. Hvorfor stole på Per-S og M67? Sistnevnte legger til og med ut videoer. Kunsten er å sortere ut hva som er bra og ikke, men det gjelder jo overalt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Per-S said:

@hydeqsAlt du lister opp er ting en ikke trenger for å lade ammunisjon. Det en trenger er presse, die set og vekt. Ingenting mer er nødvendig. Det er kjekt med kruttmål i tillegg, men da har en det en ikke kan klare seg uten.

For 1200kr får du vasket hylsene for mye giftige stoffer blant annet bly. Siden han er student regner jeg med at produksjonen av ammo vil foregår i oppholdsrom og da er det ganske greit å ha rene hylser før videre bearbeiding. Jeg kan fortelle om  prosessen jeg bruker i pendlerleiligheten min. Først vask med zalo og litt citronsyre uten pinner så skylling før tørk i sopptørker (som kan erstattes med varmekabler på bad f.eks) så en tur i en ikea ziplock pose før en spray med hylsesmøring (kondensfjerner og castorolje eller lanolin) rist godt mellom sprayene så du får litt på innsiden av hylsehalsen også. Mens spriten damper av monterer jeg ladepressa som er skrudd fast på ei hylleplate tilpasset kjøkkenbordet ved hjelp av hurtigtvinger. Tømmer hylsene over i en isboks. På med engangshansker og så pressing og dumping av hylser i hylsevaskeren sammen med pinner zalo og citronsyre så en tur i et dørslag med en microfiberduk som filter. Skyll over og ta i proppen i vasken, fyll vann i passe temp og tøm ut pinnene fra hylsene under vann i dørslaget da renner dei fint ut så over I en isboks også nedi vasken med vann. Drener vasken og sjekk over hylsene i isboksen for å være sikker på at alle pinner er ute. Tøm og tørk hylser, trim hylser til ønsket lengde og sjekk hettelomme og ta inn og utvendige grader. Som en kuriositet har kona kjøpt et wifi ørekamera på ali express som har lys zoom bilde og video som fungerte som bare det til under hundrelappen så det skal jeg prøve å filme inni hylser med. Til å sette hetter bruker jeg en lee benkmontert hettesetter som festes m hurtigtvinger (jeg synes den gir bedre følelse med hettesettinga en den pressemonterte setteren) så kruttmål eller elektronisk doserer med kontrollmåling av hver 5 hylse etter hvilken nøyaktighet som ønskes. Så en sjekk av hylsene med lommelykt for å kontrollere kruttmengde i hylser. Så sette kuler etter kammermål/kulelengde og eventuell krymp. På jakt ammunisjon bruker jeg sealer på kule og hette  kjøpt av en ukrainer på ebay og vasker vekk overflødig med en desinfeksjons serviett før vakumpakking 5 og 5 sammen med en liten pakke fuktsluker. Hermansen går i ammobokser uten noe ekstra kjærlighet.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Stihl Crazy said:

Hylsebrett, eller noko liknande det må du nesten ha. Mulig du kan bruka patronboks og. Var nesten litt kjekt og dette her: kor få ting kan eg Klara meg med til lading.

1 pressa, vanleg O pressa eller ei C pressa det går og.

2. Diesett, Lee collet samt ei kulesetterdia. Klarar deg lenge med det.

3. Vekt, eg lada i begynnelsen med Lee si. Gjekk heilt greit.

4. Lee si kruttrakt. Passar dei fleste kaliber.

5. skyvelær, trur kanskje du bør ha det.

 

Ellers er det ikkje så mykje meir eg kjem på som er tvingande nødvendig. Punkt 1 og 2 kan erstattar med èin Lee Loader dersom det fins til kaliberet omgivelsane ikkje reagerer på litt banking og behovet er berre nokre hundre skot i året. Ladar du berre ei eller to kuler går det vel med ei kruttausa frå Lee og. Det var det, ei lita liste som viser kor lite èin kan Klara seg med. Leste èin gong at på 1800 talet åt Europas fattige befolkning nesten berre poteter. Er ikkje alltid èin treng så mykje som èin trur èin treng.

