Jump to content

Våpenrundskrivet 2022 og hva kan man evt få endret opp mot lov, forskrift, forarbeide


Guest

Recommended Posts

fleskebacon skrev (17 minutter siden):

Enig i alt du skriver, men jeg må allikevel for kuriositetens skyld skyte inn at både aluminiumspulver, kunstgjødsel og en rekke andre "slike" ting er langt strengere regulert nå, enn det var før 2011. Selv om stoffene i utgangspunktet har flere lovlige bruksområder.

"Bra", men det "burde vært helt forbudt" hvis man bruker enkeltes logikk/følelser.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (På 15.12.2022 den 6.59):

Ruger PCC modell 19102 er som de andre Ruger PCC modellene IKKE lov å erverve til jakt.

- Det at våpenet er levert med 10 skudds magasin er ikke relevant da våpenet er PRODUSERT FOR å ta høykapasitetsmagasin (og disse er lett tilgjengelige Ruger/Glock mfl)

 

Det at enkelte stater har regler der det hoder med hva våpenet er levert med er ikke relevant i Norge der vi opererer med PRODUSERT for...

 

Argumentasjonen fra enkelte om at dette er et jaktvåpen e også svært tvilsom da dette i beste fall kan brukes til jakt...men er primært et våpen markedsført som selvforsvarsvåpen/politivåpen...

 

Ruger PCC modell 19102 er som de andre Ruger PCC er i kjerneområdet for hva man ønsket forbudt i gjeldende våpenlov.

 

Fra forskriften:

 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,

 

 

Her mener jeg du tar feil i det du sier.

 

Modellene Ruger 10/22 og PC19102 er PRODUSERT for sivilt bruk (ikke militært eller LE Law Enforcement). Det kommer klart fram av produsenten :

 

10/22 : https://www.ruger.com/products/1022/overview.html?r=y

 

PC19102 : https://www.ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19102.html

 

image.png.468e22aaa54fa379a9b88671a8a35499.png

 

De leveres til Norge for SIVILT BRUK (Jakt, blinkskyting) med maks 10 skudds magasiner.  Du får ikke kjøpt magasiner med mer enn 10 skudd til disse modellene i Norge. (Dette var feil).

 

 

Du får IKKE kjøpt mer en 10 skudds magasiner til disse i Norge hvis du er JEGER (kun jeger-våpen lisens). (Dette var feil).

 

De kan fint brukes til jakt på skadedyr (du forstår vel det ?)

 

De er ikke opprinnelig konstruert for Militært bruk eller fullautomatisk ild, og faller utenfor kriteriene som krigsvåpen eller "angrepsvåpen".

 

De faller derfor utenfor kriteriene du nevner. Punktum.

 

Kun Rugers modeller merket LE (Law Enforcement) er KONSTRUERT for bruk av politiet. Da er det ikke lengre et sivilt våpen.

 

https://www.ruger.com/LE/index.html

 

At POD de som lager forskriften tolker ting feil i disse sakene er det ingen tvil om, de feiltolker dette med KONSTRUERT FOR og hvilke magasin man kan få kjøpt til modellene med JEGER-VÅPEN-LISENS. Men jeg ser de driver og skal lage sine egne forskrifter og lover og skal forby alt som DE MENER er farlig, og går nå lengre enn det som våpenloven sier :

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§5

 

image.png.908f6a1df014778b3dd8a74b48feadc5.png

 

 

Forskrift FOR-2021-09-08-2720

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

 

image.png.5a1dd02ca9e1e9449f8b58a9f742076f.png

 

Ett annet poeng var at forbudet skulle gjelde halvautomatiske rifler med stor magasinkapasitet og "stor ildkraft". Og hverken modell 10/22 eller PC19102 har "stor ildkraft". F.eks. AG-3 har stor magasinkapasitet og stor ildkraft.

 

https://www.jeger.no/jakt-og-samfunn/forbud-mot-halvautomatiske-rifler-fra-1.juni-2021

 

Dette bør det rettes opp i.

 

Dette bør tas med i punktene til NJFF.

 

 

Edited by Bergara-Man
endring+tillegg+link+rettet feiluttalelser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

 

Du får ikke kjøpt magasiner med mer enn 10 skudd til disse modellene i Norge.

 

Du får IKKE kjøpt mer en 10 skudds magasiner til disse i Norge hvis du er JEGER (kun jeger-våpen lisens).

 

Hvis du håper og tror du skal få til endringer må du skrive faktum og ikke  bli tatt i løgn...

 

For eks Ruger PCC ALLE VARIANTER kan man i hele Norge kjøpe +10 høykapasitetsmagasiner fritt...

 

Forsøk å sette deg inn i faktum før du,skriver TØV og LØGN.

 

Videre er Norge her bundet av EU direktivet  (sentertente våpen).

 

POD i båpenrundskrivet FØLGER KUN forskriften som sier sitat "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10," sitat slutt...

 

ALLE Ruger PCC modellene er produsert for å ta større magasin enn 10...Det følger også med adapter til Glock magasin slik at man har flere alternativ for store magasin.

 

- Skal det gjøres at Ruger PCC modellene blir lovlig må det en forskriftsendring til...Dette er da IKKE POD ...

Link to comment
Share on other sites

EU-direktivet regulerer våpenet først i det øyeblikk du stapper i "store" magasin, henholdsvis 11 i rilfe og 21 i pistol. kategori B (jakt)våpen bilr da kategori A (luftverns)våpen 🙃 (og tilsvarende)
Roten til det meste av baluba her kommer av lov og spesielt forskrift. hvor norge har lagt seg på en betydelig strengere og mer klønete linje enn det EU-direktivet krever.

