Jump to content

Hvordan står Blaser seg mot billigere boltrifler?


RookieSør

Recommended Posts

Heisann!

Jeg ser så smått etter ny rifle, selv om jeg strengt tatt er fornøyd med min, og får anbefalinger i øst og vest om Blaser i forskjellige varianter.

Det jeg har fra før er en Mauser M12 i 30-06. Den går hull i hull med mye ferdigammunisjon, er kort og grei til min type jakt og har et glimrende avtrekk.

Spørsmålet mitt er hva jeg får med en Blaser R8/R93 som jeg ikke får med min Mauser, dersom jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å benytte med av løpsbyttemuligheten Blaser fører med seg? 

Et annet spørsmål er hva en bør gå for mellom R8 og R93, men det er strengt tatt diskutert opp og i mente fra før. Kommer vel an på hvorvidt man stoler på sluttstykket i R93... :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker muligheten for lett å kunne ta av løp og kikkertsikte ved puss uten at jeg får treffpunktforandring. Jeg synes også at å kunne ta ut magasin som vital del og stokken med justering av kolbehøyde, lengde og rekylkappe. Minnefunksjonen på disse gjør at det er lett å justere. Muligheten til å låse magasinet når jeg ønsker bruker jeg også.

Har en Tikka T3 og en Remington 700 Mountain også, men det er Blaseren som blir med på jakt stort sett hos meg. Du får tafse litt og se om du får godfølelsen. Våpenet du har fra før er jo mer enn god nok så om du trives med det er det jo ingen grunn til å kjøpe et nytt og (altfor) dyrt våpen.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (26 minutter siden):

Det jeg har fra før er en Mauser M12 i 30-06. Den går hull i hull med mye ferdigammunisjon, er kort og grei til min type jakt og har et glimrende avtrekk.

Kjedelig svar, kanskje, men da ville jeg ikke tenkt mer på å se etter et nytt våpen....😉

(Kjøpte selv en Sauer 404 XTC for noen år siden, men utgangspunktet var et annet.)

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til at du skulle kjøpe deg en Blaser med mindre du var ute etter et systemvåpen.

 

Jeg har en R8 og det er kun pga at den er et systemvåpen med optikk montert på løpet.

Har hatt andre systemvåpen før med optikk montert på låsekassen og det gadd jeg ikke lenger.

 

Har også vanlige boltrifler, halvauto, brekkvåpen og enkelskudd rifler. Alle disse går supert. Som sagt så er systemfunksjonen eneste grunnen til at jeg har en R8 også.

Forøvrig er nok Blaseren den jeg bruker minst selv om den selvfølgelig også går helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Oppspenner-sikring er også et stort pluss etter min mening. Selvsagt finnes det andre rifler med dette, men føyer seg inn i rekken av fordeler med da blant andre Blaser.
 

Som nevnt av andre er det at man kan demontere løp fra kolbe ENKELT uten treffpunkstendring genialt. Samme gjelder det med optikk, ingen ny innskyting er nødvendig. Det gjør det også enklere med transport på fly da en klarer seg med en mindre våpenkoffert. 


Hvis du går for en success eller ultimate, noe jeg sterkt ville anbefalt, får du etter min subjektive mening et felt fantastisk grep. Ergonomien på Blaser-grepet er helt nydelig og gir i alle fall meg en mye mer naturlig håndstilling.

 

ulemper:

- Koster en del, men ikke så mye mer enn andre sammenlignbare kvalitetsrifler. Ekstra løp er blitt ganske dyrt, men det er tredjeparts-løp på markedet og trolig vil det komme flere. Rafdal har et alternativ der som vil kunne spares inn over tid hvis en skyter flere løp «i stykker»

- Litt tung om en skal gå med den i dagesvis på skulderen på reinjakt feks. Men til det formålet ville jeg uansett foretrukket en sekk med rifle-holder så det er ikke et stort problem i mine øyne. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ståle R said:

Utenom at du får retttrekker mekanisme? Blir kvitt en del penger.ellers Ingen verdens ting🙂

