Jump to content

Politiet selger dyre klokker på auksjon, hvorfor ikke våpen?


MelvinP

Recommended Posts

Kan hende det dukker opp noe dyrt og sjeldent her og der, men der jeg jobber er det nesten utelukkende verdiløst skrot som blir levert inn. Det går i slarkete sideliggere og rustne Mausere, for det meste. Jeg har rådet et par stykker til å forsøke å selge, hvis jeg antar at våpenet er vert mer enn lommerusk, og sendt to personer hjem igjen med antikke munnladere som var fælt rustne men lovlig å beholde. Begge munnladere viste seg å være ladd forresten, den ene hadde en brukket ladestokk sittende fast i løpet og sannsynligvis en ladning i kammeret mens den andre "bare" var ladd. Sånn sett er det skumleste som dukker opp antikviteter...

 

Enkelt sagt, så er verdien i det som leveres inn så lav at det ikke vil lønne seg å styre med noe storstilt salg. Hvor mange enkeltløp Baikal kaliber 16 med full trangboring eller utslitte banekrager er der et marked for, liksom?

 

Amnestiet gir mulighet for at eierne selv kan få selge våpen, via en midlertidig registrering på eier slik at våpenet kommer inn i registeret og kan selges på vanlig måte. Dette skal være offentlig kjent, og noen har benyttet seg av muligheten. Politiet kommer ikke til å bruke ressurser på å selge, det må være opp til den enkelte.

Edited by Vargen
Glemte noe
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I straffesaker der politiet inndrar våpen til staten går vel alt gjennom til kripos for å se og vurdere om det er blitt gjort grove straffbare handlinger med det enkelte våpen, der de enten destrueres eller brukes som bevis. Andre aktuelle våpen som kun er blitt ulovlig oppbevart kan muligens resirkuleres, men kun til forsvaret eller politiet, tror jeg.

 

Våpen tatt gjennom amnesti går vel samme veien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker fra en auksjon på politihuset i Molde, for ca 40 år siden. Der ble det solgt en revolver som hadde blitt brukt til å skyte en person med.
Det ble noen kommentarer fra publikum om det var riktig å selge ett drapsvåpen, hvorpå politimesteren, som var auksjonarius, tørt bemerket at "Det er ikke våpenet som har begått drap, det er det kun en person som kan gjøre".
Våpenet ble solgt uten videre diskusjon 😉

  • Like 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Vestfold har hatt flere slike auksjoner de siste 12-13 år. I perioder opptil 2 ganger i året (jeg er ikke oppdatert om hvor ofte siden 2015). MEN disse auksjonene var/er forbeholdt forhandlere med bevilging for våpensalg.

Link to comment
Share on other sites

De har vel pleid å selge våpen som er tatt inn pga at eieren ikke lengre var skikket til å ha dem (uten å ha benyttet nevnte våpen til noe kriminelt), men det har da vært i samråd med tidligere eier. Det har også vært "bulksalg" til forhandlere, men det må være leeeenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Reglene er endret ved ikrafttreden av ny våpenlov og forskrift, når det gjelder inndratte våpen fra eiere som ikke lenger er skikket men som ikke har gjort noe straffbart med våpnene.

 

Tidligere kunne ikkje slike våpen avhendes uten eiers samtykke, noe som medførte at våpen ble stående på lager i årtier i de tilfeller eier ikke samarbeider. Videre så hadde politiet en plikt til å bistå med salg og forsøke å skaffe eieren best mulig pris, hvis eier samtykket i salg. 

 

Nå er dette endret, mest av praktiske hensyn så det ikke skal hope seg opp på lager. Eier gis en frist på noen måneder til å avhende våpnene selv, hvis ikke blir de destruert. Politiet har ikke lenger noen instruksfestet plikt til å selge på eiers vegne eller å ivareta eiers økonomiske interesser.