Men POD og Jusdep har tilsynelatende ikke akkurat prøvd drithardt for å gjøre det enklest mulig heller.
Å forby våpen etter forbudte høykapasitetsmagasin som plutselig kan komme på markedet. Er det forventet at saksbehandler på våpenkontoret skal utføre markedsanalyser ved hver søknad?

Det virker jo som hele §4-1 i forskrifta og dels §5 lova er skrevet med oppdraget "forby mini14 uten å skrive mini14". hvorpå POD til syvende og sist måtte skrive mini14 uansett i sitt 108 siders rundskriv

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, meatpukk said:

....hvor norge har lagt seg på en betydelig strengere og mer klønete linje enn det EU-direktivet krever.
 

EU- direktivet er en MINIMUMS standard der de enkelte land står fritt til å lage egne lover/forskrifter som ytterligere regulere hva og hvordan ulike våpen kan erverves eller brukes...

 

Hva gjelder høykapasitetsmagasin ser man eksempelvis at dette selges fritt i flere av våre naboland..

 

Ser man eks på 22 lr våpen, armbrøst, forsvarspray, knivtyper, erverv av våpen til selvforsvar osv er det svært ulike regler i mange EU-land...Men igjen her velger Norge ved Storting og Regjering sine lover/forskrifter fritt....POD utfører slik man ser i våpenrundskrivet.

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

Hvis du håper og tror du skal få til endringer må du skrive faktum og ikke  bli tatt i løgn...

 

For eks Ruger PCC ALLE VARIANTER kan man i hele Norge kjøpe +10 høykapasitetsmagasiner fritt...

 

Forsøk å sette deg inn i faktum før du,skriver TØV og LØGN.

 

 

Paragrafen her sier dette :

 

image.png.ca65a2ad79d40f701c19974adda9dd74.png

 

§4-4 andre og tredje ledd :

 

image.png.c58d0e4425271bcd7ec242ccb3059dd1.png

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

 

 

Ikke fritt slik jeg kan finne, men prøv å bestill ett 17 skudds til rifle eller 25-skudds magasin da vel :

 

 

image.png.8c5a364fb5f185ca2dd9e9819e5a22bf.png

Edited by Bergara-Man
rettelse+tillegg+link
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bergara-Man said:

 

Ikke fritt slik jeg kan finne, men prøv å bestill ett 17 skudds til rifle eller 25-skudds magasin da vel :

 

Du skriver bare TØV hva dreier seg om Ruger PCC ALLE modeller, du kan frit UTEN noen tillatelse kjøpe magasin Glock, Ruger mfl med 15, 17, 19 skudd mv i de fleste norske våpenforetninger...

 

Ruger PCC alle modeller tar pistolmagasin der man først ved 20 skudd krever tillatelse mv---

 

Hva gjelder 22 rifler (Ruger 10/22) er det store 50 skudd ++ magasin fritt tilgjengelig bla i Sverige...

 

Slik sett gjør POD helt rett i våpenrundskrivet når de stopper både Ruger PCC riflene og Ruger 10/22(selv om jeg subjektivt mener at man bør gjøre unntak for 22 lr riflene, pga EU-våpendirektiv)-

 

Men igjen POD i våpenrundskrivet gjør og UTFØRER det som er bestemt i lov og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (2 timer siden):

Du skriver bare TØV hva dreier seg om Ruger PCC ALLE modeller, du kan frit UTEN noen tillatelse kjøpe magasin Glock, Ruger mfl med 15, 17, 19 skudd mv i de fleste norske våpenforetninger...

 

Ruger PCC alle modeller tar pistolmagasin der man først ved 20 skudd krever tillatelse mv---

 

Hva gjelder 22 rifler (Ruger 10/22) er det store 50 skudd ++ magasin fritt tilgjengelig bla i Sverige...

 

Slik sett gjør POD helt rett i våpenrundskrivet når de stopper både Ruger PCC riflene og Ruger 10/22(selv om jeg subjektivt mener at man bør gjøre unntak for 22 lr riflene, pga EU-våpendirektiv)-

 

 

NEI,  det er IKKE tøv, du kan jo se regelverket her. Våpenforhandlere skal forholde seg til dette. Og jeg snakker om RIFLE til JAKT. Hvis du kun har JAKT-VÅPEN LISENS.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

 

image.png.0f214ceaaedea804f8244b48fb64c6c1.png

Du sier man kan kjøpe alt fritt, men det stemmer ikke i følge forskriften ovenfor. Jeg forholder meg til den, fordi det er den som gjelder. Hvis man får kjøpt det, så er spørsmålet om våpenhandler overholder regelverket ? Men regelverket ovenfor er klart, magasin 10 + skudd til rifle er forbudt såfremt man ikke har lisens som sportsskytter innen en rifle-gren med gjeldende auto-rifle.

 

Hva som finnes i Sverige er ikke relevant for Norge. Du har ikke lov til å ta det over grensen.

 

REF:

 

§7a – Forbud mot våpenmagasin med stor patronkapasitet

 

Søknad om høykapasitetsmagasiner
Hovedregelen er at magasiner med høy kapasitet er forbudt. For pistol er det magasiner over 20 patroner, for rifle over 10 og hagle over 5. Politiet kan gi dispensasjon til konkurranseskyttere, samlere, museum, næringsdrivende og ISPS-skip.

Personer som innehar høykapasitetsmagasiner før forskriften trer i kraft, kan beholde disse uten politiets tillatelse.

