Jump to content

Mangel på skiskytterammunisjon.


sako_35

Recommended Posts

Hvis det blir stopp på tilgangen av 22LR-ammo, blir det verre for flere enn de 1.213 som har løst lisens i skiskytterforbundet.

 

Det er tydeligvis en bestemt type ammunisjon de bruker til trening, sannsynligvis noe rimeligere, og som går omtrent likt med konkurranseammoen, uansett temperatur.

 

Vi får håpe DFS har kontrakter som sikrer rimelig og brukbar ammunisjon til rekrutteringsskytterne (vesentlig flere enn 1.213) rundt om i landet. Uten 22LR-skytingen innendørs er rekrutteringen til alle skyteformer truet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Vi får håpe DFS har kontrakter som sikrer rimelig og brukbar ammunisjon til rekrutteringsskytterne (vesentlig flere enn 1.213) rundt om i landet. Uten 22LR-skytingen innendørs er rekrutteringen til alle skyteformer truet.

Selvfølgelig er kal 22 skytingen innendørs selve grunnfjellet i rekruttering.

Men jeg ville ikke vedda på at noen har gode kontrakter eller avtaler på ammo. Jeg tror de fleste bruker Just In Time tankesettet.....

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis litt forskjellig praksis rundt om. Da jeg jobbet i bransjen (butikken gikk konk i 2015), leverte vi SK standard plus til det lokale skiskytterlag. De brukte vel stort sett oss som lager, og hentet bare ut 5000 til maks 10000 skudd i slengen. Vi forsøkte å ha 25.000 patroner på lager, men rutinemessig bestilte vi først opp ny sending når vi gikk under 15.000 patroner.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 minutt siden):

Er vel greit å la andre sitte med lageret så lenge det er mulig.

Bare når du vet at de ikke selger det til andre, og det er null kost og arbeid å ta det ut. Er det lang vei til leverandør, og han leverer til andre store - og det er en kritisk råvare - og leveringshistorikken er sådær - så tar man kostnaden med å ha lager selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (6 minutter siden):

Det er helt sant. Og slike tider er det nå, men ikke i 2015ish?

Leveringstrøbbel på ammunisjon har nå kommet og gått oppigjennom. Kanskje ikke så ille som nå, og på all ammo, men at akkurat den patronen du vil ha er utsolgt, er ikke å uvanlig. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ooog når var sist gang ammopriser gikk ned, for ikke å snakke om når innskuddsrenta for skytterlagets kasse sist var høyere enn inflasjonen på ammunisjon?

 

Det lønner seg å ha et år eller to med ammo på lager, både sportslig og økonomisk. Det tror jeg de fleste aktive lag har. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 minutt siden):

for ikke å snakke om når innskuddsrenta for skytterlagets kasse sist var høyere enn inflasjonen på ammunisjon?

Det har ikke skjedd de siste 30 år ihvertfall. Ammunisjon, kuler, krutt og piper har alltid vært gode "investeringer". 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 1983 said:

Tja, hvor sort er skytterlaget? 
hvor mye kapital kunne bindes opp i ammo? 
hvor mye ammo brukte de? 
 

 

Tja, hvis man har 20 ungdommer som skyter 1000 skudd i året hver holder det med 40.000 kroner til ammoreserve. Det er ikke et budsjettmessig problem, vi henter som regel 15-20.000 plopp i gangen. De fleste seniorene har egne ekornlagre. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

  -  bemannede fly og stridsvogner er så enkle og sette ut av drift med moderne teknologi  -

 

Det er derfor forsvarssjefen har gitt råd om å vente med bestilling av nye stridsvogner:

 

https://www.nrk.no/nyheter/forsvarssjefen-om-stridsvogn-striden_-_-det-er-jobben-min-1.16228732

 

Man får ganske mange 22LR-patroner for prisen av ei stridsvogn!

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (14 minutter siden):

Det må være dette crashet:

 

Litt rart, siden det er en F35B som åpenbart har problemer med STOVL-systemet sitt, og vi har ikke bestilt F35B. F35A har helt konvensjonell framdrift, uten dreibare dyser, løftevifter eller noe som helst slikt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å sitere artikkelen.

Sitat

Vi fikk et parti med ammunisjon i går som var to måneder forsinka. Da fikk vi bare halvparten av treningsammunisjonen vi hadde bestilt, så alt vi har er solgt ut. Nå har vi bare noen dyrere utgaver igjen, sier Mads Lysevold, daglig leder i ABS Shooting.

 

Noen har i alle fall prøvd å fylle ammolagre

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mangel på 22LR-ammo? Det er jo bare å gå over til laser-"skyting":

 

https://www.nrk.no/sport/meiner-dette-vapenet-kan-redde-skiskyting-_-stjernene-er-skeptiske-1.16246571

 

I artikkelen omtales at de må lage "rekyl" i våpenet. De må vel (ser ut til å være på den avbildete modellen) også lage "falske ladegrep". Kanskje også "falsk vindavdrift"?

 

Hvor sterk laser må man ha, for å få pålitelig utslag på 50 meter? Sikkerheten med dette (synsskader)? Alternativet er jo å gå ned på avstand, vi bruker jo laser-systemer for trening i stua.

 

En mulig fordel: Man slipper å pusse våpenet!

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt fra artikkelen er dette:

Ein må nesten forfalske rekylen, for han har såpass stor innverknad på kor god ein er til å skyte. Det handlar om kor flink ein er til å finne blinken igjen etter rekylen, for han er ganske kraftig på eit kaliber 0.22 våpen som vi skyt med no, fortel Sjåstad Christiansen.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Hvor sterk laser må man ha, for å få pålitelig utslag på 50 meter?

 

Med laser kan avstanden (og andre faktorar, som t.d. vindavdrift) simulerast, så for den del kan du ha "blinken" ein meter framfor standplass.

 

Kva med å flytte løypa over på tredemølle samtidig? Så har ein løyst snøproblemet også.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (1 time siden):

Min favoritt fra artikkelen er dette:

Ein må nesten forfalske rekylen, for han har såpass stor innverknad på kor god ein er til å skyte. Det handlar om kor flink ein er til å finne blinken igjen etter rekylen, for han er ganske kraftig på eit kaliber 0.22 våpen som vi skyt med no, fortel Sjåstad Christiansen.

Alt er relativt. Men det er rekyl på kal 22 våpen og.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

Hvor sterk laser må man ha, for å få pålitelig utslag på 50 mete

Om de har noe som helst vett når de lager en simulator, så bruker de et kamera, ikke en laser. Scatt er en ting, og den virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med en scatt løsning er det vel riflen (kamera) og ikke blinken som sier om du treffer, og da må en ha kontroll med alle riflene. Ved bruk av lasegevær er det blinken som arrangøren står for som registrerer treffet. Ser for meg mindre mulighet for juks og dertil lettere kontroll og byråkrati med lasergevær. 

 

Jeg har bare erfaring med Scatt Basic. Mulig biatlon løsningen deres har en løsning for dette. 

 

Men ellers er jeg enig i at Scatt løsningen er best. De virker og er ekstremt nøyaktig. 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...