Tja, da er det vel på sin plass å spørre, har du Blaser selv? 🤔

For min egen del, jeg kjøpte i sin tid en Blaser R93 for nettopp å finne ut om den faktisk var så forferdelig som mange som ikke hadde den- hevdet. Siden har jeg hatt flere R93 i diverse kalibre- og modeller. Jeg har- og har hatt- mange boltrifler- i mange forskjellige kalibrer og prisklasser. Men jeg vil tro at R93en blir brukt i godt over 90% av all jakt- og 100% av alle ettersøk- med rifle.

 

Positivt: Uhyre presis med alt en putter i de- uansett kaliber. Jeg vet at når siktekorset er i bogen på reven- 250 meter unna- så treffer kula der. Kjapp og helt repeterbar kikkertmontasje- en kan ha mange sikter til hvert løp- alt etterbruksområde. Jeg tar alltid av siktene på Blaserne før børsene settes i skapet. Kort og meget hendig våpen, selv med demper. Enkel oppspenner, sikker med patron i kammeret. Meget godt avtrekk. Kjapp å dele og montere for å ha i sekken eller i våpenkoffert, monteres på et par minutter- og en vet at kula fremdeles treffer der den skal. Enkel bytte kaliber og løp, + en mengde andre fordeler.

 

Minus på R93: Tungvint magasinløsning og liten magasinkapasitet om en tenker jaktfelt/drivjakt villsvin. Overpriset- men selger likevel pga et meget bra bruksvåpen.

Kort sagt, den gjør det meste en vanlig boltrifle gjør, men litt bedre.😉 R8 har jeg ikke - den har vel rettet på minuset med magasinet, men er som regel litt tyngre.

.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (3 timer siden):

Utenom at du får retttrekker mekanisme? Blir kvitt en del penger.ellers Ingen verdens ting🙂

Litt det som svirrer i hodet. Havesyken som dukker opp i ny og ne. Er jo pene børser Blaserne...

Synes mange er inne på flere gode poenger. Det med oppspenner er ikke noe stress, hadde det vært topp prioritet ønsket det hadde jeg hatt det på Mauseren.
 

Selv om jeg ikke ser at jeg har bruk for kaliberbytte, er det jo fristende å ha noe som garantert treffer der det skal når jeg tar av og på optikk. Ser jo treffpunktgarantien om man tar av løp med optikk fastmontert, men er det samme garantien kun ved å ta av kikkerten @asterix? Eller skiller Blasermontasjene seg fra andre montasjer (picatinny, leupold qr) på dette området også? Selv om jeg ikke har hatt noe kluss med picatinnyen på Mauseren til nå når jeg har tatt av og på kikkerten, stoler jeg ikke helt på det systemet uten et testskudd.

Ellers har jo flere et godt poeng med at det ikke er noe poeng i å se etter ny når jeg er fornøyd med den jeg har, men frister nå likevel å prøve annet :) 

Link to comment
Share on other sites

Landet selv  på R8 Success tilslutt. 
223 og 308 løp. Skutt inn en gang i 2015, med vmax og fusion. Optikk av og på hver gang våpenet pakkes ned. Skyter såpass godt at jeg desverre bare trener 30 skudd +2x5 skudd oppskyting i året med den. Prøva er unna på 0kommaniks inkludert ombygging.  Blir noen skudd med salong og håndvåpen da, men må nok begynne skyte opp stående for å få litt spenning i hverdagen. Men en tikka t3 gjør like god jobb til en brøkdel av prisen. Jeg liker 1 våpen, 2 kaliber, 3 kikkerter, derfor har jeg Blaser.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (1 time siden):

Selv om jeg ikke har hatt noe kluss med picatinnyen på Mauseren til nå når jeg har tatt av og på kikkerten, stoler jeg ikke helt på det systemet uten et testskudd.