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/arkiv/2020/nye-endringer-i-vapenforskriften/

 

Edited by Bergara-Man
rettelse+korrigering av feil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo det er tøv. Jeg kan sende ungene mine for å kjøpe 20-skudds magasiner til Glock, for de er pistolmagasiner, og i fritt salg. Men de blir "riflemagasiner" når de kommer hjem og jeg har en PCC i skapet.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Jo det er tøv. Jeg kan sende ungene mine for å kjøpe 20-skudds magasiner til Glock, for de er pistolmagasiner, og i fritt salg. Men de blir "riflemagasiner" når de kommer hjem og jeg har en PCC i skapet.

 

K

 

OK, men reglene er klare, det er ikke lov å sette dem i en PCC før du ev. er aktiv skytter innen sportsskyting med gjeldende rifle-våpen. Hva hver enkelt gjør av ulovligheter får jo bli deres eget ansvar, ev. problem.....

 

Sitat

Magasiner med plass til mer enn 20 patroner i pistol, 10 i rifle og 5 i hagle er forbudt. Men dersom du er aktiv skytter innenfor et forbund hvor det er gitt dispensasjon for våpen med høyere patronkapasitet, så kan du etter å ha søkt politiet erverve magasiner med høyere kapasitet.

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#xA03A2DHPkKDMTsOE0MYRg

 

Edited by Bergara-Man
rettelse+tillegg
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Jo det er tøv. Jeg kan sende ungene mine for å kjøpe 20-skudds magasiner til Glock, for de er pistolmagasiner, og i fritt salg. Men de blir "riflemagasiner" når de kommer hjem og jeg har en PCC i skapet.

 

Det er helt korrekt. 

 

Etter norsk rett vil definisjonen på "riflemagasin" endre seg etter omstendighetene. Dersom man kun eier en PCC og går i butikken og kjøper seg et 20-skudds Glock-magasin vil kjøper, men ikke selger, bryte forskriften i kjøpsøyeblikket. Det er kjøpers ansvar å overholde lovverket og det lisensfrie "pistolmagasinet" blir til et lisenspliktig "riflemagasin" i det øyeblikket det sannsynliggjøres at det skal brukes i en rifle.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Egentlig kunne man (så lenge regelverket er så strengt som de legger fram ovenfor) løse hele saken med at man krevde kopi av våpenkort for kjøp av pistol-magasiner mellom 10-20 skudd. Har man lisens på pistol (9mm) så er det jo ikke noe problem å legge ved. Har man lisens på sportskytter-rifle med 10+ magasin for gren innen sportsskyting med auto-rifle så er det heller ikke noe problem.

 

Edit: Jeg må legge til at jeg var overbevist om at kjøp av 10-20 skudds pistolmagasiner allerede var lisens-belagt, men der tok jeg altså feil. Beklager.

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

Egentlig kunne man (så lenge regelverket er så strengt som de legger fram ovenfor) løse hele saken med at man krevde kopi av våpenkort for kjøp av pistol-magasiner mellom 10-20 skudd. Har man lisens på pistol (9mm) så er det jo ikke noe problem å legge ved. Har man lisens på sportskytter-rifle med 10+ magasin for gren innen sportsskyting med auto-rifle så er det heller ikke noe problem.

 

Edit: Jeg må legge til at jeg var overbevist om at kjøp av 10-20 skudds pistolmagasiner allerede var lisens-belagt, men der tok jeg altså feil. Beklager.

 

2 hours ago, Skrueråmuttere said:

@Bergara-Man Nettopp. Så enkelt.

Igjen blir dette dere skriver KUN ønskedrømmer  og TØV opp mot Storting og Regjerings intensjon med våpenlovgivningen.

 

Intensjonen er å begrense mulig tilgang til høykapasitets "kampvåpen" til en fremtidig skoleskytter/ABB tulling...

 

Ønsker man i fremtiden denne type våpen har man gode muligheter i regi av de seriøse organisasjonene(Dynamisk Sportsskyting Norge (DSSN) og NROF) som seriøst til trening/konkurranser bruker denne type våpen...

 

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev :

Igjen blir dette dere skriver KUN ønskedrømmer  og TØV opp mot Storting og Regjerings intensjon med våpenlovgivningen.

 

Svar : Nei det blir slettes ikke tøv. Hvis man har lisenskrav på kjøp av alle rifle+pistol-magasiner 10 + så begrenser man muligheten for at disse magasinene (med noe større kapasitet) kan kjøpes av de uten medlemskap i pistolklubb/rifle-skytter klubb. Deriblant også stappes i uregistererte/stjålne våpen av folk uten lisens på noe som helst. Så det blir slettes ikke tøv som du påstår. Det er heller et steg mot noe bedre kontroll på området. Så her prater du vrøvl.


alkymisten skrev :

Intensjonen er å begrense mulig tilgang til høykapasitets "kampvåpen" til en fremtidig skoleskytter/ABB tulling...

 

Svar : Nå har vel dette med «skoleskyttere» vært et problem i land (USA i hovedsak) der ungdommer faller utenfor i timene og blir mobbet og trakassert/mishandlet i skolegården, eller har andre personlige problemer. Det problemet dreier seg stort sett om de under 16 år som går på ungdomsskolene. I motsetning til på videregående skoler der man heller slutter hvis man mistrives fælt. I disse sakene er det mangelen på ett opplegg som følger med på elever som faller utenfor, som blir mobbet enten i timene eller banket opp/trakassert spesielt i friminuttene. Der er det da ingen som tar tak i disse problemene og hjelper de som faller utenfor eller blir mobbet i hjel i disse tilfellene. De tar da til slutt i verste fall sitt eget liv eller foretar en annen desperat/katastrofal handling. Så det problemet løser man mye bedre i skolene med et skikkelig opplegg for å følge med og oppdage, og ta tak i og hjelpe de som faller utenfor, de som blir sittende alene eller har andre problemer. Dette opplegget mangler nok mange steder.

