Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Da har jeg blitt eier av en ny blaser r93 pro i cal 9,3x62 og 6,5x55. blaser ringmontasje med en Zeiss victory HT 3-12x56 på topp (ret 60) med Asv+ torn. Samt zeiss compact point med blasermontasje. ;)

 

Dette settet har jeg siklet etter en stund og endelig er alt på plass :)))

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for link. Så da tolker jeg det slik at du har akkurat makan til adapter selv og at denne passer til en R93 Prof. stokk?

 

Ja, har montert det adapteret i flere Blaser R93 Prof stokker.

Har ikke prøvd om det passer i R8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har demontert kassa fra en Blaser R93 professional stokk? Jeg holder på å tilpasse en slik til min R93, som hadde Timber stokk (lik Off Road kasse da vel). Nå har jeg dremmlet den nye stokken. Men, jeg strever med å få inn den skruen som går bakfra stokken og inn i kassa. Det står en plastkassett inni som blant annet er feste til kolbekappa. Denne må nok demonteres. Det ser ut til at den er festet med en bolt, MEN, den bolten ser helt glatt ut!?

 

Jeg har startet en tråd om dette, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=87004 men spør her også siden det er så mange Blaserister som har skrevet i denne tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Demonterte min R93 Proff for å bygge den inn i en custom GRS-stokk. Måtte "brekke" fri den platen som liksom dekket hulrommet i stokken - mener å huske at den var limt eller smeltet/sveiset inn (men kan huske feil, det er en stund siden). Det var i hvert fall noe herk å få ut kassa, men det gik til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det går mye i rifler her, men jeg har sendt søknad på hagle..

Blir med mest sannsynlighet Blaser F3, men jeg finner ingen som selger med justerbar kam..?

Blir F3 competition sporter.

Jakt og friluft har den, men ser ikke ut som det er med justerbar kam, men når det er sporting så er vel justerbar kam normalt?

47 lapper koster den, og evt viss en må bygge på justerbar så er vel det 3-4 ?

Link to comment
Share on other sites

Slå på tråden til dem ja. Sendte Mail med dem her om dagen og de sa det var greit å sjekke med dem for hjemmesiden var ikke helt oppdatert:)

 

Toppers børse da. Kommer nok til å bestille en f3 sjøl jeg, riktignok jaktbørse da. Men toppers saker:)

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt et innkjøp av en R93.. Kunne tenkt meg en professional i natural stone, 6.5x55 med flutet semi weight løp. Lurer på om det er verd de ekstra lappene :winke1: Eller skulle jeg bare kjøpt med standard løp? Kanskje flutet standard løp? Skal brukes til alt ifra hjortelia i bratt lende til revejakt på innmark pluss "langhold" og baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt et innkjøp av en R93.. Kunne tenkt meg en professional i natural stone, 6.5x55 med flutet semi weight løp. Lurer på om det er verd de ekstra lappene :winke1: Eller skulle jeg bare kjøpt med standard løp? Kanskje flutet standard løp? Skal brukes til alt ifra hjortelia i bratt lende til revejakt på innmark pluss "langhold" og baneskyting.

 

Jørund Lien hadde en uttalelse om dette for en stund siden. Mens alle standardløp gav utmerket presisjon, hadde han problemer med enkelte flutede R93-løp. Ingen konklusjon, men grunn til undring..

Mine 3 std løp går i alle fall utmerket. Mhht vekt er vel et standard løp omtrent like tungt som et flutet semi-weight.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Mener mitt originalavtrekk var ca 850 gram. De kom i allefall tidligere i tre avtrekksvekter. Originalavtrekket er ikke justerbart. Den store forskjellen med bix n andy at det er justerbart, det bryter enda reinere og at ettertrykket dvs bevegelsen av avtrekkeren etter skuddet er marginal. Originalt er ettertrykket ganske langt og "rundt" i mangel på bedre ord. Noen sammenligner det med å trykke på en gummiball.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har opplevd treffpunkt endring ved varmgang på sine Blasere? Jeg pratet i dag med en børsemaker som mente att siden Blaser har montasje på løp vil det bli treffpunkt endring ved varmgang. Er det noen som har opplevd dette? Er bare nysgjerrig siden jeg vurderer innkjøp av en R93 :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Merkar ein del treffpunktendring etter ein del skyting, men det gjer vel alle rifler når dei vert heite? Er eigentleg miragen som set naturlige pausar for skytinga. Skyt med maxim dempar, og merkar fort når børsa er klar for nedkjøling. Såg tidlegare i tråden litt diskusjon angåande spesialpiper. Skyt jamt samlingar under 10mm i mi originale pipe i 6,5, så presisjonen i ei original blaserpipe er det iallefall ikkje noko å seie på.