 

Jeg kjøpte nettopp montasje fra Era-Tac til picatinny for å kunne pålitelig ta av og på kikkertsikte uten endring av treffpunkt. Foreløpig kun testet med Scatt skytesimulator hvor jeg "skjøt" 5 skudd med å ta av og på kikkertsiktet mellom hvert skudd uten at jeg kunne registrer treffpunktsending. Tror forsvaret også bruke Era-Tac til HK416/417.

Planen min er å ha kikkertsikte og nattsikte til samme rifle. 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Det korrekte svaret er: "Det kommer an på..."

Da jeg begynte min jegervirksomhet kjøpte min kompis og meg hver vår skinnende blanke Browning A-bolt rustfri i 30-06. Og jeg har skutt en god del dyr med min. Jeg solgte min noen år etter det, og har hatt mange rifler og brytevåpen etter det, og har nok å ta av enda. Min kompis jakter enda med sin A-bolt, og ser ingen grunn til å bytte. Jeg gleder meg over å jakte med ei pen børse. For kompisen min er det en skiftenøkkel. Det er et verktøy, som skal passe godt nok til å få jobben gjort. Og slike detaljer som pipeskift og demonterbarhet spiller ingen rolle for hjorten, og derfor heller ikke for min venn. Så lenge den er presis nok, i et godt nok kaliber, så kunne han ikke bry seg mindre om hvilken børse det er. En del av de jaktsituasjonene vi kjøper våpen til eksisterer kun i hodene våre... Ei rett opp og ned rifle i greit kaliber, med godt nok kikkertsikte holder. 

Jeg har hatt flere R93, og er nå på min fjerde R8 (Ultimate Adjust). Har hatt ulike Blasere i mange år, og jeg er veldig fornøyd. Jeg liker at jeg kan bytte kaliber (har 223, 6,5x55 og 30.06 nå), synes montasjene er perfekte og det er ikke treffpunktforandring når siktet tas av, ergonomien er god. og Blaseren er perfekt på reise, siden den kan demonteres med to skruer. Ulempene er pris (overpriset, helt klart), og at R8 er noe tung. Men jeg bruker R8 til det meste av riflejakt, og til jaktfelt. Men om jeg ikke hadde hatt interesse for våpen, eller økonomi til det, så hadde jeg garantert klart meg like greit på jakt med en Tikka T3, eller wtf. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (3 timer siden):

For min egen del, jeg kjøpte i sin tid en Blaser R93 for nettopp å finne ut om den faktisk var så forferdelig som mange som ikke hadde den- hevdet.

 

Nå er det ingen som har påstått at de ikke er gode å skyte med, eller at de ikke er svært presise rett ut av esken. 

 

Mener du at du kan finne ut om de som kollisjonstestet en bil, tar feil, bare ved å eie den og kjøre i mange år, uten at du noen gange krasjer? Man kan ikke si hvordan en bil oppfører seg i en ulykke, bare ved å finne ut at den er god å sitte i.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, amatør said:

Mener du at du kan finne ut om de som kollisjonstestet en bil, tar feil, bare ved å eie den og kjøre i mange år, uten at du noen gange krasjer? Man kan ikke si hvordan en bil oppfører seg i en ulykke, bare ved å finne ut at den er god å sitte i.

Nei. Og om du greier å lese i mitt innlegg at jeg har en slik mening- har du muligens et problem du selv ikke er klar over?  😉

Link to comment
Share on other sites

Den ubetinget største fordelen med systemvåpen er, i forhold til (den krøkkete norske) våpenlovgivningen, at kun låskassa er registreringspliktig del, slik at man ikke så lett stanger hodet i "garderobe"-taket.

 

Blaser (og lignende konstruksjoner, hvis slike finnes) har en ekstra fordel, det er "kolben" som er registreringspliktig del, mens "halve låskassa" sitter på pipa. Dermed kan man ha et kikkertsikte pr. pipe (koster å være kar!), og slipper innskyting ved pipeskift (njaaa, på STR'en er jeg hvertfall i 9-eren med kikkertsikte, etter å ha byttet pipe).