 

Dette kommer klart fram i rapport fra Amerikanske myndigheter om dette problemet der borte :

 

image.png.791908e15650ae913d1aa2bb99df508f.png

 

https://www.secretservice.gov/data/protection/ntac/usss-analysis-of-targeted-school-violence.pdf

 

 

Men det ser ut som mange (deriblant politikere) ikke skjønner dette, og at man heller skal forby alt mulig rart som er potensielt farlig. Da er man ute på en karusell-runde som aldri tar slutt, og som ikke løser noen problemer. Det skaper bare mer problemer, nye problemer. For det finnes mange uregistrerte/stjålne våpen i omløp som disse til slutt vil få tak i, så alle mulige forbud vil ikke stoppe dette. Det er jo hver uke/helg skytinger i Norge/Sverige der uregistrerte/stjålne våpen benyttes. Man løser nok derfor ikke disse problemene med mer forbud på alle mulige slags våpen til lovlydige jegere og skyttere.

 

Ellers er det jo mye knivstikking for tiden, nesten annenhver dag er det oppslag i media om dette. Forbud mot å gå med kniv hjalp således ikke på dette området.


alkymisten skrev :

Ønsker man i fremtiden denne type våpen har man gode muligheter i regi av de seriøse organisasjonene(Dynamisk Sportsskyting Norge (DSSN) og NROF) som seriøst til trening/konkurranser bruker denne type våpen...

 

Svar : NROF krever jo at man har militær bakgrunn, så det er ganske begrenset mulighet der.

DSSN for rifle er helt greit, men jeg er redd dette blir litt for omfattende (og dyrt) for mange. Jeg har sett på sidene deres på nettet, og det ser veldig profesjonelt og omfattende ut. Men jeg kjenner ikke mer til det enn som så. Alle pistolklubbene i Norge har bra opplegg, uten at det blir for dyrt og omfattende å være med. Og man kan være skytter uten for strenge krav og for mye styr. Det er veldig bra. Så dette må man for guds skyld la være som det er.
 

Og jakt og «plinking» med halvauto rifle med inntil 10 skudds magasiner for 10/22 og PC19102 bør være tillatt. Man skaper kun mer misnøye og frustrasjoner i et samfunn med for mye forbud, det er ingen god utvikling. Det skaper bare mer problemer med et større illegalt våpenmarked slik jeg og mange andre ser det. Og da har man i hvert fall null oversikt over hvor våpnene befinner seg.

Jeg ser du er en slik «forby-forby stadig mer» lobbyist (eller politiker ?), men en slik agenda løser ingen problemer. Det er en korttenkt og overfladisk tankegang egentlig, omtrent som valgflesk (= tomt prat og tomme lovnader) under valgkampene.

 

 

Edited by Bergara-Man
tillegg+endring+link
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bergara-Man said:


Jeg ser du er en slik «forby-forby stadig mer» lobbyist (eller politiker ?),

 

Om så var...noe det ikke er så er det ikke relevant for diskusjonen...

 

I den virkelige verden må du lære deg til å forholde deg til realitetene i den sak du ønsker evt endringer i...I denne sak gjelder det våpenlov/forskrift.

 

Med bakteppe  ABB og hans handlinger/bakgrunn, ulike saker ellers i Norge og utlandet gjør at man har et stort politisk flertall som ønsker å begrense potensielle "kampvåpen"... 

 

Med denne bakgrunn har vi fått en våpenlov og en forskrift som gjør at de seriøse konkurranseskytterne kan drive videre i organiserte former, samt at man sterkt (og ønskelig) begrenser einstøinger som driver det du kaller "plinking" med "tacticoole kampvåpen" uten "oppsyn"...

 

Om DU ønsker å jobbe for registreringsplikt for alle +10 magasiner så må det en lov/forskriftsendring til og bla Ruger PCC blir IKKE lovlig av den grunn...

 

Dine syn på både NROF/DSSN osv må du få lov å ha, men dette er veien du må gå i fremtiden for denne type våpen...

 

Ønsker du å drive solo med blinkskyting osv er eks en boltrifle i 22 lr langt bedre enn Ruger 10/22 ...

 

Resten av dine tanker og syn velger jeg ikke å kommentere da de virker som å komme fra en lite reflektert person.

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (39 minutter siden):

Om så var...noe det ikke er så er det ikke relevant for diskusjonen...

 

I den virkelige verden må du lære deg til å forholde deg til realitetene i den sak du ønsker evt endringer i...I denne sak gjelder det våpenlov/forskrift.

 

Med bakteppe  ABB og hans handlinger/bakgrunn, ulike saker ellers i Norge og utlandet gjør at man har et stort politisk flertall som ønsker å begrense potensielle "kampvåpen"... 

 

Med denne bakgrunn har vi fått en våpenlov og en forskrift som gjør at de seriøse konkurranseskytterne kan drive videre i organiserte former, samt at man sterkt (og ønskelig) begrenser einstøinger som driver det du kaller "plinking" med "tacticoole kampvåpen" uten "oppsyn"...

 

Om DU ønsker å jobbe for registreringsplikt for alle +10 magasiner så må det en lov/forskriftsendring til og bla Ruger PCC blir IKKE lovlig av den grunn...