Lee loader og en hammer er vel minimum

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (9 timer siden):

... som legger ut på YouTube. ..... Kunsten er å sortere ut hva som er bra og ikke, men det gjelder jo overalt.

Nemlig! Og problemet med å sortere oppstår i særlig grad når man selv mangler grunnleggende kunnskap om emnet man har søkt fram. Derfor vil jeg ikke råde de som er helt ferske innen hjemmelading å bruke YouTube som hovedinformasjonskilde.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (26 minutter siden):

Og så må det selvfølgelig også være merkevare 8)

 

Kanskje til og med jeg kan investere i en (overpriset) Blaser-remedie, hvis det kommer et Blaser-mikrometer på markedet?

 

Når tråden fra en "ung og rådvill" skytter har kommet såpass ut på viddene (som vanlig) at man diskuterer produksjoner av presisjons-måleutstyr, eller enkelt-atomer av lugubre stoffer på ei tilsynelatende rein patronhylse, er vel tida inne for å servere dagens trønder-skrøne (som til og med kan være sann!):

 

På 1960-tallet, da fotball ennå var en idrett, ikke en milliard-religion, var Steinkjer det trønderske laget i "Landsserien". I den lokale 2.divisjon spilte to lag fra Trondheim, Nidelv (med ballfantomet Harald Sunde) og et annet "smålag", det het visst "Rosenborg Ballklubb". Levanger hdde også to lag i den divisjonen, "Sverre" og laget fra Levangernesset, "Nessegutten" (som jeg spilte mange bortekamper for høsten 1966, laget lå "midt på treet", og flere av de beste spillerne gadd ikke dra langt bort i helgene, eller de måtte ta seg av skurtreskinga!).

 

Et år gjorde Nessegutten det riktig skarpt i cup'en, de kom til semifinalen (tror jeg), mot Viking, Stavanger.

 

Ei dame hadde tatt med seg guttungen til ei skoforretning, for å kjøpe nye gummistøvler til krapylet. Men gutten slo seg helt vrang, og ville ikke prøve noen av parene som ekspeditøren foreslo. Moren og ekspeditøren spurte hvorfor, og fikk kontant svar:

 

"De' står "Viking" på dæm! Æ villj ha stævla som de' står "Nessegut'n" på!!!".

 

(Lever vedkommende i dag, og er jeger, har han nok Blaser!).

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

hydeqs skrev (På 30.11.2023 den 8.25):

For 1200kr får du vasket hylsene for mye giftige stoffer blant annet bly.

Det er hendene som er viktig å holde rene om du håndterer forurensete objekter.

Dersom du absolutt må vaske hylsene så bruker du en vanlig bøtte og noen dråper oppvaskmiddel. Så kan bruke 1200 til å lade ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er mere skeptisk til å presse hylser på kjøkkenet enn til å håndtere uvaskede hylser. Tipper det kommer ut litt blyholdig støv for hver hette som støtes ut når de presses, er man opptatt av å minimere blyeksponering så holder man slikt unna kjøkkenet der det skal lages mat. Skille mellom ren og skitten sone er nok enklere og bedre enn å forsøke å gjøre rent skitne ting inne i ren sone.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så drit lei av å høre alle steder om hva som er sunt og ikke sundt, skadelig, helsefarlig, etc.

Faktum er at gjennomsnittlig levealder for begge kjønn i Norge nå er godt over 80 år.

Hva er det influenserne vil bortsett fra å tjene penger? At friske 85-åringer skal ta ættestupet?

AS Norge har ikke råd til å ha gjennomsnittlig levealder på 87år.

Nå tror jeg jeg skal ta meg en cognac midt på ettermiddagen..

Skål!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...