Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Hører fortsatt enkelte som er skeptisk til låsinga på en rettrekkermekanisme. Var på banen i går og skulle fyre i vei noe selvkomponert ammo, der jeg tydeligvis har tatt i så det holdt. Har selvsagt ikke notert ladninga for dette gikk visst litt for raskt alt under ett, men den var nok i høyeste laget. Måtte banke tilbake sluttstykket, tennhetta lå løst med god klaring, tydelig ring rundt bakstussen på hylsa der den har ekspandert bak kammeret, utstøterhullet i bolthodet er stemplet inn for evig.

 

Men ingenting som skulle tilsi at våpenet gav seg, ei heller noen bakblest av noen form. Har prøvd noe lignende i en Rem seven en gang (tilsvarende trykktegn på hylsa) og der fikk jeg en skikkelig skur bakover.

 

En merkelig form for spenning i hverdagen, kan man si... Men... :mrgreen:

 

R93 eller R8?

Du sier du ikke har notert ladninga, men husker du krutt, og kule ?

Jeg er selv fortjust i Blaser, og har begge utgaver, men det kunne aldri falle meg inn å lade på slump/eksperiment med en Blaser (ikke for en Mauser heller).

Fint at du går opp stien, og bekrefter det testene har vist, Blaserlåsen er sterk. Jeg er for feig til å gå for en Darwin awards :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noken som veit kva type montasje treng eg viss eg skal ha ein kikkert med skinne ( zeiss) på ein r 93, er det noken fordelar med desse kontra ein vanleg kikkert? Vert montasjen billegare?

 

Som det så fint står skrevet et annet sted her på kammeret så blir montasjen noen hundrelapper billigere og kikkerten tilsvarende dyrere :lol: har en swarovski med ringmontasje og en zeiss med skinne og må si jeg foretrekker skinnemontasjen da den er veldig enkel å montere og rent estetisk synes jeg det er penere :wink: . Også trenger man ikke å tenke på å få kikkerten i vater med skinne, noe som kan være et problem med ringer da jeg ivertfall aldri helt blir fornøyd med vatringen på den (irritasjonsmoment) :oops:

 

 

 

Nåken som har bytta rekylkappe på R8?Min er begynt å gå i oppløysing etter 375 løpet blei tatt i bruk :overrasket::winke1:

 

Tipper denne er orginal, er iallefall norma som leverer.

 

http://www.norma.as/Våpendeler/Kolbekappe/Blaser/Blaser-R8-Kolbekappe-R8-2-0-Cm-Passer-til-Blaser-R8-Proffessional-2958370-p0000001208.aspx

 

Edith: har ikke bytta på min, men fant pris på ny. Ikke avskrekkende med tanke på hvilket våpen den skal brukes på. Var lit kjapp med å lese spørsmålet dit :roll:

Link to comment
Share on other sites

R93 eller R8?

Du sier du ikke har notert ladninga, men husker du krutt, og kule ?

Jeg er selv fortjust i Blaser, og har begge utgaver, men det kunne aldri falle meg inn å lade på slump/eksperiment med en Blaser (ikke for en Mauser heller).

Fint at du går opp stien, og bekrefter det testene har vist, Blaserlåsen er sterk. Jeg er for feig til å gå for en Darwin awards :wink:

 

Ikke notert, men kula er 100gn Sierra HPBT, kruttvekta er 44gn. Jeg vil anta N150. Sannsynligvis har jeg sikta på 43.5gn. Basert på at det er ei ladning henta fra ladeboka, men da fra 100gn Sierra HP uten BT. (Så er det selvsagt en liten sjanse for at jeg har gjort generaltabben og tatt N140 istedet) Og jada, jeg har lest kapittel 1 og burde forsåvidt være klar over at BT gir mer trykk. Hmmm, er en stund siden jeg leste det, så jeg har vel dagen foran meg...

 

Det verste er vel at jeg verken regnet ladninga som et eksperiment eller en slump...

 

Men som sagt, det ble ikke verre av det enn at jeg kakka tilbake sluttstykket og skifta over til kjøpeammo.

Live to tell another tale...

Link to comment
Share on other sites

R8 skal være påstått sterkere enn R93...

 

Dette var en R93, en av de første.

 

Er nok en del utfordringer med å bruke ladedata fra en kule rett over på en annen, og spesielt når kula endrer mye fasong (som f.eks BT vs ikke BT). Ser i Vihtavouri sine tabeller at Sierra HP går fra 41.5-44.1 gn mens Scenar-kula i samme vekt går fra 36.6-41.5. Begge med N150. Begynte egentlig å helle mot at jeg hadde tatt feil kruttboks, men det er nok sannsynligvis rett og slett et tilfelle hvor min "det går sikkert bra"-teori holdt stikk med minst mulig margin... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var ute å gikk meg en tur i dag for å se etter rådyrbukker, da jeg kom til å tenke på en ting.