 

Dine syn på både NROF/DSSN osv må du få lov å ha, men dette er veien du må gå i fremtiden for denne type våpen...

 

Ønsker du å drive solo med blinkskyting osv er eks en boltrifle i 22 lr langt bedre enn Ruger 10/22 ...

 

Resten av dine tanker og syn velger jeg ikke å kommentere da de virker som å komme fra en lite reflektert person.

 

 

 

Du har et snevert syn i sakene ser jeg, en agenda mot mer forbud virker det som.

 

Angående det du skriver her :

Sitat

Med denne bakgrunn har vi fått en våpenlov og en forskrift som gjør at de seriøse konkurranseskytterne kan drive videre i organiserte former, samt at man sterkt (og ønskelig) begrenser einstøinger som driver det du kaller "plinking" med "tacticoole kampvåpen" uten "oppsyn"...

 

Jeg er av den overbevisning at disse "enstøingene" (som du skriver så fint) som driver fullt lovlig med lisensierte våpen, og med  "plinking", jakt og blinkskyting med halvauto 22 eller 9mm rifle ikke er den store "faren" du og en del litt overnervøse politikere etc. er så redd for.

 

Man driver og overdriver sterkt en mikroskopisk fare, det blir bare tull.

 

Du har dessuten gjort samme feilen som en rekke politikere og "synsere" uten kunnskaper, og hengt deg opp i utseendet på våpenet ("tacticcol"), det "ser så farlig ut". Men det har egentlig liten/ingen betydning.

 

Man kan aldri klare å fjerne alle farer i et samfunn, uansett hvor mange forbud man lager.

 

Du får jo bare ha ditt trangsyn om "lite reflekterte personer", men med den uttalelsen så møter du jo deg selv i døra.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Apropos "lære å forholde seg til realitetene". Det er vel ikke akkurat det POD har gjort når de innfører et forvaltningsregime basert på eget syn, heller enn lovgivende forsamlings syn. Derav støyen. I prinsippet innfører dette forvaltningsregimet forbud mot enhver halvautomat (til jakt) med løse magasin (I det øyeblikk det forefinnes magasin med for høy kapasitet. La oss for eksempelets skyld si at noen nå tilbyr 12 skudds magasin til Sauer 303). Mener @alkymisten at dette faktisk var stortingets intensjon?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bergara-Man said:

Nå har vel dette med «skoleskyttere» vært et problem i land (USA i hovedsak) der ungdommer faller utenfor i timene og blir mobbet og trakassert/mishandlet i skolegården, eller har andre personlige problemer. Det problemet dreier seg stort sett om de under 16 år som går på ungdomsskolene. I motsetning til på videregående skoler der man heller slutter hvis man mistrives fælt. I disse sakene er det mangelen på ett opplegg som følger med på elever som faller utenfor, som blir mobbet enten i timene eller banket opp/trakassert spesielt i friminuttene. Der er det da ingen som tar tak i disse problemene og hjelper de som faller utenfor eller blir mobbet i hjel i disse tilfellene. De tar da til slutt i verste fall sitt eget liv eller foretar en annen desperat/katastrofal handling. Så det problemet løser man mye bedre i skolene med et skikkelig opplegg for å følge med og oppdage, og ta tak i og hjelpe de som faller utenfor, de som blir sittende alene eller har andre problemer. Dette opplegget mangler nok mange steder. Men det ser ut som mange (deriblant politikere) ikke skjønner dette, og at man heller skal forby alt mulig rart som er potensielt farlig. Da er man ute på en karusell-runde som aldri tar slutt, og som ikke løser noen problemer. Det skaper bare mer problemer, nye problemer. For det finnes mange uregistrerte/stjålne våpen i omløp som disse til slutt vil få tak i, så alle mulige forbud vil ikke stoppe dette. Det er jo hver uke/helg skytinger i Norge/Sverige der uregistrerte/stjålne våpen benyttes. Man løser nok derfor ikke disse problemene med mer forbud på alle mulige slags våpen til lovlydige jegere og skyttere.

 

Ellers er det jo mye knivstikking for tiden, nesten annenhver dag er det oppslag i media om dette. Forbud mot å gå med kniv hjalp således ikke på dette området.

 

 

At vi har skytinger med ulovlige våpen er jo nettopp et argument for å forby mer.. Enklere lovlig tilgang gir også enklere ulovlig tilgang.

Å dra frem slikt som du her gjør med kniv faller på sin egen urimelighet, å bruke slike argumenter fra våpenmiljøet vil kun skade din egen sak. Saklig argumentasjon er nok mer matnyttig.

 

1 hour ago, Bergara-Man said:

Jeg er av den overbevisning at disse "enstøingene" (som du skriver så fint) som driver fullt lovlig med lisensierte våpen, og med  "plinking", jakt og blinkskyting med halvauto 22 eller 9mm rifle ikke er den store "faren" du og en del litt overnervøse politikere etc. er så redd for.

 

 

Den eneste virkelig store saken med våpen involvert de siste tiårene i Norge var en med fullt lovlige lisensierte våpen, var det ikke? Sikkert i et helt annet kaliber, det vet jeg lite eller ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (39 minutter siden):

At vi har skytinger med ulovlige våpen er jo nettopp et argument for å forby mer

Det er dessverre et enkelt tiltak. Det ser ut som man gjør noe, og man har "gjort" noe. Å sette ned fartsgrensen til f.eks. 70, fra 80, fordi folk kjører i 170 er jo helt vanlig.