 

Jeg personlig har et litt ambivalent syn på disse nye reglene, på den ene siden er det jo praktisk å ikke måtte forholde seg til kranglefanter som aldri innser at de har brukt opp det som er av klageadganger og at de har en diagnose som tilsier at de aldri får våpnene tilbake. På den andre siden synes jeg det er dårlig gjort å forvente at en person med akutt forverret mental helse skal klare å selge våpnene sine innen fristen, de er jo fratatt våpen nettopp fordi de ikke er i stand til å opptre rasjonelt og fornuftig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det varierer, som regel enten fordi vedkommende er innlagt og noen har meldt bekymring om at de har våpen eller ved at helsevesen har behøvd politiets bistand for å få vedkommende innlagt. Det hender jo også at det er politiet som først blir involvert og deretter overlater personen til helse. La oss for eksempel si at noen i paranoid psykose eller hva det nå måtte være for slags diagnose truer med å skyte naboen. Da blir det fort til at politiet fremstiller vedkommende for lege, og i samme slengen inndrar det som måtte finnes av våpen på adressen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (4 timer siden):

Hvordan får egentlig politiet greie på om en person har akutt forverret mental helse?

 

... for eksempel hvis kona har blitt knepet i utroskap og så pusser politiet på ektemannen som et ledd i skilsmissen og barnefordelingssaken, og sier at han er mentalt ustabil, oppfører seg truende, slår barna og er troendes til å skyte både henne, elskeren, barna og hele nabolaget. 

Da spiller det liten rolle hvor snill og fredelig han egentlig er - både våpnene og mannen blir hentet av kollegene til Vargen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nagant 762 skrev (På 1.5.2023 den 15.14):

  -  en auksjon på politihuset  -

 

Her er noe som endte opp på politiets hittegodsauksjon, og som etterpå kostet den rette eieren 35.000,-.

 

https://www.nrk.no/sapmi/ailis-koffert-var-borte-i-fire-ar-_-sa-dukket-bagasjen-opp-pa-finn.no-1.16380061

 

Ikke politiets feil, kanskje, heller Norwegian. De burde betalt eieren mellomlegget mellom erstatningen fra forsikringen, og det hun måtte gi for å få tilbake sine egne ting.

 

Jeg burde jo sagt at fra nå av skal jeg boykotte Norwegian, pga. slik slett kundebehandling, men det går ikke. Jeg reiser aldri med det selskapet!

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner også to som har opplevd slike saker. Første var det et sjalu familiemedlem som kontaktet politiet etter uenighet rundt fordeling av arv. Vedkommende fikk tilbake våpenet etter ca et år. Den andre fikk problemer pga en ny nabo som skulle krangle med alle, og lage et helv... for alle rundt seg. Han anmeldte en av naboene, som da måtte selge alle våpene sine. 

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (6 timer siden):

Jeg synes ikke politiet burde selge ting. Oppmuntrer bare til korrupsjon og tyveri.

"Ja, herr Hansen som kjøpte en ny Krieghoff, han er defintivt mental ustabil. Vi burde oppbevare tingene hans for sikkerhets skyld... Oisann, han kommer ikke til å bli bedre. Whelp, da må vi bare selge den for å hjelpe budsjettet i år".

Er en meget glatt kant å gå borti.

På de auksjonene jeg har vært på, er det hr Hansen som får pengene selv (om det er fratrekk av noe gebyr vet jeg ikke).
Hr Hansen kunne ikke ta seg av salgsbiten, og derfor var det politiet som formidlet salget via auksjon til forhandlere en til to ganger i året.

Våpen og optikk ble til å begynne med solgt sammen, men etter hvert ble det såpass med klager på salgsutbyttet fra diverse utgaver av hr. Hansen, at våpen og optikk deretter ble solgt hver for seg. Etter hva jeg husker var det etter en runde med flere jaktrifler med diverse bra optikk, og hvor blant annet en Brno 602 i kal 375 H&H med en ganske ny Zeiss Victory med ASV (så helt ny ut, og var utseendemessig helt strøken) gikk for kr 5000,- etter en småheftig budrunde blant de 4-5 fremmøtte…

Utropspris startet på kr 500,- pr våpen uansett merke/modell/type og måtte høynes med minimum kr 100 eller 200 pr bud etter hva jeg husker (siste auksjon jeg var på, var i 2015). Slitne Krag’er og rustne/slarkete mausere ble vanligvis møtt med enstemmig "Spiker!" - noen ganger unntatt en børsemaker som tok dem inn for videresalg som plomberte våpen.

Edited by uMtuli
setning kunne tolkes feil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...