Link to comment
Share on other sites

Artig teori, for jeg går ut i fra at det er en teoretisk betraktning. Fikk servert et par spennende teorier sjøl av en børsemaker før jeg skulle kjøpe meg Blaser. Han anbefalte meg å kjøpe et annet merke (Som han tilfeldigvis solgte selv). Jakta med R93 siden 2000, noe av det jeg liker best med den er stabiliteten til løpsbytte og montasjesystemet. Skyt inn kikkeretn 1 gang så er det i orden, montasjen tåler i grunn gannske mye julig også uten at det går ut over treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har opplevd treffpunkt endring ved varmgang på sine Blasere? Jeg pratet i dag med en børsemaker som mente att siden Blaser har montasje på løp vil det bli treffpunkt endring ved varmgang. Er det noen som har opplevd dette? Er bare nysgjerrig siden jeg vurderer innkjøp av en R93 :smile:

 

Hvor var dette? Disneyland, Fårup Sommerland, Legoland, teppeland, brilleland? nyskjerrig fordi jeg skal klage på at fargen på stokken ikke sto til Tuttas aftenkjole i aftes...

Link to comment
Share on other sites

Ny Blaser med ny demper på skytebanen i går. Demperen var den nye jakt og jaktfeltdemperen til Hausken. Gjengene er 14X1,5. Kal 3006. Demperen løsna stadig vekk. Noen råd for dette?

 

Jeg hadde samme problemet som deg (på en Tikka), men med 14x1 gjenger. Trikset er at børsisen må tilpasse gjengene i forhold til demperen.

Jeg ble til slutt så dritt lei av at demperen løsnet at jeg dro den til med skiftenøkkel. Funket fint det, men om det kan anbefales er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle spørre blaser folket her inne!

jeg har nå lenge hatt tanken på og skaffe meg en blaser, men vet ikke om jeg skal ta R93 eller R8 :roll:

den største forskjellen jeg har lagt mere til, er jo at R8 har løst magasin som avtrekkeren sitter på, men så tenker økonomen i meg, er det no særlig vits og legge inn 4-5000 kr mere, kun for og få løst magasin, da man ikke kan ha ett til i lomma? ettersom avtrekkeren følger med ut...

hva hadde dere valgt? R8 eller R93?

skal forsåvidt ha 2 løp, 308 og 9,3x62, lyddemper på begge!

Link to comment
Share on other sites

Tips ift montasje, har kjøpt løp nr 2, og da trenger jeg kikkert/montasje, men så kommer spørsmålet om jeg skal ha kikkert med skinne, hva er fordel evt ulempe med å ha kikkert med skinne og tilhørende montasje, og vil kostnadene øke :D hvis jeg velger skinne i stedet for ordinær montasje med ringer.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan du med fordel ha eget sikte og montasje til hvert løp, da er du 100% sikker på at det holder innskytingen på tvers av bytte.

 

Litt av poenget med løpsbyttesystem og GODE kikkert er jo nettopp at man kan bytte om som det passer. Dette betinger at kikkerten kan stilles om helt presist så klart. Har en Z6i med tårn og har den innskutt både på 6.5 og 9.3, og ja det er stor forskjell i høyde på disse. Det skyldes både ammunisjonens egenskaper men også at løpene kan ha et visst avvik. Men det siste er jo en fast faktor som man justerer for én gang. Den eneste utfordringen kan være å få midlet hvor hardt montasjen sitter. Jeg hadde den ganske tight på 6.5-løpet, og da 9.3-løpet kom i hus fant jeg at montasjen ikke satt godt nok (slakke). Jeg "midlet" presset i montasjens feste, skjøt inn begge løp på nytt, og vips VI ER I GANG! 8)

 

-Så får det bare være at jeg ønsker meg en Z6i til for bruk på 9.3 løpet. Den jeg har er 2,5-15x56, og det er total overkill på 9.3-løpet. Ønsker meg 1-6x24 i tillegg. Detta blir dyrt! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tips ift montasje, har kjøpt løp nr 2, og da trenger jeg kikkert/montasje, men så kommer spørsmålet om jeg skal ha kikkert med skinne, hva er fordel evt ulempe med å ha kikkert med skinne og tilhørende montasje, og vil kostnadene øke :D hvis jeg velger skinne i stedet for ordinær montasje med ringer.

 

Du får jo ikke noen "løpende kostnader", bare en "investering". Og "investeringer" er som kjent ikke kostnader!! (Dette må du få kona til å forstå...)

 

-Prisforskjell?? Har selv hatt begge. Ingen fordeler og ulemper med noen av de slik jeg ser det, så kanskje ingen diskusjon verdt men finn kikkerten du vil ha og blås i om den er for skinne eller ringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...