 

Kennethj skrev (42 minutter siden):

en med fullt lovlige lisensierte våpen

Og det er vel, slik jeg har forstått det, grunnen til at man vil ta vekk muligheten for at man på en rask og enkel måte skal kunne kjøpe lignende våpen. Alternativet er jo å forby dem helt. Selv jeg er ikke overbevist om at maskinpistoler (som en PCC/PC9/PCWTF faktisk er) bør være i tilnærmet fritt salg.
En ting er potensielle terrorister, men det er også alle de som skal ha dem fordi de ser kule ut, og som ikke har verken peiling på eller opplæring i hvordan de brukes trygt.

 

 

K

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

At vi har skytinger med ulovlige våpen er jo nettopp et argument for å forby mer..

 

Javel, ja? Enhåndsvåpen har vært strengt regulert i lang tid, og likevel er det jevnlig gjengoppgjør og -drap med ulovlige enhåndsvåpen.

 

Hva skal en så forby, for å hindre at folk som ikke bryr seg det døyt om lover og regler, skyter på hverandre med ulovlig anskaffede pistoler/revolvere? Rifler? Hagler? Svarte BMW-er? Rosa leppestift?

 

Denne diskusjonen, og argumenten, er langt fra ny. Jeg kan jo henvise til den utmerkede tråden "Gullkorn fra Våpenjournalen", under "Våpen i samfunn". Der la jeg inn en kommentar fra redaktøren, forumets tidligere medlem "Vesper", fra midt på 80-tallet, der han kommenterte et utsagn fra politimesteren i Drammen:

 

Sitat

En unngår at folk som ikke burde ha våpen klarer å skaffe seg slike.

 

Sier Johnsen.

 

Den var ikke dum.   Eller, det er akkurat det den er.  DUM.

 

I dag har vi registreringsplikt på pistoler, og det har definitivt ikke klart å forhindre at uønskede personer får fingrene i omtrent så mange de vil.

  -  -

Når skal det gå opp for politimester Johnsen at forbrytere gir blaffen i registreringsplikt på våpen? De gir blaffen i lover i det hele tatt, det er jo nettopp det som særtegner "yrket" deres!

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (2 timer siden):

 

At vi har skytinger med ulovlige våpen er jo nettopp et argument for å forby mer.. Enklere lovlig tilgang gir også enklere ulovlig tilgang.

Å dra frem slikt som du her gjør med kniv faller på sin egen urimelighet, å bruke slike argumenter fra våpenmiljøet vil kun skade din egen sak. Saklig argumentasjon er nok mer matnyttig.

 

 

Den eneste virkelig store saken med våpen involvert de siste tiårene i Norge var en med fullt lovlige lisensierte våpen, var det ikke? Sikkert i et helt annet kaliber, det vet jeg lite eller ingenting om.

 

Så egentlig burde du bare levere inn dine våpen da?

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Selv betrakter jeg våpen type PC9, 10/22 ol som "plinkere", og at det både i  jakt og konkurransesammenheng finnes bedre alternativ, men om vi skal akseptere at kriteriet "seriøsitet" (evt kulhet) kan legges til grunn for hva en anser skal være lovlig er vi på en farlig ferd. Om PC9 skal være forbudt fordi det finnes store magasiner til den, så må også alle andre "seriøse" halvautomater automatisk forbys i det øyeblikk det finnes store magasiner til dem. Og når vi først har akseptert den tankegangen, hvor lang tid tar det før det stilles spørsmål rundt "opphora" manuelle våpen til jaktbruk, eller sk "unødvendig kraftige" patroner (eller kaliber som det gjerne omtales).

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skal nyansere en smule? Jeg tror det er greit å skille mellom kriminelle og terrorister som anskaffer seg det "verktøyet" de vil uavhengig av lovligheten, og lovlydige men ustabile personer som anskaffer seg slike våpen for mer eller mindre gjennomtenkte formål. Eller de som bare skal ha dem fordi det er kult. Ved å heve terskelen for å få kjøpt hel- og halvautomatiske våpen med stor magasinkapasitet vil det bli vanskeligere for sistnevnte kategorier, selv om det finnes bakveier for å få tak i slike våpen illegalt. Intensjonen i lov og forskrift er vel nettopp det, å gjøre det vanskeligere å få kjøpt dem? Om jeg ikke har misforstått helt er en slik tankegang i ferd med å slå rot også i et av verdens mest liberale land mht. våpenlovgivning...

 

Ellers er jeg enig med @Jegermeistern, vi kan ikke forby alt vi ikke liker og skrive oss ut av all menneskelig dårskap. Jeg arbeidet mine siste yrkesaktive år med den operative delen av styringssystemet i et stort norsk selskap, og registrerte ved flere anledninger at ledelsen etter alvorlige uønskede hendelser ville ha forbud mot ditt og datt. I næringslivet så vel som i politikken blir det å innføre forbud gjerne kalt "å vise handlekraft". At slike virkemidler over tid ofte viser seg lite effektive er en annen sak. Og en hver medisin har sine bivirkninger.... Derfor tror jeg på at å gjøre det vanskeligere å anskaffe våpnene for personer som ikke har et bevisst forhold til våpen og skyting kan være en fornuftig middelvei, i hvert fall inn til videre.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegermeistern said:

 

Javel, ja? Enhåndsvåpen har vært strengt regulert i lang tid, og likevel er det jevnlig gjengoppgjør og -drap med ulovlige enhåndsvåpen.

 

Hva skal en så forby, for å hindre at folk som ikke bryr seg det døyt om lover og regler, skyter på hverandre med ulovlig anskaffede pistoler/revolvere? Rifler? Hagler? Svarte BMW-er? Rosa leppestift?