 

Skaubjønn skrev (17 minutter siden):

   -   det er ikke treffpunktforandring når siktet tas av   -

 

Jeg er ikke medlem av noe religiøst trossamfunn, heller ikke "treffpunktforandring når siktet tas av"-religionen. Av den enkle grunn at denne "guden", i likhet med de øvrige mange tusen okkulte vesener, sjelden viser seg, hvertfall etter at jeg kjøpte S&L M68 DL i 1974. "Treffpunktforandring"-religionen oppsto nok pga. diverse amatør-børsemakeres (skakke og skjeve) montering av kikkertbaser på gamle M/98, som har ulik høyde på låskassebroene (ja takk, jeg hadde en, men skytter og børsemaker Ole B. Vatland sørget for en grundig "djevelutdrivelse"). Med dagens presise produksjonmetoder er det akkurat like lite problematisk å ta av/på sikte på de aller fleste våpen, som på Blaser.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (6 timer siden):

Spørsmålet mitt er hva jeg får med en Blaser R8/R93 som jeg ikke får med min Mauser, dersom jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å benytte med av løpsbyttemuligheten Blaser fører med seg?

Er vel greit belyst i innleggene ovenfor? Hvis en Blaser R8/R93 gir deg godfølelsen og penger ikke er så viktig, løp og kjøp! Skal du har bare én pipe er mitt råd at du holder deg til .30-06.

 

Da jeg kjøpte min 404 XTC hadde jeg klådd på en rekke ulike rifler (dog ikke Blaser), men Saueren ga meg den beste følelsen. Vekt, justérbar kolbekam og oppspenner var i tillegg et pluss.

 

(Og våpenet jeg byttet inn, var en BRNO i .30-06 fra 60-tallet (forløperen til ZKK 600-serien) som jeg arvet etter min far. Hadde byttet til Heym-pipe og fikset avtrekk, så den var god nok!)

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (16 minutter siden):

Skal du har bare én pipe  - 

 

   -  eller noen få piper/kalibre, og du ikke nærmer deg "garderobe-taket", får du altså ei fullgod jaktrifle for mindre kronasjer enn det du må gi for ei Blaser-pipe. Og du må uansett ha et kikkertsikte pr. pipe/våpen, for å dra nytte av den største "Blaser-fordelen".

 

RookieSør skrev (3 timer siden):

Er jo pene børser Blaserne...

 

Smak og behag - jeg synes "låskassen" (eller hva man skal kalle det) er stygg. Men Blaser leveres med pene treskjefter, uten å skryte om "Grade - " et-eller annet, eller ta ekstra betalt (noen vil vel si at de er dyre nok fra før). Hvorvidt disse skjeftene er like pene, etter ei uke med sørveststorm og sludd i Vestlands-lier, vet jeg ikke.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

Det korrekte svaret er: "Det kommer an på..."

Da jeg begynte min jegervirksomhet kjøpte min kompis og meg hver vår skinnende blanke Browning A-bolt rustfri i 30-06. Og jeg har skutt en god del dyr med min. Jeg solgte min noen år etter det, og har hatt mange rifler og brytevåpen etter det, og har nok å ta av enda. Min kompis jakter enda med sin A-bolt, og ser ingen grunn til å bytte. Jeg gleder meg over å jakte med ei pen børse. For kompisen min er det en skiftenøkkel. Det er et verktøy, som skal passe godt nok til å få jobben gjort. Og slike detaljer som pipeskift og demonterbarhet spiller ingen rolle for hjorten, og derfor heller ikke for min venn. Så lenge den er presis nok, i et godt nok kaliber, så kunne han ikke bry seg mindre om hvilken børse det er.

Jeg liker å tro at jeg var slik en del år. Mauseren har vært min eneste rifle frem til nå, og har strengt tatt tenkt den holder i massevis. Har også fått høre at den tunge Tikka 512 kombien jeg drasser rundt med på rådyrjakt skulle vært byttet ut med noe lettere helst før den ble kjøpt inn, men den har alltid gjort jobben som det grove verktøyet den er.