Jeg vurdere å gå til innkjøp av en halvauto hagle i nærmeste fremtid.

Har fra før en R93 med div sikter, og det kunne vært moro om jeg kunne ha brukt samme siktene på halvautoen.

Tenker da på aimpoint eller annen form for nær sikter.

For de som har drillinger, så kunne jo det vært moro om man kunne bruke kikkertsikter også.

 

Så jeg lurer på om det er noe i veien for dette ?

Tenker da om man får en børsemaker til å lage spor i halvautoen så den svindyre blasermontasjen passer ?

Link to comment
Share on other sites

Da var 375h&h i hus :P og testskutt, Sweet.

 

Magasinet var ikke lagt med i pakken :x så fikk ikke prøvd kjappe repeteringer.

 

Men det kommer vel :shock:

 

Velkommen i klubben :winke1: Funker greit i bushland hos SMJ :D:wink:

Kommer til å bruke Barnes neste gang. Accubonden føltes noe myk i den farten/vekten...

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesnekra kolbeforhøyer i 2mm Kydex.Ide og design er skamløst rappet fra denne tråden : viewtopic.php?f=38&t=37149

 

Funker helt supert og kostet ca 70 kr og en halvtime med egeninnsats 8)

Jeg er mere fornøyd med denne løsningen,enn Hillman forhøyeren jeg hadde på før.Det kommer en permanent justerbar kolbeforhøyer med utvendig justeringsratt etterhvert,men det er andre ting som prioriteres å handles inn før det.

 

 

8x4rif.jpg

r7mwd3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesnekra kolbeforhøyer i 2mm Kydex.Ide og design er skamløst rappet fra denne tråden : viewtopic.php?f=38&t=37149

 

Funker helt supert og kostet ca 70 kr og en halvtime med egeninnsats 8)

Jeg er mere fornøyd med denne løsningen,enn Hillman forhøyeren jeg hadde på før.Det kommer en permanent justerbar kolbeforhøyer med utvendig justeringsratt etterhvert,men det er andre ting som prioriteres å handles inn før det.

 

 

 

Hvor kjøpte du kydex'n?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte man kan prøve seg på denne kalkulatoren :

 

http://www.bergerbullets.com/litz/TwistRuleAltWP.php" target="_blank

 

Er ikke twist raten på 6,5x55 12 inches/turn ?

 

 

A twist rate is represented in inches. A barrel that is a 10 twist means that the rifling will spin the bullet one revolution in 10 inches. The lower the number of the twist, the faster the twist rate or the faster the bullet will spin. For example, an 8 twist will spin the bullet one revolution in 8 inches where a 10 twist will spin a bullet one revolution in 10 inches. If you were shooting a bullet in both barrels at a velocity of 2800 feet per second the 8 twist barrel (252,000 RPM) will spin a bullet much faster than a 10 twist barrel (201,600 RPM). So a 10 twist is slower than an 8 twist, a 12 twist is slower than a 10 twist, and so on. Generally, fast twist barrels are used for longer bullets while slower twist barrels are used for shorter bullets.

Link to comment
Share on other sites

Skal handle kikkert til R8'n, vanskelig å velge mellom alt som er der ute. Elgjakt er primærområde men også noe svin.

Ønsker mulighet til skummrings jakt.

 

Har sett på disse to: Zeiss classic diavari 3-12*56. eller 2,5-10x50. Belyst retikkel nr 60.

 

Noen formeninger/ erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for en 1,5-6x42. Det er et skikkelig allround sikte som dekker dine behov perfekt. Her er noen gode kikkerter i din prisklasse:

 

- Docter Unipoint 1,5-6x42 - http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=734 eller http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=311&prodid=6301

 

- SCHMIDT & BENDER 1,5-6X42 ZENITH FLASH DOT - http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14101&prodid=4169 og http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14101&prodid=1308

 

- Zeiss Varipoint V kikkertsikte 1,5-6x42 LotuTec. Retikkel 60 - http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/Zeiss-Varipoint-V-kikkertsikte-1%2C5-6x42-LotuTec-Retikkel-60/p/1050973_1_Style

 

- Khales Helia C 1,5-6x42 retikkel 4A - http://www.vapensport.no/index.do

 

Det er helt sikkert enda flere der ute med gode priser, så bare å lete. Og husk: man har alltids lov til å prøve å prute!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har classic 2,5-10-50 med lys og er imponert over kvaliteten. Hvis du ikke er hardbarka gluggjeger eller måneskinnsjeger etter hjort så hadde jeg gått for denne. 56 er bedre i skumring og mørke, men endel større. Jeg har skutt hjort og rådyr i måneskinn med min, så det går helt fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

kan skje den beste det :mrgreen: men jeg har aldri gått på en selv selvfølgeli.... :roll:

 

 

blir skjelden misfornøyd etter å ha gått på en av disse sprekkene, så vil grattulere med et supert sikte du kommer til å være fornøyd med i lang lang tid fremover :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...