 

Denne diskusjonen, og argumenten, er langt fra ny. Jeg kan jo henvise til den utmerkede tråden "Gullkorn fra Våpenjournalen", under "Våpen i samfunn". Der la jeg inn en kommentar fra redaktøren, forumets tidligere medlem "Vesper", fra midt på 80-tallet, der han kommenterte et utsagn fra politimesteren i Drammen:

 

 

 

Altså, jeg argumenterer på ingen måte for ytterligere forbud, jeg ser bare at det er grunnlag for slike argumenter.

 

 

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Så egentlig burde du bare levere inn dine våpen da?

 

Absolutt ikke, og her viser du atter en gang at du ikke klarer å skille mellom spiller og ball.

Link to comment
Share on other sites

Gode eller dårlige argumenter i denne diskusjonen spiller ingen rolle.

Alle må forholde seg til norsk lov som er vedtatt.

At POD velger å komme med ett rundskriv som helt tydelig fraviker lovtekst og forarbeider er det som irriterer mange tror jeg, jeg prater kun for meg selv så klart.

 

Det er en farlig vei å gå hvis samfunnet begynner å godta at direktorater på egenhånd lager egne regler og tolker loven etter deres egen overbevisning eller hva de "føler" er riktig.

 

Norsk lov gjelder (PUNKTUM).

 

Alle høykapasitetsmagasiner over 10 skudd er nå forbudt og erverve uten spesielle tillatelser.

Så hvorfor noen fortsatt gnåler om at de er lett tilgjengelige spiller ingen rolle!

Det er sååå mange ulovlige ting man kan gjøre, det er jo derfor vi har en lov som straffer de som velger å gjøre noe ulovlig!

 

Og hvis intensjonen/forarbeider til den nye våpenloven hadde vært å forby alle halvautmatiske rifler ervervet til jakt (som POD drømmer om), så hadde det ikke vært nødvendig å skrive om maks ti skudd magasinkapasitet, konstruert for militær/politi, pistolgrep eller det farlige overtreet i den nye våpenloven!

 

Direktorater skal ikke lage egne kjøreregler for forvaltningen, de får følge norsk lov som alle oss andre på tross av deres egne følelser eller overbevisninger!

Edited by K.Olsen
Fikset ett feil valg av ord
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Og en ting til, bruke ord som stridsvåpen, kampvåpen og "einstøinger" som plinker osv i denne diskusjonen er veldig lett gjennomskuelige tullete hersketeknikker...

 

Alle skytevåpen kan brukes i strid/kamp..

Så skal vi forby alle sammen da kanskje?...

 

Dette er jo bare tull og symbolpolitikk.

 

En lastebil er mye farligere enn de fleste skytevåpen hvis man ønsker å gjøre stor skade mot andre mennesker...

Men det blir jo innprentet i alles hoder at skytevåpen er roten til alt ondt her i verden..

 

De som ønsker å finne på ulovlig faenskap finner alltid en vei uansett forbud..

 

Edited by K.Olsen
Manglet ett ord...
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (16 minutter siden):

Korrekt. Tross det har de ulikt skadepotensiale. Om jeg skulle gjennomføre en terroraksjon, ville jeg heller tatt med meg min AR15 enn min fripistol.

Jaha...merkelig kommentar ang diskusjon rundt nåværende norsk våpenlov/nye rundskriv og evnt nye forbud ang halvauto jaktvåpen... 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet er vel at våpenkontorene dels på egenhånd og dels på bakgrunn av den nye rundskrivet legger seg til en tolkning av lov/forskrift som er feil, men som de kan fortsette med i kraft av at vi som søkere ønsker å få tillatelsen de tilbyr bare vi gjør som de sier. Jeg sendte i oktober inn en søknad om tillatelse til kjøp av fripistol og la bl.a. ved dokumentasjon for at jeg fom februar tom oktober hadde ca 60 stevnestarter hvorav ca 30 var approberte stevner. Halvparten av stevnene var avholdt av klubben, halvparten hos andre klubber i området. Jeg hadde også vedlagt alt av bekreftelser på medlemskap i klubb/forening, våpenskap mm så etter lov/forskrift var søknaden uten tvil komplett. Våpenkontoret mener likevel søknaden er mangelfull ettersom jeg ikke hadde lagt ved aktivitetsbekreftelse fra klubben. Det er ikke tvil om at aktivitetsbekreftelse fra klubben etter lov/forskrift ikke er nødvendig når aktivitet dokumenteres på annen måte, det står til og med skrevet bak på søknadsskjemaet, men våpenkontoret har likevel bestemt at dette vil de ha og de har også sendt ut et brev til mange pistolklubber hvor de minner om at dette må vedlegges. Jeg fikk tidligere i oktober tillatelse til kjøp av to pistoler hvor jeg ikke hadde lagt ved aktivitetsbekreftelse, men så bestemmer altså våpenkontoret, uten at det er grunnlag for det i lov/forskrift, at nå vil de ha dette. Som den konfliksky dusten jeg er sendte jeg bekreftelsen ettersom jeg vil ha tillatelsen, men egentlig burde jeg vist til lov/forskrift og sagt at de har fått alt de trenger. 

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det foregår for tida en diskusjon om det påtenkte "nasjonaljubileet" i 2030. Blant annet er stortingsrepresentant Mimir Kristiansson fra Rogaland innblandet i den, han vil framheve at Harald Hårfagre "samlet Norge", og dermed gjorde slutt på alle småkongene, allerede i år 872 (eller deromkring, hvertfall).