Er nå denne høsten, med stadig hyppigere viktig skytetrening, at lysten på noe litt "opp" har meldt seg. Basert på tilbakemeldingene her heller jeg nok da mer mot Sauer 404 om jeg vil "opp", men da er det plutselig ikke så forskjellig ergonomisk fra det jeg har igjen.

Det er nok også som @Jegermeistern sier, at moderne montasjer holder treffpunkt overraskende bra. Lenge siden jeg har møtt noen som har hatt nevneverdig treffpunktforandring ved montering/demontering av kikkert, men så liker jeg å slippe noe forandring i det hele.

Blaser er nå dyrt, om det er overpriset eller ikke får være opp til hver enkelt. R93 er, som @amatør er inne på, noget omdiskutert, mens folk som @Skaubjønn med flere har glitrende erfaring med den gitte børsa. Sauer har ikke kikkert på løp, mens Tikka er for billig og kjedelig. Er ikke rart det er vanskelig og velge, ei heller at det fører til diskusjon :) 

Synes selv R8 er tung, så stusser litt på de som mobber min herpa 512 for vekta som selv har R8 med Zeiss V8 på toppen med seg på samme jakta.

Det hele faller vel ned på R93 for min del i Blaserverden, er det noen her som har hatt eller kjenner noen som har hatt noen negative erfaringer med denne børsa?
Hvilken hadde du selv valgt, om du "måtte" handlet noe mellom 30-50k?

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):

Jeg har flere custom bygg i nevnte prisklasse pluss pluss.. men jeg ser at det er en eller annen av Blaser riflene jeg har som blir med på jakt 9 av 10 ganger..

Er det fordi Blaser er bedre jaktvåpen eller er det fordi du ikke vil ha et dyrt "custom bygg" ut i vestlandsk drittvær? Objektivt sett blir ikke viltet dødere om det skytes med Blaser eller en gammel mauser. Presisjonen og ergonometri er det vel fint lite forskjell på om det er Blaser eller en påkostet mauser.

Men det er noe som heter eierglede og det er vel hovedårsaken til at en velger Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også Blaser, og en av grunnene som ikke er nevnt her er at den er ca 8 cm kortere sammenlignet med de fleste andre våpen med lang kasse. Jeg tenkte det ville være fint i igjengrodd vestlandsfauna. Men det ble en Tikka T3 med muffe og kort pipe... 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Er det fordi Blaser er bedre jaktvåpen eller er det fordi du ikke vil ha et dyrt "custom bygg" ut i vestlandsk drittvær?

Alle mine våpen er kjøpt for å brukes og det skilles ikke på pris.. hva som er best "jaktvåpen" er jo en subjektiv opplevelse.. og for meg så er Blaser et bedre jaktvåpen.. det er et våpen system som gir meg et lite "mentalt" overtak i visse jaktsituasjoner.. da spesielt stående skyting med hurtige repetisjoner av skudd på bevegelig vilt.. Fleksibiliteten som ligger i systemet med flere piper og en til to sikter innskutt til samme riflepipe gjør at jeg kan skreddersy kaliber og optikk til jaktform og eventuelle post plasseringer.. 

 

Som sagt så er valg av våpen/optikk mye styrt av subjektive preferanser.. som igjen gjør at Blaser som system blir valgt til det meste av min jakt.. Fordelene med Blaser er blitt nevnt til det kjedsommelige i mange tråder her på kammeret.. noen er i "menigheten" og andre ikke.. og siden en her snakker om subjektive meninger så er det ingen som har verken feil eller riktig.. fasiten sitter hver enkelt individ med..

 

Men jeg ser ikke annet rundt meg, enn at Blaser nå snart er like vanlig å finne i skogen som en tikka T3.. det samme gjelder de jeg jakter med.. der var jeg eneste som hadde Blaser for noen år siden.. men i dag er det vel bare et par sjeler av 12 stk som ikke har Blaser.. og de fleste av de har X antall andre våpen i skapet sitt.. men når vi møtes for oppstart på morgenen før jakt start så har de fleste med Blaser riflen på skulderen..    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (8 timer siden):

 i dag er det vel bare et par sjeler av 12 stk som ikke har Blaser.. 