 

Alien 9mm skrev (1 time siden):

Hovedproblemet er vel at våpenkontorene dels på egenhånd og dels på bakgrunn av den nye rundskrivet legger seg til en tolkning av lov/forskrift som er feil, men som de kan fortsette med -  -  

  -  men så bestemmer altså våpenkontoret, uten at det er grunnlag for det i lov/forskrift, at nå vil de ha dette.

 

Til stortingsrepresentant Kristiansson må vi bare gi grei beskjed om at alle småkongene ikke ble utryddet i 872, og at noen av dem fortsatt lever i beste velgående, hvertfall på diverse våpenkontor rundt omkring!

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedt om en redegjørelse fra justisdepartementet på hva POD driver med for tiden ang forbudslisten som er sendt ut til landets våpenkontor i nytt rundskriv.

Sivile og godkjente halvautomatiske jaktvåpen kamret i 22lr skal holdes utenfor dette forbudet for grovkalibrede halvautomatiske våpen med stor ildkraft konstruert for Politi og militæret.

NJFF jobber meg bekjent aktivt med saken opp mot Justisdepartementet og POD for å få de til å snu ang det som har skjedd ang feilaktige forbud rundt 22lr halvauto rifler som er konstruert for det sivile marked.

Anbefaler også alle aktive skyttere og jegere til å sende mail til Justisdepartementet og be om en forklaring på hvorfor POD setter seg over staten og Norges lover ved å generere forbudslister for våpen som skulle holdes utenfor et forbud i utgangspunktet. Ruger 10/22 er et slikt våpen som fortsatt skal være lovlig og jeg tipper at de må bite i det sure eplet og omgjøre sine rundskriv når denne saken er avgjort. God Jul!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk også svar fra NJFF:

 

 

NJFF er også av den oppfatning at lista over forbudte våpen nå blir mer omfattende enn det som var intensjonen. Det skal vi følge opp.

 

Hvor stor bekymringen skal være for fremtidige store magasiner til våpenmodeller som ikke har det i dag, kan nok diskuteres. Når slike magasiner ikke eksisterer i dag, og verken lovlig kan kjøpes eller selges i fremtida, vil de i praksis ikke være tilgjengelige. Kapasitetsgrensa for magasiner er generelt satt til 10 i hele EU, så det er lite trolig at f.eks. Sauer vil begynne å levere 20 skudds magasiner til mod. 303. Dog er vi skeptiske til at POD legger inn en «helgardering» vedr. dette i rundskrivet.

 

 

Bra de følger opp, men de deler dog ikke helt synet på at halvautomatisk rifler som per dags dato ikke har magasiner på over 10 skudd lever farlig. Så det må nesten ble dem om det. Jeg er uenig. Sauer vil mest sannsynlig ikke lage 20-skudds magasiner, men tredjepart kan gjøre det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Får håpe POD må skrive om litt. 

Så lenge 10+ magasiner er søknadspliktige er i stor grad den utfordringen løst. Selv om det såklart er mye værre skaffe om rifla også er umulig å skaffe. 

 

Kan se at utfordringen er litt større, på en måte, med rifler som tar pistolmagasin. Men så fort man putter 10+ pistol magasin i ei rifle (pcc f.eks.) så bryter man jo loven uansett om man ikke har høycap tillatelse til rifle. 

 

Men målet til POD er tydeligvis å renske landet for halvauto. Men det er jo ikke det som står i lovverk å forarbeid. Så blir spennede å se om det skjer noe i denne saken. 

 

Jeg for min egen del har ikke så stor interesse av halvauto, vertfall ikke til jakt. Men jeg synes jo hele greia virker litt på kanten fra POD ift. hva de har myndighet til å gjøre. 

 

Vertfall viktig at de som har sterke meninger tar det opp i forbund som NJFF så de kan ta tak i det👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/22/2022 at 7:13 AM, alkymisten said:

Med bakteppe  ABB og hans handlinger/bakgrunn, ulike saker ellers i Norge og utlandet gjør at man har et stort politisk flertall som ønsker å begrense potensielle "kampvåpen"... 

 

Med denne bakgrunn har vi fått en våpenlov og en forskrift som gjør at de seriøse konkurranseskytterne kan drive videre i organiserte former, samt at man sterkt (og ønskelig) begrenser einstøinger som driver det du kaller "plinking" med "tacticoole kampvåpen" uten "oppsyn"...


Benjamin Franklin once said: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

 

 

On 12/22/2022 at 7:13 AM, alkymisten said:

samt at man sterkt (og ønskelig) begrenser einstøinger som driver det du kaller "plinking" med "tacticoole kampvåpen" uten "oppsyn"...


Har du vurdert å søke deg til en stilling i Nord-Korea?

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/28/2022 at 6:12 PM, 20mm cannon said:


Benjamin Franklin once said: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

 

 


Har du vurdert å søke deg til en stilling i Nord-Korea?

 

Tror vår 20mm cannon ikke vet hva frihet og trygghet helt betyr... Skal man sitere med mening Benjamin Franklin må man i det minste forstå konteksten  for sitatet...

 

Videre blir det relativt tåpelig fra en bidragsyter som 20mm cannon  med snakk om frihet og sikkerhet... Hvordan går det med eget våpenløyve 20mm cannon?

 

En stilling i Nord-Korea hadde nok vært spennende den, men da etter at "diktatorstyret er fallt"  som trolig skjer i løpet av maks 5 år...og vi får et samlet  "Tik-Tok" Korea....

 

Skal du endre lov/forskrift 20mm cannon  engasjer deg i de politiske prosessene så har du et snev av sjanse for endringer...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...