I jaktlaget vårt, som forøvrig teller 40 stk. er det vel ca 10 % som har Blaser....Men noen liker mora og andre dattera, hjorten gir ....Selv har jeg skifta ut Weatherbyen med Tikka, men det er pga vekta...

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sunnmøring said:

der var jeg eneste som hadde Blaser for noen år siden.. men i dag er det vel bare et par sjeler 

Omtrent et samme her, jeg var vel den første i "bygda" som kjøpte Blaser. Fikk etter hvert en og annen kommentar som; den går nå bra læll na plastikkbørså di..

Etter som årene har passert- og økonomien til de fleste har bedret seg- har det blitt mange Blasere i min vennekrets.🙂

Men om en ser på børsa som et verktøy/redskap på lik linje med en øks eller en spade- gjør en jo jobben like godt med en Howa eller en T3.

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeil..
Link to comment
Share on other sites

Lurt å tenke på hva en skal bruke rifla til, det bør definere egenskapene du ser etter, ikke hva andre forteller deg hva du trenger. 

 

R8 er nok en knall rifle, men passer heller ikke i alle situasjoner. Om en går langt og bærer rifle i hendene og skuldra, er det utrolig hvor mye tyngere en rifle rundt 4+ føles etter noen timer kontra en lett rifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Føler etter hvert at konklusjonen blir ganske blir ganske grei for min del hvertfall. Mauseren blir, så får det bli med Blaser til en annen gang eventuelt.


Argumentene som objektivt gjør Blaser mer attraktiv enn andre boltrifler, er vel at den er kortere, rettrekker og løpsbytte uten treffpunktendring. De to siste der betyr slik sett nada niks for meg i min jakt, vertfall når jeg ikke har vent meg til det fra før, men kortere børse hadde vært en fordel. 


Argumentene mot er vel da vekt, pris på alt av ekstrautstyr og innkjøpspris. Her er også de to siste mindre relevante, men +- halvkiloen ekstra for en R8 mot feks en T3x (som fort blir et annet alternativ) synes jeg er mye for min type jakt (i all hovedsak hjorte- og reinsjakt).

Ellers nydelige våpen. Får kanskje unne meg en Blaser kombi i mellomtiden... :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, fredriko said:

 

Blir det ikke å stokke litt om på de der?  

 

Vito = Blaser

Hiace = tikka  ;) 

 

 

 

Nei, poenget var vel  heller at man kan kjøpe en litt billigere billig bil og dyr rifle, istedenfor en dyr bil. Dvs legger pengene i rifle og ike bil

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, asterix said:

Etter som årene har passert- og økonomien til de fleste har bedret seg- har det blitt mange Blasere i min vennekrets.

Beklager vi sklir off-topic:

Vet ikke om det er økonomien som har blitt bedre eller om det er folks vilje til å investere mer i utstyr. En ting som iallefall er sikkert er at dette ikke går upåaktet hen, det gjenspeiles i stadig heftigere priser for å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (15 timer siden):

som forutsetter at man har et kikkertsikte til hver pipe


Joda som utgangspunkt så er det helt korrekt.. og jeg har både en og på noen løp to kikkertsikter innskutt på hvert løp.. og noe av grunnen er at jeg bruker så å si alle løpene til avstander over 300m pluss.. og da ønsker jeg at Zero er Zero.. men til skyting på 100 meter så vil jeg ved å ta et vilkårlig sikte innskutt på 1 av løpene og bytte det mellom 6 av 9 løp truffet innenfor 10 på DFS blinken på 100m..  men til jakt på 100m og om jeg var fornøyd med " normal jeger presisjon" så kunne jeg nok levd med ett sikte på flere løp og likevel truffet 10 på blinken ved bytte..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...